1. Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe.
Powitanie piosenką „Bobry” z płyty "Metoda Dobrego Startu -Od piosenki do literki, 1B". Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka - zabawa w parach.
Spotkały się bobry: - dz. tańczą w parach,
- Dzień dobry! - Dzień dobry!- dz. podają sobie na przemian, prawą i lewą rękę,
- Co słychać, mój bobrze?- dz. unoszą ręce do góry, formując literkę Y,
- Dziękuję, bardzo dobrze. - dz. kłaniają się sobie,
Nie boję się przymrozków,- podczas zwrotek, tańczą w parach
mam futro bobrowe,
na brzuszku bardzo gęste
i całe jest brązowe.
2. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni.
Zabawy do utworu „Bobry”- oznaczenie lewych rąk opaskami.
- prawą ręką dotknij lewego ucha kolegi;
- lewą ręka dotknij swego lewego kolana;
- przywitajcie się prawymi rękami;
- przywitajcie się lewymi rękami;
- stań na lewej nodze i pomachaj koledze prawa ręką.
- sprawdź czy sięgniesz lewym uchem do prawego kolana.
3. Zajęcia właściwe. Wysłuchanie "Piosenki – zagadki" (płyta "Metoda Dobrego Startu -Od piosenki do literki, 1B". Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka).
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty?
Ref.: Był las – a są lasy.
Był płot – a są płoty.
Był dom – a są domy.
Był kot – a są koty.
A gdyby tej jednej
Litery nie było,
To na tym obrazku
nic by się nie zmieniło.
Ref.: Był las – a są lasy...
4. Ustalenie rozwiązania zagadki ukrytej w pierwszej zwrotce piosenki.
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty? - Y
5. Uzupełnianie wyrażeń:
Był las, a są... (lasy)
Był płot, a są... (płoty)
Był dom, a są... (domy)
Był kot, a są... (koty)
6. Analiza słuchowo –wzrokowa słów dom i domy.
Słuchowa:
- Ustalenie, jaką głoską różnią się te słowa
-Wymawianie w izolacji głoski y (stacato i legato) w celu zaobserwowania, że wypowiadanie pojedynczej głoski y można przedłużać
• Wyjaśnienie (przypomnienie) pojęcia „samogłoska”
• Ustalenie, że głoska y jest ostatnią samogłoską jaką poznaliśmy.
- Praca z lusterkami- wypowiadanie głoski y. Zwrócenie uwagi na układ warg.
- Podawanie przez dzieci przykładów wyrazów z głoską y w nagłosie i wygłosie.
- Ustalenie, że w języku polskim nie ma wyrazów, które rozpoczynają się głoską y.
- Dzielenia na sylaby wyrazów z głoską y.
Wzrokowa:
- Zawieszenie na tablicy obrazków dom-domy.
- Ustalenie, jaką głoską i literą różnią się te wyrazy.
- Zapoznanie z zapisem graficznym głoski y.
- Umieszczanie pod literą obrazków, których nazwy kończą się na głoskę y.
Dzieci dobierają się w trójki. Podczas trwania muzyki tańczą w trzyosobowych zespołach. Na pauzę w muzyce, w tych samych zespołach muszą za pomocą swoich ciał ułożyć literę Y.
8. Zabawy rytmiczne z piosenką z wykorzystaniem woreczków- wg MTD
-Wystukiwanie rytmu pięścią (prawą ręką, a później lewą).
- Wystukiwanie rytmu wewnętrzną stroną dłoni (prawą ręką, a później lewą)
- Wystukiwanie rytmu zewnętrzną stroną dłoni (prawą ręką, a później lewą)
W przeciwieństwie do poprzednich zabaw rytmicznych ( na 4 sylaby), tym razem dzieci wystukiwały rytm na 3. By ułatwić im przestawienie się, umieściłam powyżej woreczków kartki z rytmem. Dzieci nazwały je pianinami, więc niech będzie, że to są pianina ;)
Przy wykorzystaniu woreczków, należy pamięta, by ułożyć je paskiem od lewej strony. Od niego bowiem zaczynamy wystukiwanie rytmu. Ma to na celu utrwalanie prawidłowego kierunku czytania i pisania.
Wyjaśnienie przebiegu zabawy znajduje się w komentarzach.
pianino :) |
9. Prezentacja pisania drukowanej litery Y.
Ćwiczenia w pisaniu litery.
• Pisanie palcem w powietrzu
• Pisanie litery palcem po dużym wzorze.
• Pisanie pędzlem.
• Pisanie pisakiem suchościeralnym po wzorze umieszczonym w foliowej koszulce.
Z racji tego, że nawet nauczyciel jest tylko człowiekiem, przy tym ćwiczeniu zaliczyłam wpadkę. Zapomniałam z drukarki wyjąć szablonów Y, które miały zostać wykorzystane przy tej zabawie. Musiałam improwizować, więc dzieci ćwiczyły na kartach pracy ;)
'
właściwy szablon ;) |
10. „Y pisane”- karta pracy. Ćwiczenia grafomotoryczne.
Na koniec zajęć, dzieci otrzymały karty pracy, na których znajdowały się pisane litery Y. Dzieci najpierw rysowały palcem po śladzie, następnie ołówkiem a na końcu, mazakiem.
Karta pochodzi z dodatku do czasopisma Nauczycielka Przedszkola.
11. Analiza i synteza słuchowa wyrazów z głoską y
N. koty Dz. ko - ty Dz. k-o-t-y
N. domy Dz. do - my Dz. d-o-m-y
N. motyl Dz. mo - tyl Dz. m-o-t-y-l
N. dymy Dz. dy - my Dz. d-y-m-y
12. „Wyjeżdżam na święta…”- zabawa słowna.
Każde dziecko wypowiada po kolei formułkę, na końcu której musi podać słowo, które kończy się na głoskę y.
"Wyjeżdżam na święta i zabieram ze sobą": buty, skarpety, ryby, koty, narty, itp.
13. "Literkowa wyklejanka"- praca plasyczna.
Wypełnianie konturów litery plasteliną.
Konspekt jest propozycją do zrealizowania w ciągu całego dnia. Można go też śmiało podzielić na dwie części i przeprowadzić zabawy w ciągu dwóch dni pod rząd.
Większość pomysłów zaczerpnęłam z różnych publikacjach internetowych. Niestety, nie jestem w stanie podać dokładnych źródeł ;/
Praktycznie wszystkie samogłoski wprowadzałam w oparciu o powyższy schemat.
Jedyną różnicą było to, że zamiast piosenek, wykorzystywałam wiersze swojego autorstwa, które dodatkowo, odnosiły się do omawianej w danym tygodniu tematyki.
Super 😀
OdpowiedzUsuńŚwietny scenariusz, mam jednak pytanie czy jest gdzieś wpis, w którym wyjaśniona jest zabawa z woreczkami mam na myśli tą: "8. Zabawy rytmiczne z piosenką z wykorzystaniem woreczków- wg MTD". Niestety nie potrafię znaleźć, a jestem zainteresowana szczegółami :)
OdpowiedzUsuńZabawa opiera się na Metodzie Dobrego Startu, polega na np. odczytywaniu tekstu wiersza lub śpiewaniu piosenki w danym rytmie, np. ja-ka-to, li-te-ra. Dziecko uderza w woreczek przy każdej wypowiedzianej sylabie. "Pianino" ma ułatwić dzieciom rytm, w jakim wystukują go na woreczkach :) Mam nadzieje, że pomogłam. Ledwo już myślę, także wyjaśnienie zabawy może być mało jasne ;)
Usuńsuper inspiracja jak dla mnie ):
OdpowiedzUsuń