Współpraca

niedziela, 10 stycznia 2016

Dwanaście miesięcy- konspekt zajec i pliki do nabycia

Po usystematyzowaniu wiedzy na temat pór roku (konspekty możecie znaleźć TUTAJ i TUTAJ), przychodzi pora na wprowadzenie miesięcy. Jako, że ten temat wprowadzam po raz pierwszy w swojej nauczycielskiej karierze, postanowiłam wspomóc się publikacjami ekspertów w dziedzinie dziecięcej matematyki.

A poniżej efekty "naszej" pracy ;)
1. Noworoczny kalendarz- rozmowa kierowana pytaniami n-la.

- Rozmowa na temat kalendarza.
- Zapoznanie z budową i przeznaczeniem kalendarza
- Zwrócenie uwagi na jego rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy

2.  "Jak bawią się miesiące z kalendarza" – słuchanie wiersza M. Bogdanowicz, M.Rożyńska  
(„ Dni tygodnia, pory roku i miesiące- zabawy i scenariusze zajęć rozwijające funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia.”)

Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i zapoznanie z  nazwami miesięcy.
- zna stałe następstwa miesięcy
- podejmuje próbę wymiany nazw miesięcy w prawidłowej kolejności.


3. Rozmowa na temat wiersza.

-Omówienie charakterystycznych cech dla poszczególnych miesięcy.
-Gdy dzieci opisują kolejny miesiąc, N. przywiesza sylwetę mu odpowiadającą.
-Gdy wszystkie sylwety zawisną, jedno z dzieci podchodzi do tablicy i począwszy od stycznia (pokazuje go N.) wskazuje kolejne miesiące, wypowiadając razem z innymi dziećmi i N. ich nazwy.

  




 
-Dopasowywanie nazw do miesięcy- czytanie globalne.

N-l odczytuje po kolei napisy, zadaniem dzieci jest je zapamiętać ( w miarę ,możliwości jak najwięcej nazw). Chętne dz. podchodzi do tablicy, wybiera napis i podaję nazwę miesiąca na nim widniejącą. Następnie umieszcza napis pod ilustracją miesiąca.



- Oznaczanie miesięcy cyframi- stosowanie liczebników porządkowych


  
- Określanie pór roku, do jakich należą poszczególne miesiące.


4. Ustalanie kolejności i stałego następstwa miesięcy w roku- zabawa wg „Dziecięcej matematyki” E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

Nauczycielka zaprasza dzieci na środek sali i ustawia je w kole. Następnie proponuje:
Dowiemy się, jak to jest z miesiącami w roku. Każdemu dziecku przypnę karteczkę z nazwą miesiąca. Zaczynam od … Ty będziesz styczeń, ...ty luty, ...ty marzec
Zaczyna się rozmowa.
- Nauczycielka: W którym miesiącu zaczyna się rok?
- Dzieci: W styczniu.
- Nauczycielka: Ile miesięcy ma rok?
- Dzieci: Dwanaście.
- Nauczycielka: Sprawdzimy licząc od stycznia (dz. układa obrazki miesięcy), pokazujcie palcem każdy liczony miesiąc: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. Zgadza się: od stycznia do grudnia jest dwanaście miesięcy, w styczniu zaczyna się nowy rok. Czy rok może zacząć się w maju?
- Dzieci: Nie.
- Nauczycielka: Proponuję to sprawdzić. Zaczniemy liczyć od maja. Rok ma dwanaście miesięcy, pokazujcie palcami liczone miesiące
W podobny sposób dzieci sprawdzają, kiedy minie jeden rok, gdy zacznie się liczyć od listopada (odliczają dwanaście miesięcy), od lutego, ... od marca, ... od kwietnia itd.



Następnie dzieci otrzymują kartki z prostokątami oznaczonymi liczbami 1-12. Zadaniem dzieci jest umieszczenie, a następnie przyklejenie miesięcy w odpowiednim miejscu, tzn, styczeń na 1, luty na 2, itd.


 
5. „Karuzela z miesiącami” – zabawa w kole.
Usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale; utrwalanie nazw miesięcy.

Dzieci ustawiają się w kole. Siedzą na kocykach lub na krzesełkach. N. wskazuje dziecko i mówi: styczeń (dziecko musi zapamiętać nazwę miesiąca), można dz. oznaczyć także wykorzystując miniaturki ilustracji z miesiącami.
Wskazuje dzieci po kolei i nadaje im nazwy kolejnych miesięcy (nazwy mogą się powtarzać).
Sobie też przydziela nazwę miesiąca.
Gdy wszystkie dzieci mają przydzielone nazwy, N. siada w kole i wymienia nazwy miesięcy, np. marzec lub kwiecień, maj. Dzieci, które są przydzielone do tych nazw wstają i szybko zamieniają się miejscami.
Gdy N. powie Cały rok! – wszystkie dzieci i N. zmieniają miejsca.
Dziecko, dla którego zabrakło miejsca w kole, dalej prowadzi zabawę.

6. Nauka piosenki o miesiąca w rytm melodii „ Panie Janie"


Styczeń, luty, marzec, kwiecień
Maj, czer-wiec, maj czer-wiec
Lipiec, sierpień, wrzesień, październik listopad,
I grudzień, i grudzień.

7. „Miesiące”- karta pracy
(„ Dni tygodnia, pory roku i miesiące- zabawy i scenariusze zajęć rozwijające funkcje językowe. Karty ćwiczeń dla ucznia.”)



 8. " Kto się w styczniu urodził"- zabawa kołowa

Dzieci ustawiają się w kole. Poruszają się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i śpiewają piosenkę do melodii biesiadnej.


Kto się w styczniu (lutym/marcu...itd) urodził,

niech wejdzie do koła,

niech znajdzie sobie parę i tańczy wesoło.

Mysia para, mysia para, uhuhu,
Mysia para, mysia para, uhuhu,


Kto się w lutym(marcu/kwietniu...itd.) urodził,
-||-

Melodię pobrałam STĄD
Użyłam konwertera do zamiany plików na MP3, który znalazłam TUTAJ

Dziękuję Pani Magdalenie D., za podsunięcie pomysłu z powyższą zabawą :)

Mam nadzieje, że konspekt nie jest najgorszy ;). Powiem szczerze, że z chęcią zaczerpnęłabym pomysły także od Was, bo pewnie część z czytelników już nie jeden raz owy temat poruszała. Dlatego jeśli macie jakieś ciekawe propozycje zabaw dydaktycznych, ruchowych czy karty pracy, podzielcie się nimi proszę w komentarzu, tu na blogu :)

Jeśli natomiast jesteście zainteresowani nabyciem 12 plików z ilustracjami miesięcy, które wykorzystałam na swoich zajęciach,
plus dodatkowo 7 plikami z ilustracjami dni tygodnia, których to ilustracji autorką jej Pani Ania ( moja nadworna rysowniczka ;)


zapraszam do zostawienia komentarza pod TYM postem na FB :)
a w wiadomości prywatnej prześlę więcej szczegółów dotyczących otrzymania pomocy :)

W prezencie otrzymacie Państwo miniaturki ilustracji miesięcy do dowolnego wykorzystania podczas zajęć :)


Kochani,
Niestety nie odpisuje na maile pozostawione w komentarzach. Bardzo proszę osoby zainteresowane o wiadomość na fejsbuku lub wysłaną poprzez formularz kontaktowy na blogu.
Pozdrawiam, A. B

17 komentarzy:

  1. Nie najgorszy? Jak dla mnie super - jak zawsze zresztą :) Urocze postacie przedstawiające pory roku i zabawa z miesiącami też fajna :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Super pomysł! Ciekawe rozwiązania!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super scenariusz :) Chętnie wypróbuje!

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam jestem zainteresowana materiałami o miesiącach Pozdrawiam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. No po prostu świetny, dzięki za inspiracje

    OdpowiedzUsuń
  6. witam jestem zainteresowana pomocami o miesiacach kasiasoltysek@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, jestem zainteresowania pomocami dotyczącymi miesięcy, proszę o kontakt karolinakonstantyn@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam bardzo cieplutko ja również prosiłabym o pomoce dotyczące miesięcy. Tak naprawdę od niedawna znalazłam Boberkowo i powiem krótko jesteś niesamowita pomysły rewelacyjne po prostu kobieta z pasją.Mój kontakt viola27@buziaczek.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam!
    Jestem zachwycona pomocami, są świetne. Czy mogłabym prosić o udostępnienie ich. Boberkowy Świat jest dla mnie miejsce pełnym inspiracji. Mój kontakt misiaczek71@buziaczek.pl
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetne pomysły. Jak zwykle ciekawe rozwiązania. Tez jestem zainteresowana pomocami do zajęć. Moj adres to e.drozdz@op.pl
    Z gory dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Rewelacja :-) Czy mogłabym prosić o pomoce do konspektu , mój adres to zuzannagoslinska@wp.pl Z góry bardzo dziękuję :-) i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem zaskoczona kreatywnością. Super zajęcia i super pomoce, którymi bardzo jestem zainteresowana !
    Pozdrawiam
    isia077@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Mi też zajęcie bardzo się podoba. Będę ogromnie wdzięczna za przesłanie wszystkich pomocy. Życzę udanego 2017 roku:) Pozdrawiam mariamal9@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy moglabym prosic o informacje jak nabyc ilustracje? pogorzelska.paulina@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. witam jestem zainteresowana postaciami dni tygodnia do wiersza "w co się bawią dni tygodnia?" sa piękne i barrdzo łatwo dzieciom byłoby zapamietac. sliczne są tez postacie miesięcy. moge prosic o przesłanie:) dziękuje z góry nataliak1604@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam

    Nie piewrszy raz wzoruję się na Pani blogu i zajęciach, które Pani oferuje. CZy istnieje możliwość podesłania materiałów z tego kosnspektu. izula01@o2.pl .Dziękuej

    OdpowiedzUsuń