Współpraca

sobota, 20 kwietnia 2024

Kraj w którym mieszkam - Polska: tygodniowy plan zajęć dla 3-4 -latków


 Piękny nasz kraj wieloma atrakcjami kusi.
Każdy przedszkolak nazwę jego znać musi.
Czy wiesz jak nasze państwo, się nazywa?
Nie muszę Ci podpowiadać chyba.
Agata Bober


Poniedziałek

II.

1. Prezentacja piosenki "Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię!" Monika & Mateusz Kluza

Jak mam powiedzieć to, że bardzo kocham Ją?
Jakich słów użyć mam, by wyrazić to, by wyrazić to, by wyrazić to.

Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię.
Kiedy wicher dmie, ja uwielbiam Cię.
Słońce czy śnieg, o Tobie wciąż śnię. Polsko, kocham Cię!

Polsko tak bardzo chcę, zabliźnić rany Twe.
Ukoić smutki, łzy i szczęśliwie żyć i spokojnie śnić, i w miłości żyć.

Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię.
Kiedy wicher dmie, ja uwielbiam Cię.
Słońce czy śnieg, o Tobie wciąż śnię. Polsko, kocham Cię!


Piosenka pochodzi z Polskiego Maratonu Artystycznego. Jeśli na nim nie byliście, a chcielibyście ją wykorzystać na swoich zajęciach, można ją legalnie zakupić TUTAJ

Powyższą piosenkę będziemy prezentować na akademii z okazji 100-tnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę :D

2. Rozmowa kierowana.

- Jak nazywa się kraj w którym mieszkamy?

Prezentacja napisu "Polska" i mapy Polski.
PS. Piękne, duże mapy możecie znaleźć m.in. w PUDLE INSPIRACJI, wyd. Mac Edukacja


3. Prezentacja układu tanecznego do piosenki.

Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda układ do piosenki, zerknijcie TUTAJ.
Jednak, żeby móc zobaczyć filmik, musicie dołączyć do fejsbukowej grupy "Polska nasz piękna cała"

4. Nauka piosenki metodą powtarzania słów za nauczycielem lub muzycznego echa.

5. Próba układu tanecznego do piosenki z wykorzystaniem wstążek na kółkach.

Do stworzenia wstążek można wykorzystać ranty kubeczków plastikowych.
By po odcięciu nie raniły dzieci w ręce, owinęłam je tasiemką,
 a następnie do każdego kółka doczepiłam po 3 białe i 3 czerwone wstążki.

PS. Praktyczna rada- lepiej wykorzystać mniejsze wersje kubeczków,
mają one twardsze brzegi  i nie zginają się tak łatwo  jak w przypadku standardowych kubeczków plastikowych.


 
 
III.

1. "Mazurek Dąbrowskiego"- przypomnienie słów i melodii hymnu Polski.
 


Wtorek

I. 

1. Nauka wiersza „Polska” M. M Skrobacz

Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.


II.

1."Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię!"- wspólne śpiewanie piosenki i ćwiczenie układu tanecznego.

2. "Jak powstała Polska- legenda"- słuchowisko, które możecie znaleźć TUTAJ
 
3. „Powstanie państwa polskiego”- historyjka obrazkowa.

Układanie ilustracji w odpowiedniej kolejności.

 
4. „Orły” - zabawa ruchowa

Dzieci biegają po sali przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują”i zatrzymanie muzyki kucają na podłodze i opuszczają ręce.

5. Układanie godła z puzzli będących częścią układanki "Polak mały"



III. 

1. „Muzyka Słowian”- relaksacja.

Poszerzanie horyzontów, rozwijanie wrażliwości muzycznej.

2.  Układane puzzli „Początki państwa Polskiego”  

 
 
Muszę nadmienić, że moje Krasnale uwielbiają układanie puzzli, dlatego chcę sprawdzić, czy dadzą radę z takim dużym projektem ;)
O puzzlach i innych pomysłach na zabawę nimi, poczytacie TUTAJ

3. "Mazurek Dąbrowskiego"- utrwalanie słów i melodii hymnu Polski.



Środa


I. 

1. „Polska” M. M Skrobacz- utrwalanie wiersza

2. "Lech, Czech i Rus"- kolorowanka od wydawnictwa Qbum

  
II.

1."Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię!"- wspólne śpiewanie piosenki i ćwiczenie układu tanecznego.

2.  "Legenda o Warsie i Sawie"- prezentacja legendy wg Wandy Chotomskiej.

Treść legendy znajdziecie TUTAJ

 
3. "Syrenie skoki"- zabawa z elementem skoku i współzawodnictwa

Dzieci dzielą się na drużyny. Zadaniem członków drużyn jest przeskoczenie wyznaczonego dystansu w workach. Zwycięża drużyna, która jako pierwsza znajdzie się po drugiej stronie dywanu.


  
 


 Zamiast worków, można przywiązać do szarf dwa balony i szarfy założyć na stopy. W tej aktywności dzieci czołgają się na pupie.
 
 
- Czy łatwo poruszać się z takim syrenim ogonem?
- Gdzie taki ogon się przydaje bardziej?

4. "Warszawska Syrenka"- kolorowanie wg kodu



Kolorowanka pochodzi z publikacji "Colouring book of poland".

Troszkę ją zmieniłam na swoje potrzeby. 

Ale zachęcam do zerknięcia na tę publikacje, bo znajdziecie tam krótkie legendy polskie i inne kolorowanki.


5. "Płynie Wisła"- zabawa bieżna.

Dzieci podają sobie ręce, tworząc węża, który prowadzi nauczyciel. Razem z nim podczas ruchu powtarzają słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie

III. 

1. „Warszawa- stolica” M. M. Skrobacz- nauka rymowanki

Warszawa swym pięknem
Polaków zachwyca.
Warszawa, Warszawa
to Polski stolica.

2. "Mazurek Dąbrowskiego"- utrwalanie słów i melodii hymnu Polski.



 Czwartek


I. 

1. „Polska” - utrwalanie wiersza  M. M Skrobacz-

2. "Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię!"- utrwalanie piosenki i ćwiczenie układu tanecznego.

3. "Warszawa - stolica"- utrwalanie rymowanki

II.

1.  "Legenda o Smoku Wawelskim"- praca z obrazkiem

Próba opowiedzenia treści legendy na podstawie ilustracji.


2. "Owce dla smoka"- zabawa z elementem rzutu i celowania

N-l informuje dzieci, że zamienią się teraz w szewczyków z legendy, którzy będą karmić smoka owieczkami- woreczkami. Dzieci ustawiają się na przeciwko kosza z zielonym workiem, nad którym zawieszona jest podobizna smoka wycięta z brystolu. Każdy przedszkolak po kolei stara się rzucić woreczkiem do kosza- umieścić owcę w brzuchu smoka. Wspólne przeliczanie woreczków wrzuconych do kosza.



3.  „Krakowiaczek” - zabawa muzyczno-ruchowa
 
W takt muzyki dzieci poruszają się cwałem bocznym, trzymając prawą rękę wyprostowaną w kierunku tańca, a lewą pod bokiem. Na sygnał nauczyciela np. klaśnięcie zmieniają ręce i kierunek tańca.

III. 
 
1. „Król na tronie siedzi w koronie”- zabawa grupowa

Nauczyciel ustawia na środku sali krzesełko-tron, na którym kolejno będą siadać
wszystkie dzieci. Zadaniem „króla” jest wydać rozkaz (zadanie dla poddanych) możliwy do wykonania, np.: „Król na tronie siedzi w koronie i rozkazuje: wszyscy chodzą do tyłu, itp.

2. "Mazurek Dąbrowskiego"- utrwalanie słów i melodii hymnu Polski.

3. Tworzenie kokard narodowych na akademię.


Inspiracja internetowa.



Grafiki pobrałam z grupy "Nasza piękna Polska cała".



Piątek

 
I. 

1. „Polska” - utrwalanie wiersza M. M. Skrobacz.

2. "Mazurek Dąbrowskiego"- utrwalanie słów i melodii hymnu Polski

3. "Warszawa-stolica"- utrwalanie rymowanki

II.

1.  "Smok"- praca plastyczna

Inspiracja internetowa 
 
Etapy wykonania pracy znajdziecie TUTAJ


2. "Kiedy pada deszcz, Polsko kocham Cię!"- utrwalanie piosenki i ćwiczenie układu tanecznego.

3. Zestaw zabaw ruchowych

III. 
 
1. „"Smok ziejący ogniem"- praca przestrzenna


 Inspiracja internetowa

 2. Zabawy dowolne




I tak prezentuje się mój plan zajęć na przyszły tydzień. 

Jeśli ktoś z Was ma jakieś ciekawe propozycje do powyższych tematów, 
które mogłabym wykorzystać na zajęciach,
a które byłyby odpowiednie dla maluszków,  
z miłą chęcią przygarnę i zamieszczę w powyższym poście :)

Wystarczy, że opiszecie je w komentarzu tak tutaj na blogu, 
jak i na Fejsbukowym profilu bloga, pod postem reklamującym ten wpis :)

Do usłyszenia niebawem ! <3

4 komentarze:

  1. Świetne materiały. Czerpie inspiracje z bloga które mogę wykorzystać na zajęciach z moimi dzieciaczkami��

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny plan. Super pomysły

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysły świetne, jednak mam wrażenie że w większości za trudne dla 3-latków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę mi wierzyć, że akurat dla moich ówczesnych 3-latków żadne aktywności nie stanowiły trudności. Aktualnie będę musiała nieco zmodyfikować ten plan, gdyż niektóre rzeczy faktycznie mogą okazać się za trudne dla moich obecnych maluszków. Pozdrawiam :)

      Usuń