Ziemia, woda i powietrze
oraz słonko jeszcze –
tego kwiatek potrzebuje,
oraz słonko jeszcze –
tego kwiatek potrzebuje,
gdy w ogrodzie go hodujesz
A. Bober
Tematyka tygodniowa: „Wiosna w ogrodzie”
Temat dnia: „Pan Tulipan”; czwartek, 02.04.2020 r.
Propozycje aktywności:
1. „Wiosenne kwiaty”- praca z obrazkiem
Posłuchaj zagadek i wskaż na obrazku kwiat, o którym jest mowa.
Biały dzwoneczek, przez śnieg się przebija.
Długie jego listki, długa łodygowa szyja. (przebiśnieg)
Kwiaty żółte, fioletowe
pożegnać zimę już gotowe.
W ogródku twym wyrosną
bardzo wczesną wiosną. (krokusy)
Pan i tuli- w jego nazwie kryją się te słowa dwa:
Czy ktoś już nazwę tego kwiatka zna? (tulipan) ZAGADKA ZMYŁKA
Żółty kielich z żółtych płatków się wyłania,
wczesną wiosną wszystkim dookoła się kłania. (żonkil)
2. „W naszym ogródeczku”- utrwalanie słów i melodii piosenki.
3 . Zabawa ruchowo- naśladowcza do słów piosenki
4. „O żółtym tulipanie” – opowiadanie M. Różyckiej.
Posłuchaj opowiadania czytanego przez rodzica. Obejrzyj ilustracje.
Ilustracje do opowiadania znajdziecie TUTAJ
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
- Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
- Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
- Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
- Puk! Puk! Puk!
- Kto tam?
- To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
- Tulipanku, puść mnie!
- Ktoś ty?
- Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
- Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w środku pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
- Teraz już na pewno będzie wiosna!
Odpowiedz na pytania:
- Kto mieszkał w domku pod ziemią?
- Kto chciał wejść do domku Tulipanka?
- Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić deszczyku i słonka?
- Co stało się z Tulipankiem, gdy wpuścił do swojego domku deszczyk i słonko?
5. „Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała
Dzieci-kwiatki przykucają na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach.
Budzą je promienie wiosennego słońca (rodzic chodzi wokół dziecka i dotyka dłonią główki)
i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i delikatnie pryska na dziecko.
Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe do słońca, obracają się dookoła własnej osi.
Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.
6. „Co jest potrzebne roślinom do życia?"- zapoznanie z warunkami niezbędnymi do wzrostu roślin.
Obejrzyj filmik:
Powiedz, co jest potrzebne roślinom, by mogły rosnąć?
9. „Sadzimy kwiatki”- zabawa matematyczna. Karta pracy
Dzieci wycinają z pomocą rodziców kwiatki znajdujące się na dole karty. Następnie przyklejają je wg instrukcji znajdującej się w poleceniu na karcie.
10. Warte obejrzenia:
Dlaczego rośliny rosną?
11. "Pan Tulipan"- ćwiczenia grafomotoryczne.
W wolnej chwili narysuj Pana Tulipana.
Najpierw rysuj palcem po wykropokowanych śladach.
Następnie rysuj kredką lub mazakiem.
Pokoloruj rysunek.
Udanej zabawy <3
***
Post powstał w ramach cyklu:
***
Post powstał w ramach cyklu:
Drodzy rodzice,
Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki,
dlatego też powyżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Możecie Państwo także całkowicie z nich zrezygnować
i według własnego pomysłu zorganizować zabawy w proponowanych kręgach tematycznych.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać.
Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
i z utęsknieniem czekam na powrót do przedszkola!
Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki,
dlatego też powyżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Możecie Państwo także całkowicie z nich zrezygnować
i według własnego pomysłu zorganizować zabawy w proponowanych kręgach tematycznych.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać.
Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
i z utęsknieniem czekam na powrót do przedszkola!
Pracuję w szkole specjalnej, ale regularnie zaglądam na bloga i korzystam z Pani pomysłów. Wzorując się na teatrzyku o Cebulusiu nagrałam krótki filmik ilustrujący opowiadanie o tulipanie. Jakość nie powala, jednak może komuś się przyda :) Pozdrawiam i gratuluję pomysłów!
OdpowiedzUsuńhttps://www.youtube.com/watch?v=pY-qICPQRr0&feature=youtu.be