Poniżej prezentuję konspekty zajęć dla 2,5 i 3latków. Z racji tego, że moja grupa w większości to 2,5 latki, a co za tym idzie, ich czas skupienia jest dużo, dużo krótszy niż 3 czy 3,5 latków, konspekty są krótkie i zwięzłe. W miarę, jak będę realizowała zajęcia w grupie, pojawią się także zdjęcia :)
Poniedziałek
I.
1. „Pada deszczyk”- zabawa paluszkowa.
Dzieci powtarzają za nauczycielem rymowankę i próbują
zilustrować ją, wykonując odpowiednie ruchy, naśladując
nauczyciela.
Dzieci:
Deszczyk pada, deszczyk pada, stukają palcami o dywan,
parasolka się rozkłada. tworzą
parasolkę z palca wskazującego i dłoni,
Chmurki małe się spotkały kreślą w powietrzu
kształty chmur,
i cichutko rozmawiały. dłonie
naśladują rozmowę,
Deszczyk pada, mały, wielki, naśladują palcami padający deszcz,
W kałuże zamienia kropelki. Uderzają całymi
dłoniami o dywan.
II.
1. „Spacer w deszczu”- słuchanie
zmodyfikowanego opowiadania B. Formy
Krasnalowi
wesoło minął piątkowy dzień w przedszkolu.
- Za chwilę pani wskaże najgrzeczniejszego przedszkolaka w tym tygodniu i będę mógł pójść z nim do domu! – stwierdził Krasnal Polanek spoglądając na wychowawczynię.
- Zawsze chodzimy z przedszkolakami na spacer a dzisiaj? Jeszcze rano była ładna pogoda, świeciło słoneczko – Krasnal z żalem spogląda na spływające po szybie krople deszczu.
- Nie martw się - uśmiecha się pani Basia.
- Za chwilę pani wskaże najgrzeczniejszego przedszkolaka w tym tygodniu i będę mógł pójść z nim do domu! – stwierdził Krasnal Polanek spoglądając na wychowawczynię.
- Zawsze chodzimy z przedszkolakami na spacer a dzisiaj? Jeszcze rano była ładna pogoda, świeciło słoneczko – Krasnal z żalem spogląda na spływające po szybie krople deszczu.
- Nie martw się - uśmiecha się pani Basia.
-
Zosiu- mówi ciocia, w tym tygodniu Ty byłaś najgrzeczniejsza, zatem Ty zabierzesz naszego Krasnala na weekend do domu.
-
Hurrraaa!- cieszy się Zosia.
-
Hurraaa!- cieszy się Polanek.
W
tej samej chwili w drzwiach pojawia się twarz dyżurnego.
- Zosia, do domu.
- Do widzenia - dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani, chwyta Polanka za rękę i oboje wychodzą z sali.
- Polanku, skąd taka smutna mina - z daleka woła mamusia Zosi.
- Zobacz co przyniosłam – Zosia i Krasnal zaglądają do dużej torby. Czerwone kalosze które Zosia dostała na urodziny i peleryna, oraz niebieskie kalosze i pelerynka dla Polanka. Są także kolorowe parasole. Twarze dziewczynki o Krasnala rozjaśnia uśmiech.
- Ubierajcie się idziemy do parku. - Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
- Hura! Co za niespodzianka- cieszą się Zosia i Polanek.
Krople deszczu miarowo uderzają o ich parasole.
- Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.
- Jakie kolorowe - śmieje się Krasnal.
- Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa - woła mama Zosi.
- Tylko ostrożnie, żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziecie musieli wracać do domu.
- Posłuchaj jak śmiesznie dzwonią krople deszczu - zatrzymuje się na chwilę Zosia, wsłuchując się w miarowe dźwięki.
- Śpiewają deszczową piosenkę - śmieje się mama i nuci.
plim, plim, plum, plum, tralala,
Krasnal dziś parasol ma.
Ma kalosze pelerynę
i zadowoloną minę.
Słucha jak muzyka gra
plim, plim, plum, plum, tra, la, la.
Kiedy całą trójka wróciła do domu, Zosia wyjęła farby i na dużej kartce namalowała postać w niebieskich kaloszach, pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie kto to taki?
- Zosia, do domu.
- Do widzenia - dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani, chwyta Polanka za rękę i oboje wychodzą z sali.
- Polanku, skąd taka smutna mina - z daleka woła mamusia Zosi.
- Zobacz co przyniosłam – Zosia i Krasnal zaglądają do dużej torby. Czerwone kalosze które Zosia dostała na urodziny i peleryna, oraz niebieskie kalosze i pelerynka dla Polanka. Są także kolorowe parasole. Twarze dziewczynki o Krasnala rozjaśnia uśmiech.
- Ubierajcie się idziemy do parku. - Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
- Hura! Co za niespodzianka- cieszą się Zosia i Polanek.
Krople deszczu miarowo uderzają o ich parasole.
- Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.
- Jakie kolorowe - śmieje się Krasnal.
- Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa - woła mama Zosi.
- Tylko ostrożnie, żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziecie musieli wracać do domu.
- Posłuchaj jak śmiesznie dzwonią krople deszczu - zatrzymuje się na chwilę Zosia, wsłuchując się w miarowe dźwięki.
- Śpiewają deszczową piosenkę - śmieje się mama i nuci.
plim, plim, plum, plum, tralala,
Krasnal dziś parasol ma.
Ma kalosze pelerynę
i zadowoloną minę.
Słucha jak muzyka gra
plim, plim, plum, plum, tra, la, la.
Kiedy całą trójka wróciła do domu, Zosia wyjęła farby i na dużej kartce namalowała postać w niebieskich kaloszach, pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie kto to taki?
2.
Omówienie treści opowiadania:
- O jakiej porze roku była mowa w opowiadaniu?
- Z czym kojarzy nam się jesień? Jakie sa jej cechy charakterystyczne?
- Jaka była pogoda, gdy Krasnal rano wyglądał przez okno?
-
Co się zaczęło dziać ze słoneczną pogoda w ciągu dnia?
- Jaki nastrój miał Krasnal podczas dnia w przedszkolu?
- Jaki nastrój miał Krasnal podczas dnia w przedszkolu?
-
Dlaczego Polanek się smucił?
- Co przyniosła mama Zosi do przedszkola?
- Gdzie zabrała mama Martę i Polanka po przedszkolu?
- Co Zosia i Polanek robili w parku?
- Co dziewczynka zrobiła po powrocie ze spaceru?
- Co przyniosła mama Zosi do przedszkola?
- Gdzie zabrała mama Martę i Polanka po przedszkolu?
- Co Zosia i Polanek robili w parku?
- Co dziewczynka zrobiła po powrocie ze spaceru?
3. „Słońce świeci – deszczyk
pada”-zabawa ruchowa wg K. Wlaźnik
Dzieci na widok ilustracji słońca biegają w
rozsypce po sali, gdy nauczyciel pokaże ilustrację parasola przykucają,
chowają głowę i uderzając palcami o podłogę powtarzają „kap, kap, kap”,
a
nauczyciel rytmicznie uderza w tamburyno.
III.
1. „Padający
deszcz”- zagadki słuchowe
Dzieci
słuchają odgłosów padającego deszczu; określają, z jaką intensywnością pada.
Naśladują odgłos padającego deszczu poprzez stukanie palcami w gazetę z różnym
natężeniem.
___________________________________________________________________________________
Wtorek
I.
1. „Deszcz, deszczyk” – gra na bębenkach. N. mówi:
Pada deszczyk – cicho,
rytmicznie gra na bębenku,
Pada deszcz – gra głośno.
Jak padał
deszczyk / deszcz?
N. wręcza dzieciom bębenki i
pokazuje, w jaki sposób trzymać pałeczkę i uderzać w instrument. Daje dzieciom
czas na zapoznanie się z instrumentem i swobodną zabawę. Następnie jeszcze raz
pokazuje, jak pada deszczyk i deszcz. Dzieci graję na bębenkach według poleceń
N.:
Pada deszczyk – cicho;
Pada deszcz – głośno.
II.
1. „Jesienne czary”- słuchanie piosenki
(sł. i muz. M. Staniek).
Nauczyciel śpiewa piosenkę,
instrumentując jej tekst wybranymi instrumentami perkusyjnymi.
Pada deszczyk kap, kap, kap,
po słowach Pada deszczyk – trzy razy delikatnie uderza
w bębenek,
o parapet stuk, stuk, stuk.
po słowach: O parapet – trzy razy uderza w drewienka,
W szybkę dzwoni dzyń, dzyń, dzyń,
po słowach: W szybkę dzwoni – trzy razy uderza w
trójkąt,
żeby raźniej było mi.
Wietrzyk wieje fiuu, fiuu, fiuu.
po słowach: Wietrzyk wieje – pociera ręce woreczkiem
foliowym,
Liście tańczą szu, szu, szu.
po słowach: Liście tańczą – gra na grzechotce,
Wszystko tu wiruje, bo jesień czaruje. gra na
tamburynie
2. Rozmowa na temat piosenki.
Omówienie treści; określanie tempa i nastroju utworu.
3. „Jesienne
odgłosy”- zabawa ruchowa z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi
Dzieci spacerują po sali w rytmie wystukiwanym na bębenku.
Podczas przerwy w grze słuchają, co mówi nauczyciel i dopowiadają wyrazy,
wykorzystując słowa piosenki.
Nauczyciel:
Pada deszczyk, dzieci: kap, kap, kap;
o parapet stuka – dzieci: stuk, stuk, stuk;
dzwoni w szybkę – dzieci: dzyń, dzyń, dzyń;
wietrzyk wieje – dzieci: fiuu, fiuu, fiuu;
liście tańczą – dzieci: szu, szu, szu.
4. Pokaz instrumentów wykorzystanych do instrumentacji
piosenki.
Dzieci powtarzają ich nazwy za nauczycielem. Słuchają
dźwięków, jakie wydają.
Chętne dzieci wydobywają z nich dźwięki z pomocą nauczyciela.
III.
1. „Pada deszcz”- zabawa rytmiczna
Dzieci spacerują, trzymając w
rękach gazety. Rytmizują słowa Pada deszcz i naśladują odgłosy deszczu,
uderzając ręką w gazetę.
___________________________________________________________________________________
Środa
I.
1.
„Deszcz” – ćwiczenia
ortofoniczne w oparciu o wiersz Patrycji Siewiery -Kozłowskiej.
Deszcz
na szyby kapie
– kap, kap…
I
w kałużach chlapie
– kap, kap…
Nie
masz parasola?
– kap, kap…
Smutna
twoja dola
– kap, kap…
Z
drzew lecą kropelki
– kap, kap…
Z
dachów i z rynienki
– kap, kap…
Cały
świat zmoczony
– kap, kap…
Martwią
się gawrony
– kra, kra…
W czasie recytacji wiersza dzieci
dopowiadają słowa: kap, kap.
Przy ostatnim wersie dzieci
najprawdopodobniej nie zauważą, że należy powiedzieć kra, kra.
N-l zatem
podpowiada dz.
II.
1. „Jesienna garderoba”- praca z obrazkiem.
zdjęcie z google |
Opisywanie przez dzieci elementów
jesiennej garderoby.
Np. Jesienią trzeba pamiętać o ubraniu/zabraniu parasola, ponieważ….
Dzielenie
na sylaby nazw poszczególnych elementów jesiennej garderoby.
2.
„Chronimy się przed deszczem”
- zabawa orientacyjno - porządkowa.
Nauczyciel rozkłada w sali kilka
dużych parasoli. Dzieci spacerują pomiędzy parasolami. Dziewczynki powtarzają
słowa: Kapie, kapie, kapie, a chłopcy: Pada, pada, pada.
Na hasło Ulewa – dzieci
szybko chowają się pod parasole. Podczas powtórzenia zabawy dzieci, które
mówiły Kapie, będą mówiły Pada, i odwrotnie.
3. „Ubieramy Zosię na jesienny spacer”- zabawa dydaktyczna
Plansza z Zosią i wyposażenie szafy (czyli ubranka) zostały wydrukowane w formacie A3 z plików, które są autorstwa pani Marzeny z KreatywneWrota.net.
III.
1. Słuchanie
wiersza W. Grodzieńskiej „Chory kotek”.
Wyszedł kotek na deszczyk
Dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
Nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka do dużego łóżeczka.
Bierze kotka za rączkę:
„Oj masz kotku gorączkę”.
Przyszedł tatuś wieczorem
Z siwym panem doktorem.
„Ratuj, panie doktorze,
Bo synkowi wciąż gorzej”
Doktor kotka opukał,
Okularów poszukał.
I powiada: „Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
Niech poleży dzień jeszcze,
Ale lepsze niż proszki,
Są na deszcze kaloszki.”
2. Pytania po inscenizacji wiersza, dotyczące przyczyn choroby bohatera:
- Dlaczego kotek zachorował?
- Po czym poznajemy, że był chory?
- Kto zaopiekował się chorym kotkiem?
- Co robić, żeby nie zachorować?
- Jak się ubierać, gdy wychodzimy na dwór w deszczową pogodę?
___________________________________________________________________________________
Czwartek
I.
1. „Deszczowe kropelki”- zabawa muzyczno-ruchowa
przy piosence
(sł. i muz. D. Szlagow- ska) z wykorzystaniem elementów Metody Dobrego Startu
M. Bogdanowicz.
Nauczyciel śpiewa piosenkę.
Dzieci wystukują jej rytm palcem o blat stołu. Przy śpiewie nauczyciela rysują
palcem po wzorze kreseczek. Dzieci ćwiczą indywidualnie.
De / szczyk / ka / pie /
kap, / kap, / kap, / kap /.
Łap / kro / pel / ki
/
w rą / czki, / łap,
/ łap /.
Łap / kro / pel / ki, /
łap / de / szczo / we /,
bo / już / ka / pią / k
ro / ple / no / we /.
Kap, / kap, / kap, / kap /.
Kap, / kap, / kap, / kap /.
II.
1. „Deszczyk” – zabawa matematyczna
Nauczyciel
opowiada a dzieci postępują zgodnie z instrukcją. Początkowo przy tablicy,
następnie każe dziecko indywidualnie.
Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dz. układa na chmurce 3 kropelki deszczu).
Po chwili dołączyły do nich 2
koleżanki (dz. dokłada 2 krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek)
Nagle zawitała do nich jeszcze
jedna kropelka deszczu (dz.dokłada 1 kropelkę na
chmurkę i Ile kropelek deszczu jest teraz
na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek).
Teraz
każdy z Was otrzyma swoją chmurkę i kropelki. Powtórzymy sobie raz jeszcze wcześniejszą zabawę, jednak tym razem Wy będziecie odpowiednio umieszczać
kropelki na swoich chmurkach.
2.
„Jesienna pogoda”- zestaw zabaw
ruchowych
„Wesołe kropelki” – zabawa orientacyjno - porządkowa.
Przebieg: Dzieci poruszają się w
tempie podanym na instrumencie perkusyjnym.
Zatrzymują się i na hasło: Wesołe
kropelki – podskakują swobodnie.
Kropelki
odpoczywają –
dzieci zatrzymują się w przysiadzie podpartym. Po chwili odpoczynku biegają
dalej.
Dzieci biegają, na hasło:
Słońce – wyciągają w górę ramiona i podskakują wesoło. Na hasło: Chmurka – chowają się przed deszczem – przykucają i pochylają nisko głowy.
„Wiatr przegania chmury” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w małym rozkroku, ręce uniesione w górę. Wykonywanie skrętów i skłonów w bok - naśladowanie ruchów chmur płynących po niebie.
„Pieski na spacer – pieski do budy” – zabawa z elementem czworakowania.
Chód na czworakach, na hasło: Pieski do budy – dzieci biegną do wyznaczonego wcześniej miejsca na budę.
„Wróbelki” – zabawa z elementem podskoku.
Podskoki obunóż w miejscu i do przodu.
Odpoczynek – wróbelki stoją i strzepują kropelki deszczu ze swoich piórek.
„Listki na wietrze” – zabawa bieżna.
Dzieci biegają w tempie podanym na bębenku,zatrzymują się i zmiana kierunku biegu.
„Wiatr rozwiewa listki” – ćwiczenie oddechowe.
Dmuchanie na skrawki papieru rozsypane na podłodze.
III.
1. „Co do siebie nie pasuje?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Nauczyciel układa przed dziećmi obrazki kaloszy złożone z
dwóch różnych połówek.
Dzieci wskazują, co do siebie nie pasuje. Próbują wyjaśnić,
dlaczego. Układają obrazki kaloszy prawidłowo.
2. "Dopasuj kalosze"- karta pracy
Poczałkowo, wykonaliśmy zadanie wspólnie przy tablicy.
Następnie, indywidualnie przy stolikach. Najpierw wyszukiwaliśmy pary takich samych kaloszy, później dzieci łączyły je linią "rysowaną" paluszkiem, a na konie łączyliśmy kalosze przy użyciu mazaków.
Piątek
I.
1. „Deszczyk”- zabawa paluszkowa z wykorzystaniem gazet.
Dzieci kładą kawałek gazety przed sobą i
stukają zgodnie z treścią opowiadania.
Zaczął padać deszczyk. Na parasol spadły najpierw
pojedyncze krople (dzieci stukają palcem wskazującym).
Deszcz jest coraz większy, spadają małe kropelki i
duże krople ( uderzają lżej i mocniej).
Jest ich coraz więcej ( stukają wszystkimi palcami).
Deszcz zamienił się w prawdziwą ulewę! ( Uderzają wszystkimi palcami z obydwu rąk).
Nagle zaczęły uderzać pioruny i błyskawice ( dzieci targają gazety na kawałki).
Zerwał się też wielki wiatr ( dzieci dmuchają na kawałki gazet i starają się je zebrać na jednej
kupce).
II.
1. Deszczowe chmury”- praca plastyczna
Malowanie pastelami sylwety chmury i tworzenie krótkich
łańcuszków z pasków niebieskiego papieru, doklejonych do chmur.
2.„Wiatr”- zabawa ruchowa.
Gdy nauczyciel uderza w bębenek, wieje wiatr – dzieci wirują (kropelki).
Gdy bębenek cichnie, wiatr przestaje wiać – dzieci przykucają (kropelki).
3. "Kalendarz pogody"
Na drzwiach łazienki zawisł także kalendarz pogody, który będziemy uzupełniać od nadchodzącego tygodnia :) Jest to bardzo prosta wersja kalendarza, w sam raz dla maluszków, zawierająca jedynie dni tygodnia i obrazki z rodzajami pogody. Plansza oraz ilustracje pochodzą z zeszłorocznych numerów Nauczycielki Przedszkola.
III.
1.
"Deszczyk"- zabawa ruchowa
Dzieci –
kropelki deszczu biegają po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Deszczyk! – dzieci łączą się w pary. Na
dźwięk tamburyna rozchodzą się w różnych kierunkach. Na hasło: „Ulewa” - wszystkie dzieci tworzą duże
koło i biegną krokiem dostawnym w jednym kierunku
2.
„Słońce – deszcz”- zabawa oddechowa.
Dzieci spacerują przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel zagra kilka dźwięków na trójkącie, wszyscy, robiąc wdech nosem, podnoszą do góry z podłogi papierowe słonka i trzymają je w górze, zatrzymując na chwilę powietrze w płucach. Następnie odkładają słońca na dywan, wykonując wydech ustami.
Konspekty powstały w oparciu o
następujące publikacje:
Przewodnika Razem w przedszkolu trzylatka,
Przedszkole trzylatka
Tygodniowy plan zajęć z konspektami dla 4-latków znajdziecie TUTAJ
Jak zwykle, będzie mi niezmiernie miło, jeśli zostawicie po swoich odwiedzinach ślad w postaci komentarza :) Nie pogardzę także wszelkimi uwagami czy propozycjami do zajęć :)
Dziękuję bardzo ;) wspaniałe pomoce, wykorzystam z moimi dziećmi;)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za podzielenie się swoimi pomysłami ;-)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za tak fajne pomysły i chęć podzielenia się nimi :)
OdpowiedzUsuńDrogie Panie, cała przyjemność po mojej stronie. Cieszę się, że konspekty się przydały <3
OdpowiedzUsuńŚwietne pomysły, jak zawsze zresztą ! Pozdrawiam, Magdalena.
OdpowiedzUsuńsuper pomysły
OdpowiedzUsuńWspaniałe zajęcia i pomoce. Brawo!
OdpowiedzUsuńwspaniałe zajęcia! dziękuję za pomysły. pewnie co niektóre wykorzystam do zajęć z rodzicami.
OdpowiedzUsuńcieszę się bardzo :) pozdrawiam :)
UsuńBardzo ciekawe pomysły. Interesuje mnie sposób przyczepiania elementów do tablicy, np w zadaniu "Ubieramy Zosię" Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńtablica jest magnetyczna, zatem pomoce są podklejone taśmą magnetyczną :) zarówno obrazek Zosi jak i jej ubranka. Można także zamiast taśmy magnetycznej, użyć gumy mocującej. Tez się świetnie sprawdza :) Pozdrawiam
UsuńUwielbiam Pani bloga !!!!!!!!!!!!!!! Pozdrawiam serdecznie :)
OdpowiedzUsuńCiekawe pomysły! Dziękuję
OdpowiedzUsuń.
OdpowiedzUsuńTeraz te kaloszki to normalnie jak z bajki. Dla dzieci obowiązkowo muszą być. Do zabaw po deszczu są niezastąpione. Też ciekawe modele na https://butymodne.pl/kalosze-dla-dzieci-c83659.html ostatnio widziałam. Mój syn też niedługo będzie potrzebował nowej pary. Tutaj nawet są niezłe przeceny teraz.
OdpowiedzUsuńgdzie dokładnie znajdę ten plik z szafą i garderobą na stronie kreatywnewrota.net??
OdpowiedzUsuńPomysł zajęć super. Dziękuję
OdpowiedzUsuńŚwietny konspekt gdzie można zdobyć ubieranki dla Zosi?
OdpowiedzUsuńBardziej ciekawe i bogate propozycje 🙂 na pewno w części wykorzystam z moją grupą. Dziękuję
OdpowiedzUsuń