Początek roku kalendarzowego w moim harmonogramie pracy zawsze zarezerwowany jest na zajęcia
z rytmicznej organizacji czasu.
W 3-latkach poruszamy wtedy zagadnienia dnia i nocy,
w 4- latkach następstwa pór roku,
w 5- latkach to dni tygodnia,
a w 6-latkach miesiące.
Z racji tego, że w tym roku mam grupę dzieci 4-letnich, w ostatnich prawie dwóch tygodniach,
królowały u nas pory roku.
Dlaczego tak długo? Bo temat okazał się nie lada wyzwanie dla moich średniaków.
Mimo, że do tej pory omawialiśmy każdy sezon wraz z jego nadejście,
opanowanie następowania po sobie pór roku, wymagało dodatkowych ćwiczeń i zabaw.
Ale efekty tej wzmożonej i wydłużonej pracy są więcej niż zadowalające :)
Jeśli jesteście ciekawi jak wyglądały nasze zajęcia główne krok po kroku,
zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią postu :)
PONIEDZIAŁEK
0. „Wizytówki”- zabawa
dydaktyczna wg I. Majchrzak
Doskonalenie
umiejętności rozpoznawania napisu oznaczającego swoje imię.
Dz.
rozpoznaje napis oznaczający swoje imię.
N-l posyła w obieg karteczki z imionami dzieci.
Te, które odnajdą na nich swoje imię, zatrzymają wizytówkę i kładą ją przed
sobą, po czym podają kolejne wizytówki dalej.
* Bazę do wizytówek można pobrać klikając na zdjęcie i zapisując je na dysku. Zdjęcie można edytować w Paint'cie (chociażby zmieniając kolor ramek) lub innych programach graficzno-fotograficznych ( ja używam Photo Scape).
1. Rozmowa z dziećmi o nadejściu nowego roku.
- Jakie
wydarzenie świętowaliśmy ostatnio? Rozmawialiśmy o nim wczoraj.
- Po czym poznać,
że rozpoczął się nowy rok? ( zmiana kalendarza)
- Kot
powie jaki rok mamy obecnie?
- Na co
dzieli się rok? Z czego składa się rok?
2. Słuchanie wiersza „Pory roku”, M. Bogdanowicz.
Każdy
rok ma czworo dzieci,
Które kocha
niesłychanie.
I
każdemu w równej części,
Świat oddaje we władanie.
Kiedy
Wiosna rządzi światem,
Ziemia się
pokrywa kwiatem.
Kiedy Lato
tron przejmuje,
Słońcu przygrzać
rozkazuje.
Gdy
przychodzi czas Jesieni,
W sadach
owoc się czerwieni.
A gdy
Zima berłem skinie,
Świat w
śniegowej śpi pierzynie.
Rok za
rokiem tak się toczy,
nieodmiennie
w tym porządku,
bo gdy
jeden się zakończy,
drugi
snuje od początku.
3. Rozmowa z dziećmi na temat
wiersza:
Określanie
liczby pór roku, podanie nazw poszczególnych pór roku.
- przedszkolaki ustalają, ile
dzieci ma rok i odpowiadają na pytanie, ile jest pór roku
- dzieci wymieniają nazwy pór
roku oraz zastanawiają się, w jakiej kolejności występują.
4. „
Jaka to pora roku”- zagadki słowne
Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z
obrazkiem.
Dz. rozwiązuje zagadkę i dobiera do niej odpowiednią
ilustracje.
To jest pani w sukni białej.
Sypie śniegiem na świat cały,
a malutkie te dziewczynki
to córeczki jej, śnieżynki.
Maluje liście kolorowo,
na czerwono i pomarańczowo.
Słonko świeci gdy ona się śmieje,
kiedy płacze, to deszcz leje.
Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma atrakcje?
Dla dzieci – słoneczne wakacje!
Jaka to pora roku rozrzuca
zieleń wokół? Kaczeńce złoci
na łąkach i słucha pieśni skowronka.
To jest pani w sukni białej.
Sypie śniegiem na świat cały,
a malutkie te dziewczynki
to córeczki jej, śnieżynki.
Maluje liście kolorowo,
na czerwono i pomarańczowo.
Słonko świeci gdy ona się śmieje,
kiedy płacze, to deszcz leje.
Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma atrakcje?
Dla dzieci – słoneczne wakacje!
Jaka to pora roku rozrzuca
zieleń wokół? Kaczeńce złoci
na łąkach i słucha pieśni skowronka.
5. „Imiona pór roku”- zabawa
dydaktyczna..
Rozwijanie umiejętności czytania globalnego.
Dz. dopasowują karteczki z napisami do odpowiednich ilustracji.
Dz. dopasowują karteczki z napisami do odpowiednich ilustracji.
Nauczyciel układa na dywanie
ilustracje z porami roku (z wcześniejszej zabawy).
Następnie
prezentuje wyrazy do czytania globalnego: WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA, ROK
– zmyłka.
Każdy
wyraz prezentuje osobno, pokazując go dzieciom. Głośno i wyraźnie
odczytuje. Następnie wskazuje wyraz i dzieci chórem go odczytują.
Nauczyciel rozrzuca napisy na dywanie i prosi chętne dzieci, by wybrały karteczkę, spróbowały odczytać znajdujący się na niej napis i dopasowały do
odpowiedniej ilustracji. W razie problemów z „odczytaniem”, dziecko prosi o
pomoc kolegów.
Dodatkowe zabawy:
Dzielenie nazw na sylaby.
Określanie i zaznaczanie liczby sylab za pomocą białych prostokącików.
Wyciąganie wniosków na podstawie liczby kartoników ( każda pora roku ma tyle samo sylab).
Dzielenie nazw na sylaby.
Określanie i zaznaczanie liczby sylab za pomocą białych prostokącików.
Wyciąganie wniosków na podstawie liczby kartoników ( każda pora roku ma tyle samo sylab).
6. Praca z książką
WTOREK
1. Nauka piosenki „Znów minął rok” z płyty „Miś i Margolcia”
- Prezentacja piosenki. Dzieci słuchają całej piosenki.
- N-l czyta dzieciom słowa piosenki,wspólne omawianie tematu piosenki .
- Ćwiczenia głosowe (oddechowe, dykcyjne, rozśpiewujące).
- N-l śpiewa refren - dzieci powtarzają.
- N-l rytmicznie mówi poszczególne wersy pierwszej zwrotki- dzieci powtarzają .
- N-l rytmicznie mówi poszczególne wersy drugiej zwrotki- dzieci powtarzają .
- Nauczyciel prezentuje całą piosenkę z nagrania, dzieci nucą melodię - mormorando, następnie na sylabach.
- Wspólna próba śpiewania całej piosenki.
Wiosna niesie kwiaty,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
ref. Czas nam nie chce się zatrzymać.
Wiosna, lato jesień, zima.
Znów minął rok, kolejny rok.
Wiosna świeci słońcem,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
ref. Czas nam nie chce się zatrzymać.
Wiosna, lato jesień, zima.
Znów minął rok, kolejny rok.
Wiosna świeci słońcem,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Zima chodzi w futrze białym.
Dzieci:
Wiosna niesie kwiaty – układają z rąk kwiat
Za nią idzie lato- maszerują w miejscu
Jesień sypie kasztanami- piąstkami uderzają o podłogę
Zima biegnie z bałwankami- bieg w miejscu
Czas nam nie chce się zatrzymać- obrót wokół własnej osi
Wiosna, lato jesień, zima- wyliczanie na palcach
Znów minął rok, kolejny rok- obrót wokół własnej osi
Wiosna świeci słońcem- wkręcają żaróweczki
Lato jest gorące- ocierają pot z czoła
Jesień jabłka ma dojrzałe- wspinają się na palce i naśladują zrywanie
Zima chodzi w futrze białym- otulają się rękoma
Czas nam nie chce się zatrzymać- obrót wokół własnej osi
Wiosna, lato jesień, zima- wyliczanie na palcach
Znów minął rok, kolejny rok- obrót wokół własnej osi
3. „Co robią pory roku?”- zabawa rytmiczna i z wykorzystaniem instrumentów
N. dzieli dz. na 4 zespoły- 4 pory roku.
*Drużyny można oznaczyć ilustracjami pór roku, wykorzystanymi w dniu poprzednim,
lub każdemu z dzieci zawiesić na szyi tasiemkę z obrazkiem określonej pory roku.
źródło pobrania: chomikuj.pl |
Cz. 1. Wiosna niesie kwiaty
**_**_**
Za nią idzie lato
**_**_**
Jesień sypie kasztanami
**_**_****
Zima biegnie z bałwankami
**_**_****
Cz. 2. Wiosna świeci słońcem
**_**_**
Lato jest gorące
**_**_**
Jesień jabłka ma dojrzałe
**_**_****
Zima chodzi w futrze białym
**_**_****
**_**_**
Za nią idzie lato
**_**_**
Jesień sypie kasztanami
**_**_****
Zima biegnie z bałwankami
**_**_****
Cz. 2. Wiosna świeci słońcem
**_**_**
Lato jest gorące
**_**_**
Jesień jabłka ma dojrzałe
**_**_****
Zima chodzi w futrze białym
**_**_****
Na hasło N. , dzieci grają na instrumentach i recytują swoją frazę. Dzieci mogą się wymieniać instrumentami, i wcielać się w inną porę roku.
Legenda:
* uderzenie w instrument
_ pauza
4. Ćwiczenia gimnastyczne
ŚRODA
1. „Znów minął rok”- utrwalenie słów piosenki
- śpiew piosenki z
"uatrakcyjnieniami" : podział na grupy, śpiew raz cicho, raz głośno
- śpiew tylko zwrotek lub tylko refrenów, a pozostałą część tylko słuchamy
- akompaniament perkusyjny - klaskanie, tupanie, stukanie
- śpiew tylko zwrotek lub tylko refrenów, a pozostałą część tylko słuchamy
- akompaniament perkusyjny - klaskanie, tupanie, stukanie
2. „Pory roku”- praca z obrazkiem
Prezentacja ilustracji przedstawiających park o różnych porach roku i ilustracje.
Nazywanie
poszczególnych pór roku, określanie cech charakterystycznych.
Dopasowywanie
podpisów do ilustracji.
3. „ Z jakiej krainy?” – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel
prezentuje ilustracje charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
Przedszkolaki ustalają z jakiej pory roku może pochodzić dany obrazek.
Następnie dzieci
po kolei losują obrazki przedstawiające symbole pór roku.
Po
zapoznaniu się z obrazkiem dzieci określają, do jakiej pory roku należy
jego obrazek.
Umieszczają
go pod ilustracją tej pory roku.
*Ilustracje pochodzą z pakietu pomocy do scenariusza z Bliżej Przedszkola, czerwiec 2013
4."Co robić możemy, gdy o danej porze roku się na podwórku znajdziemy"- zabawa ruchowa
Rozmowa nt. tego co można robić w danej porze roku. Ustalenie jednej czynności, która będzie odpowiadać każdej z pór roku.
Na przykład:
Zima- jeździmy na nartach, Wiosna- jesteśmy ptakami, które wracają do Polski z ciepłych krajów (machanie rękoma i przemieszczanie się po sali= fruwanie), Lato- pływamy w morzu, Jesień- malujemy liście na kolorowo.
N-l odtwarza piosenkę "Znów minął rok". Podczas jej trwania, dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na pauzę w muzyce unosi obrazek z symbolem danej pory roku, a dzieci muszą wykonać wcześnie ustaloną dla tej pory czynność. Zabawę powtarzamy kilka razy.
*W zabawie najlepiej użyć ilustracji z najbardziej charakterystycznymi symbolami danych pór roku.
5. „Zegar pór
roku”- praca manualna.
Kolorowanie
obrazków, wycinanie tarczy, naklejanie jej na kartkę techniczną A4,
mocowanie wskazówki
za pomocą pineski- przez N.
6. Zabawy
zegarem- przesuwanie wskazówki zgodnie z instrukcją N.
Finalnie, ustawienie wskazówki na aktualnej porze roku.
CZWARTEK
1. „Kolory
roku”- wiersz A. Bober
Zapoznanie z symboliką pór
roku na podstawie odpowiadających im kolorów.
Pan Rok cztery córki ma,
Każda piękna, każda cudna.
Każda w innym kolorze czaruje
Każda innym kolorem świat maluje.
Zima śniegiem, niczym białą farbą pokrywa wszystko
Wiosna na zielono, pozwala rosnąć trawom i listkom.
Lato promieniami słońca, plaże, łąki i pola na żółto
maluje,
Jesień choć wielobarwna, w czerwonym kolorze
najlepiej się czuje.
Jedna po drugiej po świecie kroczy,
Racząc cudnymi kolorami nasze oczy.
Czy już wiesz przedszkolaku mały,
W jakie kolory się Pory Roku poubierały?
Co z tymi kolorami w poszczególnych porach roku się
wiąże?
Może powie mi jakaś księżniczka, a może jakiś książę?
2. Rozmowa
nt. treści wiersza.
3.„Kolory
pór roku”- zabawa dydaktyczna.
Dopasowywanie kolorów do ilustracji pór roku- praca z obrazkiem.
4. „Zabawy z
rytmami”- zabawa dydaktyczna
Rozwijanie umiejętności rozumienia i stosowania określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni
Dz. spośród nakrętek wybierają tylko te, które są w kolorach pór
roku (niebieski, zielony, żółty, czerwony) i wkładają je do miseczki. Na
tackach mają umieszczone kartki z kołem podzielonym na 4 części (części
oznaczone kropkami). Na każdej części umieszczają odpowiednie nakrętki,
sugerując się pytaniami pomocniczymi n-la.
- Jaką porą roku rozpoczyna się nowy rok?
- Jaki kolor ma ta pora roku?
- Ułóżcie nakrętkę w tym kolorze na drugim polu koła.
- Jak nazywa się kolejna pora roku?
- Jaki ma kolor? (……….)
Nazwijmy po kolei wszystkie pory roku. Co zauważyliście, po tym jak
je tak szybko po sobie wymieniamy?
3. „Dotknij
kolor pory roku”- zabawa rozwijająca logiczne myślenie.
N-l po
kolei wymienia nazwy sezonów, a dzieci maja za zadanie szybko dotknąć nakrętki,
która jest w kolorze tej pory roku.
4. „Zawody pór roku”- zabawa
ruchowa
Dzieci otrzymują emblematy z kolorami odpowiadającymi
poszczególnym porom roku: zielony- wiosna, żółty- lato, czerwony- jesień,
niebieski- zima.. Podczas trwania muzyki, dz. maszerują zgodnie z rytmem. Na
pauzę n-l podaje nazwę danej pory roku, a zadaniem dzieci, które ową
porą są, jest jak najszybsze zajęcie miejsca na poduszce. umieszczonej na
środku dywanu.
5.
„Kolory pór roku”- karta pracy
Kolorowanie
ćwiartek koła zgodnie z kolorystyką pór roku i wg odpowiedniej kolejności.
6. „Na tarczy z kolorami”- zabawa
dydaktyczna.
Układanie
nakrętek w danym kolorze na odpowiedniej ćwiartce koła .
N-la rozdaje dz. miseczki z nakrętkami w kolorach
pór roku. Przed sobą przedszkolaki umieszczają wcześniej wykonane prace. W tle
odtwarzana jest piosenka „Znów minął roku”. Dzieci śpiewają jej treść, a na
pauzie n-l podaje nazwę wybranej pory roku. Zadaniem przedszkolaków jest
umieścić nakrętkę w kolorze jej odpowiadającej na odpowiedniej ćwiartce koła.
PIĄTEK
1. „Znów minął rok”- utrwalenie słów piosenki
2. „Kolory
pór roku”- przypomnienie symboliki
4. „Kolorowe pory roku” – zabawa
ruchowa
Każde dziecko ma szarfę w jednym z czterech kolorów:
żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim. N. wyjaśnia, że są to kolory pór roku:
lato – żółty, jesień – czerwony, zima – niebieski, wiosna – zielony.
Dzieci poruszają się w dowolny sposób po sali w rytmie dowolnej melodii. Gdy muzyka milknie, dzieci ustawiają się w
czteroosobowych kółkach (w jednym kole ma się znaleźć czworo dzieci z szarfami
w czterech kolorach).
5. „Prawda-fałsz”-
zabawa słowno- logiczna
Rozwijanie umiejętności odróżniania stwierdzeń
prawdziwych od fałszywych.
Dzieci
siedzą na dywanie, każde otrzymuje lizak: zielona strona ( prawda),czerwona
strona ( fałsz).
Nauczycielka
mówi następujące zdania, a dzieci określają czy zdanie jest prawdziwe, czy
fałszywe, pokazując odpowiednią stronę.
Teraz jest
wiosna.
Wiosną
jeździmy na sankach.
Latem lepimy
bałwana.
Wiosną rośnie
trawa.
Jesienią
sady się rumienią.
Latem i
kąpiemy się w morzu.
Zimą kwitną
kwiaty.
Zimą rzucamy
śnieżkami.
Jesienią spadają
liście z drzew.
W lecie są
wakacje.
Wiosną
przychodzi Święty Mikołaj.
Latem
ubieramy choinkę.
4. „Cztery pory roku w oknie”-
praca plastyczna
Przygotowanie:
- kartki z bloku technicznego
przykleić od stolików taśmą malarską, tak by powstało okno
- pociąć sznurki tak, by były dłuższe niż kartka A4 i przykleić taśmą do stolika
- rozłożyć klamerki, pompony, talerzyki z farbami
Przebieg:
Dzieci rysują mazakami kropki nad poszczególnymi kawałkami okna. Stemplując pomponami, wypełniają powierzchnię danego okienka. Podczas stemplowania nie przesuwają sznurków przechodzących przez kartkę, tylko stemplują po nim. Po wypełnieniu danego pola kolorem, wymieniają się pomponami i farbami z innym dzieckiem. Wymiany następują do momentu, aż wszyscy będą mieli okienka w 4 różnych kolorach.
Efekt końcowy:
- w białych miejscach po sznurku, dz. rysują kreseczki czarnym cienkopisem.Mają one za zadanie utworzyć efekt brzóz
*Praca została zainspirowana filmikiem, na który trafiłam jakiś czas temu na FB
*
Przebieg najciekawszych zabaw możecie zobaczyć w filmiku, który znajduje się TUTAJ
A pomysły na inne prace plastyczne związane z tym tematem znajdziecie:
i
I jak wam się podobały nasze zajęcia o porach roku?
Dajcie znać:)
Twoja praca jest genialna
OdpowiedzUsuńwspaniałe
OdpowiedzUsuńNIEZWYKLE INSPIRUJĄCA STRONA!!! NAJLEPSZA, JAKĄ ZNAM!!! CUDNE POMYSŁY!!! DZIĘKUJĘ!
OdpowiedzUsuńJesteś niesamowita :-)
OdpowiedzUsuńkawał dobrej roboty ;)
OdpowiedzUsuńWspaniałe ☺️ Cudowne pomysły 😊❤️
OdpowiedzUsuń