Literatura:
- wprowadzenie głoski
"u" i jej zapisu graficznego.
Ula stoi przy ulicy,
Trzyma się
mamy spódnicy.
Patrzy w
lewo, patrzy w prawo.
Mama bije
Uli brawo.
Potem
jeszcze w lewo wzrok
I już
pierwszy robią krok.
Przez ulicę
razem z mamą,
Idzie Ula
bardzo żwawo.
Bo na
drugiej stronie czeka
Ugo- to Uli
kolega.
Razem idą do
przedszkola,
Bo tam Ania
jest i Ola.
A to Uli
przyjaciele,
Ula ma ich
bardzo wiele.
„Pięć zasad” H. Łochocka
- poznanie zasad dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania
się po ulicach i drogach,
- dz. zna podstawowe zasady prawidłowego
i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach
Chcesz przejść
na drugą stronę? Miej otwarte oczy.
Stań na
skraju chodnika nim na jezdnię wskoczysz.
Spójrz
najpierw bacznie w lewo. O tak, właśnie – brawo!
Teraz z
kolei szybko zwróć oczy na prawo.
Jeszcze raz
popatrz w lewo, świetnie! Doskonale!
Jezdnia
wolna? Idź szybko i nie bój się wcale.
- utrwalanie zasad prawidłowego i bezpiecznego przechodzenia przez jednię z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej.
- dz. wie co oznaczają kolory na sygnalizacji świetlnej; wie jak prawidłowo przechodzić przez ulicę
Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem
palą się światła - popatrzmy na nie.
Światło zielone jak małe listki
na drugą stronę zaprasza wszystkich.
A światło żółte jak liść jesieni
ostrzega spiesz się bo ruch się zmieni.
Światło czerwone jak mak, jak ogień
wszystkim przechodniom zamyka drogę.
„Kolorowe znaki” K.
Wiśniewski
- zapoznanie ze
znakami ostrzegawczymi, informacyjnymi, nakazu i zakazu , porównywanie
ich do figur
geometrycznych,
-dz. wskazuje i
nazywa wybrane znaki drogowe, segreguje je ze względu na kształt; omawia ich
wygląd i znaczenie
po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach
żółte , niebieskie, białe, czerwone
Widzisz , mój synku- słyszysz odpowiedź-
znaki dla ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć,
bo to są właśnie ZNAKI DROGOWE.
Ich kształt i barwa oraz rysunek
namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
mówią : „ Uważaj na mój rysunek !"
bo są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.
A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim ,stojące z gracją
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.
Wiesz już dlaczego duzi i mali
znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień .
Te duże koła z brzegiem czerwonym ,
które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.
Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur ,
mówią stanowczą : „ Jedź, jak ci każę !”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU .
„Wizyta
Pana policjanta w przedszkolu Zuzi” M. Pohoryło. Książeczka z
Nauczycielki Przedszkola, nr 84, październik 2013
- zapoznanie z pojazdami uprzywilejowanymi oraz numerami
alarmowymi i uświadomienie ich znaczenia;
-dz. zna pojazdy specjalistyczne
ratujące życie; wie jakie znaczenie dla bezpieczeństwa ma znajomość numerów
alarmowych.
„O przechodzeniu przez ulicę” sł. i muz.A.
Jędrzejewska- Stachura
- zapoznanie z melodią i słowami
piosenki,
- dz.
zapamiętuje tekst piosenki i potrafi ją
zaśpiewać
1.
Zanim ulicę przekroczysz,
otwórz szeroko swe oczy,
bo to bardzo ważna jest rzecz
by się na baczności wciąż mieć.
Najpierw w lewo, w prawo potem,
jeszcze w lewo spójrz z powrotem,
jeśli droga jest wolna już,
swe kroki pewnie skieruj w przód.
2. Sprawa jest o tyle łatwa,
jeśli są na przejściu światła,
one drogę pokazują,
czy przechodzić informują.
Gdy zielone sygnał dało,
wnet przed siebie ruszaj śmiało,
lecz czerwone daje znać,
że nadal w miejscu musisz stać.
otwórz szeroko swe oczy,
bo to bardzo ważna jest rzecz
by się na baczności wciąż mieć.
Najpierw w lewo, w prawo potem,
jeszcze w lewo spójrz z powrotem,
jeśli droga jest wolna już,
swe kroki pewnie skieruj w przód.
2. Sprawa jest o tyle łatwa,
jeśli są na przejściu światła,
one drogę pokazują,
czy przechodzić informują.
Gdy zielone sygnał dało,
wnet przed siebie ruszaj śmiało,
lecz czerwone daje znać,
że nadal w miejscu musisz stać.
„Bezpiecznie na drodze” – quiz, zagadki o ruchu
ulicznym.
- utrwalenie wiadomości na temat ruchu drogowego; wdrażanie do zdrowej rywalizacji;
Podczas
zajęć korzystałam z zestawu zagadek, zamieszczonego w przewodniku metodycznym „Tropiciele-
roczne przygotowanie przedszkolne”, str. 41
Jednak
śmiało, można wykorzystać i te, które znajdują się TUTAJ
Więcej
literatury o bezpieczeństwie na drodze, znajdziecie TUTAJ
Zabawy dydaktyczne
„Przechodzimy
przez ulicę”
- określanie kierunków prawo, lewo; nauka
prawidłowego sposobu przechodzenia przez jezdnię
Na
dywanie umieszczone zostają pasy i znak przejścia dla pieszych. Dzieci
otrzymują opaski na lewe ręce. N. demonstruje prawidłowy sposób przejścia przez ulicę. Następnie, dz. pojedynczo podchodzą do przejścia i prawidłowo przechodzą przez jezdnię.
Nauczyciel kontroluje przestrzegania zasad przechodzenia przez „ulicę” przez
uczestników ruchu wraz z pozostałymi dziećmi – korygowanie błędnych zachowań.
„Badanie kształtów” – praca z klockami Dinesa
- rozróżnianie i nazywanie podstawowych figur
geometrycznych; porównywanie ich z rodzajami znaków
„Pomyśl
i stań przy ...”
- rozwijanie umiejętności oceny
sytuacji i rozpoznawania zachowań niebezpiecznych dla życia i zdrowia,
N.
stawia na sali dwa znaki ze słowami TAK i NIE – zadaniem dzieci jest wysłuchać
informacji i stanąć i przy którymś z nich.
Informacje:
- Czy przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle?
- Czy dzieci mogą same poruszać się po ulicy?
- Wyskoczyła na ulicę piłka nożna, można za nią pobiec czy nie można?
- Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
- Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mnie się bardziej śpieszy, niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych?
- W ZOO i na jezdni ją zobaczyć możesz, przejść po niej krokiem śmiałym możesz czy nie możesz?
- Nie można bawić się na jezdniach i w ich pobliżu.
- Żółte światło zezwala pieszym na przejście przez jezdnię.
- Czy bezpiecznie jest zjeżdżać na sankach z górki na ulicę?
Informacje:
- Czy przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle?
- Czy dzieci mogą same poruszać się po ulicy?
- Wyskoczyła na ulicę piłka nożna, można za nią pobiec czy nie można?
- Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
- Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mnie się bardziej śpieszy, niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych?
- W ZOO i na jezdni ją zobaczyć możesz, przejść po niej krokiem śmiałym możesz czy nie możesz?
- Nie można bawić się na jezdniach i w ich pobliżu.
- Żółte światło zezwala pieszym na przejście przez jezdnię.
- Czy bezpiecznie jest zjeżdżać na sankach z górki na ulicę?
„Co to
za pojazd” – zagadki słuchowe
- identyfikowanie pojazdów uprzywilejowanych na
podstawie wydawanych dźwięków;
wyjaśnienie pojęcia pojazdy uprzywilejowane
„Na
pomoc”- praca z obrazkiem
- rozwijanie umiejętności
rozwiązywana zagadek słownych
- zapoznanie z wyglądem pojazdów
uprzywilejowanych
- rozwijanie umiejętności
dopasowania numerów alarmowych i postaci do pojazdów
POLICJANT
Kto na skrzyżowaniu
bez obawy staje,
bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?
Bystrym okiem, dobrym słuchem, kieruje drogowym ruchem.
Kto na skrzyżowaniu
bez obawy staje,
bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?
Bystrym okiem, dobrym słuchem, kieruje drogowym ruchem.
- Odszukanie wśród ilustracji policjanta i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą policjanci?
- Odszukanie radiowozu i przyklejenie na tablicy pod postacią policjanta.
- Naśladowanie sygnału radiowozu.
- Jaki jest numer telefonu na Policję? 997
-
Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Policję?
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Policję?
STRAŻAK
Pożar, pożar, straszna sprawa
dym widać w oddali.
Kto tak szybko drogą jedzie
kiedy dom się pali.
Pożar, pożar, straszna sprawa
dym widać w oddali.
Kto tak szybko drogą jedzie
kiedy dom się pali.
- Odszukanie wśród ilustracji strażaka i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą strażacy?
- Odszukanie wozu strażackiego i przyklejenie na tablicy pod postacią strażaka.
- Naśladowanie sygnału wozu strażackiego.
- Jaki jest numer telefonu na Straż Pożarną? 998
-
Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Straż Pożarną?
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Straż Pożarną?
RATOWNIK MEDYCZNY/LEKARZ
Kto tak prędko, na sygnale
do chorego jedzie.
Jeśli trzeba do szpitala
prędko go zawiezie.
- Odszukanie wśród ilustracji lekarza/ratownika medycznego i przyklejenie na tablicy.
- Jak nazywa się pojazd, którym jeżdżą lekarze/ratownicy medyczni?
- Odszukanie karetki pogotowia i przyklejenie na tablicy, pod postacią lekarza.
- Naśladowanie sygnału karetki.
- Jaki jest numer telefonu na Pogotowie Ratunkowe? 999
-
Dopasowanie numeru do odpowiedniej ilustracji.
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Pogotowie Ratunkowe?
- W jakich sytuacjach dzwonimy na Pogotowie Ratunkowe?
„Ważne
telefony”
Podział na grupy – koła w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym. Każda grupa otrzymuje ilustrację, jako znak rozpoznawczy.
- I grupa: strażacy – kolor czerwony
- II grupa: policjanci – kolor niebieski
- III grupa: lekarze – kolor żółty
Każdy zespół ma numer alarmowy i koła z podziału na grupy jako kierownice.
- Nauczycielka – telefonistka odbiera zgłoszenia. Dzieci ustalają, który grupa – pogotowie, straż pożarna czy policja powinien wyjechać, aby udzielić pomocy. Odpowiednie dzieci podnoszą do góry swoje koła, jako kierownice, wchodzą do środka koła, okrążają je z odpowiednim sygnałem. Gdy n-lka podniesie do góry lizak policjanta, dzieci zatrzymują się i wracają na miejsca.
ZGŁOSZENIA:
1. Halo! Tak rozumiem. Małe dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc.
- Która drużyna powinna wyjechać do wezwania? – straż pożarna
2. Halo! Mały chłopiec stoi sam na przystanku i płacze. Chyba zgubił się rodzicom. - policja
3. Halo! Dziewczynka przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży się, że boli ją noga. - pogotowie ratunkowe
4. Halo! Została pani okradziona? Już wysyłam pomoc. - policja
5. Halo! Nad lasem unosi się gęsty dym. – straż pożarna
6. Halo! Na drodze doszło do wypadku samochodowego, są ranni. - pogotowie ratunkowe
„Ważne
telefony”- zabawa z rekwizytem
- utrwalenie numerów alarmowych
N.
prezentuje dzieciom aparat telefoniczny. Chętne przedszkolaki, wystukują na nim
odpowiedni numer i inscenizują rozmowę z operatorem- zgłaszają sytuację
kryzysową do odpowiednich służb.
Zabawy ruchowe
„Czerwone
stój – zielone – idź" – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dz.
poruszają się po Sali w dowolnych kierunkach, w podanym przez N.
rytmie:podskoki, bieg. W przerwie, reagują na sygnał słowny (czerwone i
zielone), a później na wzrokowy (koła w kolorze czerwonym i zielonym). Zielony- chodzą po sali, czerwone- stoją w miejscu.
„
Gramy w zielone, żółte czerwone” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Dzieci
szukają u siebie lub w sali zajęć przedmiotów w kolorze, w jakim pali się
światło sygnalizatora drogowego (światło zielone, czerwone, żółte).
„Ruch
uliczny”
Dz.
podzielone są na dwie grupy. Jedna z nich to piesi, druga to pojazdy. N.
wyznacza ulicę i pasy. N. wciela się w role policjanta, kierującego ruchem
drogowym. Na pojedynczy sygnał dźwiękowy- gwizdnięcie, pojazdy poruszają się po
ulicy, a piesi stoją przy pasach. Na podwójny sygnał dźwiękowy, pojazdy się
zatrzymują a piesi przechodzą po pasach.
„Znaki”
N.
ustala z dz. gesty, które będą odpowiadały poszczególnym grupom znaków:palec
uniesiony do gór- znaki informacyjne; „grożący palec”- znaki ostrzegawcze,
wyciągnięta przed siebie ręka z palcem wskazującym- znaki nakazy, skrzyżowane
ręce- znaki zakazu. Podczas trwania muzyki, dz. swobodnie poruszają się po Sali.
Na pauzę w muzyce- N. unosi dany znak do góry, a zadaniem dz. jest określenie
za pomocą gestu, do jakiej grupy znaków on przynależy.
Zabawy matematyczne
„
Figuraki”
Klasyfikowanie
znaków drogowych ze względu na kształt i kolor.
„Gdzie
jest najwięcej, a gdzie jest najmniej”
Przeliczanie
sylwet znaków. Ustalanie, których znaków jest najwięcej, a których jest
najmniej. Określanie, o ile więcej/mniej jest poszczególnych znaków.
„Świetlne
rytmy”
Kontynuowanie
rytmów z kół w 3 kolorach:czerwony,żółty,zielony.
Zabawy rytmiczne
„Ula
stoi przy ulicy”- rytmizacja treści wiersza wg MDS
Wyklaskiwanie
treści wiersza; wytupywanie treści wiersza.
Rytmiczne
uderzanie w woreczki: pięściami, kantem dłoni, palcami.
Rytmizowanie
treści wiersza z użyciem instrumentów.
„Kwadratowe
rytmy”
N.
przywiesza na tablicy kwadraty w prostych układach. Dzieci odtwarzają rytm za
pomocą klaskania, tupania, uderzeń na bębenku i tamburynie.
Prace plastyczne
Niestety, nie zrobiłam zdjęcia naszym pracom, nadrobię to w poniedziałek ;)
Do tego czasu zapraszam do zerknięcie TUTAJ. Znajdziecie tam mnóstwo plastycznych inspiracji.
Poniżej prezentuje moim zdaniem najciekawsze pomysły :)
- wyklejanie konturów znaków plasteliną;
- stworzenie wraz z dz. makiety skrzyżowania.
Ja zrobiłam takową 3 lata temu, do dziś mi służy :)Pomysł na wykonanie możecie znaleźć TUTAJ
Zabawy dowolne
Okazało się, że nawet w trakcie czasu wolnego, dzieci chętnie podejmują zabawę tematyczną związaną z ruchem drogowym :)
Materiały, z których korzystałam, znalazłam w przewodniku metodycznym "Tropiciele- roczne przygotowanie przedszkolne", oraz TUTAJ i TUTAJ
Jak zawsze bogato przygotowane zajęcia i rozwinięty temat... Zabawa ruchowa - świetny pomysł ... Wszystko na wesoło z nutką nauki :-)
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńŚwietnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuń