Z racji tego, że ostatnio nie mam weny do narracyjnych opisów,
to dziś także wrzucę konspekt przeprowadzonych z okazji Dnia Dinozaura zajęć.
Nadmienię jednak, że organizowanie i obchodzenie takich nietypowych dni,
jest mega satysfakcjonujące, bo dzieci uwielbiają takie odskocznie od typowych, programowych zajęć, ale i mega wyczerpujące dla nauczyciela ;)
Jednak to zmęczenie rekompensuje uśmiech na twarzy dziecka,
a siły regeneruje drzemka po powrocie do domu :D
1.Zagadka wprowadzająca do zajęć.
Ogon, tułów, szyja, głowa...
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli...
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
A dlaczego?
Bo wymarły.
Mam na myśli - ..............(dinozaury).
2. Prezentacja przyniesionych przez dzieci materiałów na temat dinozaurów.
3. Rozmowa na temat dinozaurów.
- czym jest dinozaur? (zwierze prehistoryczne, gad)
- jakie znacie nazwy dinozaurów? (diplodok, tyranozaur, triceratops, stegozaur)
- czym żywiły się dinozaury?
- skąd się brały małe dinozaury?
4. „Skąd wiadomo, że dinozaury w ogóle żyły na ziemi”- burza mózgów.
Tajemnicze zniknięcie – zapoznanie dzieci z hipotezami wyginięcia dinozaurów.
65 milionów lat temu dinozaury nagle zniknęły z naszej planety. Naukowcy nadal próbują
rozszyfrować przyczyny tej zagadki. Niektórzy badacze twierdzą, że doszło do potężnych
wybuchów wulkanów, które wraz z lawą uwolniły ogromną chmurę popiołów i pyłów.
Miałaby ona całkiem przesłonić słońce, czego nie mogłyby przeżyć ani rośliny, ani dinozaury.
Są opinie, że zagłada przyszła z kosmosu. W kulę ziemską miałby uderzyć deszcz komet albo rozbić się ogromny meteoryt, co miałoby wywołać pożary, wzniecić chmury dymu i kurzu oraz doprowadzić do zmian klimatu. Możliwe jest również, że dinozaury nie wytrzymały zbyt gwałtownych zmian temperatury i że mogły je przeżyć tylko drobne ssaki. Dinozaury, bowiem nie były przystosowane do zbyt dużych i częstych wahań temperatury. Na ziemi zdarzały się wtedy długie okresy surowych zim i upalnych lat i dinozaurom mogło zabraknąć pożywienia. Niektórzy uważają, że dinozaury otruły się wraz z pojawieniem się pierwszych roślin trujących.
(Fragment książki E. Beaumont, ,,Dinozaury i prehistoria. Świat w obrazkach”, wyd. Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2012).
5. ”Jurajski las”- słuchanie dźwięków z prehistorycznego lasu.
6. Zabawa „Dinozaur” – dzieci biegają po sali, na hasło „dinozaur” staja nieruchomo.
7. „Liczbowe grzbiety”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy, sześcioosobowe drużyny. Każdy członek grupy dostaje klamerkę z cyfrą od 1-6. Następnie rozdaje sylwety dinozaurów. Zadaniem drużyn jest przypięcie klamerek na grzbietach dinozaurów w odpowiedniej kolejności ( od 1 do 6), a następnie od końca ( od 6 do 1).
8. Spacer dinozaurów – zabawa ruchowo-naśladowcza przy muzyce.
Nauczyciel włącza muzykę o zróżnicowanym brzmieniu, która swym tempem i nastrojem będzie sugerowała dzieciom ciężkie, powolne ruchy przy chodzeniu. ,,Dinozaury” mogą głośno tupać, ryczeć
i szeroko otwierać paszczę, mogą naśladować np. ociężałego tyranozaura, latającego pteranodona
czy zwinnego welociraptora.
9.„Dino- puzzle”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.
Dzieci, we wcześniej stworzonych drużynach, układają z kawałków obrazki dinozaurów umieszczają je na tablicy dydaktycznej.
10. „Gdzie jest dinuś”- układanie dinozaurów względem siebie.
- weź dinozaura w prawą rękę,
- połóż dinozaura przed sobą,
- z tyłu,
- pomiędzy stopami,
- weź w lewą rękę,
- połóż pod kolanami, itp
11 „Dino - skamieliny”- praca plastyczna.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kulkę masy solnej. Dzieci manipulują nią w dłoniach i w efekcie formują lekko spłaszczony owal, w którego wciskają figurkę wybranego dinozaura.
12. „Jesteśmy dinozaurami”- zabawa ruchowa
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli...
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
A dlaczego?
Bo wymarły.
Mam na myśli - ..............(dinozaury).
2. Prezentacja przyniesionych przez dzieci materiałów na temat dinozaurów.
3. Rozmowa na temat dinozaurów.
- czym jest dinozaur? (zwierze prehistoryczne, gad)
- jakie znacie nazwy dinozaurów? (diplodok, tyranozaur, triceratops, stegozaur)
- czym żywiły się dinozaury?
- skąd się brały małe dinozaury?
4. „Skąd wiadomo, że dinozaury w ogóle żyły na ziemi”- burza mózgów.
Tajemnicze zniknięcie – zapoznanie dzieci z hipotezami wyginięcia dinozaurów.
65 milionów lat temu dinozaury nagle zniknęły z naszej planety. Naukowcy nadal próbują
rozszyfrować przyczyny tej zagadki. Niektórzy badacze twierdzą, że doszło do potężnych
wybuchów wulkanów, które wraz z lawą uwolniły ogromną chmurę popiołów i pyłów.
Miałaby ona całkiem przesłonić słońce, czego nie mogłyby przeżyć ani rośliny, ani dinozaury.
Są opinie, że zagłada przyszła z kosmosu. W kulę ziemską miałby uderzyć deszcz komet albo rozbić się ogromny meteoryt, co miałoby wywołać pożary, wzniecić chmury dymu i kurzu oraz doprowadzić do zmian klimatu. Możliwe jest również, że dinozaury nie wytrzymały zbyt gwałtownych zmian temperatury i że mogły je przeżyć tylko drobne ssaki. Dinozaury, bowiem nie były przystosowane do zbyt dużych i częstych wahań temperatury. Na ziemi zdarzały się wtedy długie okresy surowych zim i upalnych lat i dinozaurom mogło zabraknąć pożywienia. Niektórzy uważają, że dinozaury otruły się wraz z pojawieniem się pierwszych roślin trujących.
(Fragment książki E. Beaumont, ,,Dinozaury i prehistoria. Świat w obrazkach”, wyd. Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2012).
5. ”Jurajski las”- słuchanie dźwięków z prehistorycznego lasu.
6. Zabawa „Dinozaur” – dzieci biegają po sali, na hasło „dinozaur” staja nieruchomo.
7. „Liczbowe grzbiety”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy, sześcioosobowe drużyny. Każdy członek grupy dostaje klamerkę z cyfrą od 1-6. Następnie rozdaje sylwety dinozaurów. Zadaniem drużyn jest przypięcie klamerek na grzbietach dinozaurów w odpowiedniej kolejności ( od 1 do 6), a następnie od końca ( od 6 do 1).
8. Spacer dinozaurów – zabawa ruchowo-naśladowcza przy muzyce.
Nauczyciel włącza muzykę o zróżnicowanym brzmieniu, która swym tempem i nastrojem będzie sugerowała dzieciom ciężkie, powolne ruchy przy chodzeniu. ,,Dinozaury” mogą głośno tupać, ryczeć
i szeroko otwierać paszczę, mogą naśladować np. ociężałego tyranozaura, latającego pteranodona
czy zwinnego welociraptora.
9.„Dino- puzzle”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.
Dzieci, we wcześniej stworzonych drużynach, układają z kawałków obrazki dinozaurów umieszczają je na tablicy dydaktycznej.
10. „Gdzie jest dinuś”- układanie dinozaurów względem siebie.
- weź dinozaura w prawą rękę,
- połóż dinozaura przed sobą,
- z tyłu,
- pomiędzy stopami,
- weź w lewą rękę,
- połóż pod kolanami, itp
11 „Dino - skamieliny”- praca plastyczna.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kulkę masy solnej. Dzieci manipulują nią w dłoniach i w efekcie formują lekko spłaszczony owal, w którego wciskają figurkę wybranego dinozaura.
Zamieniliśmy się na chwilę w prehistoryczne gady i przy dźwiękach muzyki, a to skubaliśmy liście z samego czubka drzewa ( wspinanie się na palce i wyciąganie szyi), a to stawaliśmy do walki (siłowanie się), czy też uciekaliśmy przed stadem drapieżnych tyranozaurów ( bieg na pietach).
13.„Co to za dinozaury”- praca z książką.
Porównywanie figurek dinozaurów z obrazkami z książek i gazet. Tworzenie kolekcji dinozaurów.
14 „Jurajski park”- karta pracy.
Kolorowanie wg kodu.
13.„Co to za dinozaury”- praca z książką.
Porównywanie figurek dinozaurów z obrazkami z książek i gazet. Tworzenie kolekcji dinozaurów.
14 „Jurajski park”- karta pracy.
Kolorowanie wg kodu.
A poniżej, odsyłam do zagranicznej strony z super kartami pracy,
które śmiało można wykorzystać na polskich zajęciach ;)
I znów fajne pomysły na ciekawy dzień w przedszkolu:) Dzięki za inspiracje, i za linki również:)
OdpowiedzUsuńcała przyjemność po mojej stronie :)
UsuńPomysł z dino skamieliny bardzo fajny :-)
OdpowiedzUsuńA Dzieciaczki widzę że bardzo interesują się dinozaurami, bo tyle rzeczy przyniosły...
oj, tak, to jest jedno z ich nietypowych zainteresowań :)
Usuńświetne zajęcia, dzieci na pewno były zachwycone. Moja córa uwielbia dinozaury, ale się ucieszy jak zrobimy dino- skamieliny :-)
OdpowiedzUsuńtak zabawa była przednia :) czekam zatem na efekty waszej pracy :D
UsuńŚwietny scenariusz, wykorzystałam i była super zabawa :)
OdpowiedzUsuńoj, cieszę się bardzo :)
Usuńzabieramy się właśnie za dino-zabawe:)
OdpowiedzUsuńsuper :D pochwalcie się później efektami :)
UsuńA można wiedzieć skąd Pani wzięła obrazki do "dinopuzzli" oraz figurki do odbijania skamielin?
OdpowiedzUsuńobrazki do dinopuzzli pochodzą z zeszłorocznych numerów Nauczycielki Przedszkola, natomiast figurki przyniosły dzieci z domów :)
UsuńSkradam kilka pomysłów na jutrzejsze zajęcia super materiały 😊
OdpowiedzUsuńOdkryłam niedawno Twój blog i jestem pod ogromnym wrażeniem. Jesteś pełna pasji i kreatywności. Jak oglądam Twoje wpisy to zaraz wraca mi zapał do pracy. Twoje pomysły są dla mnie mega inspiracją. REWELACJA!!!!
OdpowiedzUsuńDzień dobry. Czy mogę poprosić o sprawdzony przepis na masę solną? Z góry bardzo dziękuję :) Pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuńA czy można prosić o skany tych ilustracji dinozaurów i przesłanie na meila? marcelinahodur771@gmail.com
OdpowiedzUsuń