Dni tygodnia- cele kształcenia.
- Zapoznanie ze stałością
następstw dni tygodnia.
- Wdrażanie
do posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym.
-
Zapoznanie z cyfrą 7.
-
Ćwiczenie zapamiętywania kolejności sekwencji ruchów.
- Rozwijanie
umiejętności dostrzegania regularności rytmu w danym układzie.
- Rozwijanie wyobraźni dzieci,
umiejętności naśladowczych.
1. „Laurencja”- zabawa kołowa z płyty „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz
I.
Laurencjo
moja, Laurencjo ma
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek
A żeby to już poniedziałek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek
A żeby to już poniedziałek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma
II.
Laurencjo
moja, Laurencjo ma
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek, wtorek
A żeby to już poniedziałek, wtorek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma, itd.
Jakiż to dzień na spotkanie dasz?
Poniedziałek, wtorek
A żeby to już poniedziałek, wtorek był
I ja bym ze swoją Laurencją był
Laurencjo ma, itd.
2. "Co robią zimą dni tygodnia?" – słuchanie wiersza T. Fiutowskiej
Gdy tylko słonko na niebie lśni
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.
3.
„Dni tygodnia”- praca z obrazkiem
-
Rozmowa nt. treści wiersza, kierowana pytaniami n-la
- Wyszukiwanie obrazków dopowiadających treści
wiersza.
- „Co mówią dni tygodnia?”- utrwalanie poznanych
samogłosek.
* n-l odczytuje samogłoski na chmurkach, dz. powtarzają
* n-l dopasowuje samogłoski do dni tyg- dz. podają, który dzień co mówi.
* n-l podaje samogłoski, dz.
dopasowują je do odpowiednich dni tyg.
* dzieci podają samogłoski, a nauczyciel dopasowuje je do dni tyg.
- Dopasowywanie podpisów do poszczególnych dni
tygodnia.
4. „Siedem dni tygodnia”- oznaczanie
ilustracji cyframi- zapoznanie z cyfrą 7
5.
„Magiczna liczba 7”- zabawa ruchowo- naśladowcza
Ustawiamy się w kręgu i łapiemy za
ręce, chodząc w kręgu śpiewamy słowa:
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6,
Czy znasz,
czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)
To
jest 1, To jest 2, To jest 3, To jest 4, To jest 5, To jest 6, To jest 7.
Dzieci przy poszczególnych liczbach, wykonują następujące ruchu:
To
jest 1 - tupią prawą nogą
To jest 2 -tupią lewą nogą
To jest 3 -klękają na prawe kolano
To jest 4 -klękają na lewe kolano
To jest 5 - opierają się na prawym łokciu
To jest 6 - opierają się na lewym łokciu
To jest 7 -kładą sie na podłodze.
To jest 2 -tupią lewą nogą
To jest 3 -klękają na prawe kolano
To jest 4 -klękają na lewe kolano
To jest 5 - opierają się na prawym łokciu
To jest 6 - opierają się na lewym łokciu
To jest 7 -kładą sie na podłodze.
6. "Karuzela dni tygodnia"- praca indywidualna
Układanie kartoników z dniami tyg. w odpowiedniej
kolejności, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Naklejanie ich na arkusze papieru.
7.
Nauka piosenki o dniach tyg., do melodii „Panie Janie”
Poniedziałek,
poniedziałek
I
wtorek i wtorek,
Środa, czwartek piątek,
Środa
czwartek piątek,
Sobota-
niedziela.
8. „Zawody dni tygodnia”- zabawa ruchowa
do piosenki „Niedziela będzie dla nas”.
Na środku sali stoi krzesło.
Dz. otrzymują trójkąty z nazwami dni tygodnia (pochodzą one z wyprawek matematycznych dołączonych do podręczników).
Każde
z nich jest danym dniem tygodnia. Podczas trwania muzyki, dz. energicznie tańczą w
parach rock’n’rolla, wokoło krzesła. Na pauzę w muzyce, n-l podaję nazwę dnia
tyg., a dzieci będące tym dniem, muszą zająć miejsce na krześle. Osoba, która
zrobi to jako pierwsza otrzymuje punkt. Zabawa trwa do osiągnięcia 5 punktów
przez jednego z dzieci.
9. „Siedem”- karta pracy (zmodyfikowana wersja karty od thisreadingmama.com)
Ćwiczenia wprowadzające:
- rysowanie palcem po dużym wzorze,
- kreślenie palcem w powietrzu,
- rysowanie palcem po dywanie
Dzieci najpierw piszą cyfry ołówkiem, a później poprawiają mazakiem. Nie lubię, jak karty pracy są takie szare, wolę jak mienią się kolorami tęczy :D
10.„Tydzień” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
N. ustawia dziec i w kole. Wskazane dziecko razem z N. wymienia nazwę dnia tygodnia (kolejno, zaczynając od dowolnego). Każde musi zapamiętać, jakim jest dniem tygodnia.
Następnie do danego dnia przypisuje określoną czynność, np. poniedziałek – podskakuje jak piłka, wtorek – robi przysiad, środa – robi pajacyki, czwartek – obraca się dookoła, piątek – skacze jak zając, sobota – fruwa jak wróbel, niedziela – kładzie się na podłodze. Wymienione czynności na hasło N. – określony dzień tygodnia – wykonują dzieci, będące tym dniem tygodnia. Natomiast na sygnał: Tydzień! każde dziecko wykonuje swoją czynność. Podczas kolejnych powtórzeń zmiany sygnałów następują coraz częściej.
Tak na zapas :)
Z racji tego, że czasem brakuje już pomysłów na zabawy ruchowe, postanowiłam wykorzystać nieco młode umysły moich boberków, i zachęciłam ich do wymyślenia jakiejś zabawy.
Były pomysły mniej lub bardziej trafne, ale najbardziej spodobały mi się dwa:
1. Z. B- "Liczby parzyste i nieparzyste" ( I know!- niestety zabawa nie przeszła, bo większość grupy nie rozumie tych pojęć)- podczas podawania przez n-la liczby parzystej dzieci wykonują ustalony ruch (np. skaczą na 1 nodze", a podczas podawania liczby nieparzystej, ruch ten jest inny (np. robi się przysiady).
2. K.B- "Dni pracujące i weekend"- podczas wymieniania dni tygodnia, podczas których chodzi się do pracy, do przedszkola, dzieci wykonują czynności związane z obowiązkami, np. w przedszkolu, pracy. Podczas podawania dni weekendowych, czynności te muszą się wiązać z wypoczywaniem i relaksowaniem się ;)
Prawda, że lotne umysły mają te moje bobry ? :D
********************************************************
Odnośnie ilustracji wykorzystanych na zajęciach:
- obrazki do wiersza ściągnęłam bodajże z chomika,
- obrazki z dniami tygodnia rysowała mi moja koleżanka, niestety nie są one dostępne do pobrania
Jak zawsze, będę wdzięczna za wszelkie uwagi i komentarze. Dajcie znać, czy konspekt przypadł Wam do gustu, czy wręcz odwrotnie ;) Czekam też na Was na FB <3
Nie znam się na nauczaniu przedszkolaków wię nie mi oceniać ogólnie koncept zajęć... Mi się podoba jak to wszystko ogarnizujesz i już ;-)
OdpowiedzUsuńdziękuję Agniesiu :)
UsuńDobry wieczór. Gdzie można znaleźć kolorowankę TYDZIEŃ zamieszczoną na początku tego posta? Pozdrawiam Ania
OdpowiedzUsuńz tego co pamiętam, na chomikuj.pl :)
Usuń