Grupa wiekowa: 4,5 - 5 latki
Temat kompleksowy: Poznajemy świat za pomocą zmysłów.
Temat zajęć: Nasze zmysły- zabawy sensoryczne
Cele kształcenia:
- poznawanie przedmiotów przez świadome wykorzystywanie zmysłów: wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku.
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.
Cele operacyjne:
Dziecko zdrowe/ o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- potrafi w toku działań badawczych wykorzystać zmysły do poznawania różnych przedmiotów:
- składa obrazek pocięty na 4 części/ podejmuje próbę złożenia obrazka pociętego na 4
części;
- stara się za pomocą dotyku rozpoznać zawartość balona;
- stara się połączyć w pary jajka- niespodzianki, wydające te same dźwięki;
- stara się rozpoznać przyprawę po zapachu;
- łączy w pary sylwety skarpet o jednakowym wzorze/ podejmuje próbę połączenia w
pary sylwet skarpet;
- rozróżnia kolory: czerwony, zielony, niebieski, żółty;
- rozróżnia smaki: gorzki, słodki, słony, kwaśny/ podejmuje próbę rozróżnienia 4
smaków;
Metody pracy:
- czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania;
- oglądowe: obserwacji i pokazu;
Formy pracy:
– grupowa;
– indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
przepaska na oczy; emblematy 5 zmysłów; balony z: grochem, hydrożelem, mąką, fasolą, obrazki produktów; sylwety balonów; jajka niespodzianki z: monetami, cukrem, pomponami, makaronem; woreczki strunowe z: cynamonem, goździkami, pieprzem, czosnkiem, koperkiem, papryką, obrazki przypraw; sylwety skarpet, sylweta komody; miseczki z jedzeniem: cytryna, ogórek kwaszony, masło czekoladowe, miód, kawa, kakao, sól, kucharek; słoiki z naklejonymi numerkami; kartonowe koło, wata, pompony, piórka, nakrętki, gąbki, kawa, nadmuchane baony, hydrożel, makaron, ryż, jednorazowe łyżeczki.
Pomoce przydatne do przeprowadzenia zajęć, znajdziecie na boberkowym chomiku :)
Przebieg zajęć:
1.” Na powitanie”- zabawa powitalna wg M. Bogdanowicz.
Na powitanie wszyscy razem,
hip hip, hura, hip hip, hura, hip hip, hura.
Z całego serca, pełnym gazem,
witamy was, witamy was, witamy was!
2. „ Drużyna zmysłu”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.
Dzieci dzielą się na 5 zespołów. Każdy z zespołu otrzymuje kopertę, w której znajduje się obrazek symbolu zmysłu, pocięty na części- ucho, oko, nos, dłoń, usta. Zadaniem drużyny jest złożenie obrazka w całość i odgadnięcie, drużyną jakiego zmysłu zostaną: słuchu, wzroku, zapachu, dotyku, smaku. Każdy członek danej drużyny otrzymuje opaskę z symbolem danego zmysłu.
3. „ Balonowe zagadki”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel prezentuje dzieciom miseczki z ryżem, grochem, hydrożelem, mąką, makaronem, fasolą. Dzieci z drużyny „dotyku” zapoznają się z „wyglądem” poszczególnych produktów za pomocą dotyku. Następnie, nauczyciel rozkłada przed drużyną balony, w których znajdują się badane wcześniej produkty. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie za pomocą dotyku, co znajduje się w balonach i umieszczenie na tablicy zadaniowej, sylwety balonu w danym kolorze, pod ilustracją odgadniętej zawartości.
4. „Dźwiękowe jajka niespodzianki”- zabawa rozwijającą percepcje słuchową.
Nauczyciel kładzie przed dziećmi jajka niespodzianki. Zadaniem poszczególnych członków drużyny jest odnalezienie par jednakowo brzmiących jajek.
5. „Zawody zmysłów”- zabawa ruchowa.
Nauczyciel stawia na środku dywanu poduszkę. Dzieci- zmysły poruszają się swobodnie w rytm dźwięków muzyki. Podczas pauzy, nauczyciel podaje nazwę wybranego zmysłu, a dzieci które przynależą do drużyny tego zmysłu, muszą jak najszybciej zająć miejsce na poduszce.
6. „ Woreczki zapachowe’- zabawa rozwijająca zmysł zapachu.
Nauczyciel rozdaje dzieciom z drużyny „zapachu”, woreczki wewnątrz których znajdują się różne przyprawy. Na każdym z woreczków, naklejona jest karta z nazwą i wyglądem danej przyprawy. Nauczyciel odczytuje nazwy, a dzieci starają się zapamiętać prezentowane zapachy i nazwy przypraw. Następnie, zawiązuje oczy każdemu członkowi drużyny po kolei. Dziecko musi po zapachu odgadnąć, jaka przyprawę do powąchania dał mu n-l.
Zabawa powstała w oparciu o Kuchenne zapachy z bloga Moje dzieci kreatywnie
7. „ Skarpetki do pary”- zabawa rozwijająca zmysł wzroku.
Zadaniem dzieci z drużyny „wzroku’, jest skompletować pary skarpetek i umieścić je w szufladzie o danym kolorze na sylwecie komody. Skarpetki bez pary ‘chowamy” do dolnej szuflady.
8. „Zmysłowe drużyny”- zabawa ruchowa.
Dzieci swobodnie poruszają się po dywanie. Na przerwę w muzyce nauczyciel prezentuje symbol danego zmysłu: ucho, nos, usta, oko, dłoń, a dzieci z drużyny tego zmysłu muszą się stawić się przed nauczycielem. Pozostałe „zmysły” siadają na dywanie.
9. „Różne smaki”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi z drużyny „smaku” miseczki z rożnymi produktami spożywczymi. Zadaniem dzieci jest skosztowanie wylosowanych produktów i stworzenie kolekcji grup o danym smaku: gorzki, słodki, słony, kwaśny.
10. „Pomieszane naklejki”- zabawa badawcza.
Nauczyciel prezentuje dzieciom dwa słoiki: z cukrem i solą. Niestety ze słoików odpadły naklejki, które wskazywały na to, co znajduje się w środku. Zadaniem dzieci jest ustalenie który słoik jest z cukrem, a który z solą. Do ustalenia, dzieci muszą wykorzystać wszystkie zmysły. Spostrzeżenia, w postaci kartoników z ilustracjami, umieszczane są na tablicy dydaktycznej.
Dzieci poruszają się w rytm wystukiwany na tamburynie. Na przerwę w grze, nauczyciel podaje nazwę zmysłu, a zadaniem dziecka jest pokazanie za pomocą gestu, w jaki sposób można z tego zmysłu korzystać (np.: słuch- nastawianie uszu, węch- wąchanie, wzrok- wypatrywanie, smak- oblizywanie się, dotyk- dotykanie dłonią jakiejś części ciała).
12. „Sensoryczne koło”- praca plastyczna.
Dzieci pracują we wcześniej ustalonych drużynach. Każda drużyna otrzymuje wycinek kartonowego koła. Zadaniem dzieci jest wyklejenie go dostępnymi materiałami: wata, pompony, piórka, nakrętki, gąbki, kawa, nadmuchane baony, makaron, ryż.
Praca plastyczna powstała w oparciu o Koło rozmaitości z bloga Moje dzieci kreatywnie. Pani Ewo, dziękuję za wszystkie inspiracje!
Pomoce przydatne do przeprowadzenia zajęć, znajdziecie na boberkowym chomiku :)
Świetny scenariusz... :) Naprawdę, aż miło się czyta... Dzięki Pani pomysłom od razu mnóstwo inspiracji przychodzi do głowy. Pomysł na przechowywanie pomocy dydaktycznych z innego posta również wspaniały, muszę również pomyśleć nad takimi segregatorami, bo materiałów z każdym dniem coraz więcej przybywa, a miejsc już brak :) Dobranoc!
OdpowiedzUsuńScenariusz jet świetną inspiracją do zajęć o zmysłach. Mam tylko jedno pytanie. Jak rozwiązała Pani to organizacyjnie? Każda grupa wykonywała zadanie oddzielnie? w takim razie co robili inni? Czy cierpliwie czekali i obserwowali?
OdpowiedzUsuńdokładnie, każda drużyna brała udział w zabawie związanej z jej zmysłem. Reszta obserwowała :)
UsuńWspaniały scenariusz. Dziękuję za inspirację!
OdpowiedzUsuńGratuluję, lata mijają, a pomysły ciągle aktualne
OdpowiedzUsuńSłyszałam o tym, że jeśli pojawia się problem z komunikowaniem dziecka, to warto zainteresować się treningiem Neuroflow. Trzeba sprawdzać różnego rodzaju możliwości, które są dostępne, jeśli tylko zauważy się niepokojące zachowania dziecka. O takim treningu więcej szczegółów znajdziecie na stronie https://audiomedika.pl/ .
OdpowiedzUsuń