Współpraca

wtorek, 15 sierpnia 2017

Zabawy z latem - scenariusz zajęć w przedszkolu

Dziś mam dla Was coś, co znalazłam w czeluściach swojego komputera ;)


Być może komuś się przyda podczas podsumowania wakacyjnych zabaw,
a może okaże się idealnym rozwiązaniem na początek roku szkolnego?
W każdym razie dzielę się :)


Scenariusz zajęć przedszkolnych

Temat kompleksowy: Mamo, tato, nadeszło lato!
Temat zajęć: Zabawy z latem- zajęcia podsumowujące
Grupa wiekowa: 4 -5 latki

Rodzaj ćwiczenia - Pomoce - Cel kształcenia - Cel operacyjny - Przebieg ćwiczenia

1. „Dzień dobry”- zabawa powitalna. 

Rozwijanie umiejętności ilustrowania treści piosenki za pomocą ruchu.
Dz. wykonuje ruchy adekwatne do treści utworu.

Dzieci śpiewają i ilustrują ruchem treść piosenki powitalnej.

2. „Geometryczny kod”- wprowadzenie do tematu zajęć.
Koperty z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta.


Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych; rozwijanie percepcji wzrokowej oraz umiejętności analizy i syntezy wyrazu.
Dz. układa litery wg kodu z figur geometrycznych i odczytuje powstałe hasło „ Lato”.

Nauczyciel rozdaje dzieciom koperty, w których znajdują się figury geometryczne oraz litery „L”, „a”, „t”, „o”. Następnie, odsłania na tablicy dydaktycznej legendę  do odpowiedniego ułożenia figur. Dzieci układają litery zgodnie ze wzorem i odczytują powstały wyraz.

3. „Letnie zagadki”- zabawa dydaktyczna
Kapelusz słomkowy, jajka niespodzianki, karteczki z cyframi 1-6, koperty z cyframi i z zagadkami, ilustracje z przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem: tęcza, słońce, lody, klapki, strój, okulary.

Rozwijanie umiejętności wiązanie opisu słownego z przedmiotem.
Dz. rozwiązuje zagadki słowne, kojarząc odpowiedź z konkretnym przedmiotem/zjawiskiem.

Nauczyciel kładzie przed dziećmi słomkowy kapelusz z jajkami niespodziankami w środku. Chętne dzieci podchodzą i losują jajka, po czym sprawdzają ich zawartość. Spośród umieszczonych na tablicy kopert wybierają tę, która ma tą samą cyfrę, co na karteczce z jajka i podaje ją n-lowi. Ten, odczytuje znajdującą się wewnątrz koperty, zagadkę. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza, poprzez odkrycie kartki z tą samą cyfrą, umieszczoną na tablicy dydaktycznej.

4. „Który z kolei?”- zabawa matematyczna.
Ilustracje z przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem z poprzedniej zabawy.

Rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych w sytuacjach zadaniowych.
Dz. stosuje liczebniki porządkowe w sytuacjach zadaniowych.

N-l prosi dzieci, by przeliczyły ilustracje w aspekcie porządkowym.

5. „Sylabowe obrazki”- zabawa ruchowa.


Doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Dz. dzieli wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazie.

Podczas trwania muzyki, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce, n-ciel pokazuje obrazek, a dzieci dzielą nazwę przedmiotu z obrazka na sylaby i podają liczbę sylab.

6. „Z latem związane”- zabawa dydaktyczna
Ilustracje z przedmiotami i zjawiskami kojarzącymi się z latem z poprzedniej zabawy; podpisy i litery.

Rozwijanie umiejętności globalnego odczytywania wyrazów i percepcji wzrokowej.
Dz. dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji, przedstawiających przedmioty i zjawiska kojarzące się z latem.

N-l odsłania karteczki z napisami. Po kolei odczytuje znajdujący się na nich wyraz. Dzieci starają się zapamiętać treść karteczek i dopasować napisy do ilustracji. Następnie, układają nazwy z rozsypanki literowej w oparciu o umieszczoną powyżej nazwę przedmiotu/zjawiska.

7. „Od najmniejszego do największego”- zabawa ruchowa

Rozwijanie umiejętności porównywania obiektów.
Dz. układa przedmioty od najmniejszego do największego.

N-l rozdaje dzieciom opaski z przedmiotami/zjawiskami związanymi z latem w różnych rozmiarach. Podczas trwania utworu, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce, dzieci dobierają się grupy jednakowych przedmiotów i ustawiają się w kolejności od najmniejszego przedmiotu do największego.

8. „Garderoba Wojtka”- zabawa dydaktyczna.
Opowiadanie o Wojtku (załącznik 1); sylweta chłopca, plansza szafy i komody; sylwety ubrań letnich i jesienno/zimowych dla chłopca i dziewczynki.


Doskonalenie umiejętności grupowania obiektów.
Dz. grupuje sylwety ubrań na letnie i jesienno/zimowe i odróżnia garderobę dziewczęca od chłopięcej.

Nauczyciel prezentuje postać Wojtka, którego mama poprosiła o uporządkowanie ubrań. Wojtek zwraca się do dzieci z prośbą o pomoc w odszukaniu jego ubrań i schowaniu tych jesienno/zimowych do szafy i umieszczeniu letnich w komodzie.

9. „Smaki lata”- zabawa matematyczna
Opowiadanie o wyjściu Wojtka do lodziarni (załącznik 2); plansza lodziarni; obrazki ze śmietaną,truskawką, czekoladą; sylwety lodów w kolorach: kremowy, czerwony, brązowy; znaki „+”, „=”.

  
Doskonalenie  umiejętności  dodawania oraz ustalania wyniku w zakresie 6, posiłkując się liczeniem na liczmanach i palcach.
Dz. dodaje sylwety lodów i oznacza wynik za pomocą kartoników z cyframi posługując się liczeniem na palcach.

N-l opowiada krótką historyjkę dotyczącą Wojtka, którego za uporządkowanie ubrań w nagrodę mama zabrała do lodziarni. Tam klienci po kolei kupowali daną liczbę lodów w określonych smakach. Zadaniem dzieci jest uzupełnić działanie na dodawanie i ustalić wynik dodawania ( sumę kupionych lodów) i określić go za pomocą kartoników z liczbami/ kropkami.

10. „Znajdź swoja parę”- zabawa ruchowa.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania cyfr i kojarzenia ich z odpowiednia liczbą przedmiotów.
Dz. z rożkiem z cyfrą odszukuje kolegi, który ma gałkę z odpowiadającą mu liczbą kropek.

N-l rozdaje dzieciom sylwety rożków lodowych z cyframi oraz gałek z kropkami. Podczas trwania utworu, dzieci poruszają się zgodnie z dźwiękiem: na wysokich- poruszają się na palcach, na niskich na pietach. Podczas pauzy w utworze, dobierają się w pary: rożki z daną cyfrą z gałkami z odpowiadająca im liczbą kropek.

11. „Ile gałek zjadł Wojtek”- zabawa matematyczna

Rozwijanie umiejętności odejmowania oraz ustalania wyniku w zakresie 6, posiłkując się liczeniem na liczmanach i palcach.
Dz. odejmuje nakrętki-gałki i podaje wynik wynik posługując się liczeniem na palcach.

N-l rozdaje dzieciom ilustracje lodowych rożków oraz po 5 nakrętek. Dzieci układają je wg instrukcji słownej n-la i podają wynik działania na odejmowanie.

12. „ Gdzie jest lód?”- karta pracy
Karta pracy; nożyczki; klej.


Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni, przy użyciu pojęć: z prawej strony, z lewej strony, na, pod, nad, w oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dz. wycina obrazki z lodami i umieszcza je pod dyktando n-la w odpowiednim miejscu w stosunku do obrazka budki z lodami.

N-l rozdaje dzieciom karty pracy. Dzieci wycinają kolejno obrazki lodów i pod dyktando n-la naklejają je w odpowiednich miejscach przy obrazku budki z lodami.


Załącznik 1.
Pamiętacie naszego kolegę Wojtka? Słuchajcie, Wojtuś potrzebuje naszej pomocy. Mama poprosiła go, żeby posegregował ubrania z ostatniego prania. Spośród tych, które mama wyciągnęła z pralki, Wojtuś musi wybrać swoje. Ubrania siostrzyczki ma zostawić, mamusia za nią je poukłada, bo Anusia jest jeszcze malutka. Oprócz tego, że Wojtek musi znaleźć swoje ubrania, to musi podzielić je jeszcze na te jesienno-zimowe, które już nie przydadzą się w nadchodzących dniach lata i umieścić je w szafie. Natomiast ubrania letnie, które będą idealne na zbliżającą się porę roku, Wojtuś musi schować do komody. To jak, pomożecie swojemu koledze?

Załącznik 2.
W nagrodę za uporządkowanie ubrań, mama zabrała Wojtusia do lodziarni. Byli oni pierwszymi klientami. Wojtek wziął sobie … lody……………, po czym dokupił jeszcze…. lody……………Ile lodów razem kupił Wojtek? Mama postanowiła kupić …..  lody …………… i jeszcze ……. lody ……………………
Ile lodów kupiła mama?
Po chwili, do lodziarni weszła dwójka klientów. Starszy Pan klient,  poprosił sprzedawczynię o …… lody o smaku……….., po czym dokupił jeszcze ………
lody o smaku…………………………….. Ile lodów w sumie kupił starszy Pan?  Za starszym Panem, w kolejce stała dziewczynka. Ona postanowiła wziąć ……… lody…………..……………………… i jeszcze …… lody …………………….. Ile lodów razem kupiła dziewczynka?

***

Pomysły i inne materiały do wykorzystania podczas proponowanych zajęć znajdziecie także pod poniższymi linkami:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz