Ja z tą zimową tematyką normalnie nie potrafię się wpasować w warunki pogodowe ;)
No ale cóż, rozmawiać warto nawet jeśli na dworze zamiast białego puchu, mokro, szaro, buro i ponuro :)
W tym tygodniu ruszyliśmy z tematyką bezpiecznych zabaw na śniegu, wplatając w nią sporty zimowe.
Poniżej prezentuje nasz dzisiejszy konspekt zajęć.
Miał być poniedziałkowy,
ale z racji tego, że w poniedziałek jeszcze się kurowałam po weekendowym ataku choróbska,
pozmieniałam sobie troszkę plany :)
I.
1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
Organizowanie zabaw tematycznych według pomysłów dzieci, zachęcanie do przyjmowania określonych ról.
2.Czynności higieniczne przed i po posiłku.
3. „Wędrująca śnieżka” – zabawa w kole.
Rozwijanie zręczności i koordynacji ruchowej dzieci.
Dzieci siedzą w kole. N. trzyma piłkę, która w zabawie jest śniegową kulką. Dzieci mają za zadanie podawać ją sobie: obiema rękami bardzo wolno; obiema rękami bardzo szybko; tylko ręką lewą;piłka tylko ręką prawą; wysoko; nisko po podłodze. Nie wolno wypuścić śnieżki z rąk. Kto upuści – na jedno okrążenie odpada z zabawy.
II.
1. "Przygoda na sankach" – słuchanie bajki Urszuli Piotrowskiej.
Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych. Omówienie bezpiecznych sposobów korzystania z sanek.
Dz. wie, że podczas zjeżdżania na sankach należy siedzieć spokojnie, patrzeć się przed siebie i dobrze kierować sankami i , że nie należy zjeżdżać w pobliży ulicy.
Oj, co śniegu napadało! Pajacyk Hopsalek aż skakał z radości, że w końcu przyszła zima.
– Hopsa- lala – zawołał i popędził z sankami na górkę, nie czekając na resztę swoich przyjaciół. Miś wraz z lalą Amelką i słoniem Izydorem poszli za nim.
Ojej, jak wspaniale zabawki się bawiły. Zjeżdżały na sankach i szybko wdrapywały się z powrotem. Wtem podbiegła do misia Amelka. Była bardzo zdenerwowana.
– Misiu Anatolu, Hopsalek jest niegrzeczny, musimy coś zrobić. Naprawdę, trudno było zrozumieć, co ten pajacyk wyprawia. Usiadł tyłem na sankach i tak zjeżdżał,
– Nic nie widzę, a jadę, hopsa -lala! – pokrzykiwał. I nagle: bum! Wjechał w sanki, na których siedział słoń Izydor. Słonik i Hopsalek wpadli w zaspę, a sanki pojechały na dół same.
– Co ty najlepszego zrobiłeś, Hopsalku? – narzekał Izydor.
– Mam pełno śniegu za kołnierzykiem, a ja tego bardzo nie lubię. I gdzie się podziały nasze saneczki?
– Przepraszam cię, słoniku. Nie pomyślałem wcześniej, że tak może się skończyć ta zabawa – tłumaczył zawstydzony Hopsalek. Pomógł Izydorowi otrzepać się ze śniegu, a potem przywiózł obydwie pary sanek. Miś spojrzał na pajacyka. Na czole pojawił mu się wielgachny siniak. Pewnie uderzył się, gdy wpadł na sanki słonika.
– Oj, Hopsalku, Hopsalku – westchnął Anatol.
– Jak zjeżdżasz z górki, to siedź spokojnie. Patrz przed siebie i uważaj, żeby dobrze kierować sankami.
A lala Amelka pogroziła mu paluszkiem i zawołała:
– Trzeba dbać o swoje bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych! O! I pamiętać, że na sankach zjeżdżać należy z górek które znajdują się z dala od ulicy!
2. Rozmowa na temat treści opowiadania, kierowana pytaniami n-la.
3. „Dobre i złe zachowanie”- zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami podczas opisywania ilustracji, dokonywania wyboru i uzasadniania swojego wyboru.
Dopasowywanie ilustracji przedstawiających zabawy z sankami, do napisów odnoszących się do danego rodzaju zachowań: TAK- właściwe zachowanie, NIE- niewłaściwe zachowanie.
Dz. łączą się w pary. Każda z par, po kolei, się na linii startu: jedno dziecko z pary siada na deskorolce, drugie będzie je ciągnęło. Na znak n-la, para rusza. Po dotarciu do wyznaczonego miejsca, następuje zamiana: dziecko, które wcześniej siedziało na sankach- deskorolce, teraz będzie je ciągnęło. W trakcie jazdy na saneczkach każdej z par, "kibice" odliczają czas, a n-l zapisuje poszczególne wyniki. Para, która pokona wyznaczony dystans w najkrótszym czasie zwycięża. Dodatkowo, wyłaniamy drugie i trzecie miejsce, W razie remisu, następuje dogrywka.
5. Praca z książką.
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Wycinanie wzdłuż wyznaczonych linii; układanie historyjki obrazkowej we właściwej kolejności.
6. „Zjeżdżamy na sankach” – zabawa ruchowa. Muzykę znajdziecie TUTAJ
Rozwijanie umiejętności ilustrowania muzyki ruchem; doskonalenia reakcji na sygnał.
N. zaprasza dzieci do zjeżdżania na sankach z górki i włącza muzykę. Gdy melodia jest wolna – dzieci wchodzą pod górkę i ciągną sanki – dzieci idą w średnim tempie, ręce z tyłu; gdy jest szybka – dzieci zjeżdżają z górki na sankach – biegną drobnymi krokami przed siebie.
7. „Saneczkowe sporty zimowe”- zabawa dydaktyczna.
Zapoznanie ze sportami zimowymi, w których wykorzystuje się sanki: prezentacja ilustracji:
saneczkarstwo, bobsleje.
Dopasowywanie obrazków prezentujących te sporty do odpowiedniego symbolu: sanki, łyżwy, narty.
8. „Zimowa olimpiada” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2, wg przewodnika „Tropiciele” cz.2
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, tułowia, kształtowanie postawy ciała.
9. Zabawy dowolne / samoobsługa podczas ubierania się / zabawy na śniegu
Zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się zgodnie z porą roku. Zabawy na śniegu – lepienie bałwanów, wyścigi na sankach.
10. Czynności higieniczna / samoobsługa podczas obiadu.
III.
1. "Na sankach" - zabawa ruchowa.
Dzieci w parach tworzą "saneczki" i poruszają się po całej sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zamieniają się w lodowe posągi. Przez 30 sek. pozostają w bezruchu. Para, która się poruszy odpada z gry.
2. „S jak sanki?” – zabawa słuchowa.
Kształtowanie słuchu fonematycznego.
Wyszukiwanie obrazków, których nazwy zaczynają się głoską s.
3. Praca z książką
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej; rysowanie w tunelu i kreślenie szlaczków literopodobnych.
Czytanie globalne wyrazu sanki, dzielenie na głoski, oznaczanie miejsca głoski s w słowie. Zadanie dodatkowe – rysowanie w tunelu i kreślenie szlaczków literopodobnych
4. Zabawy dowolne
😀👍👑SUPER!!
OdpowiedzUsuńAkurat w tym tygodniu mam ten sam temat, więc kilka pomysłów na pewno wykorzystam ;)
OdpowiedzUsuńPamiętam z podstawówki że zawsze przed feriami był maglowany temat zimowego bezpieczeństwa i wydawało się to mega nudne ;-) . Ale warto o tym rozmawiać, zwłaszcza z maluszkami ;-)
OdpowiedzUsuńjakie jest hasło do obrania muzyki do zabawy ruchowej?:)
OdpowiedzUsuńoj nie wiem, bo to nie mój chomik. Jak wcześniej pobierałam z niego pliki, nie było żadnego hasła ;/
Usuńczy mogłabym prosić o obrazku do opowiadania: Przygoda na sankach? milka43@onet.eu
OdpowiedzUsuńZ góry dziękuję
niestety, nie mam możliwości przesłania tych obrazków :( pozdrawiam
UsuńCzy mogę prosić o źródło opowiadania? Poszukuję do bibliografii, dziękuję.
OdpowiedzUsuńOpowiadanie pochodzi z Przewodnika "Razem w przedszkolu" :)
Usuń