II.
1. Wprowadzenie do tematu.
Jakie wydarzenie świętowaliśmy ostatnio? - rozmowa nt. nocy sylwestrowej i tego, dlaczego tak hucznie ją obchodzimy.
2. "Bajka o Starym i Nowym Roku" – słuchanie wiersza Ludwika Jerzego Kerna.
Doskonalenie umiejętności logicznego odpowiadania na postawione pytania.
O jednej porze, raz do roku,
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok,
schodzi się z rokiem rok.
Jeden jest wielki z siwą brodą,
drugi jest mały z buzią młodą,
czyli, by rzec innymi słowy:
jeden jest stary, drugi nowy.
(...)
Potem w ciemności słychać kroki....
To się rozchodzą oba roki.
W całkiem przeciwne idą strony,
Stary znużony i zmęczony,
Nowy, o jasnych złotych lokach,
wesoło sobie mknie w podskokach.
Po chwili cichnie odgłos kroków
w zimowej nocy ciemnym roku,
gwiazda za gwiazdą w górze gaśnie
i robi się na świecie jaśniej,
i znika czarnej nocy cień,
i wstaje nowy jasny dzień,
i budzisz się, przecierasz wzrok
i witasz – Nowy Rok.
3. Rozmowa na temat treści wiersza kierowana pytaniami N.:
Kto jest głównym bohaterem wiersza?
Jak jest przedstawiony Stary Rok?
Jak jest przedstawiony Nowy Rok?
Jak nazywał się Stary Rok?
Jak nazywa się Nowy Rok?
4. „Stary i Nowy Rok” – zabawa matematyczna.
N. przygotowuje 5 kompletów z cyframi 0–9.
N-l umieszcza napis „Stary Rok” i pod nim jego nazwę ”2022” oraz napis „Nowy Rok” i nazwę „2023”
Zadaniem dzieci jest podejście do tablicy i ułożenie z dostępnych kompletów cyfr, nazwy Starego i Nowego roku.
Można także stworzyć kropkowy zapis nawy roku :)
Następnie n-l rozdaje komplety cyfr dzieciom (każde dziecko otrzymuje jeden komplet z cyframi 0-9) i prosi by dobrały się w 5-osobowe zespoły. W nich wspólnie układają odpowiednie ciągi liczb: nazwę Starego Roku z lewej strony, nazwę Nowego z prawej.
5. "Chodzimy jak" - zabawa ruchowo - naśladowcza.
Dzieci poruszają się w rytm wygrywany na tamburynie.
Stary Rok - naśladują sposób poruszania się przygarbionego staruszka.
Nowy Rok - naśladują raczkujące dziecko.
6. „Stary i Nowy Rok”- działania manualne.
Kolorowanie obrazka kredkami ołówkowymi.
7. „Przybył Nowy Roczek” – zabawa naśladowcza do piosenki.
Dzieci ilustrują ruchem tekst zwrotek.
Podczas refrenów, raczkują jak małe dzieci.
III.
1. "O Nowym Roku i o młynarzu Sylwestrze" - słuchanie bajki czytanej przez n-la.
Dawno temu żył w pewnej wsi młynarz – nazywał się Sylwester. Mieszkał ze swoją matulą przy starym młynie. Pracowity był, dzielny i silny. Nie potrafił tylko wcale mówić dobrych słów. Co powiedział jakieś słowo, to jakby kamieniem w kogoś rzucił. Nawet do słonka, które go złotym promyczkiem przez szybkę witało, mruczał „Niepotrzebnie żeś błysnęło, jeszcze by się odpoczęło”.
Całe opowiadanie znaleźć można TUTAJ
Ilustracje można znaleźć TUTAJ i TUTAJ
2. Ćwiczenia grafomotoryczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz