Po dość długie przerwie, wracam i nadrabiam blogowe zaległości ;)
Dzisiaj mam dla Was pomysł na zajęcia z obszaru edukacji matematycznej i plastycznej,
które w zasadzie można przeprowadzić w każdej grupie wiekowej.
Mimo, iż konspekt nie jest długi, to same zajęcia zajmują trochę czasu.
Dlatego najlepiej podzielić je na dwa etapy.
U nas przerywnikiem była rytmika, ale śmiało można wykorzystać własne zabawy muzyczno-ruchowe,
związane z tematyką np. zimową.
Dzięki temu, że w końcu dotarła do nas Pani Zima to mogliśmy w pełni zająć się tematem z nią związanym.
Oprócz Pani Zimy, w zeszłym tygodniu bohaterem naszych zajęć stał się też bałwanek,
który pomógł nam nieco poćwiczyć umiejętności związane z liczebnikami i przeliczaniem,
a także stał się tematem naszej pracy plastycznej.
Ale po kolei....
1. "Robimy bałwanka"- układanie postaci bałwana z gotowych elementów, do wiersza A. Bober
Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 5.
Jedna kula śniegowa,
z niej podstawa gotowa.
Druga kula śniegu
i mamy brzuch kolego.
Trzecia kula śniegowa,
to będzie bałwanka głowa.
Teraz bałwankowi oczy przykleimy
i z marchewki nos pod nimi umieścimy.
Zrobimy mu uśmiech-
pierwszy, drugi, trzeci, czwarty i piąty węgielek.
I czterema guziczkami,
pomożemy mu zapiąć zimowy sweterek.
Już Pan Bałwan gotowy stoi
i niczego się nie boi!
*Abyśmy mogli wykonać bałwanka, przygotowałam moim przedszkolakom tacki,
które stanowiły podkładkę pod kartkę oraz miseczki z elementami do ułożenia:
- po 3 papierowe serwetki małe
- po 2 oczka samoprzylepne
- po 1 prostokąciku z folii piankowej grubej, na który naklejona była taśma klejąca dwustronna
- kawałek czarnej plasteliny.
Podczas pierwszego odczytu wiersza, ja sama układałam bałwanka.
Każdy jego element umieszczałam zgodnie z treścią wiersza,
a przy uśmiechu i guziczkach formowałam kulki z plasteliny i naklejałam je w odpowiednich miejscach.
Podczas kolejnej prezentacji wiersza, dzieci układały swoje bałwanki,
robiły kulki z plasteliny i naklejały na serwetki.
2. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami głównymi w zakresie 5
Rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Ile kul śniegowych zostało wykorzystanych do zrobienia Pana Bałwana?
- Ile oczek ma Pan Bałwan?
- Ile marchewek umieściliśmy na Bałwanku?
- Ile guziczków ma zimowy sweterek Pana Bałwana?
- Ile węgielków wykorzystaliśmy, by zrobić Bałwankowi piękny uśmiech?
- Jakich części bałwanka jest najwięcej?
- A jakich części bałwanka jest najmniej?
3. "Wesoły bałwanek"- ekspresja ruchowa do piosenki
4. "Pan Bałwanek"- praca plastyczna.
Naklejanie serwetek wg instrukcji z wiersza.
Stemplowanie opuszkami palców, maczanymi w białej farbie.
5. "Bałwan"- zabawa w kole wg M. Barańskiej (Tropiciele Czterolatek, cz. 1, s. 221)
Stoi sobie bałwan w polu, Dz. siedzą w kole. W środku stoi 1 dziecko-bałwanek.
ulepili go ze śniegu. Dz. mówiąc wierszyk na przemian klaszczą
"Hej bałwanku, o czym marzysz?" i uderzają dłońmi o uda.
"Chciałbym mieć kolegów. Odpowiada dziecko-bałwanek.
Jeden, dwa, trzy, wejdź do koła Ty!". Bałwanek odlicza dz., zaczynając od dowolnego dziecka.
6. "Smutny bałwanek"- praca z książką. Tropiciele, K.1, s. 31
Rozwijanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami podczas wycinania po linii prostej.
Układanie historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności.
Rozwijanie logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego.
Zajęcia zostały przeprowadzone w Niepublicznym Przedszkolu Ciuciubabka w Katowicach.
Filmik z przebiegu zajęć możecie zobaczyć TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz