Nie tak dawno, bo dokładnie w Dniu Kobiet,
zafundowałam sobie w ramach prezentu szkolenie z kodowania :D
Już od dawna interesuję się tego typu zabawami z najmłodszymi,
i zdarzało się, że przeprowadzałam zabawy z kodowania jeszcze nie wiedząc, że to właśnie ono,
bo nie było to u nas tak znane i na taką skalę rozpowszechniane.
Nie wiem czy pamiętacie, ale chociażby "Gra w kubki" jest tego świetnym przykładem ;)
Na owym szkoleniu, prowadzonym przez EduSense i autorkę bloga "Kodowanie na dywanie",
zainteresowana byłam głównie zabawami z matą,
bo Ozoboty moim zdaniem to coś dla starszaków i szkolniaków.
Niestety, Ameryki w kwestii maty przede mną nie odkryto,
ale dowiedziałam się jednej, ważnej rzeczy jeśli chodzi o zabawy w kodowanie z maluszkami.
A mianowicie, że dla 3-4 latków nie ma sensu tworzyć zabaw na dużych matach.
Wystarczy, jak zorganizujemy im powierzchnię 3 pola x 3 pola i to będzie wystarczająco dobry początek przygody z kodowaniem.
Dlatego, jak tylko nadarzyła się ciekawa tematyka i możliwość przeprowadzenia tego typu zabawy,
wzięłam się za przygotowania :)
Zajęcia przeprowadzę jutro,
a już dziś zapraszam Was do zapoznania się z konspektem wg którego je poprowadzę :)
Enjoy :D <3
Dzień
dobry dzieci
dzieci machają do siebie
Słonko
dla was świeci podnoszenie dłoni do góry, wkręcanie
żarówek
Ptaszek
cicho śpiewa
uderzające palce - dziubek z dłoni
Kołyszą się drzewa ręce w
górę i machanie nimi na boki
Chmurka
na niebie podnoszenie
reki do góry i wskazywanie nieba
Macha
dziś do ciebie
dzieci machają do siebie
Wiatr
leniwie wieje
podnoszenie rąk do góry i machanie nimi na boki
Motylek
się śmieje
kreślenie uśmiechu na swojej twarzy palcem
2. ""W ogródeczku kwiatka mam"- zabawa kołowa do piosenki z Pudła Inspiracji
3. "Sadzimy kwiatki"- zabawa w kodowanie.
Nauczyciel rozdaje dzieciom mini maty do kodowania (wydruk w formacie A4 w laminacie) z naklejonym za pomocą gumy, zestawem kwiatków i dwa paski papieru (filcu lub pianki dekoracyjnej).
Taka samą matę, tylko w dużym formacie ( A3 lub większa ) wiesza na tablicy.
Prosi dzieci, żeby sobie wyobraziły, że te puste pola, to grządki w ogrodzie i za chwilę będziemy w nich sadzić kwiatki.
Ale to nie będzie takie zwykłe sadzenie, ponieważ trzeba będzie posadzić odpowiednie kwiatki na wskazanej grządce.
W lewym górnym rogu planszy umieszcza obrazek z ogrodniczką i informuje, że za chwilę dzieci zmienią się w małych
ogrodników.
N-l prezentuje dzieciom kwiatki, które umieszcza za pomocą gumy mocującej, na dolnej części maty (tam, gdzie jest puste miejsce pod tabelką ).
Nad tablicą umieszcza obrazek wybranego kwiatka (nie ten z dolnego paska, tylko z drugiej puli kwiatków: pomarańczowy lub zielony lub różowy) i prosi, by chętne dziecko wylosowało np. z Magicznego Pudła lub Worka jedną karteczkę (najlepiej jak będą one zalaminowane, bo będzie je można wykorzystać przy okazji innych zabaw ;).
Wylosowana kartkę umieszcza obok kwiatka i tłumaczy dzieciom zasadę "sadzenia".
Zielony kwiatek musimy posadzić na grządce, którą wskazuje nam ta karteczka. Zobaczcie, pierwszy pasek kładziemy wzdłuż grządek, które mają ile kropeczek?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem pasek wzdłuż grządek z jedną kropeczką.
Drugi pasek, kładziemy w poprzek grządek, które mają kolor jaki?
- dzieci odpowiadają.
Połóżcie zatem drugi pasek w poprzek grządek z żółtą plamką.
Teraz spróbujcie wskazać miejsce, w którym te dwa paski się przecinają. Pole, pod przecinającymi się paskami to grządka na której posadzimy nasz zielony kwiatuszek.
Nauczyciel umieszcza na swojej macie, w odpowiednim miejscu zielonego kwiatka.
Dzieci robią dokładnie to samo na swoich matach.
I powtarzamy schemat:
N-l umieszcza nad swoją mata inny kwiatek (np. różowy). Prosi chętne dziecko o wylosowanie karteczki. Karteczkę umieszcza obok kwiatka. I wspólnie z dziećmi ustalają, na jakiej grządce należny zasadzić kwiatek. Po znalezieniu grządki, zarówno dzieci jak i n-l umieszczają na niej różowy kwiatek.
Trzeci kwiatek, dzieci próbują już "zasadzić same'. Gdy wszyscy już wykonają swoje zadanie, n-l wykonuje je na swojej macie i sprawdza, jak poszło dzieciom.
Zabawę można wydłużyć, jeśli widać zainteresowanie dzieci,
dlatego w plikach do pobrania, zamieściłam wszystkie możliwe kombinacje do sadzenia :)
Można je oczywiście stosować w dowolnym układzie z kwiatkami.
4. "Kwiatki hop do ziemi"- zabawa ruchowa z obręczami.
N-le rozkłada na dywanie tyle obręczy ile jest dzieci. Wystukuje rytm na tamburynie, a dzieci maszerują wg niego. Na przerwę w grze i hasło "Kwiatki hop do ziemi", dzieci wykonują skok do obręczy i w niej kucają. Na sygnał muzyczny wychodzą z obręczy i ponownie maszerują zgodnie z rytmem. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. "Sadzimy kwiatki"- działania praktyczne.
I tutaj faktyczna zabawa w ogrodników, bo dzieci sadzą cebulki kwiatków do mini-doniczek :)
***
I co myślicie o zabawie?
Będę bardzo wdzięczna za wszystkie uwagi i komentarze <3
***
Jeśli jesteście zainteresowani pomocami do przeprowadzenia zabawy w kodowanie,
w skład których wchodzą:
- Mini-maty dla dzieci:
- Zestawy kwiatków dla dzieci:
- Karteczki z kodami:
- Zestaw kwiatków dla n-la (druk x2- do umieszczenia na pasku maty i w kodzie nad matą)
zapraszam TUTAJ
Jak zwykle mnóstwo inspiracji :) szał :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe pomoce i fajnie, że kodowanie zaczynamy już od maluszków. My na początku ułatwiliśmy sobie określanie miejsca położenia np.kwiatka korzystając ze sznurków. Gratuluje kreatywności.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry, jasny przekaz. Świetna pomoc!
OdpowiedzUsuńŚwietne zajęcia, jasny przekaz.Super.
OdpowiedzUsuńsuper, super.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSzukałam czegoś tak inspirującego. Super.
OdpowiedzUsuńSuper,bardzo fajne zajecia
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie zostało to napisane.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabawy w kodowanie. monikakonopka82@o2.pl
OdpowiedzUsuńWitam :).jestem rowniez zainteresowana otrzymaniem pomocu do zabaw w kodowanie. ania_nd@interia.eu
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabaw z kodowania - magda_fabiszewska@interia.eu
OdpowiedzUsuńsuper zajecie, jestem chętna :)
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabaw z kodowania (justyna.harmacinska@onet.pl)
OdpowiedzUsuńjestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do zabaw z kodowania iza.pkocenko@gmail.com
OdpowiedzUsuńWitam serdecznie. Jestem zainteresowana otrzymaniem pomocy do przeprowadzenia zabawy. marta412@onet.eu
OdpowiedzUsuńJestem zainteresowana ewa.majchrowska3@wp.pl
OdpowiedzUsuńjestem zainteresowana pomocami do kodowania: joannaszarota83@gmail.com
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł na pierwsze kodowanie. Można pracować z jednym dzieckiem i z małą grupą. Proszę o przesłanie linku do pomocy. Beatadk@tlen.pl
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł gratuluję. 🤩Wykorzystam dla swoich dzieci w grupie⚘
OdpowiedzUsuńWitam, czy istnieje jeszcze mozliwosc otrzymania materiałow do przeprowadzenia tych zajec z kodowania? jesli tak to bardzo prosze - an.malka@op.pl
OdpowiedzUsuń