Współpraca

niedziela, 13 listopada 2016

Jesienna pogoda - tygodniowy plan zajęć z konspektami dla 3 latków

Mimo, że za oknem można dojrzeć już pierwsze opady śniegu, my w nadchodzącym tygodniu skupimy się na tych zjawiskach pogodowych, które kojarzą się z jesienią :)
Poniżej prezentuję konspekty zajęć dla 2,5 i 3latków. Z racji tego, że moja grupa w większości to 2,5 latki, a co za tym idzie, ich czas skupienia jest dużo, dużo krótszy niż 3 czy 3,5 latków, konspekty są krótkie i zwięzłe. W miarę, jak będę realizowała zajęcia w grupie, pojawią się także zdjęcia :)



Poniedziałek 

I.
1. „Pada deszczyk”- zabawa paluszkowa.

Dzieci powtarzają za nauczycielem rymowankę i próbują zilustrować ją, wykonując  odpowiednie ruchy, naśladując nauczyciela. 

Dzieci: 
Deszczyk pada, deszczyk pada,                 stukają palcami o dywan,
parasolka się rozkłada.                             tworzą parasolkę z palca wskazującego i dłoni,
Chmurki małe się spotkały                        kreślą w powietrzu kształty chmur,
i cichutko rozmawiały.                              dłonie naśladują rozmowę,    
Deszczyk pada, mały, wielki,                    naśladują palcami padający deszcz,
W kałuże zamienia kropelki.                     Uderzają całymi dłoniami o dywan.

II.
1. „Spacer w deszczu”- słuchanie zmodyfikowanego opowiadania B. Formy

Oryginalny tekst opowiadania znajdziecie TUTAJ
 
Krasnalowi wesoło minął piątkowy dzień w przedszkolu.
- Za chwilę pani wskaże najgrzeczniejszego przedszkolaka w tym tygodniu i będę mógł pójść z nim do domu! – stwierdził Krasnal Polanek spoglądając na wychowawczynię.
- Zawsze chodzimy z przedszkolakami na spacer a dzisiaj? Jeszcze rano była ładna pogoda, świeciło słoneczko – Krasnal z żalem spogląda na spływające po szybie krople deszczu.
- Nie martw się - uśmiecha się pani Basia.
- Zosiu- mówi ciocia, w tym tygodniu Ty byłaś najgrzeczniejsza, zatem Ty zabierzesz naszego Krasnala na weekend do domu.
- Hurrraaa!- cieszy się Zosia.
- Hurraaa!- cieszy się Polanek.
W tej samej chwili w drzwiach pojawia się twarz dyżurnego.
- Zosia, do domu.
- Do widzenia - dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani, chwyta Polanka za rękę i oboje wychodzą z sali.
- Polanku, skąd taka smutna mina - z daleka woła mamusia Zosi.
- Zobacz co przyniosłam – Zosia i Krasnal zaglądają do dużej torby. Czerwone kalosze które Zosia dostała na urodziny i peleryna, oraz niebieskie kalosze i pelerynka dla Polanka. Są także kolorowe parasole. Twarze dziewczynki o Krasnala rozjaśnia uśmiech.
- Ubierajcie się idziemy do parku. - Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
- Hura! Co za niespodzianka- cieszą się Zosia i Polanek.
Krople deszczu miarowo uderzają o ich parasole.
- Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.
- Jakie kolorowe - śmieje się Krasnal.
- Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa - woła mama Zosi.
- Tylko ostrożnie, żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziecie musieli wracać do domu.
- Posłuchaj jak śmiesznie dzwonią krople deszczu - zatrzymuje się na chwilę Zosia, wsłuchując się w miarowe dźwięki.
- Śpiewają deszczową piosenkę - śmieje się mama i nuci.

plim, plim, plum, plum, tralala,
Krasnal dziś parasol ma.
Ma kalosze pelerynę
i zadowoloną minę.
Słucha jak muzyka gra
plim, plim, plum, plum, tra, la, la.


Kiedy całą trójka wróciła do domu, Zosia wyjęła farby i na dużej kartce namalowała postać w niebieskich kaloszach, pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie kto to taki?

2. Omówienie treści opowiadania:

- O jakiej porze roku  była mowa w opowiadaniu?
- Z czym kojarzy nam się jesień? Jakie sa jej cechy charakterystyczne?
- Jaka była pogoda, gdy Krasnal rano wyglądał przez okno?
- Co się zaczęło dziać ze słoneczną pogoda w ciągu dnia?
- Jaki nastrój miał Krasnal podczas dnia w przedszkolu?
- Dlaczego Polanek się smucił?
- Co przyniosła mama Zosi do przedszkola?
- Gdzie zabrała mama Martę i Polanka po przedszkolu?
- Co Zosia i Polanek robili w parku?
- Co dziewczynka zrobiła po powrocie ze spaceru?

3. „Słońce świeci – deszczyk pada”-zabawa ruchowa wg K. Wlaźnik 

Dzieci  na widok ilustracji słońca biegają w rozsypce  po sali, gdy nauczyciel pokaże ilustrację parasola przykucają, chowają głowę i uderzając palcami o podłogę powtarzają „kap, kap, kap”,
a nauczyciel rytmicznie uderza w tamburyno.

III.
1. „Padający deszcz”- zagadki słuchowe

Dzieci słuchają odgłosów padającego deszczu; określają, z jaką intensywnością pada. Naśladują odgłos padającego deszczu poprzez stukanie palcami w gazetę z różnym natężeniem.
___________________________________________________________________________________

Wtorek

I.
1.  „Deszcz, deszczyk” – gra na bębenkach. N. mówi:

Pada deszczyk – cicho, rytmicznie gra na bębenku,
Pada deszcz – gra głośno.

Jak padał deszczyk / deszcz?

N. wręcza dzieciom bębenki i pokazuje, w jaki sposób trzymać pałeczkę i uderzać w instrument. Daje dzieciom czas na zapoznanie się z instrumentem i swobodną zabawę. Następnie jeszcze raz pokazuje, jak pada deszczyk i deszcz. Dzieci graję na bębenkach według poleceń N.:
Pada deszczyk – cicho;
Pada deszcz – głośno.

II.
1.Jesienne czary”- słuchanie piosenki (sł. i muz. M. Staniek).

Nauczyciel śpiewa piosenkę, instrumentując jej tekst wybranymi instrumentami perkusyjnymi.

Pada deszczyk kap, kap, kap,
                                              po słowach Pada deszczyk – trzy razy delikatnie uderza w bębenek,

o parapet stuk, stuk, stuk.
                                         po słowach: O parapet – trzy razy uderza w drewienka,

W szybkę dzwoni dzyń, dzyń, dzyń,
                                                       po słowach: W szybkę dzwoni – trzy razy uderza w trójkąt,

żeby raźniej było mi.

Wietrzyk wieje fiuu, fiuu, fiuu.
                                               po słowach: Wietrzyk wieje – pociera ręce woreczkiem foliowym,

Liście tańczą szu, szu, szu.
                                           po słowach: Liście tańczą – gra na grzechotce,

Wszystko tu wiruje, bo jesień czaruje. gra na tamburynie

2. Rozmowa na temat piosenki.

Omówienie treści; określanie tempa i nastroju utworu.

3. „Jesienne odgłosy”- zabawa ruchowa z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi 

Dzieci spacerują po sali w rytmie wystukiwanym na bębenku. Podczas przerwy w grze słuchają, co mówi nauczyciel i dopowiadają wyrazy, wykorzystując słowa piosenki. 

Nauczyciel:
Pada deszczyk, dzieci: kap, kap, kap;
o parapet stuka – dzieci: stuk, stuk, stuk;
dzwoni w szybkę – dzieci: dzyń, dzyń, dzyń;
wietrzyk wieje – dzieci: fiuu, fiuu, fiuu;
liście tańczą – dzieci: szu, szu, szu.

4. Pokaz instrumentów wykorzystanych do instrumentacji piosenki.
Dzieci powtarzają ich nazwy za nauczycielem. Słuchają dźwięków, jakie wydają.
Chętne dzieci wydobywają z nich dźwięki z pomocą nauczyciela.

III.
1. „Pada deszcz”- zabawa rytmiczna 

Dzieci spacerują, trzymając w rękach gazety. Rytmizują słowa Pada deszcz i naśladują odgłosy deszczu, uderzając ręką w gazetę.
___________________________________________________________________________________

Środa

I.
1. „Deszcz” – ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz Patrycji Siewiery -Kozłowskiej.

Deszcz na szyby kapie – kap, kap…
I w kałużach chlapie – kap, kap…
Nie masz parasola? – kap, kap…
Smutna twoja dola – kap, kap…
Z drzew lecą kropelki – kap, kap…
Z dachów i z rynienki – kap, kap…
Cały świat zmoczony – kap, kap…
Martwią się gawrony – kra, kra…

W czasie recytacji wiersza dzieci dopowiadają słowa: kap, kap.
Przy ostatnim wersie dzieci najprawdopodobniej nie zauważą, że należy powiedzieć kra, kra.  
N-l zatem podpowiada dz.

II.
1. „Jesienna garderoba”- praca z obrazkiem.

zdjęcie z google
 
Opisywanie przez dzieci elementów jesiennej garderoby.
Np. Jesienią trzeba pamiętać o ubraniu/zabraniu parasola, ponieważ….

Dzielenie na sylaby nazw poszczególnych elementów jesiennej garderoby. 





2. „Chronimy się przed deszczem” - zabawa orientacyjno - porządkowa.

Nauczyciel rozkłada w sali kilka dużych parasoli. Dzieci spacerują pomiędzy parasolami. Dziewczynki powtarzają słowa: Kapie, kapie, kapie, a chłopcy: Pada, pada, pada.
Na hasło Ulewa – dzieci szybko chowają się pod parasole. Podczas powtórzenia zabawy dzieci, które mówiły Kapie, będą mówiły Pada, i odwrotnie.

3. „Ubieramy Zosię na jesienny spacer”- zabawa dydaktyczna

Zapoznanie z prawidłową kolejnością zakładania ubrań i ubierania się odpowiednio do pogody. 





Plansza z Zosią i wyposażenie szafy (czyli ubranka) zostały wydrukowane w formacie A3 z plików, które są autorstwa pani Marzeny z KreatywneWrota.net.

III. 
1. Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „Chory kotek”.
 
Wyszedł kotek na deszczyk
Dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
Nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka do dużego łóżeczka.
Bierze kotka za rączkę:
„Oj masz kotku gorączkę”.
Przyszedł tatuś wieczorem
Z siwym panem doktorem.
„Ratuj, panie doktorze,
Bo synkowi wciąż gorzej”
Doktor kotka opukał,
Okularów poszukał.
I powiada: „Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
Niech poleży dzień jeszcze,
Ale lepsze niż proszki,
Są na deszcze kaloszki.”

2. Pytania po inscenizacji wiersza, dotyczące przyczyn choroby bohatera:

- Dlaczego kotek zachorował?
- Po czym poznajemy, że był chory?
- Kto zaopiekował się chorym kotkiem?
- Co robić, żeby nie zachorować?
- Jak się ubierać, gdy wychodzimy na dwór w deszczową pogodę?
___________________________________________________________________________________

Czwartek

I. 
1. „Deszczowe kropelki”- zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence (sł. i muz. D. Szlagow- ska) z wykorzystaniem elementów Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

Nauczyciel śpiewa piosenkę. Dzieci wystukują jej rytm palcem o blat stołu. Przy śpiewie nauczyciela rysują palcem po wzorze kreseczek. Dzieci ćwiczą indywidualnie.

De / szczyk / ka / pie /
kap, / kap, / kap, / kap /.
 Łap / kro / pel / ki /
 w rą / czki, / łap, / łap /.
Łap / kro / pel / ki, /
łap / de / szczo / we /,
bo / już / ka / pią / k
ro / ple / no / we /.
Kap, / kap, / kap, / kap /.
Kap, / kap, / kap, / kap /.


II.
1. „Deszczyk” – zabawa matematyczna

Nauczyciel opowiada a dzieci postępują zgodnie z instrukcją. Początkowo przy tablicy, następnie każe dziecko indywidualnie.

Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dz. układa na chmurce 3 kropelki deszczu).
Po chwili dołączyły do nich 2 koleżanki (dz. dokłada 2 krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek)
Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu (dz.dokłada 1 kropelkę na chmurkę i Ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek).

Teraz każdy z Was otrzyma swoją chmurkę i kropelki. Powtórzymy sobie raz jeszcze wcześniejszą zabawę, jednak tym razem Wy będziecie odpowiednio umieszczać kropelki na swoich chmurkach.










2. „Jesienna pogoda”- zestaw zabaw ruchowych

 „Wesołe kropelki” – zabawa orientacyjno - porządkowa.
 Przebieg: Dzieci poruszają się w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym.
Zatrzymują się i na hasło: Wesołe kropelki – podskakują swobodnie.
Kropelki odpoczywają – dzieci zatrzymują się w przysiadzie podpartym. Po chwili odpoczynku biegają dalej.


„Słońce i chmurka” – zabawa orientacyjno -porządkowa.
Dzieci biegają, na hasło:
Słońce – wyciągają w górę ramiona i podskakują wesoło. Na hasło: Chmurka – chowają się przed deszczem – przykucają i pochylają nisko głowy.

 „Wiatr przegania chmury” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
 Dzieci stoją w małym rozkroku, ręce uniesione w górę. Wykonywanie skrętów i skłonów w bok - naśladowanie ruchów chmur płynących po niebie.

 „Pieski na spacer – pieski do budy” – zabawa z elementem czworakowania.

 Chód na czworakach, na hasło: Pieski do budy – dzieci biegną do wyznaczonego wcześniej miejsca na budę.

„Wróbelki” – zabawa z elementem podskoku.

Podskoki obunóż w miejscu i do przodu.
Odpoczynek – wróbelki stoją i strzepują kropelki deszczu ze swoich piórek.

„Listki na wietrze” – zabawa bieżna.
Dzieci biegają w tempie podanym na bębenku,zatrzymują się i zmiana kierunku biegu.

„Wiatr rozwiewa listki” – ćwiczenie oddechowe.
Dmuchanie na skrawki papieru rozsypane na podłodze.


III.
1. Co do siebie nie pasuje?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość

Nauczyciel układa przed dziećmi obrazki kaloszy złożone z dwóch różnych połówek.
Dzieci wskazują, co do siebie nie pasuje. Próbują wyjaśnić, dlaczego. Układają obrazki kaloszy prawidłowo.




2. "Dopasuj kalosze"- karta pracy

Poczałkowo, wykonaliśmy zadanie wspólnie przy tablicy.


Następnie, indywidualnie przy stolikach. Najpierw wyszukiwaliśmy pary takich samych kaloszy, później dzieci łączyły je linią "rysowaną" paluszkiem, a na konie łączyliśmy kalosze przy użyciu mazaków.


 
____________________________________________________________________________

Piątek

I. 
1. „Deszczyk”- zabawa paluszkowa z wykorzystaniem gazet.

Dzieci kładą kawałek gazety przed sobą i stukają zgodnie z treścią opowiadania.
Zaczął padać deszczyk. Na parasol spadły najpierw pojedyncze krople (dzieci stukają palcem wskazującym).
Deszcz jest coraz większy, spadają małe kropelki i duże krople ( uderzają lżej i mocniej).
Jest ich coraz więcej ( stukają wszystkimi palcami).
Deszcz zamienił się w prawdziwą ulewę! ( Uderzają wszystkimi palcami z obydwu rąk). 
Nagle zaczęły uderzać pioruny i błyskawice ( dzieci targają gazety na kawałki).
Zerwał się też wielki wiatr ( dzieci dmuchają na kawałki gazet i starają się je zebrać na jednej kupce).

II.
1. Deszczowe chmury”- praca plastyczna

Malowanie pastelami sylwety chmury i tworzenie krótkich łańcuszków z pasków niebieskiego papieru, doklejonych do chmur.


2.„Wiatr”- zabawa ruchowa.

Gdy nauczyciel uderza w bębenek, wieje wiatr – dzieci wirują (kropelki).
Gdy bębenek cichnie, wiatr przestaje wiać – dzieci przykucają (kropelki).

3. "Kalendarz pogody"

Na drzwiach łazienki zawisł także kalendarz pogody, który będziemy uzupełniać od nadchodzącego tygodnia :) Jest to bardzo prosta wersja kalendarza, w sam raz dla maluszków, zawierająca jedynie dni tygodnia i obrazki z rodzajami pogody. Plansza oraz ilustracje pochodzą z zeszłorocznych numerów Nauczycielki Przedszkola.

 
III.
1. "Deszczyk"- zabawa ruchowa

Dzieci – kropelki deszczu biegają po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Deszczyk! – dzieci łączą się w pary. Na dźwięk tamburyna rozchodzą się w różnych kierunkach. Na hasło: „Ulewa” - wszystkie dzieci tworzą duże koło i biegną krokiem dostawnym w jednym kierunku

2. „Słońce – deszcz”- zabawa oddechowa.

Dzieci spacerują przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel zagra kilka dźwięków na trójkącie, wszyscy, robiąc wdech nosem, podnoszą do góry z podłogi papierowe słonka i trzymają je w górze, zatrzymując na chwilę powietrze w płucach. Następnie odkładają słońca na dywan, wykonując wydech ustami.

 
Konspekty powstały w oparciu o następujące publikacje:
Przewodnika Razem w przedszkolu trzylatka,
Przedszkole trzylatka

Tygodniowy plan zajęć z konspektami dla 4-latków znajdziecie TUTAJ



Jak zwykle, będzie mi niezmiernie miło, jeśli zostawicie po swoich odwiedzinach ślad w postaci komentarza :) Nie pogardzę także wszelkimi uwagami czy propozycjami do zajęć :)

8 komentarzy:

  1. Dziękuję bardzo ;) wspaniałe pomoce, wykorzystam z moimi dziećmi;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za podzielenie się swoimi pomysłami ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dziękuję za tak fajne pomysły i chęć podzielenia się nimi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Drogie Panie, cała przyjemność po mojej stronie. Cieszę się, że konspekty się przydały <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne pomysły, jak zawsze zresztą ! Pozdrawiam, Magdalena.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniałe zajęcia i pomoce. Brawo!

    OdpowiedzUsuń