Chciałam nadmienić iż na swoich zajęciach przemycam jedynie elementy metody sylabowej. Niestety, w związku z rozliczaniem się z realizacji podstawy programowej, na porządku dziennym jest głoskowanie, dlatego zabawy zawierają ten element. Dla osób, które pracują strikte w oparciu o metodę J. Cieszyńskiej, zabawy należy modyfikować ;)
Poniższe zabawy stanowiły swego rodzaju przerywniki od zabaw dydaktycznych i stolikowych, ale także świetnie sprawdzały się w utrwaleniu wiadomości.
1. „Literkowe dzieci”
Dzieci dobierają się w zespoły, w zależności od omawianej litery:
A: 3 osobowe, U: 2-4 osobowe, I: 2-5 osobowe, O: 2-5 osobowe, E: 4-5 osobowe, Y- 3- 4 osobowe. Podczas trwania muzyki tańczą w swoich zespołach zespołach. Na pauzę w muzyce, w tych samych zespołach muszą za
pomocą swoich ciał ułożyć omawianą na zajęciach literę.
Wersja na utrwalenie znajomości wszystkich samogłosek:
Dzieci podzielone są na zespoły, w których poruszają się w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce, nauczyciel podaje samogłoskę, a zadaniem drużyn jest ułożenie ze swoich ciał litery, odpowiadającej tej samogłosce.
2.„Poszukiwacze liter” – zabawa
ruchowa.
Nauczyciel umieszcza na dywanie kartki z poznanymi dotąd samogłoskami. Dzieci poruszają się na dywanie
przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w utworze, nauczyciel podaje głoskę, a
zadaniem dzieci jest odszukać odpowiadającą jej literę i ustawić się wokół niej.
Niestety, owej zabawy nie udało mi się uwiecznić na zdjęciach ;/
3. "Samogłoskowy krąg"
Propozycja 1:Na dywanie ułożone w kręgu zostają litery, które dzieci już poznały.
Dziecko porusza się wewnątrz kręgu. Na pauzę w muzyce n-l wymawia jakąś samogłoskę, a dziecko musi ustawić się przy literze jej odpowiadającej.
Propozycja 2: Przebieg zabawy jak wcześniej, z tą różnicą, że tym razem n-l podaje słowo, a dz. musi ustawić się przy literze, która odpowiada głosce na którą dane słowo się zaczyna/kończy.
Propozycja 3:Wybrane dziecko porusza się wewnątrz kręgu podczas trwania muzyki. Na pauzę w muzyce, zatrzymuje się przy literze i musi podać słowo zaczynające się / kończące się głoską, prezentowaną przez tą literę. Jeśli wywiąże się z zadania, wyznacza kolejne dziecko, które zajmuje miejsce w kręgu. Zabawa toczy się od nowa.
Dziecko porusza się wewnątrz kręgu. Na pauzę w muzyce n-l wymawia jakąś samogłoskę, a dziecko musi ustawić się przy literze jej odpowiadającej.
Propozycja 2: Przebieg zabawy jak wcześniej, z tą różnicą, że tym razem n-l podaje słowo, a dz. musi ustawić się przy literze, która odpowiada głosce na którą dane słowo się zaczyna/kończy.
Propozycja 3:Wybrane dziecko porusza się wewnątrz kręgu podczas trwania muzyki. Na pauzę w muzyce, zatrzymuje się przy literze i musi podać słowo zaczynające się / kończące się głoską, prezentowaną przez tą literę. Jeśli wywiąże się z zadania, wyznacza kolejne dziecko, które zajmuje miejsce w kręgu. Zabawa toczy się od nowa.
Jeśli dziecko nie potrafi podać słowa na daną głoskę, kontynuuje zabawę. Przy trzeciej nieudanej próbie, wybiera dziecko, które mu pomaga i to dziecko zajmuje miejsce w kręgu.
Propozycja 4: Wewnątrz kręgu poruszają się wszystkie dzieci z grupy. Na pauzę w muzyce zatrzymują się przy danej literze. Po kolei podają słowa rozpoczynające się/ kończące się na odpowiadającą im głoskę.
4. "Głoskowe zabawy z chustą"
Propozycja 1:Dzieci otrzymują opaski z jedną z poznanymi literami. Trzymając za brzeg chusty, poruszają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara i śpiewają piosenkę związaną z aktualnie omawiana tematyką. Na pauzę w muzyce, nauczyciel podaje daną głoskę, a dzieci które mają na opaskach odpowiadające im litery, chowają się pod chustę.
Propozycja 2: Przebieg zabaw jak wcześniej, z tym wyjątkiem, że n-l podaje jakieś słowo, a dzieci, które mają litery odpowiadające głoskom, na które podane słowo się zaczyna/kończy, wskakują pod chustę.
Propozycja 1:Dzieci otrzymują opaski z jedną z poznanymi literami. Trzymając za brzeg chusty, poruszają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara i śpiewają piosenkę związaną z aktualnie omawiana tematyką. Na pauzę w muzyce, nauczyciel podaje daną głoskę, a dzieci które mają na opaskach odpowiadające im litery, chowają się pod chustę.
Propozycja 2: Przebieg zabaw jak wcześniej, z tym wyjątkiem, że n-l podaje jakieś słowo, a dzieci, które mają litery odpowiadające głoskom, na które podane słowo się zaczyna/kończy, wskakują pod chustę.
Na dziś to tyle :) Mam nadzieję, że kolejna partia zabaw pojawi się w niedługim czasie :) Gdy oczywiście, owy czas okaże się łaskawy i pozwoli właściwie się zorganizować ;) Buziaki <3
Fajne....:)
OdpowiedzUsuńSuper!
OdpowiedzUsuńNo i super... Nauka, zabawa, ruch... Świetne połączenie :-)
OdpowiedzUsuńaż chciałabym być w Twojej grupie przedszkolnej hihi zabawa i nauka w super wykonaniu
OdpowiedzUsuńczy wprowadzasz tylko litery drukowane?
OdpowiedzUsuńTak, gdyż są one mi niezbędne do nauki czytania metodą sylabową :)z pisanymi dzieci też mają możliwość się zapoznać, przy okazji racy z książką :)
Usuń