Dziś mam dla Was coś, co znalazłam w czeluściach swojego komputera ;)
Być może komuś się przyda podczas podsumowania wakacyjnych zabaw,
a może okaże się idealnym rozwiązaniem na początek roku szkolnego?
W każdym razie dzielę się :)
Scenariusz
zajęć przedszkolnych
Temat kompleksowy: Mamo, tato, nadeszło lato!
Temat zajęć: Zabawy z latem- zajęcia
podsumowujące
Grupa wiekowa: 4 -5 latki
Rodzaj ćwiczenia - Pomoce
- Cel kształcenia - Cel operacyjny - Przebieg ćwiczenia
1. „Dzień dobry”- zabawa
powitalna.
Rozwijanie
umiejętności ilustrowania treści piosenki za pomocą ruchu.
Dz.
wykonuje ruchy adekwatne do treści utworu.
Dzieci śpiewają i ilustrują
ruchem treść piosenki powitalnej.
2. „Geometryczny kod”-
wprowadzenie do tematu zajęć.
Koperty z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta.
Rozpoznawanie
i nazywanie figur geometrycznych; rozwijanie percepcji wzrokowej oraz
umiejętności analizy i syntezy wyrazu.
Dz.
układa litery wg kodu z figur geometrycznych i odczytuje powstałe hasło „
Lato”.
Nauczyciel rozdaje dzieciom
koperty, w których znajdują się figury geometryczne oraz litery „L”, „a”, „t”,
„o”. Następnie, odsłania na tablicy dydaktycznej legendę do odpowiedniego ułożenia figur. Dzieci
układają litery zgodnie ze wzorem i odczytują powstały wyraz.
3. „Letnie zagadki”- zabawa
dydaktyczna
Kapelusz
słomkowy, jajka niespodzianki, karteczki z cyframi 1-6, koperty z cyframi i z
zagadkami, ilustracje z przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem:
tęcza, słońce, lody, klapki, strój, okulary.
Rozwijanie
umiejętności wiązanie opisu słownego z przedmiotem.
Dz.
rozwiązuje zagadki słowne, kojarząc odpowiedź z konkretnym
przedmiotem/zjawiskiem.
Nauczyciel kładzie przed dziećmi
słomkowy kapelusz z jajkami niespodziankami w środku. Chętne dzieci podchodzą i
losują jajka, po czym sprawdzają ich zawartość. Spośród umieszczonych na
tablicy kopert wybierają tę, która ma tą samą cyfrę, co na karteczce z jajka i
podaje ją n-lowi. Ten, odczytuje znajdującą się wewnątrz koperty, zagadkę.
Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza,
poprzez odkrycie kartki z tą samą cyfrą, umieszczoną na tablicy dydaktycznej.
4. „Który z kolei?”- zabawa
matematyczna.
Ilustracje z przedmiotami i
zjawiskami kojarzącymi się z latem z poprzedniej zabawy.
Rozwijanie
umiejętności stosowania
liczebników porządkowych w sytuacjach zadaniowych.
Dz.
stosuje liczebniki porządkowe w
sytuacjach zadaniowych.
N-l prosi dzieci, by przeliczyły
ilustracje w aspekcie porządkowym.
5. „Sylabowe obrazki”- zabawa
ruchowa.
Płyta CD z muzyką
do marszu, ilustracje z przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem.
Doskonalenie
umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Dz.
dzieli wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazie.
Podczas trwania
muzyki, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce, n-ciel
pokazuje obrazek, a dzieci dzielą nazwę przedmiotu z obrazka na sylaby i podają
liczbę sylab.
6. „Z latem
związane”- zabawa dydaktyczna
Ilustracje z
przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem z poprzedniej zabawy; podpisy i litery.
Rozwijanie
umiejętności globalnego odczytywania wyrazów i percepcji wzrokowej.
Dz.
dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji, przedstawiających przedmioty i
zjawiska kojarzące się z latem.
N-l odsłania
karteczki z napisami. Po kolei odczytuje znajdujący się na nich wyraz. Dzieci
starają się zapamiętać treść karteczek i dopasować napisy do ilustracji.
Następnie, układają nazwy z rozsypanki literowej w oparciu o umieszczoną
powyżej nazwę przedmiotu/zjawiska.
7.
„Od
najmniejszego do największego”- zabawa ruchowa
Rozwijanie
umiejętności porównywania obiektów.
Dz.
układa przedmioty od najmniejszego do największego.
N-l rozdaje
dzieciom opaski z przedmiotami/zjawiskami związanymi z latem w różnych
rozmiarach. Podczas trwania utworu, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na
pauzę w muzyce, dzieci dobierają się grupy jednakowych przedmiotów i ustawiają
się w kolejności od najmniejszego przedmiotu do największego.
8. „Garderoba Wojtka”- zabawa
dydaktyczna.
Opowiadanie o
Wojtku (załącznik 1); sylweta chłopca, plansza szafy i komody; sylwety ubrań
letnich i jesienno/zimowych dla chłopca i dziewczynki.
Doskonalenie
umiejętności grupowania obiektów.
Dz.
grupuje sylwety ubrań na letnie i jesienno/zimowe i odróżnia garderobę
dziewczęca od chłopięcej.
Nauczyciel prezentuje
postać Wojtka, którego mama poprosiła o uporządkowanie ubrań. Wojtek zwraca się
do dzieci z prośbą o pomoc w odszukaniu jego ubrań i schowaniu tych
jesienno/zimowych do szafy i umieszczeniu letnich w komodzie.
9. „Smaki lata”- zabawa matematyczna
Opowiadanie o
wyjściu Wojtka do lodziarni (załącznik 2); plansza lodziarni; obrazki ze śmietaną,truskawką, czekoladą; sylwety lodów w kolorach: kremowy, czerwony, brązowy;
znaki „+”, „=”.
Doskonalenie umiejętności dodawania oraz
ustalania wyniku w zakresie 6, posiłkując się liczeniem na liczmanach i
palcach.
Dz.
dodaje sylwety lodów i oznacza wynik za pomocą kartoników z cyframi posługując
się liczeniem na palcach.
N-l opowiada
krótką historyjkę dotyczącą Wojtka, którego za uporządkowanie ubrań w nagrodę
mama zabrała do lodziarni. Tam klienci po kolei kupowali daną liczbę lodów w określonych smakach. Zadaniem dzieci jest uzupełnić działanie na dodawanie i
ustalić wynik dodawania ( sumę kupionych lodów) i określić go za pomocą
kartoników z liczbami/ kropkami.
10. „Znajdź
swoja parę”- zabawa ruchowa.
Opaski z rzepami;
sylwety rożków z cyframi i gałek z kropkami.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania cyfr i kojarzenia ich z odpowiednia liczbą
przedmiotów.
Dz.
z rożkiem z cyfrą odszukuje kolegi, który ma gałkę z odpowiadającą mu liczbą
kropek.
N-l rozdaje
dzieciom sylwety rożków lodowych z cyframi oraz gałek z kropkami. Podczas
trwania utworu, dzieci poruszają się zgodnie z dźwiękiem: na wysokich-
poruszają się na palcach, na niskich na pietach. Podczas pauzy w utworze,
dobierają się w pary: rożki z daną cyfrą z gałkami z odpowiadająca im liczbą
kropek.
11. „Ile gałek
zjadł Wojtek”- zabawa matematyczna
Rozwijanie umiejętności odejmowania oraz ustalania wyniku w zakresie 6, posiłkując się liczeniem
na liczmanach i palcach.
Dz.
odejmuje nakrętki-gałki i podaje wynik wynik posługując się liczeniem na
palcach.
N-l rozdaje
dzieciom ilustracje lodowych rożków oraz po 5 nakrętek. Dzieci układają je wg
instrukcji słownej n-la i podają wynik działania na odejmowanie.
12. „ Gdzie
jest lód?”- karta pracy
Karta pracy;
nożyczki; klej.
Doskonalenie
umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni, przy użyciu pojęć:
z prawej strony, z lewej strony, na, pod, nad, w oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dz.
wycina obrazki z lodami i umieszcza je pod dyktando n-la w odpowiednim miejscu
w stosunku do obrazka budki z lodami.
N-l rozdaje
dzieciom karty pracy. Dzieci wycinają kolejno obrazki lodów i pod dyktando n-la
naklejają je w odpowiednich miejscach przy obrazku budki z lodami.
Załącznik 1.
Pamiętacie
naszego kolegę Wojtka? Słuchajcie, Wojtuś potrzebuje naszej pomocy. Mama
poprosiła go, żeby posegregował ubrania z ostatniego prania. Spośród tych,
które mama wyciągnęła z pralki, Wojtuś musi wybrać swoje. Ubrania siostrzyczki ma
zostawić, mamusia za nią je poukłada, bo Anusia jest jeszcze malutka. Oprócz
tego, że Wojtek musi znaleźć swoje ubrania, to musi podzielić je jeszcze na te
jesienno-zimowe, które już nie przydadzą się w nadchodzących dniach lata i
umieścić je w szafie. Natomiast ubrania letnie, które będą idealne na
zbliżającą się porę roku, Wojtuś musi schować do komody. To jak, pomożecie
swojemu koledze?
Załącznik 2.
W nagrodę za uporządkowanie
ubrań, mama zabrała Wojtusia do lodziarni. Byli oni pierwszymi klientami.
Wojtek wziął sobie … lody……………, po czym dokupił jeszcze…. lody……………Ile lodów
razem kupił Wojtek? Mama postanowiła kupić …..
lody …………… i jeszcze ……. lody ……………………
Ile lodów kupiła mama?
Po chwili, do lodziarni weszła
dwójka klientów. Starszy Pan klient,
poprosił sprzedawczynię o …… lody o smaku……….., po czym dokupił jeszcze
………
lody o smaku…………………………….. Ile
lodów w sumie kupił starszy Pan? Za
starszym Panem, w kolejce stała dziewczynka. Ona postanowiła wziąć ………
lody…………..……………………… i jeszcze …… lody …………………….. Ile lodów razem kupiła
dziewczynka?
***
Pomysły i inne materiały do wykorzystania podczas proponowanych zajęć znajdziecie także pod poniższymi linkami:
JEST PANI NIESAMOWITA!!!! DZIEKUJĘ ZA KAŻDY SCENARIUSZ, ZA DZIELENIE SIĘ SERCEM! POZDRAWIAM SERDECZNIE!
OdpowiedzUsuńsuper zajecie bardzo dziękuje za możliwość skorzystania z pani pomysłów :) pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuńświetne materiały. DZIĘKUJĘ BARDZO
OdpowiedzUsuńSuuuuuper materiały!!!!! DZiękuję bardzo!
OdpowiedzUsuńDziękuję! Skorzystam.
OdpowiedzUsuńFaktycznie bardzo fajne zabawy i jestem przekonany, że wszystkim dzieciakom się one podobają. Moje maluchy całkiem niedawno poszły również do przedszkola http://przedszkole.warszawa.pl/ i jak widzę są bardzo zadowolone. W końcu o to chodziło.
OdpowiedzUsuńJa również bardzo dziękuję za inspiracje:)
OdpowiedzUsuńdziękuje dziękuje i jeszcze raz dziękuje!!!! Nie pierwszy już raz korzystam z tego cudownego bloga <3
OdpowiedzUsuń