Grupa
wiekowa: 5 - 6 latki
Temat
kompleksowy: Poznajemy świat za pomocą zmysłów
Temat
zajęć: Zmysł wzroku
Cele
kształcenia:
– Rozwijanie percepcji wzrokowej;
–
Uwrażliwianie na konieczność dbania o zmysł wzroku;
–
Zapoznanie dz. z budowa oka; wyodrębnienie tęczówki, powieki i rzęs;
–
Rozpoznawanie i nazywanie kolorów: żółty, zielony, czerwony i figur: koło, trójkąt
–
Rozwijanie sprawności manualnej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– dz. uczestniczy w grach i zabawach rozwijających jego percepcje wzrokową;
– dz. uczestniczy w grach i zabawach rozwijających jego percepcje wzrokową;
– potrafi powiedzieć, jak dbać o wzrok,
–
wie, z czego składa się oko i co je chroni,
–
rozpoznaje i nazywa kolory: żółty, zielony, czerwony,
– skleja 2 rolki papieru toaletowego, ozdabia lornetkę według własnego pomysłu,
– skleja 2 rolki papieru toaletowego, ozdabia lornetkę według własnego pomysłu,
Metody pracy:
–
słowna,
–
oglądowa,
–
czynna,
–
poszukująca;
Formy
pracy:
–
zbiorowa
–
indywidualna
Pomoce
dydaktyczne: płyta CD, wiersz B. Formy „ Części
ciała”, sylweta chłopca, wiersz B. Szelągowskiej „Oczy”, ilustracja oka, różne
rodzaje okularów, lusterka, obrazek motyla na patyczku, obrazki z widocznymi
różnicami, pary obrazków z ilustracjami postaci z bajek, ilustracje
zabawek, rolki po papierze toaletowym,
zielone kartki, emblematy z figurami geometrycznymi
Przebieg
zajęć
1. Piosenka
na powitanie ,,Chodźcie wszyscy tu dokoła”.
Chodźcie
wszyscy tu do koła,
zabawimy się wesoło.
Witamy się wszyscy wraz,
na zabawę nadszedł czas.
Jedna ręka, druga ręka
jedna noga, druga noga
cały tułów oraz głowa
Witamy się!
zabawimy się wesoło.
Witamy się wszyscy wraz,
na zabawę nadszedł czas.
Jedna ręka, druga ręka
jedna noga, druga noga
cały tułów oraz głowa
Witamy się!
2. „Części ciała”- wiersz A. Bober
Był sobie chłopiec, nie od parady,
co z częściami ciała nie dawał sobie rady.
Najpierw jego głowa,
Do zabawy wnet gotowa,
Ciągle na boki się chwiała,
Aż go szyja rozbolała. (...)
co z częściami ciała nie dawał sobie rady.
Najpierw jego głowa,
Do zabawy wnet gotowa,
Ciągle na boki się chwiała,
Aż go szyja rozbolała. (...)
*To tylko fragment. Całość znajdziecie TUTAJ :)
3. Rozmowa w oparciu o wiersz- wskazywanie poszczególnych części i elementów ciała na sylwecie chłopca.
-
Co
znajduje się na głowie?
-
Do czego służą uszy?
- Jak nazywa się zmysł związany ze słuchem?
-
Do czego nam służą oczy?
- Jak nazywa się zmysł związany ze wzrokiem?
-
Czym wąchamy?
- Jak nazywa się zmysł związany z węchem?
- Jakie części ciała
mamy poza głową?
- Do czego służą nam
stopy?
4."Zmysłowe symbole" - zabawa ruchowa połączona z rozwijaniem percepcji wzrokowej
N-l dzieli dzieci na 5 zmysłowych grup. Każda otrzymuje kopertę z pociętymi obrazkami części ciała, związanych z danym zmysłem. Podczas gry na tamburynie, dz. poruszają się w kole wokół koperty. Na pauzę w muzyce, grupy rozpakowują jej zawartość i starają się ułożyć obrazki. Na dźwięk tamburyna, przerywają pracę i znów maszerują/biegną/skaczą. Zabawę powtarzamy kilka razy, aż wszystkim grupom uda się ułożyć obrazki.
7. Wiersz B. Szelągowskiej „ Oczy”.
Zielona trawa, niebieskie niebo,
Piękny czerwony kwiat.
Rozglądasz się ciekawie wokoło…
To dzięki oczom widzisz świat.
8.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jakiego koloru jest
trawa?
- Jakiego koloru jest
niebo?
- Jakiego koloru jest
kwiat?
- Dzięki czemu widzimy
świat?
- Za pomocą jakiego zmysłu widzimy świat?
9.
„Jak zbudowane są nasze oczy?”- zabawa dydaktyczna.
Dzieci otrzymują lusterka.
Nauczycielka prosi, aby dz. obejrzały swoje oczy w lusterkach.
- próba określenia
koloru oczu;
- próba określenia, z
czego składa się oko
- prezentacja sylwety
oka, wyjaśnienie elementów składowych oka (powieka, tęczówka, rzęsy)-
umieszczanie przez dzieci strzałek wskazujących poszczególne elementy oka;
wyklaskiwanie nazw- sylabizowanie.
Filmik edukacyjny TUTAJ
10.
„ Dobieranka- wskazywanka”- zabawa ruchowa.
Dzieci otrzymują
emblematy z kwadratami w 3 kolorach: zielony, czerwony, żółty. Podczas trwania
muzyki swobodnie maszerują, na pauzę w muzyce odnajdują swoja parę: kwadrat w
tym samym kolorze i na polecenie n-la, dz. wskazują poszczególne części ciała.
11.
Ćwiczenia rozwijające percepcję
wzrokową.
-
składanie obrazka pociętego na części / wersja on-line PUZZLE
- wyszukiwanie różnic na obrazkach / wersja on-line TUTAJ
- dobieranie w pary ilustracji z bajek/ memo on- line TUTAJ
- czego brakuje/ co zniknęło?
12. Rozmowa
na temat higieny narządu wzroku w oparciu o ilustracje.
– Jak myślicie, dlaczego
niektórzy ludzie noszą okulary?
– Dlaczego ludziom
psuje się wzrok?
– Co należy robić, aby
mieć zdrowe oczy i dobrze widzieć?
(nie należy zbyt długo siedzieć przed
telewizorem lub komputerem, nie oglądać bajek i rysować przy słabym świetle,
jeść owoce i warzywa (Wit. A), odwiedzać okulistę, aby zbadać wzrok).
Filmik edukacyjny TUTAJ
13. ,,Odpoczynek dla oczu” - zabawa ruchowa.
„Nasz wzrok bardzo lubi
kolor zielony, gdy patrzycie na przedmioty w kolorze zielonym, wówczas oczy
odpoczywają. Rozejrzyjcie się i powiedzcie, co jest w zielonym kolorze”. Dzieci otrzymują zieloną kartkę -
okienko. Kartki kładą na podłodze i biegają pomiędzy nimi przy dźwiękach muzyki,
na przerwę dzieci wracają do swoich kartek, kładą się na brzuchu z podparciem
na łokciach, wyglądają przez okienko liczą do pięciu.
14.
„Okularowo”- zabawa dydaktyczna.
Nauczycielka pokazuje
pudełko, w którym jest niespodzianka (okulary: lecznicze, przeciwsłoneczne,
pływackie). Wybrane dziecko wyjmuje z pudełka okulary i podejmuje próby
określenia ich zastosowania. Nauczycielka uzupełnia wypowiedź.
15. „Znajdź swoją parę”- zabawa ruchowa.
Dzieci otrzymują opaski
z emblematami figur geometrycznych: koła, trójkąty. Podczas trwania utworu
muzycznego maszerują po sali. Na przerwę w muzyce odszukują dziecka z takim
samym emblematem.
16.
„Gimnastyka dla oczu”
- ,,Lata motyl” - n-l trzyma w ręku obrazek motyla, którym porusza: w prawo, w lewo, w
górę, w
dół, a dzieci śledzą wzrokiem ruch motyla.
- energiczne mruganie
oczami,
- kierowanie wzroku na
sufit, bez poruszania głową, a następnie przenoszenie wzroku z sufitu
patrzenie przed siebie, by po chwili
przesunąć spojrzenie w dół
- Leniwa ósemka-
kreślenie znaku nieskończoności w powietrzu i wodzenie wzrokiem za palcem
kreślącym (z gimnastyki mózgu)
17. „Lornetki”- praca przestrzenna.
Nauczycielka prezentuje sposób wykonania lornetek
z rolek po papierze toaletowym.
Dziecko skleja dwie rolki po czym ozdabia je według własnego pomysłu.
Dziecko skleja dwie rolki po czym ozdabia je według własnego pomysłu.
- Rozejrzyjcie się
dookoła, jak wygląda świat widziany przez lornetki?
- Czy podobały się Wam
zajęcia?
- Co Ci się najbardziej podobało?
*Powyższy scenariusz zawiera propozycje do realizacji w ciągu całego dnia,
a nie jedynie w trakcie zajęć dydaktycznych :)
Dodatkowe materiały:
Gry rozwijające percepcję wzrokową:
To najciekawsze zabawy....a te lornetki:)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy scenariusz, częściowo zamierzam zrealizować. Ja dodam od siebie zabawy na wyczucie ciała W. Sherborne.
OdpowiedzUsuńSuper, ja Sherborne wykorzystuję podczas zajęć ze zmysłem dotyku :)
Usuń