M. Terlikowska
Przebieg zajęć:
1. "Świat sprzed milionów lat" - słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej.
Opowiadanie pochodzi z Przewodnika "Nowe przygody Olka i Ady", od MAC Edukacja, cz. 2, s. 45 i możecie je znaleźć TUTAJ
2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
- W jaki sposób powstała bryła węgla, którą przyniosła pani Olka do przedszkola?
3. "Jak powstał węgiel?" - historyjka obrazkowa.
Układanie ilustracji wg kolejności zdarzeń.
Historyjki możecie znaleźć TUTAJ
4. "Spacer po prehistorycznym lesie" - opowieść ruchowa do muzyki.
N. proponuje dzieciom cofnięcie się w czasie i odwiedzenie lasu sprzed milionów lat.
Rozkłada na podłodze, w dużych odstępach od siebie, zielone pachołki. Są to paprocie. Włącza nagranie.
Dzieci spacerują po sali między pachołkami. Nasłuchują odgłosów lasu i opowieści snutej przez n-la. Na dźwięk ryku dinozaura, dzieci chronią się w ustalonym miejscu.
5. Rozmowa na temat przeprowadzonej zabawy i wcześniej nabytych wiadomości.
- Jak brzmiał prehistoryczny las?
- Czym dźwięki z niego dochodzące różniły się od naszych dzisiejszych lasów?
- Kto żył w takich prehistorycznych lasach?
6. "Skamieniałości" - oglądanie filmiku/ Prezentacja zdjęć różnych rodzajów zachowanych skamieniałości.
- Czy tylko na węglu można znaleźć ślady prehistorycznych czasów? (bursztyny, kamienie, skały).
- Czy wy także chcielibyście mieć taki skarb z dawnych czasów?
7. „Dino- skamieliny”- praca plastyczna.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kulkę masy solnej. Masę do wyrobienia można śmiało dać dzieciom :)
Oto proporcje dla dwójki dzieci:
- 1/2 szklanki soli
- 1/2 szklanki wody
- 1 szklanka mąki
Dzieci manipulują nią w dłoniach i w efekcie formują lekko spłaszczony owal, w którego wciskają figurkę wybranego dinozaura.
*W masie można także odcisnąć różnego rodzaju muszle i muszelki 😊
Jeśli jest taka możliwość, to masę solną można wypiec w piekarniku, ew. można ją podsuszyć na kaloryferze :)
8. „Kamienne figurki” – zabawa pobudzająco – hamująca.
Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wystukiwany przez nauczyciela na tamburynie. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i przybierają dowolną, wymyśloną przez siebie pozycję.
9. Zorganizowanie wystawy skamieniałości.
10. Wręczenie medali za udział w obchodach dnia dinozaura.
Ja swoje medale pobrałam z Printoteki.
Ale w sieci można znaleźć mnóstwo propozycji takich pamiątek.
W czasie wolnym, dz. mogą pokolorować obrazki związane z wykopaliskami i skamieniałościami :)
***
Co jeszcze dorzucilibyście do tego konspektu?
Jaką ciekawą aktywność związaną z rodzajami dinozaurów byście polecili?
Dajcie znać w komentarzu.
Chętnie się jeszcze zainspiruję :)
Pozdrawiam <3
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz