niedziela, 5 kwietnia 2020

Wielkanocne przysmaki - konspekt zajęć w przedszkolu


Na stole pisanki tęczą malowane,
wśród zieleni trawy cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny,
Wielkanoc i wielkie spotkanie rodziny.

Tematyka tygodniowa: „Wielkanoc”
Temat dnia:  „Wielkanocne przysmaki”

Propozycje aktywności:

1. Poranna gimnastyka dla smyka.


2.  "Wielkanocne pyszności" - słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej.


W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały
bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.
Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej
grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba
i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,
jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.
Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy
kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak
mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,
zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą
takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze
mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół
i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
 

Opowiadanie pochodzi z Przewodnika Metodycznego "Nowe przygody Olka i Ady. Czterolatek. Poziom A+", cz. 3, s. 193
Ilustracje pochodzą z książki "Nowe Przygody Olka i Ady. Czterolatek. Poziom A+", s. 60-61 

 
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji .

− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?


4. "Przysmaki wielkanocne" – praca z obrazkiem.

Ilustracje: barszczu białego, żurku z jajkiem, jajek, wędlin, cukrowego baranka/ baranka z ciasta, mazurka, babki, sernika.

N-l nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania, pyta: Jakie smakołyki zrobiły dzieci
z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na
wielkanocnym stole? Spróbuj nazwać rzeczy znajdujące się na zdjęciach.
Która z tych świątecznych potraw jest Twoją ulubioną?


5. "Święta Wielkanocne"- zabawa dowolna do piosenki.

Posłuchajcie piosenki i spróbujcie do niej zatańczyć wg własnego pomysłu.

6. „Kartki świąteczne” – składanie obrazka z części.

Oglądanie kartek wielkanocnych przyniesionych z domu
Próba nazwania tego, co się na nich znajduje.

N-l / starsze dzieci  przecinają pocztówki  na 4 -6 części po liniach ukośnych.
Dzieci próbują złożyć obrazki w całość.

Udanej zabawy <3

***
Post powstał w ramach cyklu:

https://boberkowy-world.blogspot.com/search/label/edukacja%20domowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz