Współpraca

niedziela, 4 grudnia 2016

Dzisiaj w Betlejem, wesoła nowina- scenariusz spotkania jasełkowego w grupie 5 latków



Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
„ Dzisiaj w Betlejem, wesoła nowina”
Data: 23.12.2015
Grupa:  VI - integracyjna „Boberki”
Prowadzące: mgr Agata Bober
                       mgr K.N

CELE KSZTAŁCENIA:- Przybliżenie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- Stworzenie miłego, ciepłego, świątecznego nastroju.
- Budzenie wrażliwości, kształtowanie pozytywnych przeżyć dziecka.
- Rozwijanie uzdolnień aktorskich.
- Doskonalenie wyrazistej mowy, wyrabiania pamięci, odwagi i śmiałości u dzieci.

CELE OPERACYJNE, dziecko:
- zna tradycję związane z obchodami świąt Bożego Narodzenia
- potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności recytatorskie i wokalne, umie wyrazić
  gestem, mimiką, ruchem wypowiadane kwestie
- potrafi zachować się podczas uroczystości zgodnie z przyjętymi wcześniej regułami

Metody:
słowna, czynna

Formy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: 
szopka, dekoracja, rekwizyty, stroje, instrumenty, podkłady kolęd.

Przebieg zajęć

1. Inscenizacja jasełek „ Dzisiaj w Betlejem, wesoła nowina”

Część I

Diabeł:
Jestem złym diabełkiem
zaraz kogoś dziobnę moim widełkiem- hu!
Już od lat wielu chodzę, straszę, namawiam do złego
lecz mi się nie udaje. Jestem do niczego
może chociaż opowiem  o pewnym zdarzeniu, 
o którym się przypomina w każdym pokoleniu



Diabełek 1:
Więc siadajcie i słuchajcie

Diabełki 2 i 3:
jak nie chcecie żebyśmy dziobały to nie gadajcie.

  
Anioł:
A co ty tutaj robisz? Ja miałam opowiadać.
Zmykaj stąd szybko i przestań przeszkadzać

Diabeł:
Nigdzie nie idę tu zostaję
po aniołowemu nic nie czaję!

Aniołek 1:
Taki z ciebie diable kozaczek
zaraz cię przegonię  

Aniołek 2:
albo nie mam inny pomysł, użyję święconej wody

Aniołek 3:
abyś miał diabełku troszeczkę ochłody

Diabełek 1:
Ał ał zostaw mnie ratunku pomocy

Diabełek 2:
moje futerko mokre

Diabełek 3:
idę do mamusi

Wszystkie diabełki:
a ciebie aniele jeszcze diabeł skusi

Wszystkie aniołki:
Ha, ha, ha. Tak na pewno. Ha, ha, ha.

Diabeł:
Hej Aniołki złoto duszki prędko przybywajcie i całemu światu nowinę ogłaszajcie

2. „Dzisiaj w Betlejem, wesoła nowina”- taniec aniołów: układ choreograficzny

Pliki z utworami wykorzystanymi w jasełkach znajdziecie na Boberkowym chomiku.


3. „Cicha noc”- kolęda popularna, fragment

Muzyka w tle, wychodzi Józef i Maryja

Część II

Maria:
Mój Józefie bardzom słaba, sił już nie mam
iść nie mogę, coraz ciemniej noc zapada
ogarnia mnie jakaś trwoga


Józef:
Może tu się zatrzymamy już Betlejem
domki z brzegu. Zostań Mario zaraz wrócę
/Chodzi i puka/
Drzwi zamknięte na próżno pukam


Aniołek 1:
Widzisz stajenkę w oddali

Maria:
Mówił mi anioł że mój syneczek
na sianie się zrodzi w lichej stajence,

Wszystkie aniołki:
 że go ogrzeje ciepło bydlęce.

Aniołek 2:
W lichej stajence nie było nikogo oprócz baranka i osiołka

Aniołek 3:
to one przywitały zmęczonych podróżnych

Anioł:
Jak się dziecię zrodzi ogrzeją mu pięty
Będą chuchali ile tchu

Zwierzęta: Baranki; Osiołki
chu chu, chu chu

Maria:
Śpij dziecino moja mała będę ciebie kołysała
do serduszka cię przytulę

4. „Gdy śliczna Panna”- śpiewanie i ilustrowanie ruchem treści kolędy

Część III

Diabeł:
Kogo teraz zbudzić

Wszystkie diabełki:
ja naprawdę nie wiem

Diabeł:
oooo widzę pastuszka.
Byle co szepnę mu do uszka.

Wszystkie aniołki:
Co? Co?

Diabełki budzą pastuszków głośnymi dźwiękami trąb

 
Pastuszek 1:
Hej bracia patrzcie w stronę Betlejem dziwne światło się świeci

Pastuszek 2:
może ktoś ogień rozniecił

Pastuszek 1:
Pali się pali już płonie pół nieba

Pastuszek 2:
wstawajcie pasterze ratować się trzeba

Pastuszek 1:
To nie pożar bracia ale coś innego

Pastuszek 2:
nigdy nie widziałem widoku takiego.


Pastuszek 1:
Słuchajcie ktoś śpiewa

Anioł: Zuzia W.
Idźcie do Betlejem, gdzie dziecię zrodzone.

Wszystkie aniołki:
Oddajcie mu pokłon boski on osłodzi wasze troski

4. „Przybierzeli do Betlejem”- śpiewanie kolędy i gra na instrumentach.

Klawesy, tamburyna, talerze, dzwonki (janczary)

Część IV

Pastuszek 2:
O, popatrzcie do stajenki
idą Trzej Królowie!

Aniołek 1:

Bardzo ładnie ustrojeni,

Aniołek 3:

w koronach na głowie.

Pastuszek 1:

Hej! Pasterze zróbmy miejsce
dla gości z daleka.

Aniołek 2:

Boże Dziecię wszystkich przyjmie,

Pastuszek 1 i 2:

Niech długo nie czeka.

Król I

Złoto w darze Ci przyniosłem.

Król II

Ja przyniosłem Ci kadzidło wonne i pachnące

Król III

A ode mnie wonna mira dla Ciebie zebrana.

  
Maria:
Niech Wam Bóg zapłaci goście nasi mili
żeście dziś Jezusa tak pięknie uczcili.

Wszystkie aniołki:
Jeszcze pokłon mu oddajcie i piosenkę zaśpiewajcie.

5. „Lulajże Jezuniu”- tradycyjna kolęda polska.

Podczas wstępu do kolędy, n-lki gaszą światła, rozdają dzieciom i podpalają świeczki.
Dzieci śpiewają kolędę przy blasku świec, a na koniec je zdmuchują.




6. „Piernikowe dekoracje”- praca praktyczna

Dzieci i rodzice wspólnie dekorują upieczone dwa dni wcześniej przez dzieci, pierniczki.












7. „ List i prezenty od Mikołaja” (załącznik)

Nauczyciel odczytuje list, który został dostarczony do przedszkola wraz z workiem prezentów.
Po zaznajomieniu się z jego treścią, następuje rozdanie prezentów od Mikołaja (rodzice wcześniej dostarczyli upominki do przedszkola, po dyskretnym losowaniu karteczek z imionami).







8. Zakończenie zajęć- pożegnanie gości i wręczenie piernikowych upominków.



Filmik z jasełek znajdziecie na fejsbukowym profilu bloga :)
Wrzuciłam go, bo czasem samym tekstem trudno się zainspirować, filmiki dużo ułatwiają :) 

Jak zawsze, będę niezmiernie wdzięczna, jeśli po przeczytaniu wpisu zostawicie po sobie ślad w postaci komentarza zarówno tutaj jak i na blogu :) <3

5 komentarzy:

  1. Jasełka w wykonaniu Maluchów zawsze są cudne... Cieszę się że w tym roku u mojej Duśki w klasie będą robić jeszcze takie świąteczne przedstawienie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tu akurat występowali już zerówkowicze :) to były moje pierwsze jasełka, we wcześniejszych latach jakoś nie było mi po drodze z tego typu przedstawieniem :) Ale faktycznie, to jest niesamowite przeżycie :) W tym roku, w nowym miejscu pracy, wystawiamy świąteczny musical :) Tez będzie się działo :D

      Usuń
  2. Pani Agnieszko zmieniła pani pracę?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. miejsce pracy :) i zaszła drobna pomyłka, Aga to w tym wypadku skrót od Agata :)

    OdpowiedzUsuń