Współpraca

wtorek, 11 listopada 2014

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek/ Praca plastyczna

Nie od dziś wiadomo, że bajki nie tylko powinny umilać dzieciom czas, ale także uczyć i pokazywać sytuacje, z którymi mamy do czynienia na co dzień, w sposób bardziej przystępny niż tylko pogadanka. Dzięki bajkom, dziecko może wczuć się w sytuację głównego bohatera, zobaczyć jak radzi sobie z problemami, czy też przeanalizować jego postępowanie i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Temu też, służyć miały nasze zeszłotygodniowe zajęcia. Maluchy miały możliwość przypomnienia/poznania, najpiękniejszych bajek i baśni, m.in.: Trzy świnki, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka,Czerwony Kapturek, Pinokio, Dziewczynka z Zapałkami, Alicja w Krainie Czarów. Każda z nich, była wyjściem do poruszenia ważnych tematów, związanych m. in. z wartościami, bezpieczeństwem czy uczuciami. Zwieńczeniem były obchody Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek, które obfitowały w zabawy i konkursy. Poniżej przedstawiam konspekt zajęć podsumowujących :)


 1. "Jaka postacią z bajki jestem?"- wypowiedzi swobodne dzieci, na temat swoich przebrań.

2. "Lot czarodziejskim dywanem do krainy baśni"- zabawa powitalna z chustą animacyjną.

Nauczyciel rozkłada chustę animacyjną- czarodziejski dywan. Zaprasza do zajęcia na niej miejsca, w celu przeniesienia się do krainy baśni, w której czekają niezwykłe zabawy i konkursy. Dzieci zamykają oczy i wyobrażają sobie, że lecą na czarodziejskim dywanie. Po chwili, nauczyciel prosi o otwarcie oczu i wita dzieci w krainie baśni.

3. "Bajkowe drużyny"- zabawa wyłaniająca kapitanów drużyn.

Nauczyciel rozdaje dzieciom "jajka niespodzianki" z karteczkami w środku. Ta dwójka, która wylosuje karteczkę z serduszkiem, wychodzi na środek sali i dobiera sobie "współpracowników".

4. "Co to za bajka"- zabawa dydaktyczna.

Drużyny zajmują miejsca na przeciwnych brzegach dywanu. Po środku, rozłożone są ilustracje przedstawiające sceny z poznanych bajek oraz kartoniki z rekwizytami, pochodzącymi z tych bajek. Zadaniem I-szej drużyny, po odgadnięciu zagadki, jest znalezienie odpowiedniej ilustracji. Natomiast II-ga drużyna, musi dopasować odpowiednie kartoniki. Przy każdej zagadce następuje zamiana: II-ga drużyna szuka ilustracji, I-sza drużyna kartoników, itd.

Kartoniki z rekwizytami pochodzą z wrześniowego pakietu pomocy miesięcznika "Bliżej przedszkola".

Jaka to dziewczynka, miała pracy wiele?
A na wielkim balu, gubi pantofelek?


Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
Wyszła z opresji zdrowa i cała.


Jaka to bajka, w której brat i siostrzyczka,
Trafiają w lesie na chatkę z pierniczka?


Biedna dziewczynka, na śniegu siedziała,
I zapałki ludziom sprzedawać chciała.


Uciekając przed złą macochą, w domku krasnali się skryła.
Od złej starszej pani, jabłkiem się zatruła.


Trzech różowych braci domki zbudowało,
Lecz tylko temu z cegieł przetrwać się udało.


Wystrugany z drewna, ale jak prawdziwy,
Nieposłuszny strasznie, ale urokliwy.
Po każdym kłamstewku nos mu się wydłużał,
W wieloryba brzuchu tatę swego ujrzał.


5. "Zagadki  słuchowe"- zabawa z wykorzystaniem fragmentów bajkowych piosenek .

Nauczyciel prezentuje fragmenty piosenek. Zadaniem drużyn, jest jak najszybsze odgadnięcie bajki, o której jest piosenka i podniesienie ręki do góry przez kapitana. Przed odpowiedzią, drużyna może się naradzić.

Utwory pochodziły z płyty: Śpiewające brzdące- bajkowe piosenki, którą udało mi się wygrać w konkursie fejsbukowym miesięcznika "Życie szkoły".


 6. "Pomagamy Kopciuszkowi"- zabawa rozwijająca sprawność manualną.

Drużyny otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą jęczmienną i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.





7. " Magiczna liczba"- zabawa rozwijająca pamięć.

Nauczyciel informuje drużyny, że będzie zadawał pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go n-lowi. Do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.

Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
1. lubiła bawić się na śniegu,
2. miała skórę jasną jak śnieg.

Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
1. zapałki,
2. drewienka.

Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
1. Czerwony Kapturek,
2. Kopciuszek.

Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce "Trzy świnki"?
1. ze słomy,
2. z drewna.

Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce "Trzy świnki"?
1. pracowitość,
2. lenistwo.

Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
1. Kopciuszek,
2. Jaś i Małgosia.
(W naszej wersji bajki, dzieci trafiły do domu czarownicy bo nie posłuchały się rodziców i same wybrały się do lasu ;)

Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
1. koronę,
2. pantofelek.

Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
1. trzech,
2. siedmiu.

Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
1. Pinokio,
2. Czerwony Kapturek.

 Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
1. gruszkę,
2. jabłko.

8. "Zatrute jabłko"- zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg "zatrute jabłko". Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem "zapada w sen"- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na "placu boju".



 9. "Znajdź pary obrazków"- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.

Każda z drużyn miała za zadania w jak najkrótszym czasie, dobrać w pary bajkowe obrazki. Czas liczyła drużyna przeciwna.


10. "Uwaga wilk"- zabawa ruchowa.

Nauczyciel gra na tamburynie, a dzieci podskakują w rytm muzyki. Na hasło: "Uwaga, wilk!", dzieci zatrzymują się w bezruchu. Zwycięża drużyna, której członkowi, jako ostatniemu udało się uchronić przed wilkiem.

11. "Trzy świnki"- składanie obrazka pociętego na 6 części na czas.

Zadaniem każdej z drużyn, było ułożenie 6-elementowego obrazka w całość, w jak najkrótszym czasie.

12. "Baśniowe podliczanie"- podliczenie punktów drużyn. Nagrodzenie zwycięskiej drużyny brawami. Wręczenie wszystkim uczestnikom zabawy medali "Super znawcy bajek".

13. "Baśniowy bal"- zabawa taneczna.

To był wyjątkowo mile spędzony dzień. Cieszę się, że dzieci miały możliwość wcielenia się w różne postaci nie tylko z okazji zabawy karnawałowej :)

A poniżej przedstawiam propozycję pracy plastycznej, która może być zwieńczeniem obchodów Dnia Bajek lub podsumowaniem tygodnia o bajkach czy książkach :)







12 komentarzy:

  1. Na ten obiecany konspekt czekałam z wielką ciekawością:) Bardzo mi się podoba:) Dzieci uwielbiają taką bajeczną tematykę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może spełnianie obietnic trochę czasu mi zajmuje ( zwłaszcza w okresie, gdy tego czasu ciągle mi brakuje), ale słowa staram się dotrzymywać ;) cieszę się Pani Iwonko, że zajęcia przypadły Pani do gustu. W końcu uczę się i czerpię pomysły od najlepszych :D <3

      Usuń
  2. super, aż chcę się tam być. Ps. masz może w wersji elektronicznej ilustracje z miesięcznika Bliżej Przedszkola?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety, obrazki miałam tylko w wersji papierowej ;/ a ilustracje do bajek ściągnęłam z Internetu :)

      Usuń
  3. Wspaniałe pomysły na zabawy... :-D. Chyba urządze sobie z Dusią bajkową niedzielę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agniesiu, świetna sprawa! szkoda, że częściej takich dni nie możemy urządzać :(

      Usuń
  4. Może udałoby się Pani zeskanować te obrazki? Chętnie wykorzystam. anna.szynert@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety, z braku czasu nie mam takiej możliwości :(

      Usuń
  5. Świetny scenariusz! Skradłam od Pani kilka pomysłów, zajęcia były bardzo udane :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. gdzie znajdę taką ramke na prace plastyczne - jak kadr z filmu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniałe pomoce - dziękuję :D

    OdpowiedzUsuń