czwartek, 26 stycznia 2023

Zmysł dotyku - konspek zajęć w przedszkolu

Ręka dotknąć wszystko musi,
wokół wszystko wręcz ją kusi.
Czy to miękkie, czy to twarde
czy też gładkie, chropowate.
Czasem kłuje, czasem drapie,
ręka chętnie wszystko łapie. 
A. Bober
 1. "Pięć zmysłów mam" - improwizacja taneczna przy piosence
 

2. "Dotknij"- rymowanka (źródło)

N-l recytuje wierszyk o dotykaniu. Dziecko wykonuje wszystkie opisane w nim ruchy:

Dotknij ramion,
Dotknij nosa,
Dotknij łokci
oraz włosów.
Dotknij pięty,
Dotknij ucha,
Dotknij łydki
oraz brzucha!
Dotknij ściany
i podłogi,
A na koniec
krzesła nogi!

2. "Dotyk" - rozmowa kierowana w oparciu o doświadczenia własne dzieci.

- Czy każdy dotyk jest miły? Dlaczego?
Dziecko zastanawia się i udziela odpowiedzi, np. Nie jest miły, gdy: ktoś popycha, szczypie,
ściska, łaskocze.
- Czy wszystkiego można dotykać?
Dziecko zastanawia się, czego nie można dotykać i dlaczego.
Zwrócenie uwagi dziecka, że nie należy dotykać włączonych urządzeń elektrycznych, takich jak: żelazko, lokówka, toster.
 
3. Zabawa ruchowo naśladowcza do piosenki


4."Talerzyki sensoryczne" - praca manualna w parach.
 
Każda para otrzymała jeden papierowy talerzyk i materiały, którymi owy talerzyk wyklejali przy użyciu Magic'a.
Wśród materiałów znalazły się: piórka, waciki kosmetyczne, groch, fasola, folia aluminiowa, wyciorki, korki, wykałaczki, gąbki do mycia naczyń (osobno szorstka i miękka strona), słomki, tasiemki aksamitne, tektura falista.
Można oczywiście użyć wielu, wielu innych rzeczy. My skorzystaliśmy z tego, co akurat znajdowało się na stanie nasze szafy :)
 
 
5. Ścieżka sensoryczna - zabawa pobudzająca zmysł dotyku.

Dzieci przechodzą po kafelkach wyklejonych różnymi materiałami i fakturami.
Kafelki zrobione zostały na bazie drewnianych kwadracików, a materiały zostały na nich przymocowane za pomocą kleju na gorąco.



*Zabawa przebiegła dzięki uprzejmości mojej koleżanki, która zechciała nam pożyczyć tę pomoc :)
 
 6. "Boogie woogie" - zabawa ruchowa do piosenki
 

7. "Dotknij z lewej/z prawej strony" - zabawa dydaktyczno - sensoryczna.

W tej zabawie, przedszkolaki rozwijały umiejętność rozróżniania prawej i lewej strony.
Dotykający z zasłoniętymi oczami, słuchali poleceń wydawanych przez swoich kolegów i koleżanki.
Ich zadaniem było dotykanie faktur na talerzykach z wyznaczonej strony (z prawej lub z lewej) i określenie dotykanego materiału (miękkie, twarde, śliskie, szorstkie itd.)
 

 8. Zestaw ćwiczeń wg Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby
1). Powitanie stopami.
Grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, wszyscy wyciągają nogi przed siebie i witają się dotykając palcami stóp.

Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
1). Koncert na plecach - w parach.
Jedno z dz.  klęczy obok leżącego na brzuchu drugiego dz. Pierwsi grają palcami na plecach drugich, najpierw delikatnie opuszkami palców a następnie kantami dłoni i całymi dłońmi. Zmieniają siłę i rytm uderzeń.
Następnie następuje zmiana.

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
1). Mosty/domki - w parach.
Jedna osoba z pary – w klęku podpartym – tworzy ze swojego ciała mostek/domek. Drugie dziecko z pary przechodzi dołem pod mostem/domkiem, po czym opierając dłonie na wysokości jego pasa biodrowego, przeskakuje przez nogi kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu oraz współpracę
1). Relacja „Z” - w parach. Wagoniki-pociąg
Dzieci siedzą parami, tworząc „foteliki-wagoniki”. Pary łączą się w czwórki, a później wszyscy tworzą pociąg, który na hasło nauczyciela przesuwa się w przód, w tył, prawo, lewo. Na koniec wszyscy, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, przewracają się na plecy lub na bok – „pociąg się wykoleił”.

2). Relacja „przeciwko” - w parach.
Dzieci siadają tyłem do siebie na podłodze (stykając się plecami) z nogami ugiętymi w kolanach. Mocno zapierają się stopami o podłogę i na hasło nauczyciela próbują przepchnąć kolegę z pary, nie dając mu się przy tym przesunąć.

3). Relacja „razem” -  w kole
Wszyscy uczestnicy zajęć siadają w kole i trzymają się za ręce. Cała grupa jednocześnie porusza się do wewnątrz koła, następnie na zewnątrz, w lewo, po czym w prawo, tak by krąg nie został rozerwany.

Ćwiczenia relaksacyjne
1). Plażowanie
Wszyscy leżą na brzuchach w kręgu, tak by się widzieli, głowa oparta na rękach, które opierają się łokciami o podłogę. Machanie obiema nogami jednocześnie, naprzemiennie; podnoszenie i opuszczanie złączonych nóg, bicie braw stopami; machanie prawą ręką, machanie lewą ręką.

Zakończenie
1). Iskierka
Grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, prowadzący ściska dłoń siedzącego obok niego dziecka, ono podaje uścisk dłoni sąsiadowi i w ten sposób iskierka przechodzi przez cały krąg.
 
*Ćwiczenia opracowane w oparciu o materiały znajdujące się TUTAJ i TUTAJ
 
9.  Filmik edukacyjny



10. Masażyki relaksacyjne
 
Propozycji znajdziecie mnóstwo w Internecie, dlatego nie podsyłam gotowych rozwiązań :)
Ja zawsze zaczynam od masażyka, który pamiętam jeszcze z czasów swojego dzieciństwa. A leciał on tak :)

Pisze Pani na maszynie - stukanie opuszkami palców po plecach,
A B C przecinek, kropka - rysowanie liter na plecach, lekkie pociągnięcie za włoski, stuknięcie palcem w plecy
A B C przecinek, kropka - j/w
Idą słonie - wolne uderzanie piąstkami po plecach,
Jadą konie - szybkie uderzanie piąstkami po plecach,
Idzie pan w klapeczkach - uderzanie otwartymi dłońmi po plecach,
Idzie pani na szpileczkach - szczypanie na całej długości pleców,
Świeci słonko - chuchanie  na wybrany kawałek pleców lub koliste głaskanie,
Pada deszczyk - stukanie opuszkami palców wzdłuż pleców,
Czujesz dreszczyk?- delikatne złapanie za kark.

W czasie zabaw dowolnych, przedszkolaki chętnie korzystały z wykonanych przez siebie talerzyków.
Dzięki temu, mogły podotykać wszystkie faktury, jakie się na nich znajdowały, 
a nie jedynie te, które "otrzymali"w zabawie dydaktycznej.


Jeśli chcielibyście skorzystać z moich innych propozycji dotyczących tematyki zmysłów,
to odsyłam Was TUTAJ :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz