Nie ukrywam, że ostatnio brak chęci do robienia czegokolwiek ponad to, co jest wymagane,
opanowały moje boberkowe ciało i umysł.
Ale dzięki Waszym komentarzom na FB postanowiłam wziąć się w garść
i umieścić w końcu coś nowego na blogu.
Prezentuję zatem moje zeszłotygodniowe konspekty zajęć oraz pomoce,
Które podczas tych zajęć wykorzystałam.
opanowały moje boberkowe ciało i umysł.
Ale dzięki Waszym komentarzom na FB postanowiłam wziąć się w garść
i umieścić w końcu coś nowego na blogu.
Prezentuję zatem moje zeszłotygodniowe konspekty zajęć oraz pomoce,
Które podczas tych zajęć wykorzystałam.
Poniedziałek
„W ogrodzie”
I.
1.
Rozmowy na temat aktualnej pory roku. Przypomnienie wiadomości z marcowych
zajęć.
2.
„Wiosna”- gimnastyka buzi i języka,
wg
Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 89
II.
1.
„Porządki w ogródku”- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji
Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, Kwiecień 2013 |
2.
„W naszym ogródeczku”- nauka piosenki ze
zbioru n-la
W
naszym ogródeczku // zrobimy porządki// 3x
Wygrabimy ścieżki //przekopiemy grządki// 3x
Raz dwa trzy.
Potem w miękką ziemię // wsiejemy nasionka // 3 x
Będą się wygrzewać // na wiosennym słonku // 3x
Raz dwa trzy.
Spadnie ciepły deszczyk //i wszystko odmieni// 3 x
W naszym ogródeczku //grządki zazieleni// 3 x.
Raz dwa trzy.
Wygrabimy ścieżki //przekopiemy grządki// 3x
Raz dwa trzy.
Potem w miękką ziemię // wsiejemy nasionka // 3 x
Będą się wygrzewać // na wiosennym słonku // 3x
Raz dwa trzy.
Spadnie ciepły deszczyk //i wszystko odmieni// 3 x
W naszym ogródeczku //grządki zazieleni// 3 x.
Raz dwa trzy.
3. Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W
naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku dz.
rysują rękoma koła przed sobą
zrobimy porządki dz.
„grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy ścieżki dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki dz. naśladują kopanie łopatą
przekopiemy grządki dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać dz.
„wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i
powoli
i wszystko odmieni opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do
podłogi.
W naszym ogródeczku dz.
rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
4.
„Ogrodnik”- zagadka wprowadzająca do
rozmowy o pracy ogrodnika
Spotkasz
go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.
5.
„Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji.
- rozwijanie umiejętności
poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników
N-l
prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dz., by nazwały osoby
znajdujące się na obrazkach i opowiedziały o wszystkich elementach ich ubioru.
Pyt.
pomocnicze:
- Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)
- Pani, która pracuje w ogrodzie
to?
(ogrodniczka)
- Spodnie do pracy w ogrodzie
nazywają się? (ogrodniczkami)
6.
„Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem
Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik.
Plakat pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, Marzec 2015 |
7. „Na ogrodowej ścieżce”- zabawa ruchowa z
elementem równowagi,
wg
Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 88
8..
„Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe
N-l prezentuje obrazki wybranych narzędzia ogrodowych.
Dz.
wypowiadają się na temat: “Jakie prace
ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”.
W
razie problemów, można zaprezentować plakat „Co robimy w ogrodzie”
N-l zwraca uwagę dz., że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.
N-l zwraca uwagę dz., że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.
Obrazki to kolorowanki narzędzi wydrukowane na kolorowych kartkach |
9.
Spacer w bliskim otoczeniu przyrodniczym.
III.
1
„Grabki”- zabawa plastyczna
Formowanie
wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.
Nalepianie narzędzi wg wzoru. Odzwierciedlanie układu przedmiotów
Wtorek, Jak zbudowany jest kwiat
I.
1. Zabawy tradycyjne w kole. Integrowanie dzieci.
2. „Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej
Nauczyciel wymawia słowa związane z wiosną z podziałem na
sylaby. Chętne dzieci syntezują sylaby i mówią całe słowa.
II.
1. "Budowa kwiatu"- zabawa dydaktyczna
- przypomnienie budowy kwiatu
- przypomnienie budowy kwiatu
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego
Dz. okładają obrazek kwiatka z prostokątnych puzzli. Zwracają uwagę, z jakich części się składa; słuchają nazw
tych części wypowiadanych przez nauczyciela podczas prezentacji napisów (łodyga, liście, kwiat, korzeń). Po czym same dopasowują podpisy do poszczególnych części kwiatka.
* Zdjęcia pochodzą z zeszłego roku. W
tym, niestety nie udało mi się uwiecznić tej zabawy :(
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr
14 wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz. 2, s. 93
- rozwijanie głównych grup mięśniowych, kształtowanie
prawidłowej postawy ciała
3. „Kwiatek”- praca plastyczna.
Poniżej zamieszczam plik do pobrania z podpisami poszczególnych części kwiatka.
Dzieci samodzielnie je wycinają i przyklejają przy danych partiach kwiatka.
Dzieci samodzielnie je wycinają i przyklejają przy danych partiach kwiatka.
III.
1. „W naszym ogródeczku”- utrwalenie
słów i melodii piosenki.
2. „Wąż ogrodowy”- zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
wg Przewodnika Tropiciele
Czterolatek, cz. 2, s. 88
Czwartek,
Pan Tulipan
I.
1.
Zabawy
manipulacyjno-konstrukcyjne na dywanie.
- rozwijanie wyobraźni
przestrzennej
2.
„Wiosenne kwiaty”- praca z obrazkiem
- przypomnienie nazw poznanych wczesnowiosennych
kwiatów.
II.
1.
„W naszym ogródeczku”- utrwalanie słów i melodii piosenki.
2
. Zabawa ruchowo- naśladowcza do słów piosenki
3.
„O żółtym tulipanie” – teatr ilustracji na podstawie opowiadania M. Różycka.
- prezentacja nowej formy przekazu
literackiego.
*Treść
opowiadania i ilustracje, znajdziecie TUTAJ
*Jeśli chcielibyście wykonać podobny teatrzyk, instrukcję
znajdziecie TUTAJ
4.
Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku.
- rozwijanie umiejętności wypowiadania
się pełnymi zdaniami, poprawnymi pod względem gramatycznym.
5. „Kwiatki
budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała
Dzieci-kwiatki przykucają w rozsypce
na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach.
Budzą je promienie wiosennego słońca
(n-l chodzi od dziecka do dziecka i dotyka dłonią główek) i kropelki ciepłego
deszczyku (n-l zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka nosów dzieci.
Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają
listki – przykucają i zasypiają.
Ps. Zabawa przyniosła dzieciom naprawdę sporo frajdy :D Koniecznie przeprowadźcie ją u siebie :)
6. „Budowa tulipana”- praca z obrazkiem.
6. „Budowa tulipana”- praca z obrazkiem.
- zapoznanie z budowa
kwiatu cebulkowego na przykładzie tulipana
7. „Pan Tulipan”- zabawa badawcza.
- zapoznanie z etapami
rozwoju tulipana na przykładzie sadzonek kwiatu.
Układanie historyjki w odpowiedniej kolejności |
8. „Malujemy tulipany”- zabawa ruchowa rozwijająca koordynację
wzrokowo-ruchową
wg Przewodnika Tropiciele Czterolatek, cz.2, s. 69
9. „Sadzimy tulipany”- zabawa matematyczna.
- wprowadzenie znaku
dodawania
- kształtowanie umiejętności wykonywania działań z wykorzystaniem cyfr i znaków matematycznych
10. Spacer w pobliżu
przedszkola
- poszukiwanie tulipanów;
- dzielenie się
spostrzeżeniami na temat ich wyglądu
Czwartek,
Od cebulki do kwiatka
I.
1. „Powitanka-rymowanka”- wg Przewodnika
Tropiciele Czterolatek, cz.2, s. 22
2. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa
wg M. Barańskiej
W: Przewodnik Tropiciele Czterolatek, cz.2,
s. 67
II.
1. „Cebuluś”- prezentacja opowiadania A. Bober (na podstawie bajki Daniela
R. Pagana)
- zapoznanie z
warunkami niezbędnymi do wzrostu i życia roślin
W pewnym ogródku mieszkała malutka cebulka, która kochała swój domek
i nie chciała go opuszczać. Cebuluś, bo tak miała na imię cebulka, był
cichy i bardzo nieśmiały. Bał się wszystkiego co nowe i nieznane, dlatego nigdy
nie wychodził ze swojego domku. Wraz z nim, podziemne pokoje zamieszkiwał pająk
Piotr i gąsienica Gabrysia. Przyjaciele całe dnie spędzali w podziemnych
korytarzach, grając w domino i zajadając swoje ulubione przekąski. Przyjaciele
bawili się ze sobą tak długo, póki nie ogarnął ich sen. Wtedy Cebuluś, Piotr i
Gabrysia mówili sobie "dobranoc" i zasypiali w swoich wygodnych
łóżeczkach. Gdy wzeszło słonko, Cebuluś obudził się zaskoczony, bo przed jego
oczyma tańczył złoty balon.
- Dzień dobry- powiedział pająk Piotr - Zrobiłem tego balona, by móc
poszybować nim wysoko do nieba. Świat jest taki duży, najwyższa pora abym
dorósł, wyszedł z naszego podziemia i poznał jego piękno.
- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na swoim balonie. Ja jednak
zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham.
Nie czekając ani chwili, pająk Piotr poszybował wysoko ponad ziemię. A
Cebuluś zmartwiony, został w swoim pokoju i czekał na przybycie Gabrysi. Gdy
wieczorem Gabrysia pojawiła się w podziemnym korytarzu, Cebuluś od razu
zaprosił ją do gry w szachy, by nie myśleć o utraconym przyjacielu. Po
godzinach wspaniałej zabawy, Cebuluś i Gabrysia poszli spać...tym razem tylko w
dwójkę, bez Piotra. W środku nocy, Cebulusia obudził jasny blask księżyca,
który wkradł się do pokoju przez okienko w ziemi. Z przerażeniem Cebuluś
zauważył, że z sufitu zwisa błyszczący kokon. Po chwili kokon zaczął pękać z z
jego wnętrza wyszedł cudowny, niebieski motylek. To była Gabrysia, która z gąsienicy przemieniła się w motyla.
- Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorosła, wyszła z naszego
podziemia i poznała jego piękno - powiedziała Gabrysia unosząc się ponad trawą,
przykrywającą dach Cebulkowego domku.
- Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na niebieskich skrzydłach. Ja
jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham.
Kiedy Gabrysia pofrunęła, wysoko ponad chmurami, Cebuluś został w swoim
domku sam. Gdy nastał ranek, cebulka chciała się pobawić, tak jak to wcześniej
robiła z przyjaciółmi, ale zabawa w pojedynkę nie była taka fajna. Przypomniał
sobie wspólnie spędzone chwile i zatęsknił za Piotrem i Gabrysią.
- Świat jest taki duży- pomyślał Cebuluś- najwyższa pora abym i ja dorósł,
wyszedł z tego podziemia i poznał jego piękno. Nie czekając ani chwili, cebulka
chwyciła kubek, napełniła go wodą i zaczęła ochoczo pić. Kubek za kubkiem,
szklanka za szklanką, Cebuluś nawadniał swoje ciało. Gdy promyki słońca dostały
się do pokoju i zaczęły ogrzewać Cebulusia, ten poczuł, że zaczyna
rosnąć. Korzenie złapały się kurczowo podłogi domku, a główka wystrzeliła ponad
jego dach. Z łodygi zaczęły wyrastać zielone liście, a ponad nimi pojawił się
fioletowy kwiat. I tak oto Cebuluś wyrósł na pięknego krokusa. Na powitanie
Cebulusiowi Krokusowi, przybili jego dawni przyjaciele, pająk Piotr i Gabrysia-
motyl.
- Jesteśmy tacy szczęśliwi, że postanowiłeś wyjść z ukrycia i cieszyć się
życiem. Zobacz, jaki świat jest piękny. A ty jesteś teraz jego częścią.
Krokus rozejrzał się dookoła i pokiwał fioletową główką. Był z siebie
dumny, że zaryzykował i dzięki temu, mógł teraz cieszyć się pełnią życia.
* Z racji tego, że bajka finalnie kończy się inaczej, a ja ją
zmodyfikowałam na swoje potrzeby brakuje ostatniej ilustracji. Dlatego wpadłam
na pomysł, aby to dzieci same ją wykonały.
2. „Czego potrzebują kwiatki do życia”- praca z obrazkiem
- rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej
4. Wycieczka do Sklepu Ogrodniczego- zakup cebulek krokusa
5. „Sadzimy cebulki”-
działania praktyczne
Poniżej znajdują się wizytówki na doniczki dzieci, do pobrania i uzupełnienia markerem.
III.
1. „Cebulusie”- doglądanie
sadzonek.
2. „Rosną kwiatki”- praca plastyczna.
Rysowanie kredkami ołówkowymi obrazka kwiatka
posadzonego w glebie, na którego świeci słonko i pada deszczyk.
Osoby chętne na pomoce, które przygotowałam
i wykorzystałam podczas zajęć plus ilustracje do opowiadania "Cebuluś"
do pobrania TUTAJ
Piątek, Grupowy ogródek i kącik przyrody
Kształtowania opiekuńczej postawy wobec roślin poprzez praktyczne działanie,
związane z dbaniem i pielęgnacją samodzielnie posadzonych i hodowanych w sali przedszkolnej roślin.
Ostatni dzień tygodnia można śmiało wykorzystać na założenie z dziećmi grupowego ogródka
(u nas na zdjęciach widać już eksponaty z tygodnia o zakładaniu hodowli warzyw i ziół)
oraz dopieszczenie kącika przyrody.
W naszej grupie kącik przyrody dopiero powstał.
Wcześniej, stragan wykorzystywany był jako podstawa pod różnego rodzaju kąciki tematyczne,
ale przyszła pora by się zazielenił :)
i wykorzystałam podczas zajęć plus ilustracje do opowiadania "Cebuluś"
do pobrania TUTAJ
Piątek, Grupowy ogródek i kącik przyrody
Kształtowania opiekuńczej postawy wobec roślin poprzez praktyczne działanie,
związane z dbaniem i pielęgnacją samodzielnie posadzonych i hodowanych w sali przedszkolnej roślin.
Ostatni dzień tygodnia można śmiało wykorzystać na założenie z dziećmi grupowego ogródka
(u nas na zdjęciach widać już eksponaty z tygodnia o zakładaniu hodowli warzyw i ziół)
oraz dopieszczenie kącika przyrody.
W naszej grupie kącik przyrody dopiero powstał.
Wcześniej, stragan wykorzystywany był jako podstawa pod różnego rodzaju kąciki tematyczne,
ale przyszła pora by się zazielenił :)
Jeśli ktoś z Was, chciałby wzbogacić się o banery z literkami do kącika przyrody,
zapraszam TUTAJ
Koniecznie zerknijcie na najnowszy mój wpis,
w którym znajdziecie pomysły na zajęcia o wiośnie zawarte w "Pudle inspiracji" :)
zapraszam TUTAJ
Koniecznie zerknijcie na najnowszy mój wpis,
w którym znajdziecie pomysły na zajęcia o wiośnie zawarte w "Pudle inspiracji" :)
Fajne pomysły, mnóstwo pracy Pani włożyła w przygotowanie zajęć :) Gratulacje! Ale zdziwiło mnie wprowadzenie znaku "+" w 4-latkach?? Przecież znaki wprowadza się w sześciolatkach... No niby podstawa programowa nie określa w której grupie wiekowej dzieci opanują treści programowe, ale to niezgodne z metodyką.No chyba, że ma Pani wyjątkowo uzdolnione matemtycznie przedszkolaki:)
OdpowiedzUsuńNajważniejsze, to zachować etapy podejmowania określonych działań dydaktycznych. Moje ówczesne dzieci miały bardzo rozwinięte umiejętności matematyczne, a ja nie lubię stać w miejscu i wałkować ciągle tego samego, gdy widzę, że dzieci są gotowe na kolejny etap. Poza tym, było to przedszkole prywatne, małe grupy, dzieci podszkalane przez rodziców w domu, stąd też moja śmiałość w zaburzeniu metodyki ;)
OdpowiedzUsuńWitam, czy istnieje możliwość otrzymania napisu kącik przyrody?:) Pozdrawiam:)
OdpowiedzUsuńSuper pomysły :) piękny napis w kąciku przyrody, czy można go otrzymać?:)
OdpowiedzUsuńInformacja znajduje się na końcu postu ;)
UsuńCiekawe zajecia, super pomysly. Prosze o pomoce. Pozdrswoam
OdpowiedzUsuńCzy mogłabym prosić o pomoce do tego tematu?Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńSuper zajęcia. Ciekawe pomysły. Proszę o pomoce. Pozdrawiam😊
OdpowiedzUsuńfantastyczna praca, serdecznie dziękuję za inspirację :) pięknie proszę o pomoce. Pozdrawiam:)
OdpowiedzUsuńProszę o pomoce
OdpowiedzUsuńŚwietne pomysły. Skorzystam na pewno. Czy mogę prosić o pomoce
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń