Współpraca

sobota, 9 stycznia 2016

Cztery pory roku - konspekt zajęć dla 5-latków i praca plastyczna

Jak co roku, początek stycznia stanowi idealny okres na poruszenie tematyki związanej z rytmiczną organizacją czasu. Zgodnie z założeniami "Dziecięcej matematyki" E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, rozpoczynamy cykl owych tematów od przypomnienia wiadomości na temat czterech pór roku.
Zeszłoroczny scenariusz dla czterolatków, możecie znaleźć TUTAJ.

Tegoroczny konspekt, prezentuje poniżej :)


1. Nowy Rok – słuchanie wiersza Heleny Bechlerowej czytanego przez N.

Idzie Nowy Rok
Lasem, miastem, polem.
Za nim idzie czworo dzieci,
każde z innym parasolem.
Jeden parasol – niby łąka:
kwiaty na nim i biedronka.
A na drugim kłosy żyta,
mak jak płomyk w nich zakwita.
Na tym trzecim nie ma kłosów
ani kwiatów i biedronek,
tylko liście kolorowe –
złote, rude i czerwone.
Czwarty – pięknie haftowany,
srebrne gwiazdki błyszczą na nim.
Idzie Nowy Rok
lasem, miastem, polem...
Teraz nazwij wszystkie dzieci,
które niosą parasole!

2. Rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji i treści wiersza.

Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania związane z treścią wiersza:
-Jak wyglądał pierwszy, drugi, trzeci, ostatni parasol?;
- Jak miały na imię dzieci Nowego Roku, które niosły parasole?; 
Na tablicy N. zawiesza ilustracje parasoli, ozdobionych tak jak w treści wiersza oraz układa na dywanie obrazki, które kojarzą się z poszczególnymi porami roku.






- Dopasowywanie obrazków, kojarzących się z daną porą roku do poszczególnych parasoli.





Następnie N. prezentuje wyrazy do czytania globalnego: WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA.
Każdy wyraz prezentuje osobno, pokazując go dzieciom głośno i wyraźnie odczytuje.
Następnie wskazuje wyraz i dzieci chórem odczytują go.
- Dopasowywanie napisów do poszczególnych parasoli.
- Określanie pierwszej i ostatniej głoski w poszczególnych nazwach pór roku. 

Pod parasolami N. umieszcza ilustracje przedstawiające  miejsce o rożnych porach roku. Dzieci muszą umieścić ilustracje pod odpowiednim napisem.

 
Rozmowa na temat charakterystycznych cech danej pory roku – omówienie kolorystyki,  wyglądu szaty roślinnej, a w szczególności wyglądu drzew oraz zjawisk atmosferycznych.

2. „Pory roku” – zabawa ruchowa.

Każde dziecko ma szarfę w jednym z czterech kolorów: żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim. N. wyjaśnia, że są to kolory pór roku: lato – żółty, jesień – czerwony, zima – niebieski, wiosna – zielony.
Dzieci poruszają się w dowolny sposób po sali w rytmie melodii piosenki Pory roku. Gdy muzyka milknie, dzieci ustawiają się w czteroosobowych kółkach (w jednym kole ma się znaleźć czworo dzieci z szarfami w czterech kolorach).

3. "Cztery pory roku drzewa:- praca plastyczna


Etap I- malowanie farbami tła
Wiosna- zielony, Lato- żółty, Jesień- czerwony, Zima- niebieski







4. Wyjście na spacer- zabawy na śniegu.


Dziewczynka z patyczkiem udawała Stary Rok :D
5. "Cztery pory roku drzewa:- praca plastyczna c.d

Etap 2- ozdabianie
Wiosna- zielone listki i białe kwiatki (dziurkacz), Lato- czerwone jabłuszka ( kulki z bibuły), 
Jesień- kolorowe listki klonu (dziurkacz), Zima-śnieg (kulki waty)





A tak prezentowały się prace boberków, na korytarzowej gazetce :)








1 komentarz:

  1. Fajny pomysł z tym drzewem, dziekuję za podpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń