Współpraca

niedziela, 8 stycznia 2023

Zmysł węchu - konspekt zajęć w przedszkolu


Zapachy są różne: ładne i brzydkie.
Są delikatne i  intensywne.
Żeby poczuć i rozróżnić je
trzeba używać zmysłu, jakim jest węch.
Anna Zacharek

 1. „Zapachy” - ćwiczenia w wydłużaniu fazy wydechowej na podstawie wiersza E. M. Skorek

W miejscach zaznaczonych gwiazdką (*) dzieci wykonują głęboki wdech nosem, a potem
powoli wydychają powietrze przez usta. W czasie wdechu usta powinny być zamknięte.

Stoją sobie na półce
flakoniki pachnące,
pachną mamy perfumy
niczym kwiaty na łące.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą. *

Kiedy mama jest w kuchni
i gotuje pyszności,
w całym domu od razu
zapach potraw zagości.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą. *

Kiedy idziesz na spacer,
mijasz jakąś piekarnię,
zapach świeżych bułeczek
wnet twój nosek ogarnie.

Zapamiętaj ten zapach,
bo na pewno jest warto.
Wciągnij zapach więc noskiem.
wypuść – buzią otwartą. *


2. Rozmowa na temat wiersza: 

- Czym rozpoznajemy zapachy?
- O jakich przyjemnych zapachach była mowa w wierszu?
- Jakie znasz inne przyjemne zapachy?
- Czy znasz jakieś nieprzyjemne zapachy?

3. "Pięć zmysłów" - zabawa ruchowo - naśladowcza do piosenki. 

4. „Kuchenne zapachy"- zabawa rozwijająca zmysł zapachu.

Nauczyciel posyła dzieciom kolejno opakowania, wewnątrz których znajdują się różne przyprawy. Na każdym z opakowań podana jest nazwa i wygląd danej przyprawy. Nauczyciel odczytuje nazwy, a dzieci starają się zapamiętać prezentowane zapachy i nazwy przypraw. Następnie, zawiązuje oczy każdemu dziecku po kolei. Dziecko musi po zapachu odgadnąć, jaka przyprawę do powąchania dał mu n-l.

 

 Zabawa powstała w oparciu o Kuchenne zapachy z bloga Moje dzieci kreatywnie.

5. "Memo zapachowe" - ćwiczenie w rozpoznawaniu zapachów.

Nauczyciel umieszcza waciki kosmetyczne w nakrętkach od słoików. Nasącza je parami tą samą substancją, o charakterystycznymi zapachu - np. aromatami do ciast lub perfumami. Od spodu zakrętki oznaczamy zapachy np. za pomocą tej samej literki lub naklejek). Zadaniem dzieci jest wskazać pary nakrętek z wacikami, które są nasączone taką samą substancją.

Do zabawy zamiast wacików, można wykorzystać zapachowe podgrzewacze (muszą wtedy być wszystkie w jednym kolorze).


6. "Pachnie brzydko i ładnie" - zabawa ruchowa.

Dzieci poruszają się w rytm tamburyna. Na hasło "Ładnie pachnie", dzieci wciągają powietrze nosem i wydychają ustami, zaś na hasło "Brzydko pachnie", zatykają sobie nosy. 

7. "Zapachy wokół nas" - zabawa dydaktyczna; wykonanie mapy mentalnej. 

Na dużym arkuszu papieru na środku napisane jest słowo „zapachy”, od którego idą strzałki  z podpisami: ładne i brzydkie, zaś od nich kolejne, mniejsze strzałki w różnych kierunkach. Dzieci nazywają różnego rodzaju zapachy, które ich zdaniem są przyjemne lub nieprzyjemne i z pomocą n-la zapisują ich nazwy na papierze. 

8. "Jak czujemy zapach?" - filmik edukacyjny

9. "N jak nos" - odkrywanie litery n, N: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej oraz głoski n.

Poznajemy literę n, N - genially 

Pomysły na niektóre zabawy zaczerpnięte:  STĄD, STĄD 

Inne materiały z pomysłami:

TUTAJ

Masażyki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz