Współpraca

piątek, 27 marca 2020

Wiosna w ogrodzie- konspekty na cały tydzień i pomoce do zajęć dla 4-latków

Nie ukrywam, że ostatnio brak chęci do robienia czegokolwiek ponad to, co jest wymagane,
opanowały moje boberkowe ciało i umysł.
Ale dzięki Waszym komentarzom na FB postanowiłam wziąć się w garść
i umieścić w końcu coś nowego na blogu.
Prezentuję zatem moje zeszłotygodniowe konspekty zajęć oraz pomoce,
Które podczas tych zajęć wykorzystałam.


 

Poniedziałek „W ogrodzie”

I.
1. Rozmowy na temat aktualnej pory roku. Przypomnienie wiadomości z marcowych zajęć.

2. „Wiosna”- gimnastyka buzi i języka,
wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 89

II.

1. „Porządki w ogródku”- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji

Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, Kwiecień 2013

2.  „W naszym ogródeczku”- nauka piosenki ze zbioru n-la

W naszym ogródeczku // zrobimy porządki// 3x
Wygrabimy ścieżki //przekopiemy grządki// 3x

Raz dwa trzy.

Potem w miękką ziemię // wsiejemy nasionka // 3 x
Będą się wygrzewać // na wiosennym słonku // 3x

Raz dwa trzy.

Spadnie ciepły deszczyk //i wszystko odmieni// 3 x
W naszym ogródeczku //grządki zazieleni// 3 x.

Raz dwa trzy.

3.  Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą       
zrobimy porządki                         dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy ścieżki                       dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki                    
dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

Potem w miękką ziemię                dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać                     dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

Spadnie ciepły deszczyk                dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli      
i wszystko odmieni                         opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy
             
4. „Ogrodnik”-  zagadka wprowadzająca do rozmowy o pracy ogrodnika

Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.

5. „Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji.
- rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników

N-l prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dz., by nazwały osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedziały o wszystkich elementach ich ubioru.
Pyt. pomocnicze:
- Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)
- Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)
- Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)

6. „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem

Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik. 
Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, Marzec 2015

7.  „Na ogrodowej ścieżce”- zabawa ruchowa z elementem równowagi,
wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 88

8.. „Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe

N-l prezentuje obrazki wybranych narzędzia ogrodowych.
Dz. wypowiadają się na temat: “Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”.
W razie problemów, można zaprezentować plakat „Co robimy w ogrodzie”
N-l zwraca uwagę dz., że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.
Obrazki to kolorowanki narzędzi wydrukowane na kolorowych kartkach

9. Spacer w bliskim otoczeniu przyrodniczym.

III.
1 „Grabki”- zabawa plastyczna

Formowanie wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.

2. "Grabki i konewki"- karta pracy, wg Karty Pracy Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 10

Nalepianie narzędzi wg wzoru. Odzwierciedlanie układu przedmiotów


Wtorek, Jak zbudowany jest kwiat

I.

1. Zabawy tradycyjne w kole. Integrowanie dzieci.

2. „Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej

Nauczyciel wymawia słowa związane z wiosną z podziałem na sylaby. Chętne dzieci syntezują sylaby i mówią całe słowa.

II.

1. "Budowa kwiatu"- zabawa dydaktyczna 
- przypomnienie budowy kwiatu
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego

Dz. okładają obrazek kwiatka z prostokątnych puzzli. Zwracają uwagę, z jakich części się składa; słuchają nazw tych części wypowiadanych przez nauczyciela podczas prezentacji napisów (łodyga, liście, kwiat, korzeń). Po czym same dopasowują podpisy do poszczególnych części kwiatka.




* Zdjęcia pochodzą z zeszłego roku. W tym, niestety nie udało mi się uwiecznić tej zabawy :(

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 14 wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 93
- rozwijanie głównych grup mięśniowych, kształtowanie prawidłowej postawy ciała

3. „Kwiatek”- praca plastyczna.







Poniżej zamieszczam plik do pobrania z podpisami poszczególnych części kwiatka. 
Dzieci samodzielnie je wycinają i przyklejają przy danych partiach kwiatka.


III.

1. „W naszym ogródeczku”- utrwalenie słów i melodii piosenki.

2. „Wąż ogrodowy”- zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 88


Czwartek, Pan Tulipan

I.

1. Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne na dywanie.
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej

2. „Wiosenne kwiaty”- praca z obrazkiem
- przypomnienie nazw poznanych wczesnowiosennych kwiatów.

II.

1. „W naszym ogródeczku”- utrwalanie słów i melodii  piosenki.

2 . Zabawa ruchowo- naśladowcza do słów piosenki

3. „O żółtym tulipanie” – teatr ilustracji na podstawie opowiadania M. Różycka.
- prezentacja nowej formy przekazu literackiego.



*Treść opowiadania i ilustracje, znajdziecie TUTAJ
*Jeśli chcielibyście wykonać podobny teatrzyk, instrukcję znajdziecie TUTAJ

4. Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku.
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami, poprawnymi pod względem gramatycznym.

5. „Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała

Dzieci-kwiatki przykucają w rozsypce na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach.
Budzą je promienie wiosennego słońca (n-l chodzi od dziecka do dziecka i dotyka dłonią główek) i kropelki ciepłego deszczyku (n-l zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka nosów dzieci.
Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.


Ps. Zabawa przyniosła dzieciom naprawdę sporo frajdy :D Koniecznie przeprowadźcie ją u siebie :)

6. „Budowa tulipana”- praca z obrazkiem.
- zapoznanie z budowa kwiatu cebulkowego na przykładzie tulipana

Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Szkoły Podstawowej, Marzec 2018


7. „Pan Tulipan”- zabawa badawcza.
- zapoznanie z etapami rozwoju tulipana na przykładzie sadzonek kwiatu.



Układanie historyjki w odpowiedniej kolejności

8. „Malujemy tulipany”- zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową
wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz.2, s. 69

9. „Sadzimy tulipany”- zabawa matematyczna.
- wprowadzenie znaku dodawania
- kształtowanie umiejętności wykonywania działań  z wykorzystaniem cyfr i znaków matematycznych


10. Spacer w pobliżu przedszkola
 - poszukiwanie tulipanów;
- dzielenie się spostrzeżeniami na temat ich wyglądu


Czwartek, Od cebulki do kwiatka

I.

1. „Powitanka-rymowanka”- wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz.2, s. 22

2. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej
W: Przewodnik Tropiciele Czterolatek, cz.2, s. 67

II.

1. „Cebuluś”- prezentacja opowiadania A. Bober (na podstawie bajki Daniela R. Pagana)
- zapoznanie z warunkami niezbędnymi do wzrostu i życia roślin

W pewnym ogródku mieszkała malutka cebulka, która kochała swój domek i  nie chciała go opuszczać. Cebuluś, bo tak miała na imię cebulka, był cichy i bardzo nieśmiały. Bał się wszystkiego co nowe i nieznane, dlatego nigdy nie wychodził ze swojego domku. Wraz z nim, podziemne pokoje zamieszkiwał pająk Piotr i gąsienica Gabrysia. Przyjaciele całe dnie spędzali w podziemnych korytarzach, grając w domino i zajadając swoje ulubione przekąski. Przyjaciele bawili się ze sobą tak długo, póki nie ogarnął ich sen. Wtedy Cebuluś, Piotr i Gabrysia mówili sobie "dobranoc" i zasypiali w swoich wygodnych łóżeczkach. Gdy wzeszło słonko, Cebuluś obudził się zaskoczony, bo przed jego oczyma tańczył złoty balon.
- Dzień dobry- powiedział pająk Piotr - Zrobiłem tego balona, by móc poszybować nim wysoko do nieba. Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorósł, wyszedł z naszego podziemia i poznał jego piękno.
- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na swoim balonie. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i  kocham.
Nie czekając ani chwili, pająk Piotr poszybował wysoko ponad ziemię. A Cebuluś zmartwiony, został w swoim pokoju i czekał na przybycie Gabrysi. Gdy wieczorem Gabrysia pojawiła się w podziemnym korytarzu, Cebuluś od razu zaprosił ją do gry w szachy, by nie myśleć o utraconym przyjacielu. Po godzinach wspaniałej zabawy, Cebuluś i Gabrysia poszli spać...tym razem tylko w dwójkę, bez Piotra. W środku nocy, Cebulusia obudził jasny blask księżyca, który wkradł się do pokoju przez okienko w ziemi. Z przerażeniem Cebuluś zauważył, że z sufitu zwisa błyszczący kokon. Po chwili kokon zaczął pękać z z jego wnętrza wyszedł cudowny, niebieski motylek. To była Gabrysia, która z gąsienicy przemieniła się w motyla.
-  Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorosła, wyszła z naszego podziemia i poznała jego piękno - powiedziała Gabrysia unosząc się ponad trawą, przykrywającą dach Cebulkowego domku.
- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na niebieskich skrzydłach. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i  kocham.
Kiedy Gabrysia pofrunęła, wysoko ponad chmurami, Cebuluś został w swoim domku sam. Gdy nastał ranek, cebulka chciała się pobawić, tak jak to wcześniej robiła z przyjaciółmi, ale zabawa w pojedynkę nie była taka fajna. Przypomniał sobie wspólnie spędzone chwile i zatęsknił za Piotrem i Gabrysią.
- Świat jest taki duży- pomyślał Cebuluś- najwyższa pora abym i ja dorósł, wyszedł z tego podziemia i poznał jego piękno. Nie czekając ani chwili, cebulka chwyciła kubek, napełniła go wodą i zaczęła ochoczo pić. Kubek za kubkiem, szklanka za szklanką, Cebuluś nawadniał swoje ciało. Gdy promyki słońca dostały się do pokoju  i zaczęły ogrzewać Cebulusia, ten poczuł, że zaczyna rosnąć. Korzenie złapały się kurczowo podłogi domku, a główka wystrzeliła ponad jego dach. Z łodygi zaczęły wyrastać zielone liście, a ponad nimi pojawił się fioletowy kwiat. I tak oto Cebuluś wyrósł na pięknego krokusa. Na powitanie Cebulusiowi Krokusowi, przybili jego dawni przyjaciele, pająk Piotr i Gabrysia- motyl. 
- Jesteśmy tacy szczęśliwi, że postanowiłeś wyjść z ukrycia i cieszyć się życiem. Zobacz, jaki świat jest piękny. A ty jesteś teraz jego częścią.
Krokus rozejrzał się dookoła i pokiwał fioletową główką. Był z siebie dumny, że zaryzykował i dzięki temu, mógł teraz cieszyć się pełnią życia.

* Z racji tego, że bajka finalnie kończy się inaczej, a ja ją zmodyfikowałam na swoje potrzeby brakuje ostatniej ilustracji. Dlatego wpadłam na pomysł, aby to dzieci same ją wykonały.

2. „Czego potrzebują kwiatki do życia”- praca z obrazkiem


3. Rysowanie ostatniej strony do bajki.
- rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej

4. Wycieczka do Sklepu Ogrodniczego- zakup cebulek krokusa

5. „Sadzimy cebulki”- działania praktyczne

Sadzenie cebulek krokusa. 



Poniżej znajdują się wizytówki na doniczki dzieci, do pobrania i uzupełnienia markerem.
Można je także otworzyć w programie Paint lub PhotoScape i wpisać imiona dzieci komputerowo.


III.

1. „Cebulusie”- doglądanie sadzonek.

Podlewanie ich i umieszczenie w miejscu nasłonecznionym i blisko dostępu do świeżego powietrza.


2. „Rosną kwiatki”- praca plastyczna.

Rysowanie kredkami ołówkowymi obrazka kwiatka posadzonego w glebie, na którego świeci słonko i pada deszczyk.



Osoby chętne na pomoce, które przygotowałam
 i wykorzystałam podczas zajęć plus ilustracje do opowiadania "Cebuluś" 
do pobrania TUTAJ

Piątek, Grupowy ogródek i kącik przyrody

Kształtowania opiekuńczej postawy wobec roślin poprzez  praktyczne działanie, 
związane z dbaniem i pielęgnacją samodzielnie posadzonych i hodowanych w sali przedszkolnej roślin.

Ostatni dzień tygodnia  można śmiało wykorzystać na założenie z dziećmi grupowego ogródka 
(u nas na zdjęciach widać już eksponaty z tygodnia o zakładaniu hodowli warzyw i ziół)
oraz dopieszczenie kącika przyrody.
W naszej grupie kącik przyrody dopiero powstał. 
Wcześniej, stragan wykorzystywany był jako podstawa pod różnego rodzaju kąciki tematyczne,
ale przyszła pora by się zazielenił :)
 







Jeśli ktoś z Was, chciałby wzbogacić się o banery z literkami do kącika przyrody,
zapraszam TUTAJ


Koniecznie zerknijcie na najnowszy mój wpis, 
w którym znajdziecie pomysły na zajęcia o wiośnie zawarte w "Pudle inspiracji" :)

13 komentarzy:

  1. Fajne pomysły, mnóstwo pracy Pani włożyła w przygotowanie zajęć :) Gratulacje! Ale zdziwiło mnie wprowadzenie znaku "+" w 4-latkach?? Przecież znaki wprowadza się w sześciolatkach... No niby podstawa programowa nie określa w której grupie wiekowej dzieci opanują treści programowe, ale to niezgodne z metodyką.No chyba, że ma Pani wyjątkowo uzdolnione matemtycznie przedszkolaki:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejsze, to zachować etapy podejmowania określonych działań dydaktycznych. Moje ówczesne dzieci miały bardzo rozwinięte umiejętności matematyczne, a ja nie lubię stać w miejscu i wałkować ciągle tego samego, gdy widzę, że dzieci są gotowe na kolejny etap. Poza tym, było to przedszkole prywatne, małe grupy, dzieci podszkalane przez rodziców w domu, stąd też moja śmiałość w zaburzeniu metodyki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, czy istnieje możliwość otrzymania napisu kącik przyrody?:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysły :) piękny napis w kąciku przyrody, czy można go otrzymać?:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe zajecia, super pomysly. Prosze o pomoce. Pozdrswoam

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy mogłabym prosić o pomoce do tego tematu?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Super zajęcia. Ciekawe pomysły. Proszę o pomoce. Pozdrawiam😊

    OdpowiedzUsuń
  8. fantastyczna praca, serdecznie dziękuję za inspirację :) pięknie proszę o pomoce. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne pomysły. Skorzystam na pewno. Czy mogę prosić o pomoce

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń