Współpraca

poniedziałek, 27 lutego 2017

Zwierzęta domowe- jak należy o nie dbać. Konspekt zajęć dla 3-latków

Ważne jest, aby od najmłodszych lat uwrażliwiać nasze dzieci na wszechobecną krzywdę, zarówno w świecie ludzi jak i zwierząt. Uświadamianie maluchom sposobów dbania i opiekowania się  zwierzętami oraz wynikających z ich posiadania obowiązków, w przyszłości pozwoli uniknąć oglądania drastycznych zdjęć, które zalewają media społecznościowe oraz strony internetowe. Edukujmy nasze pociechy w zakresie dbania o swojego pupila, utrzymywania go w czystości i brania odpowiedzialności za jego posiadanie. A zapewniam, że będziemy mogli wejść na trawnik bez obawy wdepnięcia w "minę", a wejścia do naszych klatek schodowych nie będą okraszone malowniczymi wzorami naniesionymi przez psiaka, który już nie mógł wytrzymać, by się załatwić.
Troszkę patetycznie zaczęłam ten wpis, ale jakoś tak mnie natchnęło.

Przedstawiam Wam konspekt zajęć, który poruszył moje maluszki i u mnie samej, podczas jego tworzenia, wycisnął niejedną łzę. Być może ze względu na temat, a może po prostu jestem zbyt wrażliwa ;) Ale liczy się cel, a on moim zdaniem, został zrealizowany :)

II.

1. "Na powitanie.."- zabawa wg M. Bogdanowicz

Na powitanie, wszyscy razem...
hip hip hurra, hip hip hurra, hip hip hurra.
Z całego serca, pełnym gazem,
Witamy Was, witamy Was, witamy Was.

2. „List od Azorka”- odczytanie treści wiadomości./autor: A. Bober
- rozbudzanie empatii u dzieci
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt
- zapoznanie z podstawowymi potrzebami zwierząt domowych na przykładzie psa: odpowiedni pokarm, pojenie, higiena ciała i otoczenia, wyprowadzanie na spacer

Nauczyciel gromadzi dzieci w kręgu na dywanie. Informuje, że przed wejście do sali spotkał listonosza, który przekazał mu list zaadresowany do tej grupy. Pokazuje dzieciom list. Dzieci wypowiadają się nt. zauważonych elementów na nim się znajdujących. N-l dopytuje się, czy chcieliby dowiedzieć się od kogo ten list? Po twierdzącej odpowiedzi, n-l otwiera list i odczytuje jego treść.


"Nazywam się Azorek. Jestem pieskiem, którego w życiu spotkało dużo złego.
Moja pani kupiła sobie mnie na święta. Zapomniała, że jestem prawdziwy i traktowała mnie jak zabawkę. Czasami mnie przytulała, ale jak miała zły humor, to na mnie krzyczała. Często zapominała dawać mi pić i jeść. Jak skamlałem, to się jeszcze bardziej denerwowała i zamykała mnie w łazience lub na balkonie. Włączała głośno muzykę, a ja zasłaniałem łapkami uszka, bo mnie bardzo bolały i bałem się, że już nigdy po mnie nie przyjdzie. Moja Pani często zapominała wychodzić ze mną na spacer, więc nie miałem gdzie zrobić siku czy kupki. Zdarzało się, że nie wytrzymałem i załatwiałem się w salonie. Wtedy Pani mnie biła. A ja aż wyłem z bólu. Bardzo kochałem swoją Panią, ale ona chyba mnie nie. Chociaż pewnego dnia wzięła mnie na spacer. Tak się ucieszyłem! Merdałem ogonkiem, skakałem ze szczęścia. W pewnym momencie, Pani przywiązała mnie do drzewa i gdzieś poszła. Myślałem, że zaraz wróci, ale ona nie wróciła. Stałem przywiązany do tego drzewa, aż zrobiło się ciemno. Okropnie się przestraszyłem. Było mi bardzo zimno i byłem bardzo głodny. Musiałem chyba zasnąć, bo jak otworzyłem oczy było już jasno, a nade mną stała mała dziewczynka z tatą. Przyglądała mi się uważnie, a ja się schowałem za drzewo, bo nie znałem jej i się wystraszyłem. Ale tata dziewczynki podszedł do mnie powolutku i poczęstował mnie psimi przysmakami. Zjadłem je, bo w brzuszku strasznie mi burczało. Ten Pan mnie odwiązał i razem z dziewczynką zabrali mnie do swojego domu. I wiecie co się stało? Oni mnie pokochali! Opiekowali się mną, karmili, wyprowadzali na podwórko, a ja stałem się najszczęśliwszym pieskiem na świecie.
I wiecie co sobie myślałem?? Że każde zwierzątko domowe powinno mieć tak dobrze, jak ja mam teraz."


3. Rozmowa na temat treści listu.
- określenie niewłaściwych zachowań właścicielki Azkorka
- podanie przykładów prawidłowego traktowania zwierząt

Prezentacja zdjęć nadesłanych przez Azorka. Dzieci podejmują próbę wskazania Azorka za czasów złego i dobrego traktowania.


4. "Pieski na spacerze"- zabawa ruchowa z szarfami.

Dzieci dobierają się parami. Jedno jest pieskiem, drugie jest jego panem. Pan zakłada pieskowi smycz- szarfę tak, by przechodziła pod pachami "piesków" lub zatrzymywała się na biodrach. Pieski wychodzą na spacer podczas trwania muzyki. Na pauzę w muzyce, następuje zamiana. Dz. które były pieskami, staja się panami i odwrotnie. Zabawę powtarzamy kilka razy.



5. "Nakarm Azorka"- zabawa z kartonowym psem.

Przygotowałam dla moich maluszków kartonową wersję Azorka. Azorek powstał z pudełka po butach (takiego dość wąskiego) i szarego papieru pakownego. Na mordce wycięłam pyszczek, przez który Azorek był karmiony, a z tyłu pudełka, wycięłam prostokątny otwór, przez który dzieci wyciągały kości.


Azorek bardzo spodobał się przedszkolakom. Chętnie przystąpiły do zabawy w karmienie pieska.


A wiecie co zrobiły, jak już wszystkie kości znalazły się w jego brzuszku? Wzięły go na spacer, żeby mógł zrobić kupkę. Później wzięły szufelkę i zmiotkę z kącika tematycznego i pozamiatały wyimaginowane odchody :D

III.

1. "Jak traktowane są zwierzeta"- praca z obrazkiem.

N-l prezentuje dz. ilustracje. Zachęca, aby spróbowały opisać to, co się na nich znajduje. Następnie, prosi by określiły zachowanie dzieci z ilustracji. Dla lepszego zobrazowania zachowania, dz. umieszczają na ilustracjach buźki: smutną- złe zachowanie i wesołą- dobre zachowanie.


Ilustracje pochodzą z miesięcznika Bliżej Przedszkola.

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa propozycja zajęć :) a mogę mieć prośbę? Z którego nr miesięcznika Bliżej Przedszkola są pomoce dydaktyczne do punktu "Jak traktowane są zwierzęta"- praca z obrazkiem.

    OdpowiedzUsuń