Współpraca

niedziela, 27 kwietnia 2014

Polska - moja ojczyzna: literatura do zajęć, piosenki, zabawy

W nadchodzącym tygodniu, tematem naszych zajęć będzie Polska.
Propozycje prac plastycznych do powyższej tematyki znajdziecie TUTAJ

Konspekt zajęć podsumowujących tematykę "Polski", znajdziecie TUTAJ i TUTAJ


Poniżej prezentuję materiały, które mam zamiar wykorzystać w swojej pracy, dzięki którym chciałabym zrealizować następujące cele:

- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez rozpoznawanie symboli narodowych: godło, flaga;
- Zapoznanie z pojęciem „stolica” oraz z wyglądem herbu Warszawy;
- Zapoznanie z melodią i słowami hymnu Polski;
- Kształtowanie poprawności leksykalno - semantycznej, poprzez posługiwanie się słowami z zakresu poznawanego środowiska społecznego, tworzenia skojarzeń do podanych wyrazów oraz powtarzania krótkich rymowanek;
- Kształtowanie poprawności wymowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne, utrwalające prawidłowa wymowę głosek;
- Rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych, poprzez rozumienie i stosowanie w wypowiedziach wyrażeń przyimkowych (zawierające: na, pod, do, w, przed, za, obok)
- Doskonalenie percepcji słuchowej, poprzez wyklaskiwanie prostych rytmów oraz podawanie liczby wyrazów w zdaniu;
- Kształtowanie umiejętności wcielania się w rolę aktora, poprzez indywidualne i grupowe recytowanie wierszy;
- Rozwijanie umiejętności odtwarzania prostych form tanecznych;
- Kształtowanie umiejętności ustalania wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 5, na materiale konkretnym;
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzalności układów, poprzez zauważanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie występujących w danym układzie regularności;
- Kształtowanie orientacji przestrzennej poprzez określanie położenia przedmiotu w przestrzeni, przy użyciu pojęć:  wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed, między, wyżej, niżej, bliżej, dalej.

Zachęcam także do zobaczenia świetnego filmiku edukacyjnego, na temat naszych symboli narodowych.


Literatura.


Źródło ilustracji: chomikuj.pl





2.  „Wars i Sawa" W. Chotomska

Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. 
Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. Głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie
zawahał się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak
odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łodź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: połrybę –
połdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą –
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej...
Wiatr powtarza piosenkę.
Jaki herb ma Warszawa?
– Syrenkę!

Źródło ilustracji: chomikuj.pl







3. „Katechizm polskiego dziecka”- wiersz W. Bełzy
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.

– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.

– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.

– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.

– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?
– Oddać życie.

4. „Polska” M. M. Skrobacz
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy. 

Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.




5. Rymowanka „Warszawa- stolica” M. M. Skrobacz

Warszawa swym pięknem
Polaków zachwyca.
Warszawa, Warszawa
to Polski stolica.

6. „Znak” M. Łaszczuk
– Czy wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak?
– Wiem – odpowiedział Jędrek mały –
to jest znak Polski: Orzeł Biały.

7. Rozmowa „Spacerkiem po Warszawie”

Na podstawie wiersza i ilustracji zawieszonych na tablicy nauczyciel opowiada
o niektórych zabytkach Warszawy:Warszawa jest stolicą Polski. Tutaj znajduje się wiele wysokich i nowoczesnych biurowców. Na uwagę zasługuje znany wszystkim Pałac Kultury i Nauki.
W parku Łazienkowskim znajduje się letni pałac królewski oraz pomnik kompozytora Fryderyka Chopina. Turyści chętnie zwiedzają Stare Miasto, zwane Starówką, gdzie znajduje się Zamek Królewski oraz pomnik króla Zygmunta III Wazy. Na Rynku można podziwiać piękne kamieniczki i pomnik syrenki warszawskiej, a także mury dawnego grodu – Barbakan.

Pieśni i tańce

Dużo piosenek o tematyce Polski, można znaleźć na płycie " Elementarz piosenki. Część XIV".
Można go ściągnąć STĄD

Wszystkie piosenki z serwisu You Tube, można przetwarzać na pliki mp3 dzięki tej stronie: http://www.youtube-mp3.org/

1.  „Mazurek Dąbrowskiego”- Hymn Polski; sł. J. Wybicki. 

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz...

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz...

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

Marsz, marsz...

2. " Krakowiaczek"



Krakowiaczek jeden
miał koników siedem,
pojechał na wojnę,
został mu się jeden.

Siedem lat wojował,
szabli nie wyjmował,
szabla zardzewiała,
wojny nie widziała.

Krakowianka jedna
miała chłopca z drewna,
a dziewczynkę z wosku,
wszystko po krakowsku.

Krakowiaczek ci ja,
krakowskiej natury,
kto mi wejdzie w drogę,
ja na niego z góry.

Krakowiaczek ci ja,
któż nie przyzna tego,
siedemdziesiąt kółek,
u pasika mego.

Krakowiaczek ci ja,
z czerwona czapeczką,
szyta kierezyja,
bucik z podkóweczką.

Gra mi wciąż muzyka,
a kółka trzepocą,
jak małe księżyce
w blasku się migocą.

3. " Polonez" 



Zabawy matematyczne, analizy i syntezy wzrokowej,  artykulacyjne, językowe, słowne, słuchowe, dydaktyczne i grupowe.

1. „ Ile jest flag?”- zabawa matematyczna.

Nauczyciel tworzy proste działania matematyczne z użyciem sylwet flag. Zadaniem dziecka jest wyznaczyć wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5, dokładając przedmioty i licząc je razem; zabierając przedmioty i licząc, ile zostało.

2. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.

Chętne dzieci składają w całość widokówki pocięte na części.
Zabawa słowna ćwicząca prawidłową artykulację głosek Sylabowe echo.
Nauczyciel wymawia sylaby z ćwiczoną głoską, a dzieci jak echo powtarzają je za nim,
np.: sa, se, so; asa, ese, oso; ca, ce, co; aca, ace, aco (w małych zespołach).

3. Ćwiczenie sprawności językowej „Łamańce”

Dzieci powtarzają popularne zdanie: „Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe
korale”, a następnie podają propozycje utrudnienia i rozszerzenia tego zdania o nowe wyrazy na literę „k”.

4. Zabawa słowna "Skojarzenia".

Nauczyciel podaje rożne nazwy, a dzieci podają do nich skojarzenia, np.: kura – ptak, kurczątko, kurnik; dom – mieszkanie, rodzina, meble.

5. Zabawa słuchowa „Rytmy”.

Dzieci powtarzają usłyszane rytmy – wyklaskują i wystukują je o blat stołu. Chętne dzieci podają własne propozycje rytmiczne.

6. Zabawa doskonaląca percepcję słuchową „ Ile jest wyrazów w zdaniu”.

Nauczyciel odczytuje proste zdania z wcześniej prezentowanych na zajęciach opowiadań. Zadaniem dzieci jest podanie liczby wyrazów w zdaniu.

7. Zabawa dydaktyczna „Gdzie?”.

Każde dziecko wybiera jedną zabawkę i wykonuje polecenie nauczyciela, stosując się do określeń położenia w przestrzeni: „na”, „w”, „obok”, „między”, np.: „Posadź misia na krzesełku”, „Połóż lalkę obok pajaca” itp.

8. Zabawa grupowa „Król na tronie siedzi w koronie”

Nauczyciel ustawia na środku sali krzesełko-tron, na którym kolejno będą siadać
wszystkie dzieci. Dziecko siedzące na krześle otrzymuje koronę i pelerynę –
płaszcz królewski. Zadaniem „króla” jest wydać rozkaz (zadanie dla poddanych)
możliwy do wykonania, np.: „Król na tronie siedzi w koronie i rozkazuje: wszyscy
chodzą do tyłu, wszyscy ustawiają się w rzędzie lub w szeregu, wszyscy
podskakują obunóż lub poruszają się na czworakach…”

9. "Symbolowe rytmy"- zabawa dydaktyczna

Nauczyciel prezentuje na tablicy daną sekwencje z wykorzystaniem symboli narodowych: godło, flaga. Zadaniem dziecka jest powtórzyć daną sekwencję. W zadaniu występuje stopniowanie trudności. np. 1 sekwencja: godło- flaga; 2 sekwencja: godło- flaga-godło; 3. sekwencja: godło- flaga-godło-flaga, itp. wariacje wg pomysłu n-l i adekwatne do umiejętności dzieci.







Zabawy ruchowe.

1. Zabawa bieżna "Płynie Wisła".

Dzieci podają sobie ręce, tworząc węża, który prowadzi nauczyciel. Razem z nim podczas ruchu powtarzają słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie

2. Zabawa ruchowa „Orły”

Dzieci biegają po sali przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują”i zatrzymanie muzyki kucają na podłodze i opuszczają ręce.

3. Zabawa muzyczno-ruchowa „Krakowiaczek”
W takt muzyki dzieci poruszają się cwałem bocznym, trzymając prawą rękę
wyprostowaną w kierunku tańca, a lewą pod bokiem. Na sygnał nauczyciela
np. klaśnięcie zmieniają ręce i kierunek tańca.

4. "Symbole narodowe"- zabawa ruchowa z wykorzystaniem ilustracji godła i flagi.

Dzieci otrzymują opaski z symbolami narodowymi : godło, flaga ( te same, które zostały wykorzystane do odtwarzania rytmów) i  maszerują w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce i hasło n-la: "godło" dzieci, które na swojej opasce mają godło Polski, podbiegają do nauczyciela, a reszta dzieci siada. Podobnie jest w przypadku hasła: " flaga". Dzieci z obrazkiem flagi podbiegają do nauczyciela, a reszta siada. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. " Zawody symboli?- zabawa ruchowa.

Na środku dywanu umieszczone jest krzesło. Dzieci otrzymują opaski z obrazkami symboli narodowych: godło, flaga. Maszerują do rytmu, wystukiwanego na tamburynie. Na hasło n-la : "godło/flaga", dzieci, które mają owy obrazek na opasce, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krześle.


Karty pracy



Propozycje prac plastycznych do powyższej tematyki znajdziecie TUTAJ

Konspekt zajęć podsumowujących tematykę "Polski", znajdziecie TUTAJ i TUTAJ 

10 komentarzy:

  1. Źródłem legendy o powstaniu państwa polskiego, którą Pani przytacza nie jest chomikuj, tylko bajkowyzakatek.eu. Uprzejmie proszę o poprawienie źródła naszego tekstu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Dominiko, "chomikuj" zostało podane jako źródło ilustracji znajdujących się poniżej legendy :) wydawało mi się, że nazwisko autora legendy wystarczy, jeśli jednak prosi Pani o podanie dokładnego adresu pochodzenia tekstu, to już go umieszczam :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. Unikałabym upubliczniania czegokolwiek z chomikuj.pl
    Strona chomikuj.pl nagminnie łamie prawa autorskie.
    Niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, wezmę to pod uwagę w przyszłości :)

      Usuń
  3. Fajne zajęcia! Mam w najbliższym tygodniu tematy o Polsce to na pewno coś wykorzystam ;) Mam jedno pytanie- ta mapa Polski skąd Pani ją miała? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazłam gdzieś w Internecie, niestety już nie pamiętam gdzie :(

      Usuń
  4. Każdy maluch chyba w wieku 4-5 lat w przedszkolu uczą się takich zabaw patriotycznych. Jest to bardzo potrzebne, aby poznały swoją świadomość. No i później zabawa w puzzle https://achdzieciaki.pl/puzzle-star-wars-302

    OdpowiedzUsuń
  5. fajnie, że dzieci uczą się od małego swojej tożsamości narodowej. Oczywiście musi być również czas na zabawy zabawkami z https://modino.pl bo każdy dzieciak musi obowiązkowo znaleźć na to czas.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny scenariusz, na pewno skorzystam.

    OdpowiedzUsuń