Współpraca

wtorek, 12 sierpnia 2014

Jestem sobie przedszkolaczek. Scenariusz zajęć / plan dnia

Nie jest to scenariusz zajęć w klasycznym wydaniu. Jest to połączenie planu dnia z literaturą wykorzystywaną na zajęciach i opisem zabaw. Idealne rozwiązanie dla osób, które chcą mieć poukładane co, gdzie i jak, po kolei. W przedstawionym planie/scenariuszu, zawarte są tylko dwa główne cele zajęć,  które ujęte zostały w planach miesięcznych. Zajęcia przeznaczone są dla grupy dzieci czteroletnich.


I. Poranek

1. Zabawy dowolne.

2. Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 wg M. Cieśla, M. Słojewska

-Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. Nauczyciel gra na dowolnym instrumen¬cie perkusyjnym rytm do podskoków, dzieci podskakują swobodnie po sali. Kiedy mu¬zyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.
-Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wy-ciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.
-Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.
-Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugię¬tymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
-Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzy¬mać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.
-Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dzieci chodzą po sali stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie stają na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Po¬wtarzając ćwiczenie, odmierzają sześć stóp i zmieniają nogę, na której stał bocian.
-Ćwiczenie wyciszające „Marsz w parach”. Dzieci maszerują w parach po obwodzie koła z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymują się na chwilę i znów maszerują.

3. Czynności higieniczne.

4. „Chocollate”- zabawa taneczna. Rozwijanie umiejętności odtwarzania prostych układów tanecznych.

II. Zajęcia dopołudniowe

1. „Pociąg z imion”- zabawa integracyjna.
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel chodzi w jego środku w rytm skandowanego przez grupę jego imienia: To pani Agatka, to Agatka, Agatka, Agatka. Nauczyciel wskazuje dziecko, które podchodzi do niego i łapie go w pasie. W tym czasie dzieci skandują imię nowego wagonika. Kolejno zapraszane dzieci wchodzą do środka i tworzą pociąg. Na zakończenie zabawy, kiedy wszystkie dzieci są już w pociągu, nauczyciel z pomocą dzieci skanduje ich imiona. Kiedy wymienione zostaną wszystkie imiona, cały pociąg krzyczy: To my, to my, to my ……(nazwa grupy) i machają rękami.

2. Kalendarz pogody- uzupełnienie. (Jak go zrobić, dowiesz się TUTAJ)


3. Zajęcia dydaktyczne.

Kształtowanie umiejętności śpiewania piosenek. Dz. podejmuje próby śpiewania utworu razem z dziećmi, zachowując rytm i tempo.
Nauka piosenki metodą ze słuchu.

„Jestem sobie przedszkolaczek”- piosenka z repertuaru zespołu Fasolki. MP3 do pobrania


1. Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam

2. Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

3. Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

4. Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam.
Nauka piosenki metodą ze słuchu.



4. Rozmowa z dziećmi na temat treści piosenki.

5. „Co mogą robić dzieci w przedszkolu?”- burza mózgów.
Chętne dzieci podają propozycje zabaw ( zajęć), w które można ( lub w które chciałyby) bawić się w przedszkolu. Nauczyciel tym samym poznaje upodobania dzieci.

6. „Spacerkiem po naszej sali”
- zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem grupowej sali.
Oglądanie kącików zainteresowań; nazywanie ich; omówienie, co się w nich znajduje. Nazywanie wyposażenia w kąciku lalek; nadanie imion lalkom i misiom. Ustalenie sposobu ustawienia samochodów na półkach - które będą stały wysoko, a które nisko. Oglądanie książek umieszczonych w kąciku książki, omówienie zasad układania książek i korzystania z nich. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat innych sprzętów znajdujących się w sali. Określenie, do czego służą i w jaki sposób należy z nich korzystać.
Zapoznanie z nazwami poszczególnych przedmiotów ( wprowadzenie metody globalnego czytania wg Domann’a) i umieszczenia napisów przy tych przedmiotach: lalki, klocki, samochody, książki, kuchnia, ( w kolejnych tyg. prezentujemy kolejne wyrazy: stragan, kącik przyrody, tablica, biurko, krzesło, stół, itp).

7. „ Jest- nie ma”- zabawa ruchowa.
Każde dziecko wybiera sobie jedną zabawkę z sali. Zabawki leżą na dywanie. Na hasło „jest”, dzieci poruszają się swobodnie wokół swoich zabawek. Na hasło „nie ma”- dzieci klękają i nakrywają zabawki rękami ( bądź całym ciałem, jeśli jest to większa zabawka).

8. „Przedszkolaki”- praca plastyczna.
Kształtowanie umiejętności twórczych.
Dz. potrafi wykonać prostą pracę plastyczną według wzoru z gotowych elementów: figur geometrycznych (orgiami z kół).
Dzieci z kół tworzą postać chłopca i dziewczynki. Wszystkie postacie naklejamy na dużego formatu domek, stworzony z kwadratu i trójkąta, z napisem „Przedszkole”.

9. Zabawy dowolne.

10. Czynności higieniczne.

11. Czynności samoobsługowe- obiad.

12. Czynności samoobsługowe- ubierani/rozbieranie.

13. Spacer.

14. Czynności higieniczne.

15. Relaksacja- słuchanie muzyki klasycznej. Utwory do ściągnięcia TUTAJ

 
III. Zajęcia popołudniowe
.

1. Czynności higieniczne.

2. Utrwalanie słów i melodii piosenki „ Jestem sobie przedszkolaczek”.

3. „Nasze imiona”- zabawa utrwalająca imiona dzieci, ułatwiająca ich rytmizację.
Nauczyciel rytmizuje imiona poszczególnych dzieci, równocześnie wykonując proste ruchy, np. E- wa - klaszcze w dłonie; Mar- cin - uderza dłońmi o podłogę, Ka- sia – masuje się po brzuchu itp. Dzieci powtarzają sylaby i czynności wykonywane przez n-la.

4. Zabawy dowolne.

5. Czynności gospodarczo- porządkowe.

 Scenariusze powstają w oparciu o następujące publikacje:
„Przedszkole trzylatka”- przewodnik metodyczny”. M. M. Skrobacz, MAC Edukacja, Kielce 2009
„Przedszkole czterolatka”- przewodnik metodyczny”. Małgorzata Marczak, Grażyna Szadkowska, Grupa Edukacyjna S.A .2008
„Dziecięca matematyka”  E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Warszawa 1997
„Świat trzylatka- zbiór zabaw ruchowych”. Marzanna Cieśla, Monika Słojewska, Wyd.JUKA, Warszawa 2009, a także materiały znalezione w Internecie i serwisie internetowym www.chomikuj.pl

3 komentarze:

  1. Super scenariusz ...plan dnia. Bardzo podoba mi się Twój przedszkolny czarodziejski świat. Jesli pozwolisz będę zaglądała do Ciebie. Pozdrawiam Bea

    OdpowiedzUsuń
  2. zapraszam serdecznie :D Będzie Pani zawsze mile widziana w moich skromnych progach <3

    OdpowiedzUsuń