Współpraca

środa, 13 marca 2024

Marcowa pogoda - konspekt zajęć matematycznych w przedszkolu

 
 
Pogoda w marcu zmienna jest.
Raz świeci słonce, raz pada deszcz.
Czasem i tęcze można zobaczyć,
lub mokrym śniegiem się uraczyć.
Agata Bober
 
Przebieg zajęć:
 
1. „Coraz cieplej”- masażyk wg B. Gawrońskiej.

Słonko świeci na niebie           rysowanie koła
Uśmiecha się do ciebie            rysowanie półkola (uśmiechu)
Topią się sopelki,                     przeciąganie końcami palców obu rak z góry w dół pleców
Kapią z nich kropelki:             pukanie końcami palców po całych plecach
Kap, kap, kap

2. "Zjawiska pogodowe' - rozwiązywanie zagadek A. Bober.

Kropelka do kropelki,
i już spada wielki.
Potrafi trwać godzinami,
kałuże są jego śladami.
(deszcz)
***

Tu zagrzmi,
tam błyśnie.
Przed nią się chowamy
pod kołderkami.
(burza)
***

Nie tylko maluszki
opalają sobie nim brzuszki.
Ciepło w dzień nam daje,
kuszą nim egzotyczne kraje.
(słońce)
***

Lepimy z niego bałwana.
Z sankami na nim jest zabawa udana.
(śnieg)
***

Po niebie płyną, zasłaniają słońce,
odrobinę chłodu przynoszą w dni gorące.
Mogą być burzowe, mogą być deszczowe,
a czasem wyglądają jak lody śmietankowe
. (chmury)
***

Zrywa liście z drzew,
jemu się kłania każdy krzew.
Potrafi porwać parasolkę
niesioną do przedszkola przez Mariolkę.
(wiatr)
***

Kolorowa, na niebie się rysuje,
gdy deszcz ze słońcem tańcuje.
Na jej końcu podobno jest skarb,
którego szukał niejeden szkrab.
(tęcza)

3.„Słońce świeci – deszczyk pada”- zmodyfikowana zabawa ruchowa wg K. Wlaźnik.

Dzieci  na widok ilustracji słońca biegają w rozsypce  po sali na paluszkach z uniesionymi w górę rękoma, gdy nauczyciel pokaże ilustrację parasola przykucają, chowają głowę pod parasolkę z dłoni.
 


4. „Chmurka i słonko” – zabawa matematyczna.

Potrzebne będą: Miseczka dla każdego dziecka z: 3 kropelkami i 3 prostokątnymi, żółtymi klockami drewnianymi (mogą też być paski papieru).
Plansze dwustronne: z chmurką z jednej strony i żółtym kołem z drugiej.
 
Początkowo n-l prezentuje zabawę przy tablicy, następnie każde dziecko indywidualnie.

Teraz każdy z Was otrzyma swoje słonko, promyki,  chmurkę i kropelki. Powtórzymy sobie raz jeszcze wcześniejsze zabawy, jednak tym razem Wy będziecie odpowiednio umieszczać promyki i kropelki na swoich słonkach i chmurkach.

Nauczyciel opowiada a dzieci postępują zgodnie z instrukcją.

Pewnego marcowego dnia, na chmurce siedziała jedna kropelka deszczu (dz. układa na chmurce 1 kroplę deszczu, pokazywanie liczby kropelek na palcach).
Po chwili dołączyła do niej koleżanka
(dz. dokłada drugą krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (wspólne rozliczanie kropelek i pokazywanie ich liczby na palcach).
Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu
(dz. dokłada 1 kropelkę na chmurkę). Ile kropel deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne rozliczanie kropelek i pokazywanie ich liczby na palcach).
Po chwili, 3 kropelki spadły z chmurki. Ile kropelek zostało?



Dzieci odwracają plansze. Na drugiej stronie znajduje się słoneczko.

Po tym chmurka rozpłynęła się na niebie i wyszło słoneczko. Świeciło jasno swoimi trzema widocznymi promieniami (dz. układają wokół żółtego koła trzy klocki/paski papieru wspólne przeliczając i pokazując ich liczbę na palcach).
Jednak po chwili, silny wiatr przywiał chmurkę, która zakryła jeden promyk
(dz. zabierają jeden klocek/pasek). Ile promyków ma teraz słoneczko? (wspólne przeliczanie i pokazywanie liczby na palcach).
Następnie, przywędrowała druga chmurka i zakryła znów jeden promyk
(dz. zabiera promyk). Ile promyków ma słoneczko? (podawanie wyniku i pokazywanie go na palcach).
Nagle, pojawiła się kolejna chmurka i zasłoniła ostatni promyk
(dz. zabiera trzeci promyk). Ile promyków zostało słoneczku?
 

Na koniec przyszła duża chmura deszczowa i zasłoniła całe słońce (dz. znów odwracają plansze na stronę chmurki).
 
* Zabawa została przeprowadzona w grupie 3- latków. Ze starszymi dziećmi można wykorzystać większą liczbę kropel deszczu i promieni.

5. „Pogodowa joga” – ekspresja ruchowa z ćwiczeniami gimnastycznymi.

N-l prezentuje dz. karty obrazkowe z pozycjami jogi i wyjaśnia wykonywanie poszczególnych ćwiczeń.Następnie odtwarza muzykę A. Vivaldiego “Wiosna”.

Na głośnych dźwiękach dz. porusza się “całym sobą”, zaś na cichych - na paluszkach jak baletnica. Na pauzę w muzyce, n-l podaje nazwę zjawiska i pokazuje kartę obrazkową. Dz. wykonują zaprezentowaną pozycję.
 







Karty z pogodowa joga można pobrać STĄD

6. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej

W górze słonko świeci        dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami
Ptaszek sobie leci               dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i
                                            poruszają dłońmi tak jak skrzydłami
szumią, szumią drzewa       dz. prostują ręce i  wyciągają je do góry, machając jak gałęzie na wietrze
każdy nadejścia wiosny      rytmicznie klaszczą w dłonie
się już spodziewa  

7. "Słońce, deszcz i tęcza"- ćwiczenia grafomotoryczne.
 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz