Propozycje w tym tygodniu będą zawierały materiały,
które zgromadziłam w zeszłym roku podczas zapoznawania moich przedszkolaków z mieszkańcami odległych krain.
Mimo, iż materiał w dużej mierze, przeznaczony był dla 5 latków
(wg różnych przewodników metodycznych), ja jako "świeżak",
odkryłam to dopiero podczas hospitacji pani Dyrektor, która była pod wrażeniem ogromu wiedzy, którą przyswoiły moje maluchy ( ówczesne 2,5- 3 latki).
W tym roku, bez krępacji, materiał powtórzę, w celu przypomnienia i utrwalenia zeszłorocznych wiadomości.
A, że temat jest naprawdę wdzięczny i cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci, grzechem byłoby go pominąć.
W dużej mierze konspekty, które tu zaprezentuję, pochodzą z różnych stron internetowych. Umieszczenie ich na blogu,
1. Wprowadzenie tematu zajęć.
Dzisiaj na zajęciach będziemy mówić o takiej krainie , gdzie prawie przez cały rok panuje jedna pora roku. Ciekawa jestem, czy znacie tę krainę. Posłuchajcie wiersza:
Dzisiaj na zajęciach będziemy mówić o takiej krainie , gdzie prawie przez cały rok panuje jedna pora roku. Ciekawa jestem, czy znacie tę krainę. Posłuchajcie wiersza:
To jest mały Eskimosek.
Ma czerwony z mrozu nosek.
Ma ubranko z futra foki ,
co mu mocno grzeje boki.
Szyła mama go synkowi
Kiedy tata ryby łowił.
Szyła mama go synkowi
Kiedy tata ryby łowił.
2. Wygląd i mieszkanie Eskimosa
Na Grenlandii trwa niemal przez cały rok. Nie ma tam drzew, a jedynie małe krzaczki , które zielenią się tylko przez kilka tygodni.
Jak myślicie , czy da się tam mieszkać w takim strasznym zimnie?
Co jest potrzebne aby wytrzymać w zimnie ? - bardzo ciepłe ubranie , czapka , rękawice , buty
Popatrzcie, to tak wygląda człowiek , który mieszka w zimnych krajach . To Eskimos.
- Powtórzcie: Eskimos – wyklaskiwanie sylab.
Nauczycielka przyczepia pod ilustracją Eskimosa, napis do czytania globalnego.
- Jak wygląda Eskimos ?
Kurtka Eskimosa jest bardzo ciepła , żeby była cieplejsza nie zapina się jej tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty jak i całe ubranie obszyte są futrem .Futro też mają pod butami na podeszwie , aby się nie ślizgać i szybko poruszać .
Mamy eskimoskie mają olbrzymie kaptury , większe niż tatusiowie – po to by nosić tam swoje malutkie dzieci . Nie wożą w wózkach ani sankach , tylko noszą w kapturach .
- Kto wie gdzie mieszka Eskimos?
Popatrzcie jak wygląda dom Eskimosa. To igloo. Zrobiony jest z bloków lodu .
Wejście do niego jest bardzo malutkie . W środku jest jeden pokój .
Na stole stoi lampka , ale nie taka żarówką , tylko oliwna , pali się w niej foczy tłuszcz.
Lampka daje nie tylko światło, ale można się przy niej ogrzać.
- Jak myślicie , w tej krainie jest bardzo dużo śniegu, to czym poruszają się Eskimosi ?
Nauczycielka zawiesza napis pod ilustracją igloo.
Popatrzcie jak wygląda dom Eskimosa. To igloo. Zrobiony jest z bloków lodu .
Wejście do niego jest bardzo malutkie . W środku jest jeden pokój .
Na stole stoi lampka , ale nie taka żarówką , tylko oliwna , pali się w niej foczy tłuszcz.
Lampka daje nie tylko światło, ale można się przy niej ogrzać.
- Jak myślicie , w tej krainie jest bardzo dużo śniegu, to czym poruszają się Eskimosi ?
· -
Co
jedzą Eskimosi? - ryby, które łowią w
przeręblach
- Jakie zwierzęta ciągną sanie ?- renifery,
psy
- Jakie zwierzęta mieszkają razem z
Eskimosami na ich kontynencie? - foki
3.
Zabawa z chusta animacyjną : „ Zabawa w igloo”.
Dzieci falują chustą –wieje lekki wietrzyk , wieje silny wiatr , zamieć śnieżna. Na sygnał dziewczynki podnoszą do góry chustę , chłopcy chowają się w igloo. Następnie chustę opuszczamy .
Wychowawca przygotowuje najpierw materiały dla dzieci. Na białej kartce trzeba narysować niebieskim pisakiem półkolisty kształt śnieżnego igloo, zbudowanego z cegieł.
Następnie
wycinamy go – powstają łatwe puzzle. Na kartce kolorowego papieru – służącej
jako tło, rysujemy ołówkiem taki sam kształt (również cegły). Dziecko ma teraz
za zadanie dopasować poszczególne fragmenty puzzli do narysowanego na papierze kształtu.
Przykleja poszczególne części w odpowiednie miejsca – budując swój własny,
lodowy domek.
Materiały
Materiały
- Biała kartka papieru
- Kartka papieru kolorowego
- Niebieski pisak
- Ołówek
- Nożyczki
- Klej
5. Zabawa muzyczno-ruchowa : „Psie
zaprzęgi”
– dzieci dobierają się parami , podczas gdy muzyka gra zaprzęgi jadą , na brak muzyki zaprzęgi stają w bezruchu .
– dzieci dobierają się parami , podczas gdy muzyka gra zaprzęgi jadą , na brak muzyki zaprzęgi stają w bezruchu .
6. Karty pracy.
Masz rację, to wdzięczny temat i ja również bardzo lubie go realizować;:) Co nieco podpatrze u mojej kreatywnej koleżanki po fachu:) Podoba mi się bardzo:)
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie.Wlasnie robie ten temat w moim przedszkolu i szukam audio wersji tego wiersza"dzieci świata"Czy jest mozliwosc do sciagniecia tego gdzies w sieci? Bylabym wdzięczna za tip.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Beata
Nie mam zielonego pojęcia. Musiałaby Pani poszukać :)
UsuńEkstra lekcja
OdpowiedzUsuńSuper propozycja! Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń