czwartek, 14 stycznia 2016

Dni tygodnia- konpekt zajęć w przedszkolu / 5-latki


Dni tygodnia- cele kształcenia.
- Zapoznanie ze stałością następstw dni tygodnia.
- Wdrażanie do posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym.
- Zapoznanie z cyfrą 7.
- Ćwiczenie zapamiętywania kolejności sekwencji ruchów.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania regularności rytmu w danym układzie.
- Rozwijanie wyobraźni dzieci, umiejętności naśladowczych.


1. „Laurencja”- zabawa kołowa z płyty „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz

I.
Laurencjo moja, Laurencjo ma
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek
A żeby to już poniedziałek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma

II.
Laurencjo moja, Laurencjo ma
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek, wtorek
A żeby to już poniedziałek, wtorek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma, itd.

Łapiemy się za ręce i chodzimy po kole śpiewając powyższe słowa. Za każdym razem, kiedy wymawiamy słowo Laurencja, lub nazwę dnia tygodnia, robimy przysiad. Pląs ma siedem zwrotek, i przy każdej zwrotce dochodzi kolejny dzień tygodnia. Życzę Wam powodzenia w dotrwaniu do niedzieli ;)

2. "Co robią zimą dni tygodnia?" – słuchanie wiersza T. Fiutowskiej

Gdy tylko słonko na niebie lśni
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.

3. „Dni tygodnia”- praca z obrazkiem

- Rozmowa nt. treści wiersza, kierowana pytaniami n-la
- Wyszukiwanie obrazków dopowiadających treści wiersza.
- „Co mówią dni tygodnia?”- utrwalanie poznanych samogłosek.
               * n-l odczytuje samogłoski na chmurkach, dz. powtarzają
               * n-l dopasowuje samogłoski do dni tyg- dz. podają, który dzień co mówi.
               * n-l podaje samogłoski, dz. dopasowują je do odpowiednich dni tyg.
               * dzieci podają samogłoski, a nauczyciel dopasowuje je do dni tyg.
- Dopasowywanie podpisów do poszczególnych dni tygodnia.
 







4. „Siedem dni tygodnia”- oznaczanie ilustracji cyframi- zapoznanie z cyfrą 7


5. „Magiczna liczba 7”- zabawa ruchowo- naśladowcza
Ustawiamy się w kręgu i łapiemy za ręce, chodząc w kręgu śpiewamy słowa:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6,
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6, To jest 7.

Dzieci przy poszczególnych liczbach, wykonują następujące ruchu:
To jest 1 - tupią prawą nogą
To jest 2 -tupią lewą nogą
To jest 3 -klękają na prawe kolano
To jest 4 -klękają na lewe kolano
To jest 5 - opierają się na prawym łokciu
To jest 6 - opierają się na lewym łokciu
To jest 7 -kładą sie na podłodze.

6. "Karuzela dni tygodnia"- praca indywidualna

Układanie kartoników z dniami tyg. w odpowiedniej kolejności, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Naklejanie ich na arkusze papieru.




 7. Nauka piosenki o dniach tyg., do melodii „Panie Janie”

Poniedziałek, poniedziałek
I wtorek i wtorek,
Środa, czwartek piątek,
Środa czwartek piątek,
Sobota- niedziela.

8. „Zawody dni tygodnia”- zabawa ruchowa do piosenki „Niedziela będzie dla nas”.


Na środku sali stoi krzesło.
Dz. otrzymują trójkąty z nazwami dni tygodnia (pochodzą one z wyprawek matematycznych dołączonych do podręczników).

 
Każde z nich jest danym dniem tygodnia. Podczas trwania muzyki, dz. energicznie tańczą w parach rock’n’rolla, wokoło krzesła. Na pauzę w muzyce, n-l podaję nazwę dnia tyg., a dzieci będące tym dniem, muszą zająć miejsce na krześle. Osoba, która zrobi to jako pierwsza otrzymuje punkt. Zabawa trwa do osiągnięcia 5 punktów przez jednego z dzieci.

9. „Siedem”- karta pracy (zmodyfikowana wersja karty od thisreadingmama.com)

Ćwiczenia wprowadzające:
- rysowanie palcem po dużym wzorze,
- kreślenie palcem w powietrzu,
- rysowanie palcem po dywanie

Dzieci najpierw piszą cyfry ołówkiem, a później poprawiają mazakiem. Nie lubię, jak karty pracy są takie szare, wolę jak mienią się kolorami tęczy :D


10.„Tydzień” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.

N. ustawia dziec i w kole. Wskazane dziecko razem z N. wymienia nazwę dnia tygodnia (kolejno, zaczynając od dowolnego). Każde musi zapamiętać, jakim jest dniem tygodnia.
Następnie do danego dnia przypisuje określoną czynność, np. poniedziałek – podskakuje jak piłka, wtorek – robi przysiad, środa – robi pajacyki, czwartek – obraca się dookoła, piątek – skacze jak zając, sobota – fruwa jak wróbel, niedziela – kładzie się na podłodze. Wymienione czynności na hasło N. – określony dzień tygodnia – wykonują dzieci, będące tym dniem tygodnia. Natomiast na sygnał: Tydzień! każde dziecko wykonuje swoją czynność. Podczas kolejnych powtórzeń zmiany sygnałów następują coraz częściej.


Tak na zapas :)

Z racji tego, że czasem brakuje już pomysłów na zabawy ruchowe, postanowiłam wykorzystać nieco młode umysły moich boberków, i zachęciłam ich do wymyślenia jakiejś zabawy.

Były pomysły mniej lub bardziej trafne, ale najbardziej spodobały mi się dwa:

1. Z. B- "Liczby parzyste i nieparzyste" ( I know!- niestety zabawa nie przeszła, bo większość grupy nie rozumie tych pojęć)- podczas podawania przez n-la liczby parzystej dzieci wykonują ustalony ruch (np. skaczą na 1 nodze", a podczas podawania liczby nieparzystej, ruch ten jest inny (np. robi się przysiady).
2. K.B- "Dni pracujące i weekend"- podczas wymieniania dni tygodnia, podczas których chodzi się do pracy, do przedszkola, dzieci wykonują czynności związane z obowiązkami, np. w przedszkolu, pracy. Podczas podawania dni weekendowych, czynności te muszą się wiązać z wypoczywaniem i relaksowaniem się ;)
Prawda, że lotne umysły mają te moje bobry ? :D

********************************************************

Odnośnie ilustracji wykorzystanych na zajęciach:
- obrazki do wiersza ściągnęłam bodajże z chomika,
- obrazki z dniami tygodnia rysowała mi moja koleżanka, niestety nie są one dostępne do pobrania 

Jak zawsze, będę wdzięczna za wszelkie uwagi i komentarze. Dajcie znać, czy konspekt przypadł Wam do gustu, czy wręcz odwrotnie ;) Czekam też na Was na FB <3


4 komentarze:

  1. Nie znam się na nauczaniu przedszkolaków wię nie mi oceniać ogólnie koncept zajęć... Mi się podoba jak to wszystko ogarnizujesz i już ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry wieczór. Gdzie można znaleźć kolorowankę TYDZIEŃ zamieszczoną na początku tego posta? Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń