Gorzki, czy słodki, kwaśny, słony?
Zmysł smaku mamy wyczulony
On nam podpowie w sposób jaki
Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.
B. Koronkiewicz
1. Improwizacja ruchowa do piosenki "Pięć zmysłów"
2. „Różne smaki” - słuchanie wiersza B. Koronkiewicza.
Wokół jest potraw wybór spory...
Lubisz ogórki, pomidory?
Wolisz wędlinkę, czy też serek?
Dużo jest osób, gustów wiele.
Lecz kto domyślić się potrafi,
Czy danie smaczne jest, w gust trafi,
Czy coś jest świeże, się nie psuje
I czy na pewno posmakuje?
Zmysł smaku mamy właśnie po to,
Aby posiłki jeść z ochotą.
By móc poznawać różne smaki,
Wiedzieć, kto lubi przysmak jaki.
Ciasto jest słodkie, w nim jest cukier,
Słodkie są lody oraz lukier.
Gorzki smak pieprz ma oraz zioła,
Gorzkiego dużo zjeść nie zdołasz.
Sól ma smak słony, chyba wiecie,
W kuchni solniczka stoi przecież.
Gdy solisz zupę lub twarożek
Uważaj, bo przesolić możesz.
Mięso smakuje przyprawami
Lecz ma też własny smak – umami.
A co powiemy o cytrynie?
że smak ma kwaśny, z tego słynie.
Gorzki, czy słodki, kwaśny, słony?
Zmysł smaku mamy wyczulony
On nam podpowie w sposób jaki
Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.
A rozum przypomina jeszcze,
Że z wszystkich potraw są najlepsze
Te, w których jest witamin dużo.
One naszemu zdrowiu służą.
3. Rozmowa kierowana w oparciu o wiersz i własne doświadczenia dzieci:
- Jakie mamy rodzaje smaków?
- Jakie produkty mają słodki smak?
- Jakie produkty mają kwaśny smak?
- Jakie produkty mają słony smak?
- Jakie produkty mają gorzki smak?
- Jaki jest Twój ulubiony smak?
4. „Smaki” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dzieci poruszają się w rytm tamburyna, a na przerwę w muzyce i hasło n-la wykonują wcześniej ustalone czynności:
- słodki – podskoki obunóż
- słony – wymachy ramionami
- kwaśny – obroty wokół własnej osi
- gorzki -siad skrzyżny na podłodze
5. „Różne smaki”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi miseczki z rożnymi produktami spożywczymi i podpisy.
Pierwszym zadaniem dzieci jest dopasowanie napisów do produktów znajdujących się w miseczkach.
Drugim zadaniem jest skosztowanie produktów podanych przez kolegów, określenie smaku i dopasowanie podpisów do odpowiedniej grupy smaków: gorzki, słodki, słony, kwaśny.
6. "Czekolada" - odtwarzanie prostego układu tanecznego do piosenki.
7. "Co to jest smak?" - filmik edukacyjny.
8. "Swobodne pałaszowanie" - degustacja wszystkich produktów w czasie zabaw dowolnych.
Podczas tej aktywności, ważne jest aby zadbać o odpowiednią liczbę łyżeczek jednorazowych, tak, aby każde dziecko do kosztowania każdego produktu miało osobną łyżeczkę.
Moi podopieczni wykorzystali ponad 100 jednorazowych łyżeczek :D
***
Pomysły na niektóre zabawy zostały zaczerpnięte STĄD
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz