Współpraca

czwartek, 21 stycznia 2016

Kiedy babcia była mała...- zabawy z czasów babci i dziadka/ konspekt zajęć w przedszkolu

Z racji jutrzejszych obchodów Dnia Babci i Dziadka w naszej grupie, w tym tygodniu poruszaliśmy tematykę związaną z rodziną, a głównie z dziadkami :)
W poniedziałek rozmawialiśmy o etapach życia człowieka- od narodzin do starości,. We wtorek o drzewie genealogicznym, czyli o członkach rodziny i relacjach między członkami. W środę poruszyliśmy tematy szacunku dla starszych i możliwości niesienia im pomocy w sytuacjach dnia codziennego. Dzisiaj natomiast, przenieśliśmy się nieco w czasie poznając gry i zabawy z młodości boberkowych dziadków. Na potrzeby owych zajęć stworzyłam wiersz. Nie jest on najwyższych lotów, ale może kiedyś ktoś skorzysta ;) Zapraszam zatem do zapoznania się z konspektem z  dzisiejszych zajęć.


 I.

1. „Co można robić z babcią i dziadkiem”- rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczeń na podany temat.
Zachęcanie do wypowiedzi na bliskie dzieciom tematy.

N. zadaje dzieciom pytania:
-Będąc z babcią lub dziadkiem, co robicie najczęściej?;
-Co chcielibyście robić ze swoim dziadkiem lub babcią?;
-Jeśli lubicie być z dziadkiem lub babcią, to dlaczego?;
-Jaka jest wasza ulubiona zabawa, w którą się bawicie z babcią lub dziadkiem?.
Na pytania N. odpowiadają dzieci chętne. Prezentacja plakatu tematycznego.


2. „Zagadka dla babci i dziadka” – zabawa słuchowa.
Rozwijanie syntezy słuchowej na poziome głoski.

N. wymyśla słowa. Mówi wybranemu dziecku słowo podzielone na głoski. N. zwraca się kolejno do każdego dziecka i mówi: Jakie słowo powiedziałem: o-k-o; u-ch-o; n-o-s;...Dziecko dokonuje syntezy.

II.

1. Ilustracja ruchowa wiersza I. Salach „Idzie babcia”.

Idzie babcia tup, tup, tup                             (dzieci maszerują w miejscu)
Stuka laską stuk, stuk, stuk!                        (klaszczą w ręce)
A za babcią hop, hop, hop                           (podskakują w miejscu obunóż)
Skacze wnusio w trop.

Idzie babcia tup, tup, tup                            (dzieci maszerują w miejscu)
Do drzwi puka puk, puk, puk!                    (stukają zgiętym palcem wskazującym o podłogę)
- Otwierajcie szybko drzwi,
Z zakupami ciężko mi.                                 (naśladują dźwiganie ciężkich zakupów)

2. „Kiedy babcia była mała…”- wiersz autorstwa n-la.
Rozbudzanie zainteresowania historią rodziny
Dziecko: - poznaje zabawy z czasów dzieciństwa  swoich dziadków

Kiedy babcia była mała,
przed telewizorem nie przesiadywała.
Nie miała też tabletu i telefonu,
Praktycznie nigdy nie było jej w domu.
Całe dnie na podwórku spędzała,
i tam też pewnie dziadka, poznała.
Z dziewczynkami w gumę skakała,
Za drzewami podczas zabawy w chowanego się chowała.
Grała w klasy i ciuciubabkę,
Uwielbiała grać w dwa ognie i skakać przez skakankę.

Kiedy dziadek był malutki,
Od biegania miał przetarte butki.
Po drzewach i trzepakach skakał,
Budował szałasy i nigdy nie płakał!
Nawet gdy się przewrócił i zdarł kolano,
Przyłożył babkę i znów robił to samo.
Z chłopakami w kapsle grywał,
Na boisku przeciwników kiwał.
Uwielbiał jeździć na rowerze,
A nie przesiadywać przy komputerze.

A gdy na dworze, było zimno i padało,
Ani babci, ani dziadkowi to nie przeszkadzało.
Nie chowali się w domach, oglądając bajki
Tylko w kaloszach przez kałuże skakali niczym żabki.
Wraz z kolegami, na ganku czy na schodach w klatce,
Rozkładali koc i urządzali dzikie harce.
A to w bierki partyjkę rozgrywali,
Grali w chińczyka czy domino układali.
Pchełkami pstrykali,
lub kartami w wojnę, makao czy kuku grali.
Głuchy telefon czy pomidor, mnóstwo śmiechu dostarczały,
Tak babcia i dziadek spędzali swój wolny czas cały.


3. „W co bawili się nasi dziadkowie”- zabawa dydaktyczno-matematyczna w oparciu o ilustrację.
Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10- zapoznanie z zapisem graficznym liczby  8

Rozmowa na podstawie treści wiersza.
Wyjaśnienie niezrozumiałych nazw.
Prezentacja zabawek z czasów dziadków: guma do skakania, bierki, domino.
Prezentacja układów (kroków) i zasad gry.
Wskazywanie poznanych gier i zabaw na plakacie.
Przeliczanie uczestników poszczególnych zabaw. Ustalanie, gdzie owych uczestników jest najwięcej.
Prezentacja znaku graficznego liczby 8.
Kreślenie znaku na dużym wzorze.
„Leniwe ósemki”- gimnastyka mózgu.

 

4. „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa naśladowcza.
Wdrażanie do koncentrowania uwagi na drugiej osobie; kształtowanie koordynacji ruchów.

Dzieci stoją w kole. Przy pomocy jednej ze znanych wyliczanek wybierają Ojca Wirgiliusza, który wchodzi do środka koła i wraz z pozostałymi dziećmi śpiewa piosenkę:

Ojciec Wirgiliusz
uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich
sto dwadzieścia troje.
Hejże dzieci, hejże ha,
róbcie wszystko, co i ja!

5. „Babcia piecze tort”- zabawy ruchowo-słuchowo-wzrokowe.
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo- słuchowej podczas rysowania kółek i pętli po śladzie i z pamięci.

N. mówi bardzo wolno rymowankę:
Babcia piecze tort makowy,
bardzo słodki, kolorowy.
Z rodzynkami, orzechami,
zaraz zje go razem z nami.



Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. N. pokazuje wzór:
-Co wam ten wzór przypomina?
Następnie dzieci wodzą palcem po dużym kole, małym kole w środku i na koniec po pętli pamiętając, by zawsze zaczynać od kropki.
Następnie N. wodzi palcem po wzorze i recytuje wiersz.
Dzieci powtarzają. Wodzą palcem ręki wiodącej, suchym pędzlem, ołówkiem.
Następnie dzieci dobierają się parami. Jedno leży na dywanie na brzuchu, a drugie rysuje mu na plecach wcześniejszy rysunek, jednocześnie mówiąc słowa rymowanki. Następuje zamiana w parach. Na koniec dzieci idą do stolików i próbują narysować wzór samodzielnie na kartce.


6. „Ile kroków do domu?” – zabawa ruchowa.
Kształtowanie umiejętności dodawania podczas zabawy z dwoma kostkami; usprawnianie umiejętności przeliczania.

Dzieci dobierają się w pary. Każda para dostaje dwie kostki do gry. Pary ustawione są w jednym końcu sali. W drugim końcu naprzeciwko każdej pary leży mała obręcz – domek. Dzieci jednocześnie rzucają, każde swoją kostką, przeliczają wyrzucone oczka na kostkach, sumują je i robią tyle kroków w kierunku domku. Czynności powtarzają do momentu dojścia do obręczy-domku.

 7. Zabawy dowolne, wg zainteresowań dzieci.

Podczas zabaw dowolnych, dzieci chętnie podjęły zabawy, o których była mowa na zajęciach. Boberki skakały w gumę, grały w klasy. Układały domino klasyczne lub sprawdzały swoją precyzję ruchów podczas gry w bierki. 

Zabawy z gumą
salowa gra w klasy :)
bierki i domino :)
 III.

1.  „List do babci”- masażyk relaksacyjny.
 
Dzieci siedzą w kole, jedno za drugim, odwrócone plecami. Nauczyciel mówi wiersz i masuje plecy jednemu dziecku a pozostałe go naśladują.

Kochana Babciu                                  (naśladujemy pisanie)     
KROPKA                                            (naciskamy w jednym miejscu palcem)
Piszę Ci, że                                          (kontynuujemy pisanie)
Kotek chodzi                                        (kroczymy palcami)
Kotek skacze                                        (skaczemy opierając dłoń na przegubie)
Kotek drapie                                        (drapiemy)
Kotek chrapie                                      (opieramy głowę na plecach dziecka i chrapiemy)
Składamy list                                       (krzyżujemy ręce)
naklejamy znaczek                              (klepiemy po czole)
i zanosimy na pocztę.                          (wstajemy i spacerujemy)


2. „Dzieci na spacer, dzieci do domku” – zabawa bieżna; 
Doskonalenie umiejętności orientowania się w najbliższej przestrzeni.

N. rozkłada na dywanie małe obręcze w liczbie równej liczbie dzieci. Na sygnał, np. jedno klaśnięcie, dzieci wybiegają z obręczy i biegają pomiędzy nimi. Gdy pojawi się drugi sygnał, np. dwa klaśnięcia, dzieci bardzo szybko wracają do swojej obręczy.

12 komentarzy:

  1. Super pomysł szkoda że ta godzina bo już nic nie zdążę na jutro. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny scenariusz! Zaraz skorzystam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię szukać tu inspiracji i często je znajduję. Pozdrawiam. Sylwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się bardzo i polecam na przyszłość :)

      Usuń
  4. Ciekawy pomysł Chętnie skorzystam z fajnych pomysłów zabaw a szczególne wierszyka Super☺

    OdpowiedzUsuń
  5. Super! Dużo ciekawych inspiracji i zapomnianych zbaw. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. Suuper dziekuje za pomoc skorzystam chetnie jak super ze jest internet😀

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo za piękny wierszyk. Gratuluję pomysłów i obiecuję,że jeszcze tu będę zaglądała!
    Pozdrawiam, Mariola

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny pomysł, ze dzieciaki mówią o zabawach dziadków i szacunku do starszych... Podoba mi się to bardzo:) Pozdrawiam serdecznie i zyczę dalszych pomysłów

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję za świetny scenariusz:)

    OdpowiedzUsuń