Współpraca

sobota, 4 marca 2017

Przedszkolaki dbają o czystość- konspekty na cały tydzień zajęć dla 3-latków + pomoce do pobrania

Niby temat niespecjalnie atrakcyjny, a i tak udało nam się fajnie bawić przy jego realizacji :) Z resztą zobaczcie sami :)

 **********************************************************************************
PONIEDZIAŁEK

I.

1.  "Kotek"- ćwiczenia logorytmiczne 

Dzieci wspólnie z nauczycielem powtarzają wiersz i naśladują czynności, o których jest w nim mowa.

Kotek, kotek łapki myje,
buzię, nosek, uszy, szyję.


2. „Czysty-brudny”- porównywanie obrazków.

Nauczyciel odsłania dwa obrazki. Na jednym znajduje się dziecko czysto ubrane i zadbane, na drugim – dziecko w brudnym poszarpanym ubraniu, z rozczochranymi włosami, brudną buzią i rękami. Dzieci oglądają obrazki. Porównują wygląd dziecka na jednym i drugim. Określają, który widok jest przyjemniejszy. Mówią, co można byłoby zrobić, aby odmienić dziecko na drugim obrazku.

3. Słuchanie opowiadania „Brudasek”, wydawca Kolporpress SA, tekst Zetem
-Uświadomienie konieczności codziennego mycia całego ciała.

4. Rozmowa na temat opowiadania- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami.

5. Małe czyścioszki - zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze nauczyciel pokazuje wybrane przedmioty potrzebne do dbania o czystość. Dzieci demonstrują, w jaki sposób się ich używa.

6. "Kąpiel Ani” – scenka sytuacyjna.
- zapoznanie z kolejnymi etapami czynności związanych z kąpielą

Nauczyciel umieszcza na środku sali małą wanienkę z wodą. Obok niej kładzie szampon, gąbkę, zabawki do kąpieli, ręcznik. Następnie przedstawia kłopot Ani (lalka), która musi zaraz pójść spać, ale przed spaniem powinna się wykapać. Nauczyciel demonstruje kapanie Ani, omawiając kolejne czynności: zmoczenie ciała, namydlanie, spłukiwanie, mycie głowy, wycieranie. Po skończonej demonstracji, n-l zachęca dzieci by w dwójkach (czwórkach- w zależności od liczebności grupy), spróbowały wykąpać Hanię.

III. 

1. "Przybory toaletowe"- zabawa dydaktyczna 
-  nazywanie przedmiotów służących do utrzymania czystości ciała 

***********************************************************************************
 WTOREK

I.

1. „Gąbki, gąbeczki”- doświadczenia zmysłowe.

Oglądanie różnych gąbek; porównywanie ich kształtów, kolorów, faktury; podrzucanie; zgniatanie, dotykanie nimi różnych części ciała.


2. „Mydełka”- zabawa poznawcza

Oglądanie mydełek przyniesionych przez nauczyciela, porównywanie ich kształtów, kolorów i zapachów. Wyjaśnienie, do czego służy mydło i w jaki sposób się go używa.


II.

1. Słuchanie piosenki „Mydło lubi zabawę” z repertuaru zespołu Fasolki

Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę
A jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.

Ref.:
Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję
Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca
Skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.


2. Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.

3.  „Dlaczego należy myć ręce”- burza mózgów. /plakat „Myj ręce!”
- rozwijanie twórczego myślenia.

Zarazki to żywe stworzenia, które możemy zobaczyć za pomocą specjalnego urządzenia, mikroskopu. Przyjmują różne kształty i kolory. Zarówno jedne, jak i drugie podstępnie czyhają, aby zaszkodzić naszemu zdrowiu. Choć gołym okiem ich nie widać, są wszędzie: na klamce, pieniądzach, na dłoniach innych dzieci. Najlepszą bronią na walkę z zarazkami jest mydło i ciepła woda. Myj dokładnie ręce. Następnie opłucz i wytrzyj w czysty ręcznik, a zarazki uciekną, tam gdzie pieprz rośnie.


5. „Czyste, brudne ręce”- zabawa ruchowa

W rytmie akompaniamentu wykonanego na dowolnym instrumencie dzieci w różnych kierunkach przemieszczają się w sali. Na hasło "czyste ręce" - wyciągają je przed siebie, na hasło: "brudne ręce" - chowają je za siebie.

6. „Jak prawidłowo myć ręce”- historyjka obrazkowa.
- zapoznanie z kolejnymi etapami wykonywania czynności mycia rąk.


III.

1. „Jak prawidłowo myć ręce”-ćwiczenia praktyczne w łazience.

**********************************************************************************
ŚRODA

I.

1. Przypomnienie piosenki „Mydło Lubi zabawę”.
-utrwalanie słów i melodii 1 zwrotki i refrenu

II. 

1. Słuchanie "Bajki o wiewiórce, która nie myła ząbków" Agnieszki Jaguszewskiej.
- uświadomienie konieczności dbania o czystość zębów

Tę i inne bajki terapeutyczne, napisane przez studentów Pedagogiki i Filologii Polskiej Kolegium Krakowskiego w Jeleniej Górze i zebrane w zbiór opowiadań "Szuflada z bajkami", znajdziecie TUTAJ.

2. Przybory do mycia zębów”- zabawa dydaktyczna.
Nazywanie sylwet przedmiotów służących do myca zębów: szczotka, pasta kubek i określanie do czego one służą. Dobieranie kompletów w  tych samych kolorach. Przeliczanie elementów kompletu i nazywanie koloru.


3.„Komplety”- zabawa orientacyjno-porządkowa

Dz. otrzymują sylwety przyborów do mycia zębów: szczotka, pasta, kubek w 3 kolorach: żółty, niebieski, czerwony. W trakcie trwania muzyki dz. maszerują, na przerwę w muzyce dobierają się w komplet o tym samym kolorze.

III.

1. "Czyścimy ząbki"- zabawa rozwijająca sprawność rąk

Na zalaminowanych ilustracjach zębów, n-l rysuje mazakiem suchościernym zaczernienia i zarazki itp. Zadaniem dzieci jest wyczyszczenie zębów starą szczoteczką do zębów. Następnie, dzieci same mogą rysować po zębach i ponownie je czyścić.


Do druku:

2. Słuchanie piosenki „Mydło Lubi zabawę”. 
- nauka 2 zwrotki piosenki
 
***********************************************************************************
 CZWARTEK

 I.

1. Przypomnienie piosenki „Mydło Lubi zabawę”. 
-utrwalanie słów i melodii piosenki

II.

1. "Czyścioszki"- zestaw ćwiczeń gimnastycznych dla 3 latków

Zestaw znalazłam na TEJ stronie, bo nie chciało mi się samej układać :p
Ale Wy możecie śmiało, samodzielnie stworzyć taki zestaw, bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów ;)

2. "Wulkany z piany"- ćwiczenia oddechowe
- uzmysłowienie ważności składnika wszelkich czynności higienicznych- wody
- wdrażanie do oszczędzania wody przy wykonywaniu czynności higienicznych
- zabawy z wykorzystaniem wody i mydła



Kolorową wersję tej zabawy znajdziecie TUTAJ :)

 III.

1.„W kąpieli” – zabawy badawcze z wykorzystaniem przyborów toaletowych.
- obserwacja przedmiotów w kontakcie z wodą.

Nauczyciel dzieli dzieci na trzy zespoły. Każdy zespół otrzymuje małą wanienkę/miskę z wodą,
gąbkę, mydło, gumową zabawkę do kąpieli. Dzieci badają zachowanie się tych przedmiotów w kontakcie z wodą, np. mydło w kontakcie z wodą pieni się i rozpuszcza, gąbka sucha pływa po powierzchni, a mokra tonie, zabawka do kąpieli pływa po powierzchni, a kiedy nabierze wody – tonie. Po zakończeniu badań dzieci wypowiadają się na temat zaobserwowanych zjawisk.

***********************************************************************************
PIĄTEK

1. "Nasze dłonie- dbajmy o nie"- praca plastyczna

W tym dniu wykonaliśmy prace plastyczną, która odbywała się w etapach.
- Dzieci naklejają sylwety dłoni
- rozdmuchują kleksy z wody i farby na jednej dłoni
- po wyschnięciu kleksów naklejają ruchowe oczka i sylwetę mydła
- n-l dorysowuje śmieszne minki do kleksowych zarazków


A na podsumowanie tematyki tygodniowej, pobawiliśmy się w grupowanie przedmiotów. 

2 "Przybory toaletowe"- zabawa dydaktyczna
 - rozwijanie umiejętności grupowania przedmiotów ze względu na przeznaczenie


***
W tytule wpisu wspominałam o pomocach do pobrania i nie mam zamiaru być gołosłowna :)
Jeśli chcielibyście wejść w posiadanie zestawu z przyborami toaletowymi, który został wykorzystany podczas naszych poniedziałkowych i piątkowych zajęć, zostawcie proszę komentarz na FB pod postem reklamującym ten wpis, a w wiadomości zwrotnej otrzymacie link do moich plików.
Ile, i jakie pliki wchodzą w skład mojego zestawu, zobaczycie na zdjęciu poniżej:


Swoje konspekty stworzyłam korzystając m.in z :
- "Przedszkole trzylatka- Przewodnik metodyczny", wyd. Mac Edukacja
- "Kolekcja przedszkolaka- Plan pracy i szkice zajęć, Trzylatki, cz. 3, WODA", wyd. Nowa Era
- chomikuj TU i TU

28 komentarzy:

  1. Bardzo proszę o materiały. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. super sprawa :) dzięki za inspirację :)

    OdpowiedzUsuń
  3. moje dzieciaki po przedszkolu ostatnio były zachwycone takimi zabawami, już sam się zdążyłem nauczyć kilku piosenek i wyliczanek :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda wspaniale! Istne arcydzieło :-) Mam już ochodztę na samą myśl. Pozdrawiam i gratuluję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj, bez przesady :) ale dziękuje za słowa uznania i również serdecznie pozdrawiam <3

      Usuń
  5. Czy ma Pani obrazki w formacie pdf i zechciałaby się Pani podzielić? Z góry dziękuję, ksiorek0@interia.eu pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod koniec postu jest napisane, jak zdobyć pomoce :)

      Usuń
  6. Wspaniałe scenariusze i pomoce, będą pomocne podczas zajęć.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo zo możliwość pobrania scenariuszy. Bardzo fajne pomysły.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję bardzo zo możliwość pobrania scenariuszy. Bardzo fajne pomysły.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne pomoce i pomysły na zajęcia. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  10. Rewelacyjne pomysły:) Poproszę o link do pomocy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy zestaw zadań:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo podoba mi się scenariusz zajęć, który przygotowała Pani do pracy z dziećmi. Profesjonalnie wykonane pomoce. Poproszę o link do pomocy. Karolina8185@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak zwykle rewelacyjne pomysły,bardzo proszę o linka: paweg84@interia.pl z góry dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny scenariusz zajęć. Bardzo fajne pomysły. Poproszę o karty z rysunkami na maila elma_@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajne pomoce i super estetyka :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pomoce są rewelacyjne, poproszę o link do pomocy marlena.gwardys@wp.pl
    Z góry bardzo dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetne konspekty :) poproszę również o materiały s.mral@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne konspekty :) poproszę również o materiały s.mral@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  19. Poproszę o materiały:)
    paulina.reslinska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Rewelacja. Będę stałym bywalcem

    OdpowiedzUsuń
  21. Super pomysły. Pomoce są rewelacyjne. Na pewno wykorzystam!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. Pani Agatko, zajęcia jak zwykle świetne:), a pomoce przepiękne :)) Poproszę o materiały - kinga.debinska@o2.pl
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Super :-) Poproszę o materiały marzena.milczewska@gmail.com
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetne pomoce :)- aleksandrach92@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń