niedziela, 6 października 2019

Światowy Dzień Uśmiechu- zestaw zabaw ruchowych z elementami kodowaniem w przedszkolu

Światowy Dzień Uśmiechu, to kolejne nietypowe święto w naszym kalendarzu zajęć z kodowania. 
Z racji tego, że w tym roku wypadło ono w piątek, a w piątki się gimnastykujemy, 
postanowiłam opracować zestaw zabaw ruchowych, 
w którym przemycę nieco uśmiechu i przy okazji wplotę w zajęcia zabawę z kodowaniem :)
Na zajęciach wykorzystałam maty do kodowania z Moje Bambino,
Jeśli jeszcze nie obchodziliście tego święta w swoich grupach, to możecie skorzystać z moich propozycji. 
Ewentualnie, zachomikujcie je sobie na przyszły rok :D


 Przebieg zajęć:

1.                  „Kolorowe drużyny”- zabawa orientacyjno - porządkowa.

Pomoce: koła hula-hop  w 4 kolorach, szarfy w 4 kolorach (1 dla każdego dziecka), 4 obrazki uśmiechniętych buziek, tamburyno.

N-l układa na podłodze w znacznej odległości od siebie koła hula-hop. Wewnątrz nich umieszcza obrazki uśmiechniętych buziek. Rozdaje dzieciom szarfy- dzieląc ich tym samym na 4 kolorowe drużyny. Dzieci poruszają się po sali  w rytm wygrywany na tamburynie: szybko, wolno. Na przerwę w grze ustawiają się przy obręczy, która ma taki sam kolor jak ich szarfa.  Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając położenie kół na podłodze.

 
 
x 4

2.                  „ Radosne skoki”- zabawa z elementem skoku i podskoku.

Pomoce: 8 pachołków w 4 kolorach, szarfy dla dzieci, gwizdek

N-l ustawia w niedużej od siebie odległości, w 2 rzędach po 4 pachołki w dwóch kolorach. Przed pachołkami ustawiają się dzieci w szarfach z takim samym kolorem jak pachołki. Na gwizdnięcie n-la, dzieci zaczynają przeskakiwać pachołki obunóż, z szerokim uśmiechem na twarzy.


3.                  „Woreczki na macie”- ćwiczenia przeciw płaskostopiu z elementami kodowania.

Pomoce: 4 maty do kodowania, 4 różnokolorowe pachołki, woreczki w 4 kolorach (po 1 dla każdego dziecka), kartoniki do kodowania (zestaw 8 kartoników do każdej maty), 6 kart z kodami dla każdej drużyny, po 6 papierowych, różnokolorowych kółek dla każdej drużyny.

N-l rozkłada maty do kodowania z ułożonymi na osi współrzędnych kartonikami  do kodowania. Maty oznacza pachołkami. Przy danym kolorze pachołka i przynależnej mu macie, siadają dzieci z szarfami w tym samym kolorze. Następnie rozdaje dzieciom papierowe kółka i karty z kodami: każde dziecko w drużynie otrzymuje inny kod (wszystkie drużyny mają te same zestawy kart z kodami). Zadaniem dzieci jest położenie na wyznaczonym kartą z kodem polu papierowego koła. Gdy wszyscy wykonają zadanie, n-l rozdaje dzieciom woreczki. Dzieci w siadzie ugiętym chwytają stopą woreczek i próbują przenieść go na jedno z pól zaznaczonych kropką. Jeśli wszystkim uda się wykonać zadanie, na macie powinien pojawić się uśmiech.





x 4

4.                  „Przy uśmiechu stań”- zabawa kształtująca prawidłową postawę.

Pomoce: maty z ułożonymi woreczkami, bębenek.

Dz. biegają na palcach pomiędzy rozłożonymi matami. Na uderzenie bębenka zatrzymują się, dobierają się w pary, stają tyłem do siebie, łapią się za ręce, które podnoszą, prostując je w łokciach.
Zabawę powtarzamy kilka razy, tak by za każdym razem stworzona została inna para.

Wzory mat po wykonaniu wcześniejszego zadania:





5.                  „ Dziś się uśmiechamy...”- zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.

Pomoce: dwie plansze ze smutnymi buźkami, piłeczki piankowe- po jednej dla każdego dziecka, cztery pachołki.

N-l w dużej odległości od siebie, na przeciwko tablicy, układa po dwa pachołki obok siebie w różnych kolorach. Dzieci ustawiają się za pachołkami: kolor pachołka=kolor szarfy. Na tablicy wiesza plansze ze smutnymi buźkami. Każde dziecko otrzymuje piłeczkę i musi trafić nią w plakat, wypowiadając słowa: Dziś się uśmiechamy, a nie smutamy.

x 2

6.                  „Z uśmiechem na twarzy”- ćwiczenia oddechowe.

Dz. maszerują po obwodzie koła z uśmiechem na twarzy. Podnoszą ręce do góry wykonując wdech, po czym opuszczają, robiąc wydech. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

7.                  Podziękowanie za udział w zajęciach i wręczenie orderów uśmiechu.


Napis na tablice oraz ordery wydrukowałam ze strony Edu Zabawy- która jest skarbnicą takich gadżetów :D


Wskazówka:
Z racji tego, iż zabawa z kodowaniem zajęła sporo czasu, nie udało nam się zrealizować wszystkich zabaw ruchowych,
dlatego przy planowaniu zajęć w swojej grupie,
proponuję wybrać z powyższego zestawu 2-3 zabawy ruchowe,
by nie przedłużać zajęć.
Chyba, że kodowanie pójdzie Wam szybko, to można zrealizować więcej ćwiczeń ruchowych ;)

Dajcie proszę znać w komentarzach, co sądzicie o naszych zajęciach :)
Może jakieś cenne uwagi Wam się nasuwają?

1 komentarz:

  1. W tym roku planuje obchodzić z dziećmi nietypowe święta dlatego z miłą chęcią skorzystam z Pani pomysłów. Są świetne 😊

    OdpowiedzUsuń