Współpraca

niedziela, 20 września 2015

Bezpieczny przedszkolak- materiały do zajęć

W zeszłym tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie na ulicy. Poniżej prezentuje materiały, które wykorzystałam podczas omawiania tego tematu.


Literatura:

"Ula stoi przy ulicy" A. Bober
- wprowadzenie głoski "u" i jej zapisu graficznego.
 
Ula stoi przy ulicy,

Trzyma się mamy spódnicy.
Patrzy w lewo, patrzy w prawo.
Mama bije Uli brawo.
Potem jeszcze w lewo wzrok
I już pierwszy robią krok.
Przez ulicę razem z mamą,
Idzie Ula bardzo żwawo.
Bo na drugiej stronie czeka
Ugo- to Uli kolega.
Razem idą do przedszkola,
Bo tam Ania jest i Ola.
A to Uli przyjaciele,
Ula ma ich bardzo wiele.

„Pięć zasad” H. Łochocka
 - poznanie zasad dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach,
- dz. zna podstawowe zasady prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach

Chcesz przejść na drugą stronę? Miej otwarte oczy.
Stań na skraju chodnika nim na jezdnię wskoczysz.
Spójrz najpierw bacznie w lewo. O tak, właśnie – brawo!
Teraz z kolei szybko zwróć oczy na prawo.
Jeszcze raz popatrz w lewo, świetnie! Doskonale!
Jezdnia wolna? Idź szybko i nie bój się wcale.

"Światła na skrzyżowaniu" W. Faber
- utrwalanie zasad prawidłowego i bezpiecznego przechodzenia przez jednię z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej.
- dz. wie co oznaczają kolory na sygnalizacji świetlnej; wie jak prawidłowo przechodzić przez ulicę


 Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem
 palą się światła - popatrzmy na nie.
 Światło zielone jak małe listki
 na drugą stronę zaprasza wszystkich.
 A światło żółte jak liść jesieni
 ostrzega spiesz się bo ruch się zmieni.
 Światło czerwone jak mak, jak ogień
 wszystkim przechodniom zamyka drogę.
 

 „Kolorowe znaki” K. Wiśniewski
- zapoznanie ze  znakami ostrzegawczymi, informacyjnymi, nakazu i zakazu , porównywanie
ich do figur geometrycznych,
-dz. wskazuje i nazywa wybrane znaki drogowe, segreguje je ze względu na kształt; omawia ich wygląd i znaczenie

Tatusiu , powiedz czemu na drogach
po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach
żółte , niebieskie, białe, czerwone


Widzisz , mój synku- słyszysz odpowiedź-
znaki dla ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć,
bo to są właśnie ZNAKI DROGOWE.

Ich kształt i barwa oraz rysunek
namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.

Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
mówią : „ Uważaj na mój rysunek !"
bo są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.

A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim ,stojące z gracją
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.

Wiesz już dlaczego duzi i mali
znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień .

Te duże koła z brzegiem czerwonym ,
które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.

Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur ,
mówią stanowczą : „ Jedź, jak ci każę !”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU .

„Wizyta Pana policjanta w przedszkolu Zuzi” M. Pohoryło. Książeczka z Nauczycielki Przedszkola, nr 84, październik 2013
- zapoznanie z pojazdami uprzywilejowanymi oraz numerami alarmowymi i uświadomienie ich znaczenia;
-dz. zna pojazdy specjalistyczne ratujące życie; wie jakie znaczenie dla bezpieczeństwa ma znajomość numerów alarmowych.


„O przechodzeniu przez ulicę” sł. i muz.A. Jędrzejewska- Stachura
- zapoznanie z melodią i słowami piosenki,
- dz. zapamiętuje tekst piosenki i potrafi  ją zaśpiewać

1. Zanim ulicę przekroczysz,
otwórz szeroko swe oczy,
bo to bardzo ważna jest rzecz
by się na baczności wciąż mieć.
Najpierw w lewo, w prawo potem,
jeszcze w lewo spójrz z powrotem,
jeśli droga jest wolna już,
swe kroki pewnie skieruj w przód.

2. Sprawa jest o tyle łatwa,
jeśli są na przejściu światła,
one drogę pokazują,
czy przechodzić informują.
Gdy zielone sygnał dało,
wnet przed siebie ruszaj śmiało,
lecz czerwone daje znać,
że nadal w miejscu musisz stać.


 „Bezpiecznie na drodze” – quiz, zagadki o ruchu ulicznym.
- utrwalenie wiadomości na temat ruchu drogowego; wdrażanie do zdrowej rywalizacji;

Podczas zajęć korzystałam z zestawu zagadek, zamieszczonego w przewodniku metodycznym „Tropiciele- roczne przygotowanie przedszkolne”, str. 41

Jednak śmiało, można wykorzystać i te, które znajdują się TUTAJ

Więcej literatury o bezpieczeństwie na drodze, znajdziecie TUTAJ

 Zabawy dydaktyczne

„Przechodzimy przez ulicę”
- określanie kierunków prawo, lewo; nauka prawidłowego sposobu przechodzenia przez jezdnię

Na dywanie umieszczone zostają pasy i znak przejścia dla pieszych. Dzieci otrzymują opaski na lewe ręce. N. demonstruje prawidłowy sposób przejścia przez ulicę. Następnie, dz. pojedynczo podchodzą do przejścia i prawidłowo przechodzą przez jezdnię. Nauczyciel kontroluje przestrzegania  zasad przechodzenia przez „ulicę” przez uczestników ruchu wraz z pozostałymi dziećmi – korygowanie błędnych zachowań.

 
Badanie kształtów” – praca z klockami Dinesa
- rozróżnianie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych; porównywanie ich z rodzajami znaków

„Pomyśl i stań przy ...”
- rozwijanie umiejętności oceny sytuacji i rozpoznawania zachowań niebezpiecznych dla życia i zdrowia,

N. stawia na sali dwa znaki ze słowami TAK i NIE – zadaniem dzieci jest wysłuchać informacji i stanąć i przy którymś z nich.
Informacje:
- Czy przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle?
- Czy dzieci mogą same poruszać się po ulicy?
- Wyskoczyła na ulicę piłka nożna, można za nią pobiec czy nie można?
- Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
- Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mnie się bardziej śpieszy, niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych?
- W ZOO i na jezdni ją zobaczyć możesz, przejść po niej krokiem śmiałym możesz czy nie możesz?
- Nie można bawić się na jezdniach i w ich pobliżu.
- Żółte światło zezwala pieszym na przejście przez jezdnię.
- Czy bezpiecznie jest zjeżdżać na sankach z górki na ulicę?

„Co to za pojazd” – zagadki słuchowe
-  identyfikowanie pojazdów uprzywilejowanych na podstawie wydawanych dźwięków;  wyjaśnienie pojęcia pojazdy uprzywilejowane

„Na pomoc”- praca z obrazkiem
- rozwijanie umiejętności rozwiązywana zagadek słownych
- zapoznanie z wyglądem pojazdów uprzywilejowanych
- rozwijanie umiejętności dopasowania numerów alarmowych i postaci do pojazdów

POLICJANT

Kto na skrzyżowaniu
bez obawy staje,
bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?
Bystrym okiem, dobrym słuchem, kieruje drogowym ruchem.

- Odszukanie wśród ilustracji policjanta i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą policjanci?
- Odszukanie radiowozu i przyklejenie na tablicy pod postacią policjanta.
- Naśladowanie sygnału radiowozu.
- Jaki jest numer telefonu na Policję? 997
- Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Policję?

STRAŻAK
Pożar, pożar, straszna sprawa
dym widać w oddali.
Kto tak szybko drogą jedzie
kiedy dom się pali.

- Odszukanie wśród ilustracji strażaka i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą strażacy?
- Odszukanie wozu strażackiego i przyklejenie na tablicy pod postacią strażaka.
- Naśladowanie sygnału wozu strażackiego.
- Jaki jest numer telefonu na Straż Pożarną? 998
- Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Straż Pożarną?

RATOWNIK MEDYCZNY/LEKARZ
Kto tak prędko, na sygnale
do chorego jedzie.
Jeśli trzeba do szpitala
prędko go zawiezie.

- Odszukanie wśród ilustracji lekarza/ratownika medycznego i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą lekarze/ratownicy medyczni?
- Odszukanie karetki pogotowia i przyklejenie na tablicy, pod postacią lekarza.
- Naśladowanie sygnału karetki.
- Jaki jest numer telefonu na Pogotowie Ratunkowe? 999
- Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Pogotowie Ratunkowe?

„Ważne telefony”

Podział na grupy – koła w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym. Każda grupa otrzymuje ilustrację, jako znak rozpoznawczy.
- I grupa: strażacy – kolor czerwony
- II grupa: policjanci – kolor niebieski
- III grupa: lekarze – kolor żółty

Każdy zespół ma numer alarmowy i koła z podziału na grupy jako kierownice.
- Nauczycielka – telefonistka odbiera zgłoszenia. Dzieci ustalają, który grupa – pogotowie, straż pożarna czy policja powinien wyjechać, aby udzielić pomocy. Odpowiednie dzieci podnoszą do góry swoje koła, jako kierownice, wchodzą do środka koła, okrążają je z odpowiednim sygnałem. Gdy n-lka podniesie do góry lizak policjanta, dzieci zatrzymują się i wracają na miejsca.

ZGŁOSZENIA:
1. Halo! Tak rozumiem. Małe dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc.
- Która drużyna powinna wyjechać do wezwania? – straż pożarna
2. Halo! Mały chłopiec stoi sam na przystanku i płacze. Chyba zgubił się rodzicom. - policja
3. Halo! Dziewczynka przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży się, że boli ją noga. - pogotowie ratunkowe
4. Halo! Została pani okradziona? Już wysyłam pomoc. - policja
5. Halo! Nad lasem unosi się gęsty dym. – straż pożarna
6. Halo! Na drodze doszło do wypadku samochodowego, są ranni. - pogotowie ratunkowe

„Ważne telefony”- zabawa z rekwizytem
- utrwalenie numerów alarmowych

N. prezentuje dzieciom aparat telefoniczny. Chętne przedszkolaki, wystukują na nim odpowiedni numer i inscenizują rozmowę z operatorem- zgłaszają sytuację kryzysową do odpowiednich służb. 

Zabawy ruchowe

„Czerwone stój – zielone – idź" – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dz. poruszają się po Sali w dowolnych kierunkach, w podanym przez N. rytmie:podskoki, bieg. W przerwie, reagują na sygnał słowny (czerwone i zielone), a później na wzrokowy (koła w kolorze czerwonym i zielonym). Zielony- chodzą po sali, czerwone- stoją w miejscu.

„ Gramy w zielone, żółte czerwone” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Dzieci szukają u siebie lub w sali zajęć przedmiotów w kolorze, w jakim pali się światło sygnalizatora drogowego (światło zielone, czerwone, żółte).

„Ruch uliczny”
Dz. podzielone są na dwie grupy. Jedna z nich to piesi, druga to pojazdy. N. wyznacza ulicę i pasy. N. wciela się w role policjanta, kierującego ruchem drogowym. Na pojedynczy sygnał dźwiękowy- gwizdnięcie, pojazdy poruszają się po ulicy, a piesi stoją przy pasach. Na podwójny sygnał dźwiękowy, pojazdy się zatrzymują a piesi przechodzą po pasach.






„Znaki”
N. ustala z dz. gesty, które będą odpowiadały poszczególnym grupom znaków:palec uniesiony do gór- znaki informacyjne; „grożący palec”- znaki ostrzegawcze, wyciągnięta przed siebie ręka z palcem wskazującym- znaki nakazy, skrzyżowane ręce- znaki zakazu. Podczas trwania muzyki, dz. swobodnie poruszają się po Sali. Na pauzę w muzyce- N. unosi dany znak do góry, a zadaniem dz. jest określenie za pomocą gestu, do jakiej grupy znaków on przynależy.


Zabawy matematyczne

„ Figuraki”
Klasyfikowanie znaków drogowych ze względu na kształt i kolor.

„Gdzie jest najwięcej, a gdzie jest najmniej”
Przeliczanie sylwet znaków. Ustalanie, których znaków jest najwięcej, a których jest najmniej. Określanie, o ile więcej/mniej jest poszczególnych znaków.

„Świetlne rytmy”
Kontynuowanie rytmów z kół w 3 kolorach:czerwony,żółty,zielony.

Zabawy rytmiczne

„Ula stoi przy ulicy”- rytmizacja treści wiersza wg MDS
Wyklaskiwanie treści wiersza; wytupywanie treści wiersza.
Rytmiczne uderzanie w woreczki: pięściami, kantem dłoni, palcami.
Rytmizowanie treści wiersza z użyciem instrumentów.

„Kwadratowe rytmy”
N. przywiesza na tablicy kwadraty w prostych układach. Dzieci odtwarzają rytm za pomocą klaskania, tupania, uderzeń na bębenku i tamburynie.

Prace plastyczne

Niestety, nie zrobiłam zdjęcia naszym pracom, nadrobię to w poniedziałek ;)
Do tego czasu zapraszam do zerknięcie TUTAJ. Znajdziecie tam mnóstwo plastycznych inspiracji.
Poniżej prezentuje moim zdaniem najciekawsze pomysły :)



 
 Inne

- wyklejanie konturów znaków plasteliną;
- stworzenie wraz z dz.  makiety skrzyżowania. 
Ja zrobiłam takową 3 lata temu, do dziś mi służy :)Pomysł na wykonanie możecie znaleźć TUTAJ

  
Zabawy dowolne

Okazało się, że nawet w trakcie czasu wolnego, dzieci chętnie podejmują zabawę tematyczną związaną z ruchem drogowym :)











Materiały, z których korzystałam, znalazłam w przewodniku metodycznym "Tropiciele- roczne przygotowanie przedszkolne", oraz TUTAJ i TUTAJ

1 komentarz:

  1. Jak zawsze bogato przygotowane zajęcia i rozwinięty temat... Zabawa ruchowa - świetny pomysł ... Wszystko na wesoło z nutką nauki :-)

    OdpowiedzUsuń