Współpraca

sobota, 30 listopada 2013

Przygotowania zwierząt do zimy- scenariusz zajęć z rodzicami


Tak jak obiecałam, przedstawiam scenariusz zajęć, podsumowujący tematykę zwierząt przygotowujących się do zimy.


Scenariusz zajęć przedszkolnych

Spotkanie z rodzicami

Prowadząca: mgr A. B
Pedagog specjalny: K.R
Data: 29.11.13
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Zwierzęta przygotowują się do zimy
Temat zajęć: Zwierzęta przygotowują się do zimy- zajęcia podsumowujące.


Cele kształcenia:
- Utrwalanie wiadomości dotyczących jesiennych zwyczajów zwierząt leśnych ( jeża, wiewiórki, niedźwiedzia,): gromadzenie zapasów, zapadanie w sen zimowy,
- Rozwijanie umiejętności sensownego łączenia 2 obrazków w pary- przyporządkowanie danego zwierzęcia do jego zimowego domku,
- Doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,
- Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 6 na materiale konkretnym,
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3;
- Rozwijanie umiejętności odróżniania sformułowania prawdziwego od fałszywego

Cele operacyjne:
- Dz. wie, w jaki sposób wybrane leśne zwierzęta przygotowują się do zimy,
- Dz. potrafi przyporządkować ilustracje zimowych mieszkań zwierząt do odpowiednich zwierząt,
- Dz. potrafi podzielić na sylaby nazwy zwierząt i ich zimowych domów,
- Dz. potrafi przeliczać przedmioty w zakresie 6,
- Dz. posługuje  się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3,
- Dz. potrafi odróżnić sformułowanie prawdziwe od fałszywego.

Cele operacyjne dla dzieci niepełnosprawnych:
- dz. rozpoznaje i nazywa wybrane leśne zwierzęta,
- dz. potrafi przyporządkować ilustracje zimowych mieszkań zwierząt do odpowiednich zwierząt,
- dz. potrafi przeliczyć przedmioty w zakresie 6,
- dz. z pomocą nauczyciela posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3.

Pomoce dydaktyczne:
Piosenka powitalna „Na powitanie”; treść opowiadania „Pajacyk Fik Myk szuka mieszkania na zimę” (zmodyfikowana wersja opowiadania M. Galicy); melodie do zabaw ruchowych; sylwety zwierząt: niedźwiedź, wiewiórka, jeż, oraz ich zimowych mieszkań: gawra, dziupla, kopczyk z liści; kolorowe opaski z rzepami; sylwety dziupli, orzechów i szyszek; kartoniki z kropkami; karteczki z pytaniami do losowania; kolorowe kartki papieru, ołówki, nożyczki, klej, ruchome oczy.

Przebieg zajęć

    1.      Przywitanie piosenką  „Na powitanie”

Na powitanie wszyscy razem
Hip hip, hura!
Hip, hip, hura!
Z całego serca, pełnym gazem,
Witamy Was, witamy  Was.

   2.      Zagadka wprowadzająca.

W nim rosną drzewa
w nim ptaki śpiewają.
w nim małe i duże
zwierzęta mieszkają.
Nadszedł na to najlepszy czas,
By dziś odwiedzić…. ( las)


   3.      Opowiadanie „Pajacyk Fik Myk szuka mieszkania na zimę” (zmodyfikowana wersja opowiadania M. Galicy).N-l stopniowo prezentuje sylwety poszczególnych zwierząt na makiecie lasu.

Nadeszła jesień, późna jesień. Najwyższa pora, abym poszukał sobie domku na zimę. Postanowiłem wybrać się do lasu, bo słyszałem, że tam znajduje się dużo ładnych mieszkań.. Idę sobie leśną dróżką, podśpiewuje, podskakuje, aż tu nagle zobaczyłem wspaniały kopiec wzniesiony z liści. Postanowiłem sprawdzić, czy domek jest pusty. Może tam, mógłbym przeczekać zimę. Podszedłem bliżej i zacząłem wołać:
- Hop, hop, jest tam kto? Hop, hop!
- Kto tak potwornie krzyczy?- usłyszałem głos wydobywający się spod liści. Najpierw zobaczyłem same kolce- trochę się przestraszyłem.
- Kim jesteś kolczasty przyjacielu?- zapytałem.
- Jestem jeż. A Ty kto? I czemu tak krzyczysz? Och Ty! Zbudziłeś mnie ze snu.
- Jestem Pajacyk Fik- Myk. Szukam mieszkania na zimę i myślałem, że może to jest wolne.
- O mój drogi, muszę Cię rozczarować. Wszystkie kopce z liści są domkami jeży. W trakcie jesieni, zbieramy liście, budujemy z nich kopczyk, a później się w nim się chowamy i przesypiamy caaałą zimę.
- Oj, to przepraszam. Nie chciałem przeszkadzać. W takim razie pójdę dalej, może znajdę dla siebie inny domek. Kolorowych snów jeżu. Do widzenia!
- Do widzenia Pajacyku. Udanych poszukiwań.
Ruszyłem więc w dalszą drogę. Och, jakie te drzewa wysokie! Ale co ja widzę? W jednym z nich jest dziurka. Postanowiłem się wspiąć i zobaczyć, czy tam mógłbym sobie urządzić mieszkanie.
O, nikogo nie ma. Ale za to mnóstwo tu żołędzi, szyszek i orzechów. Ciekawe, kto je tutaj schował?
- Ja!- usłyszałem i zobaczyłem rudą postać- Jestem wiewiórka, a to moja dziupla. A Ty, czemu wchodzisz do mojego mieszkania bez pytania?
- Przepraszam, myślałem, że jest puste i że mógłbym się tutaj zadomowić.
- Phi! To jest mój dom! W nim gromadzę, zapasy by móc przetrwać zimę.
- A to Ty nie zapadasz w sen zimowy tak jak jeż?
- Co to, to nie! Ja lubię biegać, skakać po drzewach, nie dla mnie takie długie spanie.
- Nie wiesz, gdzie mógłbym znaleźć jakiś domek na zimę? Jesień już się kończy, a ja nie mam gdzie się schować przed nadchodzącymi opadami śniegu.
- Słyszałam o pewnym domku. Nazywa się gawra. Zobacz, czy tam nikt nie mieszka.
- A co to jest gawra?- zapytałem, bo nie miałem zielonego pojęcia, o czym ta wiewiórka mówi.
- Gawra, to jama pod korzeniami drzewa, przewróconego przez wiatr. Przypomina trochę jaskinie.
-O! Wiem jak wygląda jaskinia.- Podziękowałem wiewiórce i ruszyłem na poszukiwania gawry.
Nie zdarzyłem przejść kilkunastu kroków, a moim oczom ukazało się coś, co przypominało jaskinię.
- To musi być gawra- pomyślałem i podszedłem bliżej. Zajrzałem do środka i aż odskoczyłem z przerażenia. W gawrze leżał niedźwiedź. Wielki, brązowy niedźwiedź. Widziałem takiego w książeczkach moich przedszkolaków. I nawet pamiętam piosenkę o tym jegomościu.
„Stary niedźwiedź mocno śpi. My się go boimy, na palcach chodzimy, jak się zbudzi to nas zje, jak się zbudzi, to nas zje”
- Oj! Lepiej nie będę go budził, pewnie zapadł już w sen zimowy, tak jak jeż.  Uciekłem spod gawry ile sił w nogach. Zatrzymałem się dopiero przy polanie. Usiadłem i zrobiło mi się smutno. Chyba nigdzie nie znajdę dla siebie domku na zimę.
- Pajacyku! Fik Myku!- nagle usłyszałem. Odwróciłem głowę i zobaczyłem Panią Agatkę.
- Pajacyku, co Ty robisz w lesie? Szukam cię całe popołudnie.
- Szukałem mieszkania na zimę. Wszystkie zwierzątka maja swoje domku, a ja biedny nie mam gdzie się podziać.
- Ależ mój drogi! Twój domek jest w przedszkolu, przy mnie i przy dzieciach. Tam spędzisz całą zimę. Nie masz się, czym martwić.
I po tych słowach snów zrobiło mi się wesoło. Kochani, pozwolicie mi zostać w przedszkolu na zimę?
Baaardzo się cieszę. To teraz poszukam sobie wygodnego miejsca i będę się Wam bacznie przyglądał, bo słyszałem, że Pani Agatka ma dla Was dużo ciekawych zabaw i zadań. 


   4.      Omówienie treści przedstawienia.
- Gdzie postanowił wybrać się Pajacyk?
- Czego szukał Pajacyk w lesie?-
- Jak nazywało się pierwsze mieszkanie, które znalazł Pajacyk?
- Kto w nim mieszkał?
- Dlaczego jeż się zezłościł na Pajacyka?
- Jak jeże przygotowują się do zimy?
- Gdzie znajdowało się drugie mieszkanie, do którego trafił Pajacyk?
- Kto mieszkał w tym mieszkaniu?
- Dlaczego wiewiórka zbierała szyszki, żołędzie i kasztany?
- Jak nazywał się domek, do którego wiewiórka wysłała Pajacyka?
- Kogo Pajacyk zobaczył w gawrze.
- Jak niedźwiedzie przygotowują się do zimy?
-  Czemu Pajacyk był smutny?
- Kto znalazł Pajacyka na Polanie?
- Co mu powiedziałam?
- Ucieszyliście się, że Pajacyk zostanie z nami na zimę?

   5.      „ Leśne zwierzaki”- zabawa ruchowa.

Dz. maszerują w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce, n-l pokazuje sylwetę danego zwierzęcia: niedźwiedź, jeż, wiewiórka. Zadaniem dz. jest wcielenie się w rolę tego zwierzęcia i podjęcie odpowiedniego dla niego zachowania: jeż, niedźwiedź- zwija się w kłębek (zapadanie w sen zimowy), wiewiórka- kuca i udaje, że je orzeszki.

   6.      „Czyj to dom?”- zabawa dydaktyczna.

Dz. wybiera 1 spośród 3 kopert. Określa ją liczebnikiem porządkowym. Wyciąga z niej sylwetę zwierzęcia i podaje jego nazwę. Umieszcza sylwetę obok ilustracji, która przedstawia jego zimowy domek.
Każdą nazwę zwierzęcia i jego zimowego domku, dzieli na sylaby i umieszczają pod ilustracjami białe kartoniki, które odpowiadają liczbie sylab w wyrazie.

 
   7.      „Zwierzęta szukają swoich domów”- zabawa ruchowa.

Dz. otrzymują kolorowe gumki, do których przyklejone są miniaturowe ilustracje jeża, niedźwiedzia, wiewiórki. N-l wybiera 3 rodziców, którzy będą trzymać ilustrację zimowych domków: gawra, dziupla, kopczyk z liści. Dz. maszerują w rytm muzyki. Podczas wyciszenia muzyki, na hasło: zwierzęta szukają swojego mieszkania,  dz. odszukują ilustracji odpowiadających „domkom” zwierząt, które znajdują się na gumkach. Rodzice sprawdzają, czy nikt się nie pomylił. Przy powtarzaniu zabawy - zmiana rozmieszczenia domków i obrazków zwierząt.

   8.      „ Zapasy wiewiórki- zabawa dydaktyczna.

 N. prezentuje sylwety 3 dziupli i owoców drzew: szyszek, orzechów i żołędzi.  N-l czyta krótkie opowiadanie, a zadaniem dzieci jest umieszczenie w odpowiednich dziuplach, danej liczby poszczególnych owoców.
„Ruda wiewiórka udała się na poszukiwanie zapasów. Pierwszego dnia udało jej się zebrać 2 szyszki i 1 orzech. Zdobycze umieściła w pierwszej dziupli. Drugiego dnia, znalazła w lesie 3 żołędzie i 2 szyszki i zaniosła je do drugiej dziupli. Kolejnego dnia, pod drzewem znalazła 3 szyszki, 2 żołędzie i 1 orzecha. Zebrany pokarm schowała w trzeciej dziupli. Ile zapasów zgromadziła wiewiórka w poszczególnych dziuplach?
Dz. maja za zadanie przeliczenie owoców w poszczególnych dziuplach i umieszczenie pod nimi kartoników z liczbą kropek, odpowiadającą zebranym zapasom.


   9.      „Prawda, fałsz”- zabawa słowna.

Rodzice losują, pytania dotyczące poznanych zwierząt, a dzieci udzielają odpowiedzi przy użyciu zwrotów: prawda/ fałsz.

- Niedźwiedź zapada w sen zimowy.
- Jeż gromadzi zapasy na zimę.
- Wiewiórka mieszka w gawrze.
- Jeż zbiera liście, by zbudować z nich zimowy domek.
- Niedźwiedź  mieszka w dziupli.
- Wiewiórki gromadzą zapasy na zimę.

   10.  „Zawody zwierząt”- zabawa ruchowa pomysłu n-la.

Dz. otrzymują opaski z sylwetami zwierząt: niedźwiedź, wiewiórka, jeż. Podczas trwania muzyki, maszerują. Na pauzę w muzyce i hasło: niedźwiedź,/wiewiórka/ jeż, dzieci z daną plakietką próbują jak najszybciej zająć miejsce w kole umieszczonym na środku dywanu. Każde zajęcie miejsca w kole to 1 pkt. Wygrywa dz., które jako pierwsze zdobędzie 5 pkt.

  11.  „Jeż”- praca plastyczna.
Rodzice odrysowują dłonie dzieci na kolorowych kartkach papieru. Następnie je wycinają i wraz z dziećmi naklejają na tułów jeża, tak, aby palce symulowały kolce. 



                                           
Muszę przyznać, iż zajęcia wypadły bardzo fajnie. Bezapelacyjnie, furorę zrobił Pajacyk Fik- Myk, którym manipulowałam podczas opowiadania.  Jeśli zaś chodzi o makietę lasu, to zwierzęta ukryte w poszczególnych domkach zimowych, są wysuwane za pomocą pasków papieru, to uatrakcyjniło także całość opowiadania.

3 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy scenariusz i pomoce, gratuluje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy i kompletny scenariusz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak to zrobic żeby te zwierzątka się wysuwaly?

    OdpowiedzUsuń