Propozycje prac plastycznych do powyższej tematyki znajdziecie TUTAJ
Konspekt zajęć podsumowujących tematykę "Polski", znajdziecie TUTAJ i TUTAJ
Poniżej prezentuję materiały, które mam zamiar wykorzystać w swojej pracy, dzięki którym chciałabym zrealizować następujące cele:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez rozpoznawanie symboli narodowych: godło, flaga;
- Zapoznanie z pojęciem „stolica” oraz z wyglądem herbu Warszawy;
- Zapoznanie z melodią i słowami hymnu Polski;
- Kształtowanie poprawności leksykalno - semantycznej, poprzez posługiwanie się słowami z zakresu poznawanego środowiska społecznego, tworzenia skojarzeń do podanych wyrazów oraz powtarzania krótkich rymowanek;
- Kształtowanie poprawności wymowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne, utrwalające prawidłowa wymowę głosek;
- Rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych, poprzez rozumienie i stosowanie w wypowiedziach wyrażeń przyimkowych (zawierające: na, pod, do, w, przed, za, obok)
- Doskonalenie percepcji słuchowej, poprzez wyklaskiwanie prostych rytmów oraz podawanie liczby wyrazów w zdaniu;
- Kształtowanie umiejętności wcielania się w rolę aktora, poprzez indywidualne i grupowe recytowanie wierszy;
- Rozwijanie umiejętności odtwarzania prostych form tanecznych;
- Kształtowanie umiejętności ustalania wyniku dodawania i odejmowania w
zakresie 5, na materiale konkretnym;
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzalności układów, poprzez zauważanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie występujących w danym układzie regularności;
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzalności układów, poprzez zauważanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie występujących w danym układzie regularności;
- Kształtowanie orientacji przestrzennej poprzez określanie położenia przedmiotu w przestrzeni, przy użyciu pojęć: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed, między, wyżej, niżej, bliżej, dalej.
Zachęcam także do zobaczenia świetnego filmiku edukacyjnego, na temat naszych symboli narodowych.
Literatura.
Źródło ilustracji: chomikuj.pl
2. „Wars i Sawa" W. Chotomska
Dawno,
bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars.
Któregoś dnia, gdy
szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal
mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich
nie lęka,
niech się
tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała
dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie
zawahał się
ani chwili:
– Nie boję
się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak
odbił od
brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
–
Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę
twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łodź!
– groziły fale.
Ale Wars płynął
tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już
na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: połrybę –
połdziewczynę.
Była to syrena. Zdziwił się
Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle...
zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię
mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było
jak w bajce:
Żyli długo i
szczęśliwie
dzielny Wars
i piękna Sawa.
Rosło miasto
nad Wisłą –
dzielna, piękna
Warszawa.
Fale płyną
jak dawniej...
Wiatr
powtarza piosenkę.
– Jaki herb ma
Warszawa?
– Syrenkę!
Źródło ilustracji: chomikuj.pl
3. „Katechizm
polskiego dziecka”- wiersz W. Bełzy
–
Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
5. Rymowanka
„Warszawa- stolica” M. M. Skrobacz
Warszawa swym pięknem
Polaków zachwyca.
Warszawa, Warszawa
to Polski stolica.
6. „Znak” M.
Łaszczuk
– Czy wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak?
– Wiem – odpowiedział Jędrek mały –
to jest znak Polski: Orzeł Biały.
7. Rozmowa
„Spacerkiem po Warszawie”
Na podstawie wiersza i ilustracji
zawieszonych na tablicy nauczyciel opowiada
o niektórych zabytkach Warszawy:Warszawa
jest stolicą Polski. Tutaj znajduje się wiele wysokich i nowoczesnych biurowców.
Na uwagę zasługuje znany wszystkim Pałac Kultury i Nauki.
W parku Łazienkowskim znajduje się
letni pałac królewski oraz pomnik kompozytora Fryderyka Chopina. Turyści chętnie
zwiedzają Stare Miasto, zwane Starówką, gdzie znajduje się Zamek Królewski oraz
pomnik króla Zygmunta III Wazy. Na Rynku można podziwiać piękne kamieniczki i
pomnik syrenki warszawskiej, a także mury dawnego grodu – Barbakan.
Pieśni i tańce
Dużo piosenek o tematyce Polski, można znaleźć na płycie " Elementarz piosenki. Część XIV".
Można go ściągnąć STĄD
Wszystkie piosenki z serwisu You Tube, można przetwarzać na pliki mp3 dzięki tej stronie: http://www.youtube-mp3.org/
1. „Mazurek Dąbrowskiego”- Hymn
Polski; sł. J. Wybicki.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz...
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz...
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz...
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz...
2. " Krakowiaczek"
Krakowiaczek
jeden
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.
Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.
Krakowianka jedna
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.
Krakowiaczek ci ja,
krakowskiej natury,
kto mi wejdzie w drogę,
ja na niego z góry.
Krakowiaczek ci ja,
któż nie przyzna tego,
siedemdziesiąt kółek,
u pasika mego.
Krakowiaczek ci ja,
z czerwona czapeczką,
szyta kierezyja,
bucik z podkóweczką.
Gra mi wciąż muzyka,
a kółka trzepocą,
jak małe księżyce
w blasku się migocą.
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.
Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.
Krakowianka jedna
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.
Krakowiaczek ci ja,
krakowskiej natury,
kto mi wejdzie w drogę,
ja na niego z góry.
Krakowiaczek ci ja,
któż nie przyzna tego,
siedemdziesiąt kółek,
u pasika mego.
Krakowiaczek ci ja,
z czerwona czapeczką,
szyta kierezyja,
bucik z podkóweczką.
Gra mi wciąż muzyka,
a kółka trzepocą,
jak małe księżyce
w blasku się migocą.
3. " Polonez"
Zabawy matematyczne, analizy i syntezy wzrokowej, artykulacyjne, językowe, słowne, słuchowe, dydaktyczne i grupowe.
1. „ Ile jest flag?”- zabawa
matematyczna.
Nauczyciel tworzy proste działania matematyczne z
użyciem sylwet flag. Zadaniem dziecka jest wyznaczyć wynik dodawania i
odejmowania w zakresie 5, dokładając przedmioty i licząc je razem; zabierając
przedmioty i licząc, ile zostało.
2. Ćwiczenie
analizy i syntezy wzrokowej.
Chętne dzieci składają w całość widokówki pocięte na części.
Zabawa słowna ćwicząca
prawidłową artykulację głosek Sylabowe echo.
Nauczyciel wymawia
sylaby z ćwiczoną głoską, a dzieci jak echo powtarzają je za nim,
np.: sa, se, so;
asa, ese, oso; ca, ce, co; aca, ace, aco (w
małych zespołach).
3.
Ćwiczenie sprawności językowej „Łamańce”
Dzieci powtarzają popularne zdanie:
„Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe
korale”, a następnie podają
propozycje utrudnienia i rozszerzenia tego zdania o nowe wyrazy na literę „k”.
4. Zabawa słowna "Skojarzenia".
Nauczyciel podaje
rożne nazwy, a dzieci podają do nich skojarzenia, np.: kura – ptak, kurczątko, kurnik; dom
– mieszkanie, rodzina, meble.
5.
Zabawa słuchowa „Rytmy”.
Dzieci powtarzają usłyszane rytmy –
wyklaskują i wystukują je o blat stołu. Chętne dzieci podają własne propozycje
rytmiczne.
6. Zabawa doskonaląca percepcję
słuchową „ Ile jest wyrazów w zdaniu”.
Nauczyciel odczytuje proste zdania z
wcześniej prezentowanych na zajęciach opowiadań. Zadaniem dzieci jest podanie
liczby wyrazów w zdaniu.
7.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie?”.
Każde dziecko wybiera jedną zabawkę
i wykonuje polecenie nauczyciela, stosując się do określeń położenia w
przestrzeni: „na”, „w”, „obok”, „między”, np.: „Posadź misia na krzesełku”, „Połóż
lalkę obok pajaca” itp.
8.
Zabawa grupowa „Król na tronie siedzi w koronie”
Nauczyciel ustawia na środku sali
krzesełko-tron, na którym kolejno będą siadać
wszystkie dzieci. Dziecko siedzące
na krześle otrzymuje koronę i pelerynę –
płaszcz królewski. Zadaniem „króla”
jest wydać rozkaz (zadanie dla poddanych)
możliwy do wykonania, np.: „Król na
tronie siedzi w koronie i rozkazuje: wszyscy
chodzą do tyłu, wszyscy ustawiają
się w rzędzie lub w szeregu, wszyscy
podskakują
obunóż lub poruszają się na czworakach…”
9. "Symbolowe rytmy"- zabawa dydaktyczna
Nauczyciel prezentuje na tablicy daną sekwencje z wykorzystaniem symboli narodowych: godło, flaga. Zadaniem dziecka jest powtórzyć daną sekwencję. W zadaniu występuje stopniowanie trudności. np. 1 sekwencja: godło- flaga; 2 sekwencja: godło- flaga-godło; 3. sekwencja: godło- flaga-godło-flaga, itp. wariacje wg pomysłu n-l i adekwatne do umiejętności dzieci.
9. "Symbolowe rytmy"- zabawa dydaktyczna
Nauczyciel prezentuje na tablicy daną sekwencje z wykorzystaniem symboli narodowych: godło, flaga. Zadaniem dziecka jest powtórzyć daną sekwencję. W zadaniu występuje stopniowanie trudności. np. 1 sekwencja: godło- flaga; 2 sekwencja: godło- flaga-godło; 3. sekwencja: godło- flaga-godło-flaga, itp. wariacje wg pomysłu n-l i adekwatne do umiejętności dzieci.
Zabawy ruchowe.
1. Zabawa bieżna "Płynie Wisła".
Dzieci podają sobie ręce,
tworząc węża, który prowadzi nauczyciel. Razem z nim podczas ruchu powtarzają
słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej
krainie
2.
Zabawa ruchowa „Orły”
Dzieci biegają po sali przy muzyce,
naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują”i zatrzymanie muzyki kucają na podłodze
i opuszczają ręce.
3.
Zabawa muzyczno-ruchowa „Krakowiaczek”
W takt muzyki dzieci poruszają się
cwałem bocznym, trzymając prawą rękę
wyprostowaną w kierunku tańca, a lewą
pod bokiem. Na sygnał nauczyciela
np. klaśnięcie zmieniają ręce i
kierunek tańca.
4. "Symbole narodowe"- zabawa ruchowa z wykorzystaniem ilustracji godła i flagi.
Dzieci otrzymują opaski z symbolami narodowymi : godło, flaga ( te same, które zostały wykorzystane do odtwarzania rytmów) i maszerują w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce i hasło n-la: "godło" dzieci, które na swojej opasce mają godło Polski, podbiegają do nauczyciela, a reszta dzieci siada. Podobnie jest w przypadku hasła: " flaga". Dzieci z obrazkiem flagi podbiegają do nauczyciela, a reszta siada. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. " Zawody symboli?- zabawa ruchowa.
Na środku dywanu umieszczone jest krzesło. Dzieci otrzymują opaski z obrazkami symboli narodowych: godło, flaga. Maszerują do rytmu, wystukiwanego na tamburynie. Na hasło n-la : "godło/flaga", dzieci, które mają owy obrazek na opasce, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krześle.
Karty pracy
Propozycje prac plastycznych do powyższej tematyki znajdziecie TUTAJ
Konspekt zajęć podsumowujących tematykę "Polski", znajdziecie TUTAJ i TUTAJ
Źródłem legendy o powstaniu państwa polskiego, którą Pani przytacza nie jest chomikuj, tylko bajkowyzakatek.eu. Uprzejmie proszę o poprawienie źródła naszego tekstu. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńPani Dominiko, "chomikuj" zostało podane jako źródło ilustracji znajdujących się poniżej legendy :) wydawało mi się, że nazwisko autora legendy wystarczy, jeśli jednak prosi Pani o podanie dokładnego adresu pochodzenia tekstu, to już go umieszczam :) Pozdrawiam
UsuńDziękuję i pozdrawiam.
UsuńUnikałabym upubliczniania czegokolwiek z chomikuj.pl
OdpowiedzUsuńStrona chomikuj.pl nagminnie łamie prawa autorskie.
Niestety.
dziękuję, wezmę to pod uwagę w przyszłości :)
UsuńFajne zajęcia! Mam w najbliższym tygodniu tematy o Polsce to na pewno coś wykorzystam ;) Mam jedno pytanie- ta mapa Polski skąd Pani ją miała? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńZnalazłam gdzieś w Internecie, niestety już nie pamiętam gdzie :(
UsuńKażdy maluch chyba w wieku 4-5 lat w przedszkolu uczą się takich zabaw patriotycznych. Jest to bardzo potrzebne, aby poznały swoją świadomość. No i później zabawa w puzzle https://achdzieciaki.pl/puzzle-star-wars-302
OdpowiedzUsuńfajnie, że dzieci uczą się od małego swojej tożsamości narodowej. Oczywiście musi być również czas na zabawy zabawkami z https://modino.pl bo każdy dzieciak musi obowiązkowo znaleźć na to czas.
OdpowiedzUsuńPiękny scenariusz, na pewno skorzystam.
OdpowiedzUsuń