Współpraca

niedziela, 12 marca 2023

W marcu jak w garncu - konspekt zajęć w przedszkolu

Marzec ma ogromny garniec.
Miesza w nim przez całe noce.
Wieje w garncu nieustannie,
syczy coś, no i bulgocze.

J. Kulimowa

Przebieg zajęć:

I.
1. Obserwowanie pogody widocznej za oknem.

2. Ćwiczenia słuchowe.
Dzieci wypowiadają za nauczycielem każdą samogłoskę szeptem, osobno: a, o, e, i, u, y
oraz razem aoeiuy. Nauczyciel pokazuje prawidłową artykulację każdej samogłoski.

3. "Słonko świeci czy śnieg pada?" -
zabawa orientacyjno - porządkowa
Na hasło nauczyciela Słonko świeci - dzieci poruszają się w dowolnych kierunkach po
całej sali. Na hasło Pada śnieg – chowają się do wyznaczonych z obręczy domków.

II.

1."Marcowe kaprysy" - słuchanie wiersza Bożeny Formy połączone z inscenizacją.

Duży garnek, kartoniki/plansze z narysowanymi na nich symbolami pogody, ilustracje zjawisk pogodowych,drewniana łyżka/kijek, czapka i fartuch kucharza (można wykonać z kartek papieru).

 

Chętne dz. ubrane w strój kucharza, staje przy garnku, dookoła którego rozłożone są plansze ze zjawiskami pogodowymi.

N-l czyta dzieciom wiersz. W trakcie czytania, dz. będące marcem, wrzuca do garnka odpowiednią planszę z pogodą i miesza je drewnianą łyżką. 


W razie problemów  z doborem odpowiedniego zjawiska pogodowego, n-l podpowiada, pokazując symbol danego zjawiska.


Wymieszał marzec pogodę w garze.
– Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę.
Śnieg i przymrozki, deszczową słotę,
słońca promieni dorzucę trochę.
Domieszam powiew wiatru ciepłego,
smutno by w marcu było bez niego.
Deszczu ze śniegiem troszeczkę dodam,
będzie prawdziwa marcowa pogoda.

2. Rozmowa na temat wiersza.

- Co robił marzec w wierszu?
- Jaką pogodę wrzucił marzec do garnka?

Po każdej odpowiedzi chętne dz. podchodzi do garnka i wyjmuje z niego planszę z odpowiednim zjawiskiem pogodowym.

Pokazuje go innym dzieciom i układają znów obok garnka.

− Jaka jest prawdziwa marcowa pogoda?
Dz. dopasowują do obrazków zjawisk odpowiadające im symbole, które wcześniej wykorzystywał n-l do podopowiadania.

3.
„W marcu jak w garncu”- zabawa dydaktyczna.

- Oglądanie obrazków przedstawiających elementy pogody: wietrznej, deszczowej, słonecznej.
- Dzieci (z pomocą nauczyciela) próbują zinterpretować i wyjaśnić sens przysłowia "W marcu jak w garncu".

4. "Marcowy garnek" - zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dz. otrzymują emblematy według własnego wyboru, tj. obrazki słonka, deszczu,
śniegu, chmurki, itd. Podczas odtwarzanej muzyki poruszają się zgodnie z jej rytmem.
Na przerwę w grze wskakują do najbliższego koła hula hop i "bulgoczą" - czyli podskakują.

5. Marcowe kodowanie - zabawy on i off line 

Mata do kodowania:
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/w-marcu-jak-w-garncu-przedszkole-mata-do-kodowania
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/w-marcu-jak-w-garncu-mata-do-kodowania
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/w-marcu-jak-w-garncu-mata-do-kodowania-2
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/zakodowane-przyslowia-mata-do-kodowania


Genially:
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/w-marcu-jak-w-garncu-genially
- https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania/zakodowane-przyslowia-genially


6. „W marcu jak w garncu” – praca plastyczna.

Dz. malują papierowe talerzyki. Następnie samodzielnie rysują i wycinają symbole pogodowe. Po wyschnięciu talerzyków, odcinają ich górną część, przecinają na pół i doklejają po bokach powstałego garnka. Na koniec, naklejają na garnek symbole pogodowe.
 

III.

1. "Marcowa pogoda" - słuchanie opowiadania Ewy Stadtmuller.

Dzieci siadają na dywanie. Czytając utwór, prezentuje ilustracje do niego.


2. Prognoza pogody – utrwalanie znaczenia rożnych symboli pogody.


N. umieszcza w pojemniku kartoniki z symbolami pogody. Dzieci kolejno losują z pojemnika trzy kartoniki. Patrząc na nie, czytają prognozę pogody i mówią np.: 

Dzisiaj będzie wiał wiatr, będzie świeciło słońce, a potem będzie padał deszcz.

3. Marcowa orkiestra – zabawa rozwijająca wyobraźnię i poczucie rytmu.

Bębenki, tamburyny, marakasy, talerze, kastaniety, trójkąty.
Dzieci, podzielone na grupy, zajmują miejsca w półkolu, przed N. Każda grupa ma rozłożony przed sobą inny rodzaj instrumentów oraz przyporządkowane hasło związane z pogodą.
N. pełni rolę dyrygenta. Wskazuje wybrane grupy. Wypowiada hasła. Dzieci grają w pokazanym przez N. rytmie.


Wiatr, wiatr, -  pocierają o membrany bębenków,
Grad, grad, - wykonują tremolo na tamburynach,
Bu-rza, bu-rza, - uderzają o dłonie marakasami, w rytmie ósemek,
Grzmot, - wykonują jedno uderzenie w talerze,
Deszcz, deszcz, - grają w rytmie ósemek na kastanietach,
Słoń-ce słoń-ce. - uderzają w trójkąt na każdą sylab

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz