Współpraca

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Pierwszy dzień w przedszkolu. Scenariusz / plan dnia

Nie jest to scenariusz zajęć w klasycznym wydaniu. Jest to połączenie planu dnia z literaturą wykorzystywaną na zajęciach i opisem zabaw. Idealne rozwiązanie dla osób, które chcą mieć poukładane co, gdzie i jak, po kolei. W przedstawionym planie/scenariuszu, zawarte są tylko dwa główne cele zajęć,  które ujęte zostały w planach miesięcznych. Zajęcia przeznaczone są dla grupy dzieci czteroletnich.

I. Poranek

1. Zabawy dowolne.

2. „Poznajemy się”- zabawa integracyjno- zapoznawcza.
Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel przedstawia siebie i grupową maskotkę. Następnie podaje ją dziecku siedzącemu po prawej stronie i prosi je, aby się przedstawiło i podało maskotkę dalej.

3. Czynności higieniczne.

 II. Zajęcia dopołudniowe

1. ”Powitanie”- zabawa ułatwiająca poznanie i zapamiętanie imion dzieci.
Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel śpiewa tekst powitania na melodię „Panie Janie”, podchodząc do kolejnych dzieci.
Witaj Aniu ( n-l podaje rękę dziecku). Dzieci powtarzają: Witaj Aniu. Jak się masz? ( n-l się kłania). Dzieci powtarzają: Jak się masz? Wszyscy Cię witamy. (n-l wskazuje na wszystkie dzieci). Dzieci powtarzają: Wszyscy Cię witamy. Ręką pozdrawiamy. (n-l i dzieci machają ręką). Dzieci powtarzają: Ręką pozdrawiamy. Bądź wśród nas! (n-l przytula dziecko). Dzieci powtarzają: Bądź wśród nas!
W dalszej części zabawy, n-l wita kolejne dzieci.


2. Kalendarz pogody – prezentacja, opis poszczególnych elementów. (Jak go zrobić dowiesz się TUTAJ)


3. Zajęcia dydaktyczne.

Budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych.
Dz. potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami; próbuje podejmować zabawy tematyczne z podziałem na role i zgodnie w nich uczestniczyć.

„W przedszkolu jak w domu”- wiersz B. Szelągowskiej.

Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!


4. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza i ich własnych doświadczeń, kierowana pytaniami n-la.

5. „ Co w przedszkolu się porabia”- praca z obrazkiem.
Wypowiedzi dzieci na temat tego, co dzieję się na przedstawionych ilustracjach (źródło: chomiku.pl)


6. „Mam swoje imię”- zabawa integracyjno- ruchowa.
Dzieci w rytm muzyki poruszają się po sali. Na przerwę w muzyce dobierają się w pary, podają sobie ręce i przedstawiają się.

7. „W przedszkolu”- praca plastyczne.
Kolorowanie kredkami ołówkowymi. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
(Źródło: chomikuj.pl)


Z kolorowanek można stworzyć ramowy plan dnia w formie zegara i powiesić na ścianie. Wskazówki przesuwać po zakończeniu każdego etapu dnia.

8. Zestaw integracyjnych nr 1 wg M. Cieśla, M. Słojewska.
Rozwijanie sprawności ruchowej.
Dz. uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez n-la; wykonuje czynności zgodnie z poleceniem.

„Powiedz swoje imię”
Nauczyciel prosi, by wszystkie dzieci razem wymawiały kolejno podane imiona: głośno, cicho, wesoło, powoli – sylabami, z klaskaniem. Na koniec wszystkie dzieci równocześnie wymawiają głośno swoje imię.
„Podaj zabawkę koledze”
Wszyscy siedzą w kręgu, nauczyciel wybiera sobie jedną zabawkę, np. misia, siada w kręgu i podaje misia dziecku siedzącemu obok niego, mówiąc: „Proszę, oto miś dla ciebie!”. Dziec¬ko odpowiada: „Dziękuję!”. Następnie przekazuje misia dalej, używając zwrotu grzeczno¬ściowego. Zabawa toczy się wraz ze słyszaną w tle dowolną muzyką relaksacyjną. Gdy mu¬zyka ucichnie, dziecko, u którego zatrzymał się miś, odnosi go na swoje miejsce i wybiera inną zabawkę. Zabawa toczy się dalej.
„Podaj mi rączkę”
Dzieci głośno powtarzają rymowankę, dobierają się w pary, za każdym powtórzeniem zmieniają partnera. (B. Szelągowska)
Dwie rączki mam – rączki tobie dam.
Zatańczymy w koło, będzie nam wesoło.

,,Jak masz na imię?”
Dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedna osoba, np. Kasia. Nauczyciel prosi, aby podeszła do dziecka, którego imienia nie pamięta, i zapytała o imię. Kiedy wybrane dziecko powie swoje imię, np. „Mam na imię Basia”, dzieci wzajemnie się sobie przedstawiają i podają ręce, zamieniają się miejscami. Basia zostaje w kole i kontynuuje zabawę.
,,Czy możesz się do mnie uśmiechnąć?”
Dzieci tańczą swobodnie do utworu muzycznego. Kiedy muzyka cichnie, podchodzą do siebie i pytają: „Czy możesz się do mnie uśmiechnąć?”. Dzieci wymieniają się uśmiechami i tańczą dalej.

7. Zabawy dowolne.
Nauka rymowanki w oparciu o wiersz I Salach „Porządki”.

O zabawki zawsze dbamy,
Po zabawie je sprzątamy.
Każdy przedszkolak o tym wie,
Po zabawie sprząta się
.

8. Czynności higieniczne.

9. Czynności samoobsługowe- obiad.

10. Czynności samoobsługowe- ubierani/rozbieranie.

11. Spacer.

12. Czynności higieniczne.

13. Relaksacja- słuchanie bajek czytanych przez n-la.

III. Zajęcia popołudniowe


1. Czynności higieniczne.

2. Zabawy dowolne.

3. Czynności gospodarczo- porządkowe.


 Scenariusze powstają w oparciu o następujące publikacje:
„Przedszkole trzylatka”- przewodnik metodyczny”. M. M. Skrobacz, MAC Edukacja, Kielce 2009
„Przedszkole czterolatka”- przewodnik metodyczny”. Małgorzata Marczak, Grażyna Szadkowska, Grupa Edukacyjna S.A .2008
„Dziecięca matematyka”  E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Warszawa 1997
„Świat trzylatka- zbiór zabaw ruchowych”. Marzanna Cieśla, Monika Słojewska, Wyd.JUKA, Warszawa 2009, a także materiały znalezione w Internecie i serwisie internetowym www.chomikuj.pl

8 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie ułożony plan dnia, świetne propozycje i opisy zabaw :) chętnie wykorzystam kilka z nich podczas praktyk, które zaczynam we wrześniu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciesze się Pani Dominiko, że chociaż troszkę mogłam pomóc :)

      Usuń
  2. Dzieciaczki napewno od pierwszego dnia będą się świetnie bawić :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, bo 3/4 grupy stanowić będą całkiem nowe dzieci :)

      Usuń
  3. Pani Boberkowa:) Podglądam z wielkim zainteresownaiem choć ciałem jestem jeszcze na wakacjach. Od września szykuja mi się mini-maluchy, bo po raz pierwszy mamy dzieci od 2,5 l.:) Więc odwiedzam ten Świat Boberkowy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj, maluchy to moja specjalność :) uwielbiam pracę z tak małymi dziećmi, wykazują one niesamowite zainteresowanie tym, co się dla nich przygotowuje :D poza tym, można się "wygłupiać" podczas prowadzenia zajęć, bo nie patrzą na nauczyciela z pacynką na ręce, mówiącego zmienionym, szczebioczącym głosem, jak na przybysza z kosmosu ;)

      Usuń
  4. Bardzo fajne propozycję i materiał obrazkowy. Podlinkowuję u siebie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię, jak jest zorganizowany dzień, bo mojego szkraba trzeba czymś zajmować, bo zaraz szybko się nudzi :)

    OdpowiedzUsuń