Przebieg
zajęć
1.
„Jestem Polakiem”- zabawa ruchowa do piosenki.
2.”Symbole narodowe”- oglądanie
filmiku edukacyjnego
Utrwalenie wiadomości na temat
symboli narodowych.
3. „Zagadki
z Polską związane”- zabawa dydaktyczna wg pomysłu n-la.
Nauczyciel
rozkłada przed dziećmi kolorowe koperty z cyframi. Chętne dziecko losuje karteczkę z numerkiem, odczytuje go i odszukuje koperty z tą samą cyfrą. Podaje ją n-lowi.
Ten, odczytuje znajdującą się wewnątrz koperty zagadkę. Zadaniem dziecka jest
jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza, poprzez odkrycie
zawieszonego na tablicy edukacyjnej, pola z tą samą cyfrą i w tym samym
kolorze, co koperta.
Zagadki są mojego autorstwa ( w jednym przypadku wykorzystałam 2 wersy zagadki znalezionej w Internecie), więc w razie ich wykorzystania w swoich scenariuszach, prosiłabym o podanie żródła ;)
1). Czerwony
Na
czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto
tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.(godło)
Podpowiedź:
Rymuje
się, choć nie ma nic wspólnego, z wyrazem „siodło”,
A
tym symbolem jest Polski….
(godło) .
2). Zielony
Powiewa
ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.(flaga)
A na niej biel jest i czerwień.(flaga)
Podpowiedź:
Każdy
Polak zyskuje większą odwagę,
Gdy
zauważa swego państwa… (flagę)
3). Niebieski
Herbem
tego miasta, jest piękna syrenka
która
miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od
imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I
stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez
nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem
jak stolica Polski się nazywa?
( Warszawa),
Podpowiedź:
O
to miasto nieraz była wrzawa,
bo
stolicą Polski została
( Warszawa),
4). Żółty
Ta
szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi
od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W
niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)
Podpowiedź:
Szafirowym
blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą
Polski rzeką, jest ona…(Wisła)
5). Pomarańczowy
Zwie
się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć
Wybicki jest autorem.
Pieśnią
jest państwa polskiego
Polski
trzecim jest symbolem.
(hymn)
Podpowiedź:
Na
zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na
zawsze zapamiętam mojego kraju…(hymn)
6. Różowy
To
miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To
nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod
biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak
nasz piękny kraj się nazywa?
(Polska)
Podpowiedź:
O
jej niepodległość walczyły liczne wojska,
Dzięki
nim są wolne nasze ziemie, nasz dom…
(Polska)
3. „Godło-flaga-hymn”- zabawa
ruchowa w wykorzystaniem ilustracji symboli.
Dzieci poruszają się w rytm
muzyki. Na pauzę, n-l podnosi ilustracje symbolu, a zadaniem dzieci jest
wyklaskać jego nazwę: godło Polski/ flaga Polski/hymn Polski.
4. „
Z Polską związane”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel
odczytuje po kolei napisy oznaczające to, co znajduje się na obrazkach ( godło, flaga, hymn, herb Warszawy, kontur mapy z zaznaczoną rzeką Wisłą).
Zadaniem dzieci jest dopasowywanie nazw do poszczególnych ilustracji.
Następnie,
dz. muszą ułożyć napisy z rozsypanki literowej w oparciu o umieszczoną powyżej
nazwę.
Ostatnim
zadaniem jest przeliczanie liter w wyrazie oraz określanie liczby liter za pomocą
kartoników z cyferkami/ kropkami.
5. „Polonez”- taniec narodowy
Rozwijanie umiejętności odtwarzania prostych
układów tanecznych.
Dz. poznaje melodię i podstawowe kroki Poloneza
6. „Zabawy z mapą Polski”-
rozwijanie percepcji wzrokowej
N-l odsłania mapę Polski, na
której widoczny jest podział na województwa, oraz naklejone są cienie herbów
wojewódzkich miast. Prosi wybrane dziecko, by podeszło do planszy i postarało
się poprowadzić palec wzdłuż konturów mapy. Kolejne dziecko, prowadzi linię Wisły
na mapie. Następnym zadaniem, jest dopasowanie ilustracji herbów miast do ich
cieni.
7. „W cztery Polski strony”-
zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni.
Nauczyciel umieszcza w okolicach
mapy ilustracje, przedstawiające najważniejsze miejsca w Polsce. Za pomocą
strzałek, wskazuje miejsce owych miejsc na mapie.
Zadaniem dzieci jest określenie
położenia miejsca, w odniesieniu do mapy, przy zastosowaniu określeń: z prawej
strony, z lewej strony, na górze, na dole, pomiędzy. Przy każdej ilustracji
umieszczają obrazek, prezentujący dany kierunek.
8.„Płynie Wisła”- zabawa bieżna.
Dzieci podają sobie
ręce, tworząc węża, który prowadzi nauczyciel. Razem z nim podczas ruchu
powtarzają słowa: Płynie Wisła,
płynie po polskiej krainie
9. „Symbolowe równania”- zabawa
matematyczna
Chętne dzieci losują karteczki z
zadaniami do wykonania. Na owych karteczkach, zapisane są równania, które
dziecko musi odtworzyć za pomocą emblematów godła lub flagi. Dziecko odczytuje
działanie, po czym przystępuje do jego ułożenia na tablicy dydaktycznej.
Legenda: Symbol powyżej działania oznacza,
za pomocą jakich emblematów owe działanie należy ułożyć. Cyfry oznaczają liczbę
emblematów, których dz. musi użyć, do przedstawienia działania.
Kwadracik na końcu działania oznacza,
że wynik działania należy zaprezentować w postaci cyfry/ kartonika z
kropeczkami.
10. "Zawody symboli”- zabawa ruchowa.
Na środku dywanu umieszczone jest krzesło. Dzieci otrzymują opaski z obrazkami symboli narodowych: godło, flaga, hymn. Maszerują do rytmu, wystukiwanego na tamburynie. Na hasło n-la : "godło/flaga/hymn", dzieci, które mają owy obrazek na opasce, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krześle.
11. „Flaga Polski”- praca
plastyczna.
Rozwijanie sprawności
manualnej.
Dz. tworzy kółka z białych i czerwonych pasków
papieru i nakleja je w odpowiednich miejscach na konturze flagi.
Zamieszczone na stronie zdjęcia pomocy są jedynie przykładowe. Kompletny pakiet materiałów pomocniczych znajdziecie na Boberkowym Chomiku.
Tak przedstawione zagadnienia dotyczące Polski na pewno przypadły dzieciom do gustu i zapadły w pamięć. Po raz kolejny jestem zachwycona
OdpowiedzUsuńa ja po raz kolejny, serdecznie dziękuję za miłe słowa <3
UsuńMogę zapozyczyć sobie Twoje zagadki do zabawy z Dusią? :-)
OdpowiedzUsuńkochana, one po to tutaj są :) udanej zabawy Wam życzę <3
UsuńWitam. Zamieszczone propozycje sa naprawdę fantastyczne: prosty przekaż, zrozumiały. Dziękuję za ich udostepnienie. Zamieszczone filmy bardzo pomogły mi w przeprowadzeniu tej dość trudnej aczkolwiek bardzo dziś ważnej tematyki,'Powodzenia w dalszej pracy zawodowej:-). Aga
OdpowiedzUsuńWitam. Czy jest możliwość pobrania tych obrazków co są w punkcie 7 "W cztery Polski strony"? Byłabym bardzo wdzięczna za pomoc :)
OdpowiedzUsuńNiestety, nie mam tych ilustracji już w swoich zasobach :( to były pobrane i przeze mnie pokolorowane kolorowanki z chomika :)
UsuńDzień dobry Pani Agnieszko. Materiał przygotowany przez Panią jest świetny. Jeśli Pani pozwoli wykorzystam kilka elementów ze scenariusza dla wzbogacenia własnego. Jest Pani nieoceniona. Dziękuję, że dzieli się Pani z nami swoimi pomysłami. Pozdrawiam. Renata
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie Pani to przygotowała czy mogę z niektórych rzeczy skorzystać. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń