Współpraca

piątek, 25 kwietnia 2014

Planszowa gra dydaktyczna, utrwalajaca wiadomości o ochronie środowiska przyrodniczego i miejskiego

Gra dydaktyczna jest jedną z metod nauczania, która wykorzystuje grę jako formę ułatwiającą zdobywanie wiedzy i umiejętności. Dzięki tworzeniu takich gier i wprowadzaniu ich do zajęć przedszkolnych, dzieci nie tylko mają swego rodzaju odskocznię od standardowych metod nauczania, ale i kształtują takie umiejętności jak:
- respektowanie wspólnie ustalonych zasad,
- stosowanie się do reguł gry,
- zdrowego, bo opartego na zabawie, współzawodnictwa,
- akceptowania porażki,
- cieszenia się z wygranej własnej i innych.


Nasza gra, poza wyżej wymienionymi celami, miała za zadanie utrwalenie wiadomości zdobytych w ciągu całego tygodnia. Posłużyła mi także, jako świetne narzędzie do diagnozowania kompetencji dziecka, które jesteśmy zobligowani przeprowadzać pod koniec każdego bloku tematycznego. Dzięki temu mogłam sprawdzić, czy założone przeze mnie cele podczas pisania planów pracy, zostały zrealizowane.

Poza tym, przemyciliśmy także nieco matematyki :)
- przeliczanie w zakresie 6;
- rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr 1-8;
- określanie kierunków w przestrzeni : do przodu, do tyłu;

Ale nie przedłużając :) Poniżej przedstawiam opis zasad gry oraz materiały wykorzystane do jej tworzenia, a po wszystkim, zapraszam na fotorelację z przebiegu naszej zabawy :) Enjoy <3


Opis gry.
Gra przeznaczona dla 2- 4 osób/ drużyn.
Na polu START gracze/drużyny ustawiają swoje pionki.
Każdy gracz otrzymuje serię kart ( 16), z których będzie korzystał w trakcie trwania gry.


Każdy po kolei rzuca kostką. Przesuwa się do przodu o tyle pól, ile oczek wyrzuci na kostce.
Gdy pionek znajdzie się na polu zielonego / czerwonego trójkąta z cyfrą, wtedy wybiera kartę zieloną/ czerwoną z tą samą cyfrą i podaje nauczycielowi/ rodzicowi. 

Ten odczytuje treść karty. Zadaniem gracza/drużyny, jest dopasować obrazek ( 1 z 16 rozdanych każdemu graczowi/drużynie na początku gry) do sytuacji opisanej na karcie. Nauczyciel/ rodzic weryfikuje poprawność dopasowania obrazka do sytuacji. 

Jeśli dopasowanie było poprawne, gracz/ drużyna przesuwa się pionkiem o 1 pole do przodu i oddaje obrazek nauczycielowi/rodzicowi, a kartę z sytuacją odkłada na jej wcześniejsze miejsce.

 Jeśli dopasowanie nie było poprawne, gracz/ drużyna cofają się pionkiem o 1 pole, zatrzymując obrazek.
Wygrywa ten, kto jako pierwszy dotrze do METY

Źródło obrazków: chomikuj. pl i Internet



 Karty żółte- LAS






Wybrałeś/łaś się z rodzicami do lasu na piknik. Rozłożyliście koc niedaleko innej rodziny. Okazało się, że ta rodzina strasznie hałasowała. Puszczali głośne piosenki z samochodowego radia, a dzieci biegały i krzyczały w niebogłosy.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Poszedłeś/ łaś na spacer z koleżanką do pobliskiego lasu. Koleżanka wyciągnęła z torebki batona. Chciała Cię poczęstować, lecz odmówiłeś/łaś, bo jadłeś/łaś niedawno obiad. Koleżanka postanowiła zjeść całego batona sama. Gdy to zrobiła, wyrzuciła papierek na ziemię.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Weseli wbiegliście z przyjaciółmi do lasu. Na skraju dróżki rosły przepiękne kwiaty, maliny i jeżyny. Jeden z Twoich przyjaciół postanowił nazrywać kwiatów dla mamy i do kieszeni nazbierać leśnych owoców.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Spacerując po lesie, twój kolega wpadł na pomysł, żeby wyryć na drzewie swoje imię, żeby każdy wiedział, że był w tym lesie. Wyciągnął z kieszeni scyzoryk i zaczął dłubać w korze drzewa.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Przechodząc leśną dróżką, zauważyłeś/łaś, że jakieś dziecko podskakuje wysoko i łapie za gałąź, po czym ją łamie. Robi tak drugi i trzeci raz.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Idąc z kolegą leśną drogą, zauważyliście ogromne mrowisko na polanie. Postanowiliście mu się przyjrzeć z bliska. Podeszliście ostrożnie, po czym kolega wziął gałąź i wsadził ją do mrowiska. Gdy mrówki zaczęły z niego uciekać, kolega zaczął je deptać.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



W lesie znajdował się niewielki staw. Razem z koleżanką usiedliście sobie nad jego brzegiem. Koleżanka wyciągnęła plastikową butelkę z napojem. Gdy go wypiliście, wrzuciła pustą butelkę do wody.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



Leżąc na kocu na leśnej polanie, zauważyłeś/łaś z daleka jelonka, który skubał sobie trawkę. Nagle, ni stąd ni zowąd, pojawiła się grupa chłopców, którzy zaczęli krzyczeć i biec w stronę zwierzęcia. Biedny jelonek się spłoszył i uciekł.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



Karty czerwone- MIASTO







Mama poprosiła Cię o wyniesienie śmieci. Okazało się, że w worku znajdują się same gazety, kartony i jakieś kartki. Do jakiego śmietnika powinieneś wyrzucić te śmiecie?







Po wycieczce, w plecakach zostały Wam same plastikowe butelki. Do jakiego kosza przed przedszkolem, powinniście je wyrzucić?






Podczas sprzątania Świata, zebraliście do worka dużą ilość puszek. Do jakiego śmietnika należy je wyrzucić?




Do jakiego pojemnika należy wyrzucić szkło kolorowe?



Wracacie z kina. Obok bloku, który mijacie znajduje się malutki ogród, w którym rosną piękne kwiatki. Jedna z koleżanek podbiegła i zaczęła je zrywać.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?




Przed wyjściem do przedszkola zabierasz się za mycie zębów. Nałożyłeś/łaś sobie pastę na szczoteczkę i odkręcasz kran. Zwilżasz szczoteczkę wodą i...

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



Wyszliście na podwórko. Pani rozdała Wam kredy, którymi rysujecie po chodniku. Nagle podbiega starszy chłopiec i wyciąga spray, po czym zaczyna nim malować mury budynku znajdującego się niedaleko.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



Idziesz z koleżanką chodnikiem. Właśnie wyszliście ze sklepu z lodami. Koleżanka odpakowała loda z papierka i rzuciła go na ziemię.

Jaki obrazek pasuje do tej sytuacji i dlaczego?



PLANSZA

Wykonana z 2 kalendarzy. Na czystą/białą stronę 1 kalendarza nakleiłam na jednej połowie wycięta mapę Śląska ( z 2 kalendarza), a drugą połowę pomalowałam farbą. Drzewa z rolek po papierze toaletowym i bibuły, domki z przeciętych pudełek po chusteczkach higienicznych, oklejonych papierem kolorowym.











PRZEBIEG ZABAWY


















Bawiliśmy się świetnie :) Po wszystkim, dzieci podchodziły do mnie i mówiły: "Pani Agatko, podobała nam się ta gra!"; " Zagramy w nią jeszcze kiedyś?". Nie ma chyba nic cenniejszego, niż świadomość, że zrobiło się coś fajnego dla dziecka :)

5 komentarzy:

  1. Ta gra jest Twojego autorstwa? Jest FANTASTYCZNA w każdym szczególe. Nie dziwię się, że dzieci były zachwycone. Powtarzam, bo juz raz to mówiłam, jeżeli jest Twoja, powinnaś zgłaszać się do konkursów na grę, masz wyobraźnię i talent do tworze nią ciekawych pomocy dydaktycznych:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Pani Iwonko, gra jest mojego autorstwa :) I po raz kolejny dziękuje za tyle miłych slow i obiecuje, że jak tylko dowiem się o jakimś konkursie, to na pewno wezmę w nim udział :)

      Usuń
  2. Oj, ja będę tego pilnować w tym roku:) Jak tylko GRANNA się ogłosi....

    OdpowiedzUsuń
  3. Konkurs Granny będzie ogłoszony gdzieś we wrześniu. Polecam, byłam

    OdpowiedzUsuń