wtorek, 28 kwietnia 2015

Polska- moja ojczyzna: konspekt zajęć podsumowujących

Przebieg zajęć

1. „Jestem Polakiem”- zabawa ruchowa do piosenki.


2.”Symbole narodowe”- oglądanie filmiku edukacyjnego
Utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych.


3. „Zagadki z Polską związane”- zabawa dydaktyczna wg pomysłu n-la.

Nauczyciel rozkłada przed dziećmi kolorowe koperty z cyframi. Chętne dziecko losuje karteczkę z numerkiem, odczytuje go i odszukuje koperty z tą samą cyfrą. Podaje ją n-lowi. Ten, odczytuje znajdującą się wewnątrz koperty zagadkę. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza, poprzez odkrycie zawieszonego na tablicy edukacyjnej, pola z tą samą cyfrą i w tym samym kolorze, co koperta.

Zagadki są mojego autorstwa ( w jednym przypadku wykorzystałam 2 wersy zagadki znalezionej w Internecie), więc w razie ich wykorzystania w swoich scenariuszach, prosiłabym o podanie żródła ;) 
1). Czerwony
Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.(godło)

Podpowiedź:
Rymuje się, choć nie ma nic wspólnego, z wyrazem „siodło”,
A tym symbolem jest Polski…. (godło) .

2). Zielony
Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.
(flaga)

Podpowiedź:
Każdy Polak zyskuje większą odwagę,
Gdy zauważa swego państwa… (flagę)

3). Niebieski
Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa  polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? ( Warszawa),

Podpowiedź:
O to miasto nieraz była wrzawa,
bo stolicą Polski została ( Warszawa),

4). Żółty
Ta szeroka rzeka płynie,
 po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
 przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)

Podpowiedź:
Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona…(Wisła)

5). Pomarańczowy
Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)

Podpowiedź: 
Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na zawsze zapamiętam mojego kraju…(hymn)

6. Różowy
To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)

Podpowiedź:
O jej niepodległość walczyły liczne wojska,
Dzięki nim są wolne nasze ziemie, nasz dom… (Polska)

3. „Godło-flaga-hymn”- zabawa ruchowa w wykorzystaniem ilustracji symboli.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na pauzę, n-l podnosi ilustracje symbolu, a zadaniem dzieci jest wyklaskać jego nazwę: godło Polski/ flaga Polski/hymn Polski.


4. „ Z Polską związane”- zabawa dydaktyczna.

Nauczyciel odczytuje po kolei napisy oznaczające to, co znajduje się na obrazkach ( godło, flaga, hymn, herb Warszawy, kontur mapy z zaznaczoną rzeką Wisłą). Zadaniem dzieci jest dopasowywanie nazw do poszczególnych ilustracji.
Następnie, dz. muszą ułożyć napisy z rozsypanki literowej w oparciu o umieszczoną powyżej nazwę.
Ostatnim zadaniem jest przeliczanie liter w wyrazie oraz określanie liczby liter za pomocą kartoników z cyferkami/ kropkami.


5. „Polonez”- taniec narodowy
Rozwijanie umiejętności odtwarzania prostych układów tanecznych.
Dz. poznaje melodię i podstawowe kroki Poloneza

6. „Zabawy z mapą Polski”- rozwijanie percepcji wzrokowej

N-l odsłania mapę Polski, na której widoczny jest podział na województwa, oraz naklejone są cienie herbów wojewódzkich miast. Prosi wybrane dziecko, by podeszło do planszy i postarało się poprowadzić palec wzdłuż konturów mapy. Kolejne dziecko, prowadzi linię Wisły na mapie. Następnym zadaniem, jest dopasowanie ilustracji herbów miast do ich cieni.

7. „W cztery Polski strony”- zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni.

Nauczyciel umieszcza w okolicach mapy ilustracje, przedstawiające najważniejsze miejsca w Polsce. Za pomocą strzałek, wskazuje miejsce owych miejsc na mapie.
Zadaniem dzieci jest określenie położenia miejsca, w odniesieniu do mapy, przy zastosowaniu określeń: z prawej strony, z lewej strony, na górze, na dole, pomiędzy. Przy każdej ilustracji umieszczają obrazek, prezentujący dany kierunek.

 
8.„Płynie Wisła”- zabawa bieżna.
Dzieci podają sobie ręce, tworząc węża, który prowadzi nauczyciel. Razem z nim podczas ruchu powtarzają słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie

9. „Symbolowe równania”- zabawa matematyczna

Chętne dzieci losują karteczki z zadaniami do wykonania. Na owych karteczkach, zapisane są równania, które dziecko musi odtworzyć za pomocą emblematów godła lub flagi. Dziecko odczytuje działanie, po czym przystępuje do jego ułożenia na tablicy dydaktycznej.

Legenda: Symbol powyżej działania oznacza, za pomocą jakich emblematów owe działanie należy ułożyć. Cyfry oznaczają liczbę emblematów, których dz. musi użyć, do przedstawienia działania.
Kwadracik na końcu działania oznacza, że wynik działania należy zaprezentować w postaci cyfry/ kartonika z kropeczkami. 


10. "Zawody symboli”- zabawa ruchowa.

Na środku dywanu umieszczone jest krzesło. Dzieci otrzymują opaski z obrazkami symboli narodowych: godło, flaga, hymn. Maszerują do rytmu, wystukiwanego na tamburynie. Na hasło n-la : "godło/flaga/hymn", dzieci, które mają owy obrazek na opasce, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krześle.


11. „Flaga Polski”- praca plastyczna.
Rozwijanie sprawności manualnej.
Dz. tworzy kółka z białych i czerwonych pasków papieru i nakleja je w odpowiednich miejscach na konturze flagi.


Zamieszczone na stronie zdjęcia pomocy są jedynie przykładowe. Kompletny pakiet materiałów pomocniczych znajdziecie na Boberkowym Chomiku.


9 komentarzy:

  1. Tak przedstawione zagadnienia dotyczące Polski na pewno przypadły dzieciom do gustu i zapadły w pamięć. Po raz kolejny jestem zachwycona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja po raz kolejny, serdecznie dziękuję za miłe słowa <3

      Usuń
  2. Mogę zapozyczyć sobie Twoje zagadki do zabawy z Dusią? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kochana, one po to tutaj są :) udanej zabawy Wam życzę <3

      Usuń
  3. Witam. Zamieszczone propozycje sa naprawdę fantastyczne: prosty przekaż, zrozumiały. Dziękuję za ich udostepnienie. Zamieszczone filmy bardzo pomogły mi w przeprowadzeniu tej dość trudnej aczkolwiek bardzo dziś ważnej tematyki,'Powodzenia w dalszej pracy zawodowej:-). Aga

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Czy jest możliwość pobrania tych obrazków co są w punkcie 7 "W cztery Polski strony"? Byłabym bardzo wdzięczna za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie mam tych ilustracji już w swoich zasobach :( to były pobrane i przeze mnie pokolorowane kolorowanki z chomika :)

      Usuń
  5. Dzień dobry Pani Agnieszko. Materiał przygotowany przez Panią jest świetny. Jeśli Pani pozwoli wykorzystam kilka elementów ze scenariusza dla wzbogacenia własnego. Jest Pani nieoceniona. Dziękuję, że dzieli się Pani z nami swoimi pomysłami. Pozdrawiam. Renata

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie Pani to przygotowała czy mogę z niektórych rzeczy skorzystać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń