sobota, 16 sierpnia 2014

Nasze przedszkole i zabawki. Scenariusz/plan dnia.

Nie jest to scenariusz zajęć w klasycznym wydaniu. Jest to połączenie planu dnia z literaturą wykorzystywaną na zajęciach i opisem zabaw. Idealne rozwiązanie dla osób, które chcą mieć poukładane co, gdzie i jak, po kolei. W przedstawionym planie/scenariuszu, zawarte są tylko dwa główne cele zajęć,  które ujęte zostały w planach miesięcznych. Zajęcia przeznaczone są dla grupy dzieci czteroletnich.

I. Poranek
1. Zabawy dowolne.

2. Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 wg M. Cieśla, M. Słojewska

-Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. Nauczyciel gra na dowolnym instrumen­cie perkusyjnym rytm do podskoków, dzieci podskakują swobodnie po sali. Kiedy mu­zyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.
-Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wy­ciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.
-Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.
-Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugię­tymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
-Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzy­mać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.
-Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dzieci chodzą po sali stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie stają na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Po­wtarzając ćwiczenie, odmierzają sześć stóp i zmieniają nogę, na której stał bocian.
-Ćwiczenie wyciszające „Marsz w parach”. Dzieci maszerują w parach po obwodzie koła z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymują się na chwilę i znów maszerują.

3. Czynności higieniczne.

4. Zabawa ruchowa: „ Boogie Woogie”.

II. Zajęcia dopołudniowe

1. „Sen zabawek”- zabawa ruchowa.
Dzieci wybierają sobie dowolną zabawkę z Sali ( lub korzystają z tych, które przyniosły z domu). Przy głośnej muzyce, swobodnie poruszają się w różnych kierunkach. Przy cichej, spokojnej muzyce, układają maskotki do snu i razem z nimi „zasypiają”.

2. Kalendarz pogody – uzupełnienie. Jak go zrobić dowiesz się TUTAJ


3. „Przedszkolne pomieszczenia”- praca z obrazkiem.
Nauczyciel prezentuje ilustracje pomieszczeń, które znajdują się w przedszkolu. Zachęca dzieci do wypowiadania się na ich temat.

Trudno znaleźć takie ilustracje w Internecie. Jeśli się ktoś uprze, to może pościągać obrazki "każdy z innej parafii". Ja niestety takowych nie lubię. U mnie wszystko musi być z jednej serii. Całe szczęście w swoich pomocach posiadam ilustracje z Nauczycielki Przedszkola ( nr 73, Październik 2012).


Zdjęcie: http://dodatkiwkiosku.blogspot.com/2012/09/nauczycielka-przedszkola-pazdziernik.html

4. „Spacerkiem po przedszkolu”- zwiedzanie przedszkola.
Nauczyciel zabiera dzieci na wycieczkę po przedszkolu. Pokazuje wszystkie pomieszczenia: szatnię, salę gimnastyczną, łazienkę na piętrze , gabinet pani dyrektor, gabinet logopedyczny, rewalidacyjny, basen z kulkami i zjeżdżalnią, kuchnię. Przedstawia inne grupy przedszkolne i ich sale.

Refleksje dzieci, na temat tego, co zobaczyły: co się im najbardziej podobało podczas zwiedzania, co zaś nie przypadło im do gustu, itp.

5. Zajęcia dydaktyczne.

Kształtowanie umiejętności grupowania obiektów.
Dz. grupuje przedmioty, nazywa je i uzasadnia, dlaczego do siebie pasują: klocki, gry, lalki, misie, piłki, samochody.

Wprowadzenie: „Dzieci w przedszkolu”- wiersz B. Formy

Krzyś i Marysia wybrali dzisiaj,
do swej zabawy lalkę i misia.

Już po dywanie mkną samochody,
zaraz się zaczną wielkie zawody.

Na spacer lalki zabrała Zosia,
razem z nią idzie mała Małgosia.

Książki w kąciku Kamil układa,
dzielnie mu w pracy Ola pomaga.

A po zabawie, każdy o tym  wie,
zabawki na swoje miejsce odkłada się
.

„Porządkujemy zabawki”- zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwety koszy na zabawki. Każdy z nich oznaczony jest innym rodzajem zabawek: lalka, miś, auto, klocki, puzzle. Obok, przykleja sylwety zabawek: różne rodzaje lalek, misiów, pojazdów, klocków i układanek. Zachęca dzieci, aby uporządkowały ten bałagan i umieściły zabawki w odpowiednich koszach.

6. „Nasze zabawki”- zabawa rytmiczna.
Dzieci spacerują po przy melodii piosenki. Podczas przerwy, razem z nauczycielem rytmicznie klaszczą w ręce i rytmizują tekst: O zabawki dbamy, zawsze je sprzątamy. Ponowny dźwięk melodii to sygnał do ruchu.

7. „ Co tu nie pasuje?”- praca z obrazkiem i karty pracy.
Nauczyciel prezentuje ilustracje, przedstawiające różne przedmioty. Zadaniem dzieci jest wskazanie, który element nie pasuje do reszty i uzasadnienie swojego wyboru.
Następnie wręcza karty z zadaniem, do samodzielnej pracy.



8. „Mam laleczkę”- zabawa ze śpiewem.
Chętne dziecko spaceruje po kole z lalką w ręce śpiewając wraz z nauczycielem piosenkę, na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”.

Mam laleczkę, bardzo miłą,
Zawsze jest wesoła.
Komu oddam teraz lalkę,
Ten wejdzie do koła.


9. „Domek dla lalek”- praca przestrzenna.

Rozwijanie umiejętności posługiwania się pędzlem i farbami.
Dz. maluje farbami wnętrze pudełka po butach. Nauczyciel następnie skleja poszczególne pudełka, tworząc w ten sposób domek dla lalek.

Sama z niecierpliwością czekam na efekty naszej pracy :) zwłaszcza, że w zeszłym roku zakupiłam moim maluchom zestaw: domek (malutki) plus mebelki- dużo mebelków. Teraz w końcu będzie je gdzie postawić :)

Marzy mi się coś podobnego :) Zdjęcie znalezione dawno temu, w sieci.


10. Przypomnienie nazw poszczególnych przedmiotów w sali (metoda globalnego czytania wg Domann’a): lalki, klocki, samochody, książki, kuchnia, ( w kolejnych tyg. Prezentujemy kolejne wyrazy: stragan, kącik przyrody, tablica, biurko, krzesło, stół, itp).

11. Zabawy dowolne.

12. Czynności higieniczne.

13. Czynności samoobsługowe- obiad.

14. Czynności samoobsługowe- ubierani/rozbieranie.

15. Spacer.

16. Czynności higieniczne.

17. Relaksacja- słuchanie odgłosów natury. Przykładowe utwory znajdziecie TUTAJ.


III. Zajęcia popołudniowe

1. Czynności higieniczne.

2. „Co to za zabawka?”- zabawa rozwijająca zmysł dotyku.
Nauczyciel zawiązuje chętnemu dziecku oczy i daje do rąk zabawkę. Zadaniem dziecka jest zgadnąć za pomocą dotyku, jaka to zabawka.

3. Utrwalanie słów i melodii piosenki „ Jestem sobie przedszkolaczek”.

4. Zabawy dowolne.

5. Czynności gospodarczo- porządkowe.

Utrwalanie treści rymowanki: „Porządki”.

O zabawki zawsze dbamy,
Po zabawie je sprzątamy.
Każdy przedszkolak o tym wie,
Po zabawie sprząta się.



 Scenariusze powstają w oparciu o następujące publikacje:
„Przedszkole trzylatka”- przewodnik metodyczny”. M. M. Skrobacz, MAC Edukacja, Kielce 2009
„Przedszkole czterolatka”- przewodnik metodyczny”. Małgorzata Marczak, Grażyna Szadkowska, Grupa Edukacyjna S.A .2008
„Dziecięca matematyka”  E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Warszawa 1997
„Świat trzylatka- zbiór zabaw ruchowych”. Marzanna Cieśla, Monika Słojewska, Wyd.JUKA, Warszawa 2009, a także materiały znalezione w Internecie i serwisie internetowym www.chomikuj.pl

1 komentarz: