W tym tygodniu określamy rozmiary, długości, wysokości i wagę.
Czyli jednym słowem, rozwijamy kompetencje matematyczne :)
W poniedziałek rozpoczęliśmy tematykę od wprowadzenia pojęć mały i duży.
Poniżej znajdziecie konspekt z tych zajęć.
Pragnę nadmienić, iż zostały one przeprowadzone w rupie 3-latków :)
1.„Tańcowały, dwa Michały”- nauka pląsu.
Muzyczka: dz.w parach robią kółka
1. Tańcowały dwa Michały - dz. łapią się pod boczki, skręty w prawo i lewo
Tralalalala - obrót wokół osi
Jeden duży, drugi mały - dz. unoszą dłonie wysoko, a później opuszczają je nisko
Tralalala – obrót wokół osi
Jak ten duży zaczął krążyć - dz. unoszą dłonie wysoko
Tralalala - obrót wokół osi
To ten mały nie mógł zdążyć - dz. opuszczają dłonie nisko
Muzyczka: dz.w parach robią kółka
2. Duży Michał ledwo dychał - dz. unoszą dłonie wysoko
Tralalal - obrót wokół osi
Mały Michał go popychał - dz. opuszczają dłonie nisko
Tralalala - obrót wokół osi
2.„Dwa smoki”- słuchanie wiersza A. Bober, ilustrowanego maskotkami smoków.
W skalnej jamie, dwa smoki sobie mieszkały.
Jeden był duży, a drugi mały.
Duży smok małym się opiekował,
Pod swoje skrzydła często go chował.
Czasem duży brał małego na barana,
I tak latali razem od wieczora aż do rana.
Mały smok kochał smoka dużego,
Nie wyobrażał sobie życia bez niego.
I choć rodziną nie byli wcale,
To się bawili razem wspaniale.
Bo tak powinni i ludzie postępować –
Duzi małymi się opiekować.
Ps. Jesli nie dysponujecie maskotkami smoków,
możecie wydrukować poniższe zdjęcie i zrobić kukiełki ;)
3.Rozmowa na temat wiersza.
- O kim był wiersz?
- Jakiej wielkości były smoki z wiersza?
- Dlaczego duzi powinni opiekować się małymi?
- W czym mogą duzi koledzy pomóc małym?
4.„Mały-duży”- zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania ze względu na jedną cechę- rozmiar.
Szukanie w sali przedmiotów, które są zarówno duże jak i małe. Umieszczanie ich w odpowiednich zbiorach. (lalki, misie, klocki, auta, piłki, książki).
5.„Duży i mały”- zabawa ruchowa
Dz. maszerują w rytmie muzyki. Na hasło „duży”- wspinają się na palce i wyciągają ręce do góry, a na hasło „mały” kucają.
6.„Skojarzenia”- zabawa rozwijająca logiczne myślenie.
Dzieci podają propozycje, będące uzupełnieniem zdań:
- Duży jak………..
- Mały jak………….
7.„Lecą smoki”- zabawa sprawnościowa.
Dzieci w jednym rzędzie:
- na siedząco podają sobie z rąk, do rąk smoka: najpierw małego, później dużego;
- na stojąco podają sobie z rąk, do rąk smoka: najpierw małego, później dużego;
- zabawa w kole: podają sobie z rąk, do rąk smoka dużego. Na pauzę w muzyce dziecko, które zostanie ze smokiem w dłoniach, kończy zabawę i siada do stolika.
Ps. Przy zabawie wykorzystałam piosenkę Fasolek o tym samym tytule :)
8.„Smoki dwa”- kolorowanka
Twoje zajęcia są genialne w swojej prostocie! Zawsze bardzo podziwiam; wielki szacun za taką keatywność i talent pedagogiczny. Genialność ich tkwi też w tym, że zawsze sprawdzają się w praktycznej pracy z dziećmi, tzn. są dla nich interesujące i "udają się" nauczycielowi w przeciwieństwie do niektórych innych znajdywanych w necie.
OdpowiedzUsuńPragnę dodać, że jestem dość "wybredna" w wyborze scenariuszy z netu i trudno mnie zadowolić (pracuję już 42 lata w zawodzie). Twoje zawsze mnie zachwycają.
Życzę wielu, wielu dalszych sukcesów
Twoja dużo, dużo starsza koleżanka po fachu