środa, 27 marca 2019

Sadzimy kwiatki - zabawa z kodowaniem w przedszkolu


Nie tak dawno, bo dokładnie w Dniu Kobiet,
zafundowałam sobie w ramach prezentu szkolenie z kodowania :D
Już od dawna interesuję się tego typu zabawami z najmłodszymi,
i zdarzało się, że przeprowadzałam zabawy z kodowania jeszcze nie wiedząc, że to właśnie ono, 
bo nie było to u nas tak znane i na taką skalę rozpowszechniane.
Nie wiem czy pamiętacie, ale chociażby "Gra w kubki" jest tego świetnym przykładem ;)

Na owym szkoleniu, prowadzonym przez EduSense i autorkę bloga "Kodowanie na dywanie",
zainteresowana byłam głównie zabawami z matą, 
bo Ozoboty moim zdaniem to coś dla starszaków i szkolniaków.
Niestety, Ameryki w kwestii maty przede mną nie odkryto,
ale dowiedziałam się jednej, ważnej rzeczy jeśli chodzi o zabawy w kodowanie z maluszkami.
A mianowicie, że dla 3-4 latków nie ma sensu tworzyć zabaw na dużych matach. 
Wystarczy, jak zorganizujemy im powierzchnię 3 pola x 3 pola i to będzie wystarczająco dobry początek przygody z kodowaniem.
Dlatego, jak tylko nadarzyła się ciekawa tematyka i możliwość przeprowadzenia tego typu zabawy,
wzięłam się za przygotowania :) 
 
Zajęcia przeprowadzę jutro,
a już dziś zapraszam Was do zapoznania się z konspektem wg którego je poprowadzę :)
Enjoy :D <3

  
1. "Dzień dobry dzieci"- ilustracja ruchowa do piosenki na powitanie.

Dzień dobry dzieci         dzieci machają do siebie
Słonko dla was świeci    podnoszenie dłoni do góry, wkręcanie żarówek
Ptaszek cicho śpiewa     uderzające palce - dziubek z dłoni  
Kołyszą się drzewa        ręce w górę i machanie nimi na boki
Chmurka na niebie        podnoszenie reki do góry i wskazywanie nieba
Macha dziś do ciebie    dzieci machają do siebie
Wiatr leniwie wieje        podnoszenie rąk do góry i machanie nimi na boki
Motylek się śmieje         kreślenie uśmiechu na swojej twarzy palcem
Piosenka pochodzi z płyty dołączonej do publikacji "A u nas w przedszkolu" wyd. Bliżej Przedszkola

2. ""W ogródeczku kwiatka mam"- zabawa kołowa do piosenki z Pudła Inspiracji


3. "Sadzimy kwiatki"- zabawa w kodowanie.

Nauczyciel rozdaje dzieciom mini maty do kodowania (wydruk w formacie A4 w laminacie) z naklejonym za pomocą gumy, zestawem kwiatków i dwa paski papieru (filcu lub pianki dekoracyjnej).
Taka samą matę, tylko w dużym formacie ( A3 lub większa ) wiesza na tablicy.

Prosi dzieci, żeby sobie wyobraziły, że te puste pola, to grządki w ogrodzie i za chwilę będziemy w nich sadzić kwiatki. 
Ale to nie będzie takie zwykłe sadzenie, ponieważ trzeba będzie posadzić odpowiednie kwiatki na wskazanej grządce.
W lewym górnym rogu planszy umieszcza obrazek z ogrodniczką i informuje, że za chwilę dzieci zmienią się w małych ogrodników.

N-l prezentuje dzieciom kwiatki, które umieszcza za pomocą gumy mocującej, na dolnej części maty (tam, gdzie jest puste miejsce pod tabelką ).


Nad tablicą umieszcza obrazek wybranego kwiatka (nie ten z dolnego paska, tylko z drugiej puli kwiatków: pomarańczowy lub zielony lub różowy) i prosi, by chętne dziecko wylosowało np. z Magicznego Pudła lub Worka jedną karteczkę (najlepiej jak będą one zalaminowane, bo będzie je można wykorzystać przy okazji innych zabaw ;).
Wylosowana kartkę umieszcza obok kwiatka i tłumaczy dzieciom zasadę "sadzenia".


 Zielony kwiatek musimy posadzić na grządce, którą wskazuje nam ta karteczka. Zobaczcie, pierwszy pasek kładziemy wzdłuż grządek, które mają ile kropeczek?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem pasek wzdłuż grządek z jedną kropeczką. 
Drugi pasek, kładziemy w poprzek grządek, które mają kolor jaki?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem drugi pasek w poprzek grządek z żółtą plamką.
Teraz spróbujcie wskazać miejsce, w którym te dwa paski się przecinają. Pole, pod przecinającymi się paskami to grządka na której posadzimy nasz zielony kwiatuszek.

Nauczyciel umieszcza na swojej macie, w odpowiednim miejscu zielonego kwiatka.
Dzieci robią dokładnie to samo na swoich matach.

I powtarzamy schemat:
N-l umieszcza nad swoją mata inny kwiatek (np. różowy). Prosi chętne dziecko o wylosowanie karteczki. Karteczkę umieszcza obok kwiatka. I wspólnie z dziećmi ustalają, na jakiej grządce należny zasadzić kwiatek. Po znalezieniu grządki, zarówno  dzieci jak i n-l umieszczają na niej różowy kwiatek.

Trzeci kwiatek, dzieci próbują już "zasadzić same'. Gdy wszyscy już wykonają swoje zadanie, n-l wykonuje je na swojej macie i sprawdza, jak poszło dzieciom.

Zabawę można wydłużyć, jeśli widać zainteresowanie dzieci, 
dlatego w plikach do pobrania, zamieściłam wszystkie możliwe kombinacje do sadzenia :) 
Można je oczywiście stosować w dowolnym układzie z kwiatkami.

4. "Kwiatki hop do ziemi"- zabawa ruchowa z obręczami.

N-le rozkłada na dywanie tyle obręczy ile jest dzieci. Wystukuje rytm na tamburynie, a dzieci maszerują wg niego. Na przerwę w grze i hasło "Kwiatki hop do ziemi", dzieci wykonują skok do obręczy i w niej kucają. Na sygnał muzyczny wychodzą z obręczy i ponownie maszerują zgodnie z rytmem. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. "Sadzimy kwiatki"- działania praktyczne.

I tutaj faktyczna zabawa w ogrodników, bo dzieci sadzą cebulki kwiatków do mini-doniczek :)

***

I co myślicie o zabawie?
Będę bardzo wdzięczna za wszystkie uwagi i komentarze <3
 
***
Jeśli jesteście zainteresowani pomocami do przeprowadzenia zabawy w kodowanie,
w skład których wchodzą: 
 
- Mini-maty dla dzieci:
- Zestawy kwiatków dla dzieci:
- Karteczki z kodami:
- Zestaw kwiatków dla n-la (druk x2- do umieszczenia na pasku maty i w kodzie nad matą)
 
zapraszam TUTAJ



22 komentarze:

  1. Jak zwykle mnóstwo inspiracji :) szał :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe pomoce i fajnie, że kodowanie zaczynamy już od maluszków. My na początku ułatwiliśmy sobie określanie miejsca położenia np.kwiatka korzystając ze sznurków. Gratuluje kreatywności.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry, jasny przekaz. Świetna pomoc!

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne zajęcia, jasny przekaz.Super.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Szukałam czegoś tak inspirującego. Super.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super,bardzo fajne zajecia

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajnie zostało to napisane.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabawy w kodowanie. monikakonopka82@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam :).jestem rowniez zainteresowana otrzymaniem pomocu do zabaw w kodowanie. ania_nd@interia.eu

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabaw z kodowania - magda_fabiszewska@interia.eu

    OdpowiedzUsuń
  13. super zajecie, jestem chętna :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabaw z kodowania (justyna.harmacinska@onet.pl)

    OdpowiedzUsuń
  15. jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do zabaw z kodowania iza.pkocenko@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabawy. marta412@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem zainteresowana ewa.majchrowska3@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. jestem zainteresowana pomocami do kodowania: joannaszarota83@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny pomysł na pierwsze kodowanie. Można pracować z jednym dzieckiem i z małą grupą. Proszę o przesłanie linku do pomocy. Beatadk@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny pomysł gratuluję. 🤩Wykorzystam dla swoich dzieci w grupie⚘

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam, czy istnieje jeszcze mozliwosc otrzymania materiałow do przeprowadzenia tych zajec z kodowania? jesli tak to bardzo prosze - an.malka@op.pl

    OdpowiedzUsuń