W poniedziałek rozmawialiśmy o etapach życia człowieka- od narodzin do starości,. We wtorek o drzewie genealogicznym, czyli o członkach rodziny i relacjach między członkami. W środę poruszyliśmy tematy szacunku dla starszych i możliwości niesienia im pomocy w sytuacjach dnia codziennego. Dzisiaj natomiast, przenieśliśmy się nieco w czasie poznając gry i zabawy z młodości boberkowych dziadków. Na potrzeby owych zajęć stworzyłam wiersz. Nie jest on najwyższych lotów, ale może kiedyś ktoś skorzysta ;) Zapraszam zatem do zapoznania się z konspektem z dzisiejszych zajęć.
1. „Co można robić z babcią i
dziadkiem”-
rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczeń na podany temat.
Zachęcanie do wypowiedzi na
bliskie dzieciom tematy.
N. zadaje dzieciom pytania:
-Będąc z babcią lub dziadkiem, co
robicie najczęściej?;
-Co chcielibyście robić ze swoim
dziadkiem lub babcią?;
-Jeśli lubicie być z dziadkiem lub
babcią, to dlaczego?;
-Jaka jest wasza ulubiona zabawa,
w którą się bawicie z babcią lub dziadkiem?.
Na pytania N. odpowiadają dzieci chętne. Prezentacja plakatu tematycznego.
2. „Zagadka dla babci i dziadka” – zabawa słuchowa.
Rozwijanie syntezy słuchowej na poziome głoski.
N. wymyśla słowa. Mówi wybranemu dziecku słowo
podzielone na głoski. N. zwraca się kolejno do każdego dziecka i mówi: Jakie
słowo powiedziałem: o-k-o; u-ch-o; n-o-s;...Dziecko dokonuje syntezy.
II.
1. Ilustracja
ruchowa wiersza I. Salach „Idzie babcia”.
Idzie
babcia tup, tup, tup
(dzieci maszerują w miejscu)
Stuka
laską stuk, stuk, stuk!
(klaszczą w ręce)
A
za babcią hop, hop, hop (podskakują w miejscu obunóż)
Skacze
wnusio w trop.
Idzie
babcia tup, tup, tup
(dzieci maszerują w miejscu)
Do
drzwi puka puk, puk, puk!
(stukają zgiętym palcem wskazującym o podłogę)
-
Otwierajcie szybko drzwi,
Z zakupami ciężko mi. (naśladują
dźwiganie ciężkich zakupów)
2. „Kiedy babcia była mała…”- wiersz autorstwa
n-la.
Rozbudzanie zainteresowania historią
rodziny
Dziecko: - poznaje zabawy z czasów
dzieciństwa swoich dziadków
przed telewizorem nie przesiadywała.
Nie miała też tabletu i telefonu,
Praktycznie nigdy nie było jej w domu.
Całe dnie na podwórku spędzała,
i tam też pewnie dziadka, poznała.
Z dziewczynkami w gumę skakała,
Za drzewami podczas zabawy w chowanego się chowała.
Grała w klasy i ciuciubabkę,
Uwielbiała grać w dwa ognie i skakać przez skakankę.
Kiedy dziadek był malutki,
Od biegania miał przetarte butki.
Po drzewach i trzepakach skakał,
Budował szałasy i nigdy nie płakał!
Nawet gdy się przewrócił i zdarł kolano,
Przyłożył babkę i znów robił to samo.
Z chłopakami w kapsle grywał,
Na boisku przeciwników kiwał.
Uwielbiał jeździć na rowerze,
A nie przesiadywać przy komputerze.
A gdy na dworze, było zimno i padało,
Ani babci, ani dziadkowi to nie przeszkadzało.
Nie chowali się w domach, oglądając bajki
Tylko w kaloszach przez kałuże skakali niczym żabki.
Wraz z kolegami, na ganku czy na schodach w klatce,
Rozkładali koc i urządzali dzikie harce.
A to w bierki partyjkę rozgrywali,
Grali w chińczyka czy domino układali.
Pchełkami pstrykali,
lub kartami w wojnę, makao czy kuku grali.
Głuchy telefon czy pomidor, mnóstwo śmiechu dostarczały,
Tak babcia i dziadek spędzali swój wolny czas cały.
3.
„W co bawili się nasi dziadkowie”- zabawa dydaktyczno-matematyczna w oparciu o
ilustrację.
Doskonalenie umiejętności przeliczania w
zakresie 10- zapoznanie z zapisem graficznym liczby 8
Wyjaśnienie niezrozumiałych nazw.
Prezentacja zabawek z czasów dziadków: guma do skakania, bierki, domino.
Prezentacja układów (kroków) i zasad gry.
Wskazywanie poznanych gier i zabaw na plakacie.
Przeliczanie uczestników poszczególnych zabaw. Ustalanie, gdzie owych uczestników jest najwięcej.
Prezentacja znaku graficznego liczby 8.
Kreślenie znaku na dużym wzorze.
„Leniwe ósemki”- gimnastyka mózgu.
4. „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa
naśladowcza.
Wdrażanie do koncentrowania uwagi
na drugiej osobie; kształtowanie koordynacji ruchów.
Dzieci stoją w kole. Przy pomocy jednej ze znanych
wyliczanek wybierają Ojca Wirgiliusza, który wchodzi do środka koła i wraz z
pozostałymi dziećmi śpiewa piosenkę:
Ojciec Wirgiliusz
uczył dzieci swoje,
a miał ich
wszystkich
sto dwadzieścia
troje.
Hejże dzieci, hejże
ha,
róbcie wszystko, co i ja!
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo- słuchowej podczas rysowania kółek i pętli po śladzie i z pamięci.
N. mówi bardzo wolno rymowankę:
Babcia piecze tort makowy,
bardzo słodki, kolorowy.
Z rodzynkami, orzechami,
zaraz zje go razem z nami.
-Co wam ten wzór przypomina?
Następnie dzieci wodzą palcem po dużym kole, małym kole w środku i na koniec po pętli pamiętając, by zawsze zaczynać od kropki.
Następnie N. wodzi palcem po wzorze i recytuje wiersz.
Dzieci powtarzają. Wodzą palcem ręki wiodącej, suchym pędzlem, ołówkiem.
Następnie dzieci dobierają się parami. Jedno leży na dywanie na brzuchu, a drugie rysuje mu na plecach wcześniejszy rysunek, jednocześnie mówiąc słowa rymowanki. Następuje zamiana w parach. Na koniec dzieci idą do stolików i próbują narysować wzór samodzielnie na kartce.
6. „Ile kroków do domu?” –
zabawa ruchowa.
Kształtowanie umiejętności
dodawania podczas zabawy z dwoma kostkami; usprawnianie umiejętności
przeliczania.
Dzieci dobierają się w pary. Każda para dostaje dwie
kostki do gry. Pary ustawione są w jednym końcu sali. W drugim końcu
naprzeciwko każdej pary leży mała obręcz – domek. Dzieci jednocześnie rzucają,
każde swoją kostką, przeliczają wyrzucone oczka na kostkach, sumują je i robią
tyle kroków w kierunku domku. Czynności powtarzają do momentu dojścia do
obręczy-domku.
7. Zabawy dowolne, wg zainteresowań dzieci.
Podczas zabaw dowolnych, dzieci chętnie podjęły zabawy, o których była mowa na zajęciach. Boberki skakały w gumę, grały w klasy. Układały domino klasyczne lub sprawdzały swoją precyzję ruchów podczas gry w bierki.
Zabawy z gumą |
salowa gra w klasy :) |
bierki i domino :) |
III.
1.
„List do babci”-
masażyk relaksacyjny.
Dzieci siedzą w kole, jedno za drugim, odwrócone plecami. Nauczyciel
mówi wiersz i masuje plecy jednemu dziecku a pozostałe go naśladują.
Kochana
Babciu
(naśladujemy pisanie)
KROPKA
(naciskamy w jednym miejscu palcem)
Piszę
Ci, że (kontynuujemy
pisanie)
Kotek
chodzi
(kroczymy palcami)
Kotek
skacze
(skaczemy opierając dłoń na przegubie)
Kotek
drapie (drapiemy)
Kotek
chrapie
(opieramy głowę na plecach dziecka i chrapiemy)
Składamy
list
(krzyżujemy ręce)
naklejamy
znaczek
(klepiemy po czole)
i
zanosimy na pocztę.
(wstajemy i spacerujemy)
2. „Dzieci na spacer, dzieci do domku” – zabawa bieżna;
Doskonalenie umiejętności orientowania się w
najbliższej przestrzeni.
N. rozkłada na dywanie małe obręcze w liczbie równej
liczbie dzieci. Na sygnał, np. jedno klaśnięcie, dzieci wybiegają z obręczy i
biegają pomiędzy nimi. Gdy pojawi się drugi sygnał, np. dwa klaśnięcia, dzieci bardzo
szybko wracają do swojej obręczy.
Super pomysł szkoda że ta godzina bo już nic nie zdążę na jutro. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŚwietny scenariusz! Zaraz skorzystam :-)
OdpowiedzUsuńLubię szukać tu inspiracji i często je znajduję. Pozdrawiam. Sylwia
OdpowiedzUsuńcieszę się bardzo i polecam na przyszłość :)
UsuńCiekawy pomysł Chętnie skorzystam z fajnych pomysłów zabaw a szczególne wierszyka Super☺
OdpowiedzUsuńbędzię mi niezmiernie miło <3
UsuńSuper! Dużo ciekawych inspiracji i zapomnianych zbaw. Dziękuję
OdpowiedzUsuńSuuper dziekuje za pomoc skorzystam chetnie jak super ze jest internet😀
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo za piękny wierszyk. Gratuluję pomysłów i obiecuję,że jeszcze tu będę zaglądała!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam, Mariola
cieszę się bardzo <3
UsuńFajny pomysł, ze dzieciaki mówią o zabawach dziadków i szacunku do starszych... Podoba mi się to bardzo:) Pozdrawiam serdecznie i zyczę dalszych pomysłów
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za świetny scenariusz:)
OdpowiedzUsuńBardzo fajny plan przedstawienia. Babcia i dziadek to wspaniałe instytucje.
OdpowiedzUsuń