poniedziałek, 13 października 2014

W sadzie- scenariusz zajęć. Plan dnia


I.
1. Zabawy samorzutne w kącikach tematycznych.
2. Nauka rymowanki „Owoce


A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka
i fioletowa śliweczka
.

3. Czynności sanitarno- higieniczne przed i po posiłku.
 

4. Zestaw ćwiczeń porannych nr 4 wg ”. M. Cieśla, M. Słojewska

II.

1. Zabawa muzyczno- ruchowa "Zabawa w kolory"; muzyka i tekst: Bożena Forma. MP3

Podczas trwania zwrotki, dzieci wsłuchują się w jej treść.  W trakcie refrenu, rozbiegają się po sali i ustawiają przy przedmiocie w kolorze wymienionym w zwrotce.

2. Słuchanie opowiadania G. Szadkowskiej "Jesień odwiedza świat".

Chodzi jesień po świecie i podziwia całą przyrodę. Odwiedza rożne miejsca – lasy, pola, łąki.
– Och, jaka jestem piękna i kolorowa. Ludzie mówią o mnie, że jestem złota. Patrzę dookoła – rzeczywiście wszystko się mieni złotem. Drzewa zmieniają liście na żółto-złoty kolor, klony mają liście brązowo-czerwone, jarzębina czerwone korale. W sadzie... tam dopiero jest kolorowo! Wszystkie drzewa mają już dojrzałe owoce. Śliwy obrodziły w fioletowe śliwki, jabłonie w rumiane jabłka, a grusze w dorodne soczyste żółte gruszki. Bardzo podoba mi się świat, malowany na jesienne kolory. Dziwię się, że w sadach ludzie nie śpieszą się, żeby zebrać dorodne owoce. O! chyba się trochę pośpieszyłam, widzę dzieci, jak zbierają jabłka, gruszki i śliwki. Wraz z nimi jest pan ogrodnik. Pokazuje, jak należy zbierać te cudowne dary i jak wkładać je do kosza. W domach ludzie zrobią z moich darów rożne przetwory, dżemy, powidła, kompoty i soki. Będą mogli je smakować przez całą zimę aż do wczesnej wiosny.

3. Rozmowa na temat treści opowiadania.
Poznawanie różnych środowisk przyrodniczych.
Dz. rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i drzewa: jabłko, śliwka, gruszka, jabłoń, śliwa, grusza.

- Jakie miejsca odwiedziła Pani jesień?
- Jak się nazywa miejsce w którym rosną drzewa owocowe?
- Jakie owoce rośna na śliwie?
- W jakim są kolorze?
- Co rośnie na jabłoniach?
- W jakim kolorze są jabłka?
- Jakie owoce rosną na gruszy?
- W jakim kolorze są gruszki?
- Kto razem z dziećmi zbierał owoce w sadzie?
- Co można zrobić z tych owoców?

4. „W sadzie”- składanie obrazka z 4 części.


5. "Spacer po sadzie" - zabawa ruchowa do muzyki
Dzieci spacerują po sali (sadzie), naśladując zbieranie owoców. Wspinają się na paluszki i naśladują zrywanie owoców z drzew, następnie pochylają się nisko i podnoszą z ziemi te owoce, które spadły już z drzewa. Owoce wkładają do koszyków.

6. "Owoce z sadu"- praca z obrazkiem. Utrwalenie nazw i wyglądu wybranych owoców.

Owoce śliwy: 
Jaki kształt ma śliwka?-owalny. Dopasowanie kształtu do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jakiego koloru jest śliwka ( węgierka): fioletowy. Dopasowanie koloru do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jak nazywa się drzewo, na którym rosną śliwki?- śliwa.
Owoce jabłoni:
Jaki kształt ma jabłko?- koła. Dopasowanie kształtu do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jakiego koloru jest to jabłko?- czerwone. Dopasowanie koloru do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jak nazywa się drzewo, na którym rosną jabłka?-  jabłoń.
Owoce gruszy:
Jaki kształt ma gruszka?- tutaj dzieci uznały, że gruszka ma kształt trójkąta. Dopasowanie kształtu do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jakiego koloru jest ta gruszka?-  żółta. Dopasowanie koloru do ilustracji, przez chętne dziecko.
Jak nazywa się drzewo, na którym rosną gruszki?- grusza.


7. "Zawody owoców" - zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał.
Każde dziecko otrzymało gumkę- frotkę z rzepem, do której została przyklejona sylweta : jabłka, gruszki lub śliwki. Na środku sali stanęło krzesło ( niby koszyk). Podczas trwania muzyki, dzieci- owoce, maszerowały, na pauzę w muzyce i hasło "jabłoń", "grusza" lub "śliwa"- dzieci z emblematami owoców z podanych drzew, musiały jak najszybciej zająć miejsce na krześle ( wpaść do koszyczka).

 8. " Drzewa w sadzie"- zabawa dydaktyczna. Odczytywanie globalne wyrazów.
Nauczyciel prezentuje dzieciom kartkeczki z nazwami drzew: dzielenie słowa na sylaby, zapamiętywanie zapisu graficznego. Po czym umieszcza napisy nad sylwetami drzew. Zadaniem dzieci, jest dopasowanie owoców z gumek- frotek z poprzedniej zabawy, do odpowiedniego drzewa.
 




9. „Drzewa owocowe”- karta pracy.
Rozwijanie sprawności manualnej; ćwiczenie liczebników porządkowych w zakresie 3, utrwalanie nazw drzew i ich owoców.


10. Opowieść ruchowa "W sadzie" (według G. Szadkowskiej).
Rozwijanie sprawności ruchowej.
Dz. uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez n-la; zmienia sposób poruszania się zgodnie z poleceniem.

- Mijanie
Dzieci podzielone na dwa zespoły stają na dwóch końcach sali. Na sygnał zmieniają pola i ustawiają się jak na początku.
- Drzewa na wietrze
Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z ramionami wyciągniętymi do góry.
Wykonują rytmiczne kołysania w prawo i w lewo. Po kilku ruchach opuszczają ramiona
- Znoszenie owoców do spiżarni
Dzieci chodzą po sali i naśladują zrywanie owoców i wkładanie ich do kosza.
Gdy usłyszą rytm do marszu, dobierają się w pary i naśladują przenoszenie ciężkich koszy z owocami do spiżarni.
- Jedziemy na targ z owocami
Dzieci parami tworzą zaprzęgi, które lekkim biegiem poruszają się po sali. Gdy dojada na miejsce, wypakowują kosze z owocami.
- Odpoczynek
Dzieci leżą na dywanie, zamykają oczy i w powietrzu kreślą kształt koła obiema rękami jednocześnie.

III.

1. Zabawy przy tablicy edukacyjnej.
Dzieci manipulują sylwetami owoców na drzewach umieszczonych na tablicy edukacyjnej. Przypominają sobie nazwy drzew i opisują wygląd owoców.

2. Zabawy konstrukcyjne, samorzutne, w kącikach zainteresowań.

3. „Owocowy łańcuszek”- karta pracy.
Łączenie linią owoców, od najmniejszego do największego.


6 komentarzy:

  1. Witam. Czy mogłaby mi Pani powiedzieć dla jakiej grupy wiekowej przygotowała Pani te zajęcia?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy posiada Pani obrazki tych drzew w wersji elektronicznej? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy artykuł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń