Po usystematyzowaniu wiedzy na temat pór roku
przychodzi pora na wprowadzenie miesięcy.
Jako, że ten temat wprowadzam po raz pierwszy w swojej nauczycielskiej karierze,
postanowiłam wspomóc się publikacjami ekspertów w dziedzinie dziecięcej matematyki.
A poniżej efekty "naszej" pracy ;)
1. Noworoczny kalendarz- rozmowa kierowana pytaniami n-la.
- Rozmowa na temat kalendarza.
- Zapoznanie
z budową i przeznaczeniem kalendarza
- Zwrócenie
uwagi na jego rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy
2.
"Jak bawią się miesiące z kalendarza" – słuchanie wiersza M.
Bogdanowicz, M.Rożyńska
(„
Dni tygodnia, pory roku i miesiące- zabawy i scenariusze zajęć rozwijające
funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia.”)
Rozwijanie
umiejętności logicznego myślenia i zapoznanie z
nazwami miesięcy.
-
zna stałe następstwa miesięcy
-
podejmuje próbę wymiany nazw miesięcy w prawidłowej kolejności.
3. Rozmowa na
temat wiersza.
-Omówienie charakterystycznych
cech dla poszczególnych miesięcy.
-Gdy dzieci opisują kolejny
miesiąc, N. przywiesza sylwetę mu odpowiadającą.
-Gdy wszystkie sylwety zawisną,
jedno z dzieci podchodzi do tablicy i począwszy od stycznia (pokazuje go N.)
wskazuje kolejne miesiące, wypowiadając razem z innymi dziećmi i N. ich nazwy.
- Dopasowywanie nazw do miesięcy-
czytanie globalne.
N-l odczytuje po kolei napisy,
zadaniem dzieci jest je zapamiętać (
w miarę ,możliwości jak najwięcej nazw).
Chętne dz. podchodzi do tablicy, wybiera napis i podaję nazwę miesiąca na nim widniejącą. Następnie umieszcza napis pod ilustracją miesiąca.
w miarę ,możliwości jak najwięcej nazw).
Chętne dz. podchodzi do tablicy, wybiera napis i podaję nazwę miesiąca na nim widniejącą. Następnie umieszcza napis pod ilustracją miesiąca.
- Oznaczanie miesięcy cyframi-
stosowanie liczebników porządkowych
- Określanie pór roku, do jakich
należą poszczególne miesiące.
4. Ustalanie kolejności i stałego następstwa
miesięcy w roku- zabawa wg „Dziecięcej matematyki” E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
Nauczycielka zaprasza dzieci na
środek sali i ustawia je w kole. Następnie proponuje:
Dowiemy się, jak
to jest z miesiącami w roku. Każdemu dziecku przypnę karteczkę z nazwą
miesiąca. Zaczynam od … Ty będziesz styczeń, ...ty luty, ...ty marzec
Zaczyna się rozmowa.
- Nauczycielka: W którym
miesiącu zaczyna się rok?
- Dzieci: W styczniu.
- Nauczycielka: Ile miesięcy
ma rok?
- Dzieci: Dwanaście.
- Nauczycielka: Sprawdzimy
licząc od stycznia (dz. układa obrazki miesięcy), pokazujcie palcem
każdy liczony miesiąc: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec,
lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. Zgadza się:
od stycznia do grudnia jest dwanaście miesięcy, w styczniu zaczyna się nowy
rok. Czy rok może zacząć się w maju?
- Dzieci: Nie.
- Nauczycielka: Proponuję to
sprawdzić. Zaczniemy liczyć od maja. Rok ma dwanaście miesięcy, pokazujcie
palcami liczone miesiące
W podobny sposób dzieci
sprawdzają, kiedy minie jeden rok, gdy zacznie się liczyć od listopada
(odliczają dwanaście miesięcy), od lutego, ... od marca, ... od kwietnia itd.
Następnie dzieci otrzymują kartki z prostokątami oznaczonymi liczbami 1-12. Zadaniem dzieci jest umieszczenie, a następnie przyklejenie miesięcy w odpowiednim miejscu, tzn, styczeń na 1, luty na 2, itd.
5. „Karuzela z miesiącami” – zabawa w kole.Usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale; utrwalanie nazw miesięcy.
Dzieci ustawiają się w kole. Siedzą na kocykach lub na krzesełkach. N. wskazuje dziecko i mówi: styczeń (dziecko musi zapamiętać nazwę miesiąca), można dz. oznaczyć także wykorzystując miniaturki ilustracji z miesiącami.
Wskazuje dzieci po kolei i nadaje im nazwy kolejnych miesięcy (nazwy mogą się powtarzać).
Sobie też przydziela nazwę miesiąca.
Gdy wszystkie dzieci mają przydzielone nazwy, N. siada w kole i wymienia nazwy miesięcy, np. marzec lub kwiecień, maj. Dzieci, które są przydzielone do tych nazw wstają i szybko zamieniają się miejscami.
Gdy N. powie Cały rok! – wszystkie dzieci i N. zmieniają miejsca.
Dziecko, dla którego zabrakło miejsca w kole, dalej prowadzi zabawę.
6. Nauka piosenki o miesiąca w rytm melodii „ Panie Janie"
Styczeń, luty, marzec, kwiecień
Maj, czer-wiec, maj czer-wiec
Lipiec, sierpień, wrzesień, październik listopad,
I grudzień, i grudzień.
7. „Miesiące”- karta pracy
(„ Dni tygodnia, pory roku i miesiące- zabawy i scenariusze zajęć rozwijające funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia.”)
8. " Kto się w styczniu urodził"- zabawa kołowa
Dzieci ustawiają się w kole. Poruszają się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i śpiewają piosenkę do melodii biesiadnej.
Kto się w lutym (marcu/kwietniu...itd.) urodził,
-||-
Dzieci ustawiają się w kole. Poruszają się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i śpiewają piosenkę do melodii biesiadnej.
Kto się w styczniu
(lutym/marcu...itd) urodził,
niech wejdzie do koła,
niech znajdzie sobie parę i
tańczy wesoło.
Mysia para, mysia para, uhuhu,
Mysia para, mysia para, uhuhu,
Kto się w lutym (marcu/kwietniu...itd.) urodził,
-||-
Melodię pobrałam STĄD
Użyłam konwertera do zamiany plików na MP3, który znalazłam TUTAJ
Dziękuję Pani Magdalenie D., za podsunięcie pomysłu z powyższą zabawą :)
Mam nadzieje, że konspekt nie jest najgorszy ;).
Powiem szczerze, że z chęcią zaczerpnęłabym pomysły także od Was,
bo pewnie część z czytelników już nie jeden raz owy temat poruszała.
Dlatego jeśli macie jakieś ciekawe propozycje zabaw dydaktycznych, ruchowych czy karty pracy,
podzielcie się nimi proszę w komentarzu, tu na blogu :)
Nie najgorszy? Jak dla mnie super - jak zawsze zresztą :) Urocze postacie przedstawiające pory roku i zabawa z miesiącami też fajna :D
OdpowiedzUsuńJak zawsze świetny scenariusz! :-)
OdpowiedzUsuńSuper pomysł! Ciekawe rozwiązania!
OdpowiedzUsuńSuper scenariusz :) Chętnie wypróbuje!
OdpowiedzUsuńWitam jestem zainteresowana materiałami o miesiącach Pozdrawiam i dziękuję
OdpowiedzUsuńNo po prostu świetny, dzięki za inspiracje
OdpowiedzUsuńwitam jestem zainteresowana pomocami o miesiacach kasiasoltysek@gmail.com
OdpowiedzUsuńWitam, jestem zainteresowania pomocami dotyczącymi miesięcy, proszę o kontakt karolinakonstantyn@gmail.com
OdpowiedzUsuńWitam bardzo cieplutko ja również prosiłabym o pomoce dotyczące miesięcy. Tak naprawdę od niedawna znalazłam Boberkowo i powiem krótko jesteś niesamowita pomysły rewelacyjne po prostu kobieta z pasją.Mój kontakt viola27@buziaczek.pl
OdpowiedzUsuńWitam!
OdpowiedzUsuńJestem zachwycona pomocami, są świetne. Czy mogłabym prosić o udostępnienie ich. Boberkowy Świat jest dla mnie miejsce pełnym inspiracji. Mój kontakt misiaczek71@buziaczek.pl
Pozdrawiam!
Świetne pomysły. Jak zwykle ciekawe rozwiązania. Tez jestem zainteresowana pomocami do zajęć. Moj adres to e.drozdz@op.pl
OdpowiedzUsuńZ gory dziękuję i pozdrawiam
Rewelacja :-) Czy mogłabym prosić o pomoce do konspektu , mój adres to zuzannagoslinska@wp.pl Z góry bardzo dziękuję :-) i pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuńJestem zaskoczona kreatywnością. Super zajęcia i super pomoce, którymi bardzo jestem zainteresowana !
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
isia077@wp.pl
Mi też zajęcie bardzo się podoba. Będę ogromnie wdzięczna za przesłanie wszystkich pomocy. Życzę udanego 2017 roku:) Pozdrawiam mariamal9@op.pl
OdpowiedzUsuńCzy moglabym prosic o informacje jak nabyc ilustracje? pogorzelska.paulina@gmail.com
OdpowiedzUsuńwitam jestem zainteresowana postaciami dni tygodnia do wiersza "w co się bawią dni tygodnia?" sa piękne i barrdzo łatwo dzieciom byłoby zapamietac. sliczne są tez postacie miesięcy. moge prosic o przesłanie:) dziękuje z góry nataliak1604@gmail.com
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńNie piewrszy raz wzoruję się na Pani blogu i zajęciach, które Pani oferuje. CZy istnieje możliwość podesłania materiałów z tego kosnspektu. izula01@o2.pl .Dziękuej
WITAM SERDECZNIE! SCENARIUSZ JEST SUPER! CZY MOGŁABYM PROSIĆ O MATERIAŁY DO TEGO KONSPEKTU Z GÓRY DZIĘKUJE! POZDRAWIAM
OdpowiedzUsuńWitam, konspekt świetny. Czy mogę prosić o pomoce do konspektu? adres mail: ilona.sieminska@gmail.com
OdpowiedzUsuńZ gory dziękuję. IS
Genialny pomysły. Jak zwykle ciekawe rozwiązania. Tez jestem zainteresowana pomocami do zajęć. Moj adres to magdalen211@wp.pl
OdpowiedzUsuńZ gory dziękuję i poZDRAWIAM
Jestem zainteresowana pomocami do zajęć. Mój adres e - mail to: natka.szymanska@gmail.com. Z góry dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńWitam. Właśnie trafiłam na tę stronę - a szukałam ilustracji do pór roku. Pani propozycje sa poprostu ŚWIETNE.Czy mozna nabyć ilustracje do pór roku? Będę wdzieczna za informacje . Pozdrawiam serdecznie. alkil@o2.pl
OdpowiedzUsuńwitam, czy można prosić pomoce do zajęć, konspekt jest świetny. paulinaf0@o2.pl
OdpowiedzUsuńCzy moge otrzymac ilustracje obrazki do nazw miesiecy, bardzo mi sie podobaja a nie moge nigdzie znalezc..monikazdun777@wp.pl
OdpowiedzUsuńCzy mogę pozyskać plik z miesiącami, konspekt zajęć jest świetny. Mój mail to paulinadutka@wp.pl
OdpowiedzUsuńCzy mogę pozyskać plik z miesiącami. Świetne zajecia. Mój mail dorota_stefanowska@wp.pl
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
również jestem zainteresowana materiałami obrazującymi miesiące:)
OdpowiedzUsuńDzień dobry postaci przypisane do miesięcy świetny pomysł. Czy mogła bym prosić o namiary.... Byłabym ogromnie wdzięczna!!!
OdpowiedzUsuńMój mail nataliag2707@wp.pl
UsuńWitam. Świetne pomysły, często z nich korzystam. Podziwiam, jeśli chodzi o prowadzenie bloga. Proszę o informację skąd wziąć sylwetki miesięcy. Oto moj mail justysia.f.04@wp.pl
UsuńPozdrawiam
Witam, świetny pomysł. Jestem zainteresowana materiałami na te zajęcia koskanita41@gmail.com ☺️ Pozdrawiam cieplutko
OdpowiedzUsuńWitam, materiały są super, jestem zaintewresowana porami roku dla 5- latków i miesiącami. Jak mogę dokonać zakupu? Mój adres : asia721@op.pl. Czekam na informację. Serdecznie pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńSuper pomysły. Jestem zainteresowana pomocami do tych zajęć proszę o kontakt edytka208@poczta.onet.pl
OdpowiedzUsuńWitam, czy mogłabym prosić o ilustracje do nazw miesięcy. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWitam, czy mogłabym prosić o ilustracje do nazw miesięcy i.nowakowska6@wp.pl Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJestem zainteresowana maly.prcek.bobik@seznam.cz dziekuje
OdpowiedzUsuńjestem zainteresowana pomocami do zajęć a konkretnie zdjęciami poszczególnych miesięcy do wierszyka. mój mail: momcia777@wp.pl. Z góry dziekuję.
OdpowiedzUsuńWitam jestem zainteresowana ilustracjami do wiersza, proszę o kontakt maksiormama@gmail.com
OdpowiedzUsuń