Współpraca

czwartek, 19 lutego 2015

Higiena ciała- konspekt zajęć w przedszkolu: czterolatki

  Higiena ciała- konspekt zajęć w przedszkolu: czterolatki



 I.
1.  Ćwiczenia poranne i gimnastyczne nr I wg ”. M. Cieśla, M. Słojewska.
-Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

-Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. Nauczyciel gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym rytm do podskoków, dzieci podskakują swobodnie po sali. Kiedy muzyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.
-Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.
-Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc • ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.
-Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
-Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, • unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.
-Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dzieci chodzą po sali stopa za stopą, odliczając po sześć • stóp, a następnie stają na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarzając ćwiczenie, odmierzają sześć stóp i zmieniają nogę, na której stał bocian.
-Ćwiczenie wyciszające „Marsz w parach”. Dzieci maszerują w parach po obwodzie koła • z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymują się na chwilę i znów maszerują.

2. Ćwiczenia logorytmiczne Kotek myje łapki.
Dzieci wspólnie z nauczycielem powtarzają wiersz i naśladują czynności, o których jest w nim mowa.
Kotek, kotek łapki myje, a ja razem z mym koteczkiem buzię, nosek, uszy, szyję, piorę do nosa chusteczkę.

3. Lista obecności- wizytówki ruchome, wg metody I. Majchrzak.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez globalne odczytywanie graficznego zapisu swojego imienia.

Rozsypanka- n-l rozsypuje wizytówki na dywanie, a zadaniem każdego dziecka było odszukać kartkę ze swoim imieniem i przyklejenie jej na wybrane krzesełko.

 II.

1.  „Czysty-brudny”- porównywanie obrazków.
Nauczyciel odsłania dwa obrazki. Na jednym znajduje się dziecko czysto ubrane i zadbane, na drugim – dziecko w brudnym poszarpanym ubraniu, z rozczochranymi włosami, brudną buzią i rękami. Dzieci oglądają obrazki. Porównują wygląd dziecka na jednym i drugim. Określają, który widok jest przyjemniejszy. Mówią, co można byłoby zrobić, aby odmienić dziecko na drugim obrazku.

Ilustracje autorstwa pani Ani


2.  Słuchanie opowiadania „Brudasek”, wydawca Kolporpress SA, tekst Zetem
-Uświadomienie konieczności codziennego mycia całego ciała.

Bohaterem tej książeczki jest prosiaczek, Guciem zwany. Choć ma zawsze szczere chęci, zawsze chodzi upaćkany. Bardzo lubi włazić w błoto, nie przepuści też kałuży.
W nich to chlapie się z ochotą, choć jest chłopcem dosyć dużym. Jest jak świnka cały brudny, brudne ręce i zeszyty:
– Wiesz, prosiaczku, byłbyś cudny, gdybyś choć raz był umyty. Mlaska, gdy śniadanie zjada, pijąc, głośno siorpie przy tym. Wszystkim wkoło opowiada o posiłku znakomitym.
Wypożyczył raz od Misia do czytania książkę małą, właśnie oddał mu ją dzisiaj, ale pobrudzoną całą. Kiedy klepnął on Zajączka, że Szaraczek aż się skulił, wtedy jego brudna rączka zapaćkała pół koszuli.
U Misia na imieninach, nie wierzycie, patrzcie sami, zachowywał się jak świnka, sam zjadł tort... i ze świeczkami! Tego było już za wiele, jak świat światem, a las lasem. Uradzili przyjaciele, by nie bawić się z Brudasem.
– Chodźcie piłkę kopać razem lub się bawmy w chowanego!
– Bardzo chętnie, jeśli czasem się umyjesz, nasz kolego.
– Choć tak bardzo się starałem, mój ty Misiu, i Szaraczku, sam jak palec pozostałem w środku lasu na tym pniaczku. Coś szeptają Zając z Misiem:
– Prezent fajny mu zrobimy... urodziny... zdaje mi się, że Brudaska zawstydzimy. Nadszedł wreszcie dzień urodzin. Bukiet kwiatów, wielka paczka.
Nasi przyjaciele młodzi obdarować chcą Prosiaczka. Nasz Brudasek zadziwiony:
– Prezent całkiem ładnie pachnie. Mydło... gąbka... i szampony...
– Byś się taplał... ale w wannie!
Od tej pory po zabawie, to stwierdziła cała paczka, w wannie pół godziny prawie tapla się jak młoda kaczka. Już nie brudny, lecz różowy. Jest czyścioszkiem jakich mało. I przyjaciół ma już nowych – lecz przezwisko pozostało.


3. Rozmowa na temat opowiadania- rozwijanie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami.
• Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i zachowania Prosiaczka.
• Zwrócenie uwagi na to, kto pomógł mu się zmienić i w jaki sposób to zrobił.
• Wyjaśnienie, dlaczego o przezwisku Brudasek trudno było zapomnieć.

4. Zabawa ruchowo-naśladowcza Małe czyścioszki.
Dzieci poruszają się w różnych kierunkach sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze nauczyciel pokazuje wybrane przedmioty potrzebne do dbania o czystość. Dzieci demonstrują, w jaki sposób się ich używa.

5.  " Przybory do mycia"-karta pracy
Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez dzielenie wyrazów na sylaby; określanie liczby sylab w wyrazie.


6. Zestaw zabaw ruchowych wg metody ruchu rozwijającego W. Sherborne.
- Rozwijanie świadomości własnego ciała.

1). Poznawanie własnego ciała:
• chodzenie na sztywnych nogach,
• w siadzie, uderzanie o podłogę całą stopą- szybko i wolno,
• Zabawne miny - naśladowanie min pokazywanych przez nauczyciela lub chętne dziecko.
2). Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu:
• w parach -jedno dziecko ucieka, skacząc na złączonych nogach, drugie je goni,
• jedno dziecko leży na plecach, drugie obchodzi je na czworakach.
3). Nawiązywanie kontaktu z partnerem:
• ćwiczenia z:
- leżenie tyłem - leciutkie ciągnięcie przez partnera za przeguby rąk,
4). Ćwiczenia kreatywne:
• wymyślanie sposobu poruszania się robotów

8. Zabawy dowolne
9. Czynności higieniczne
10. Czynności samoobsługowe- ubieranie/rozbieranie.
11. Spacer
12. Czynności samoobsługowe- obiad.
13. Czynności higieniczne.

III.

1. „Idzie pani, wietrzyk wieje” – ćwiczenie relaksacyjne – masażyk wg M. Bogdanowicz

Idzie pani: tup, tup, tup – na przemian uderzamy w plecy końcami palców wskazujących
Dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, – uderzamy jednym palcem
skacze dziecko: hop, hop, hop, – naśladujemy skoki, opierając dłoń na przegubie i przenosząc punkt oparcia na palce
żaba robi długi skok. – uderzamy opuszkami palców w dwie odległe części ciała
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu – dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka
kropi deszczyk: puk, puk, puk, – delikatnie stukamy wszystkimi palcami
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup – uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczki
a grad w szyby: łup, łup, łup. – lekko uderzamy pięściami
Świeci słonko – ruchem okrężnym gładzimy plecy dłonią
wieje wietrzyk – dmuchamy we włosy
pada deszczyk. – stukamy palcami
Czujesz dreszczyk? – leciutko szczypiemy w kark

2. „Gąbki, gąbeczki”- doświadczenia zmysłowe.
Oglądanie różnych gąbek; porównywanie ich kształtów, kolorów, faktury; podrzucanie; zgniatanie, dotykanie nimi różnych części ciała (w małych zespołach).

3. Zabawa dydaktyczna Co do czego pasuje?
Nauczyciel przynosi przedmioty służące do utrzymania czystości. Dzieci nazywają je i określają, do czego służą. Dobierają przedmioty w pary zgodnie z przeznaczeniem, np. szczoteczka i pasta do zębów, grzebień i suszarka do włosów, mydelniczka i mydło, pilniczek i nożyczki do paznokci itd.


4. "Kącik czystości".
Nauczyciel wraz z dziećmi tworzy kącik czystości, w którym umieszcza przedmioty wykorzystane w poprzedniej zabawie.


Po zajęciach, dzieci dostały zadanie domowe, które polegało na przyniesieniu pustych opakowań po rożnych środkach czystości do ciała. W ten sposób nasz kącik wzbogacił się o wiele interesujących eksponatów.




Scenariusz powstał w oparciu o przewodnik metodyczny "Przedszkole trzylatka" , M. M. Skrobacz, wyd. Mac i "Świat trzylatka- zbiór zabaw ruchowych", M. Cieśla, M. Słojewska, wyd. Juka

Konspekty zajęć o higienie dla 3-latków znajdziecie TUTAJ



21 komentarzy:

  1. super scenariusz :) świetne inspiracje :))

    OdpowiedzUsuń
  2. proszę o pomoce gosiek8004@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. witam czy moge prosić o obrazki przybory toaletowe??
    bardzo dziekuje
    mienta19@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. witam, czy mogę prosić o ilustrację przyborów toaletowych?
    k.wolszczak@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzien dobry, czy moge prosic o ilutracje przyborów? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. witam czy mogłaby poprosic o pomoce. byłabym wdzieczna. m.ufa@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy mogłabym prosić o pomoce o ilustrację przyborów toaletowych i innych pomocy dydaktycznych? pati16285@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy mogłabym prosić o ilustracje przyborow toaletowych ? klaudia.biegier@spoko.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam czy mogłabym prosić o ilustrację dziecka brudnego i czystego? andzia-8-1994@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzień dobry. Chciałabym poprosić o ilustracje przyborów toaletowych. Serdecznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  11. Na adres mailowy patrycja.goral1@gmail.com.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy można prosić o obrazki przyborów toaletowych. Mój adres: sylwiamaciejewska@op.pl Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam czy mogę dostać pomoce do opowiadania Brudasek? anna.tokarczyk@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, świetne pomoce dydaktyczne. Czy mogę prosić o obrazki z przyborami toaletowymi?
    Bardzo dziękuję
    mienta19@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam podałam zły adres e mail:Edyta.widenska@gmail.com

      Usuń
  15. Świetne pomoce:) czy mogłabym prosić na emaila obrazki? Moniak1988@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo dziękuję za sylabową kartę pracy. Przyda mi się przy omawianiu tematu związanego z walką z koronawirusem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja też poproszę o Przybory toaletowe i zęby do umycia 😆 malgorzata.pawelek8181@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Moim zdaniem dużo osób powinno zaglądać na ten blog. Ten blog jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bez urazy, ale średnio podoba mi się zabawa czysty-brudny bo nie uwzględnia możliwości iż dzieci wybiorą obrazek z brudnym dzieckiem.

    OdpowiedzUsuń